31

Re: Visserhoedje

In deze documentaire van Bear Grylis (Escape to the Legion) Lijken de rekruten met een "vissershoedje" in de woestijn rond te rennen. Interessant?

» YouTube

Re: Visserhoedje

Dag Vic, is niet zo interessant, een vissershoedje word door vele eenheden ook in de jungle gebruikt. Je kan er ook een ghillie cape van maken (snipers). In de jungle naai je er een muskietennet in, waardoor je geen last meer hebt van muggen en waardoor je gezicht gecamoufleerd word. Denk dat we met dat vissershoedje op het verkeerde spoor gaan raken, want het word ook gebruikt door vissers, werkmannen, boeren, ...

33

Re: Visserhoedje

Een vissershoedje is iets dat behoord tot de persoonlijke uitrusting van de overvaller. Hetzelfde met het schoeisel (waarover ik weinig terugvindt op dit forum alhoewel iedere getuige op de grond lag). Iemand met militaire achtergrond zal opteren voor combatshoe's, een brede gordel met reservemunitie en een wapen met een riem. Een sportiever type zal kiezen voor een joggingpak en loopschoenen vergezeld van een honkbal pet,
rugzak en wapen tussen de broeksriem.

In het geval van de Bende van Nijvel-overvallen is er sprake van een overvalcommando. Meer dan drie deelnemers wijst op een vooraf besliste en berekende strategie. Er is een voorbereidende verzameling geweest waar iedere overvaller zich uitrustte in functie van zijn bepaalde opdracht binnen het verloop van de overval. Deze mensen (de overvallers) moeten elkaar gekend hebben en weten wat ze aan elkaar hebben. Vreemden binnen hun team zouden geweigerd worden wegens onbetrouwbaar. Ondanks de verschillen in uitrusting wisten ze wat ze aan mekaar hadden. Zoniet begonnen ze er niet aan.

34 (edited by DeadLetterBox 20-09-2012 09:05)

Re: Visserhoedje

Bij de Palestijnse gijzelnemers in 72, in Munchen, had er ook één altijd een vissershoedje op. De vissershoedjes waren toch ook een beetje mode in die tijd zeker? Ik denk dat de keuze op het vissershoedje simpel was, het verbergt een groot deel van je aangezicht.

Servo per Amikeco

35

Re: Visserhoedje

Heb deze geweldige site van voor tot achter gelezen. En realiseer me, dat het vissershoedje idd weinig tot geen betekenis heeft (massaproductie/mode).

Als dienstplichtig militair (1987), met persoonlijke standaard uitrusting in plunjebaal nog op zolder. Waarin ook 2 rekruten (veld)petjes zaten. Inmiddels niet meer. Opgebruikt, verdwenen na "klusjes", in mijn geval schilderwerk e.d. ha!

In het kader van al de toevalligheden kon deze er ook nog wel bij, dacht ik. Verder best een soort van grappige reportage van Bear G.

36 (edited by Merovinger 20-09-2012 23:17)

Re: Visserhoedje

Vissershoedjes in actie » YouTube

Re: Visserhoedje

Inderdaad.
De film vond ik wel nogal melige hollywood-zever.

Servo per Amikeco

Re: Visserhoedje

DeadLetterBox wrote:

Bij de Palestijnse gijzelnemers in 72, in Munchen, had er ook één altijd een vissershoedje op.

Was niet echt een vissershoedje, maar een witte strand hoed. het werd gedragen door Luttif Afif (Issa). De leider van de eenheid die de Israelische atleten gijzelden. Hij kwam om door een kogel van een Duitse (snipper). Nogmaals een bewijs van hoe snel het fout kan gaan als je bepaalde situaties onderschat.

Re: Visserhoedje

I stand corrected

Servo per Amikeco

40

Re: Visserhoedje

Na de moord op Mendez werd er bij Bouhouche een huiszoeking gedaan. Één van de zaken die toen in beslag werden genomen, was "een kaki hoedje dat vreemd genoeg lijkt op de hoedjes die in beslag werden genomen in het dossier van de Bende van Nijvel ... made in Hong Kong."

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube