1 (edited by Hestur 16-07-2010 21:40)

Topic: Theorie van Hestur

1985: Geld maakt de overvallers gelukkig

Op het forum wordt vaak gesteld dat de moorden een daad van terrorisme waren. De doden waren op voorhand bedoeld om politieke redenen. Geld als motief speelt volgens veel forumleden geen rol. Ik denk dat je dat niet staalhard kunt stellen. Geld speelde misschien toch een rol, al was het misschien niet de hoofdrol. Reden? In Eigenbrakel maken ze maar 200.000 frank buit, en meteen daarop rijden ze naar Overijse om daar drie miljoen frank te incasseren. Net als ze een minder succesvolle overval gepleegd hebben, zetten ze dus door. En dat er nu geen slimmerik gaat beweren dat ze in Eigenbrakel met opzet maar 200.000 frank stalen om zogezegd een motief te hebben nog in Overijse te gaan overvallen. wink

Bovendien gaat het in crescendo. In Eigenbrakel schieten ze 'maar' drie mensen neer, maar telkens mensen die in zekere zin als 'weerspannig' gezien worden (of in de weg lopen). Als ik het nalees, komt het bij mij over alsof ze hypernerveus en lichtgeraakt waren, maar eigenlijk nog altijd een beetje een zwaar uit de hand gelopen overval. Hun gijzelaar in Eigenbrakel brengt het er bijvoorbeeld nog levend van af (<=> in Aalst knallen ze op de parking al een heel gezin neer). Maar de buit is klein en dus (?) rijden ze naar Overijse. Misschien pissed omdat ze zoveel moeite moeten doen om geld binnen te rijven knallen ze hun frustraties weg. Met enig succes, in zekere zin: de buit bedraagt enkele miljoenen, maar natuurlijk vallen er meer doden: vijf.

Als je in de gangsterpiste gelooft, zou je kunnen vermoeden dat Overijse een klik maakte: knal er op los, jaag iedereen goed wat angst aan, niet te zacht, laat zien dat er met ons niet te spotten valt - garantie op meer buit. Maar Aalst leverde ook niet zoveel op, minder dan Overijse. En de zoektocht naar de daders werd zeer intensief. In deze piste besefte de Bende het contraproductieve van hun aanpak, dumpten ze hun wapens en pakten ze de zaken vanaf dan anders aan.

Er wordt vaak gesteld dat daders niet kunnen stoppen en doorgaan tot ze gepakt worden. Dat is vermoedelijk vaak zo. Maar je mag ook niet vergeten dat - als je de veronderstelling aanneemt dat het ordinaire op geld belust gangsters waren - de Bende objectief gezien eigenlijk heel wat redenen om haar aanpak te wijzigen (te weinig opbrengst voor te veel risico). En dat het misschien een weloverwogen, logische beslissing was.

Re: Theorie van Hestur

Ik ben er van overtuigd dat geld een grote rol speelt. Maar ja welke rol precies.

Nog veel typerender vind ik de bende in 1983. Ze overvallen supermarkten en schieten aanvankelijk alleen op mensen die in de weg lopen. De actie is in 1983 toch echt gericht op het binnenhalen van de buit. Wel 2 keer een bedrijfsleider die erg koelboedig wordt afgeknald.

Profilers bijten hier hun tanden op stuk. Als je bereid bent te moorden, dan zijn er zoveel andere en betere mogelijkheden om aan veel geld te komen. Waarom blijven ze de contanten van een supermarkt opzoeken ?

Aan de andere kant, stel er waren opdrachtgevers die politieke motieven hadden, waarom evalueert het geweld dan zo ? Ze beginnen in 1983 aan een reeks overvallen die verdacht veel op echte overvallen lijken. Niet op politieke opdrachten. Later wanneer killen belangrijker is dan de buit, dan krijg je dat politieke gevoel weer wel.

Zo blijft dien circel maar rond.

Ik wil al maanden mijn eigen theorie hier plaatsen. Heb ook al de nodige lappen tekst voorgeschreven. Maar altijd verdwaal ik weer in mijn eigen conclusies.

Maar ik heb goede hoop. Als we zo door blijven denken en alle pistes blijven aftasten, zal er op een dag een bepaalde logica verschijnen. Daar ben ik van overtuigd. Slechts 2 kleine dingetjes die aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Zo'n toevalstreffer hebben we nodig en vinden we alleen door elkaar doorlopen kritiek te geven.

Re: Theorie van Hestur

Zou in 1985 dus ook om copycats kunnen gaan, maar dan met andere motieven?

Re: Theorie van Hestur

Mincky wrote:

Zou in 1985 dus ook om copycats kunnen gaan, maar dan met andere motieven?

... maar alleszins in het bezit van wapens die aan 1983 te linken zijn.

Mincky, schiet je kritiek maar los zou ik zeggen. Ik zet wel vaker ietwat scherpe theorieën hier neer, om te kijken waarom ze onmogelijk of vergezocht zijn.

Re: Theorie van Hestur

Hestur wrote:

... maar alleszins in het bezit van wapens die aan 1983 te linken zijn.

Ja, maar wie zegt dat dat werkelijk zo is? Complottheorie?

6

Re: Theorie van Hestur

Hestur wrote:

Maar de buit is klein en dus (?) rijden ze naar Overijse. Misschien pissed omdat ze zoveel moeite moeten doen om geld binnen te rijven knallen ze hun frustraties weg.

Een impulsieve daad na een 'mislukte' overval in Eigenbrakel? Dan zijn ze dus op goed geluk naar Overijse gereden met de hoop dat daar meer te rapen viel en dat alles daar in orde was na hun bloedbad in Eigenbrakel.

Nee, ze moesten de situatie op voorhand verkend hebben, ze moesten de weg weten, de ontsnappingsmogelijkheden, de omgeving, het warenhuis, ... Er moesten verkenningstroepen aan het warenhuis staan om de actie op tijd te kunnen afblazen indien er reeds politiebewaking was. Het was een plan dat van a tot z ingestudeerd was. Daarmee zeg ik niet dat geld niet het motief zou kunnen zijn, maar Overijse was zeker geen impulsieve daad.

Hestur wrote:

Als je in de gangsterpiste gelooft, zou je kunnen vermoeden dat Overijse een klik maakte: knal er op los, jaag iedereen goed wat angst aan, niet te zacht, laat zien dat er met ons niet te spotten valt - garantie op meer buit.

Misschien net minder buit, de warenhuizen zullen ervoor zorgen dat er minder geld in hun kassa's en kluizen zit waardoor de risico's die je neemt als gangsters veel groter worden. Er zal ook meer politiebewaking zijn : helikopters, sluipschutters, ... Zo wordt het bijna onmogelijk om nog een overval te plegen op een warenhuis. Zo'n overdreven geweld heeft het omgekeerde effect van hetgeen je als overvaller wil bereiken.

Daardoor zou het wel logisch kunnen zijn dat ze hun aanpak gewijzigd hebben en daarom alles van hun vorig leven hebben gedumpt.

noorderling wrote:

Waarom blijven ze de contanten van een supermarkt opzoeken ?

Gemakkelijk doelwit, meestal dicht bij grote snelwegen aan de rand van een stad, alle Delhaize's zien er exact hetzelfde uit en er is amper (tot geen) bewaking.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Theorie van Hestur

Ik vind het een gedurfde theorie van Hestur. Even puur fictief. In de auto ontstaat een discussie. De bende beseft dat het te weinig geld heeft opgehaald. De tweede supermarkt was vantevoren verkend als een soort reserve mocht er bij de eerste politie rijden of andere onvoorziene problemen waardoor Eigenbrakel niet kon opstarten. In de auto beseffen ze dus dat de buit klein is, ze overleggen kort , en besluiten de reserve supermarkt in Overijse alsnog te overvallen.

Dit is iig de meest simpele verklaring die je kan bedenken. Chapeau.

Re: Theorie van Hestur

Als geld al een rol heeft gespeeld is het als onderdeel van een groter plan, afpersing danwel afkomstig van opdrachtgevers met een hoger doel.
In de jaren 80 liepen hier in Nederland de grote criminelen binnen met dingen als drugs- en wapenhandel. Dan heb ik het over tientallen miljoenen guldens. In verhouding is de buit van de bende dus een lachtertje terwijl ze veel meer risico namen dan de reguliere gangsters.

9

Re: Theorie van Hestur

noorderling wrote:

Even puur fictief. In de auto ontstaat een discussie. De bende beseft dat het te weinig geld heeft opgehaald.

Dan heeft die discussie niet lang geduurd want onmiddellijk na het vertrek in Eigenbrakel gaat het in de richting van Overijse. Of hun vluchtweg ging sowieso in de richting van Brussel/Overijse.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

10 (edited by Michiel 19-03-2012 21:20)

Re: Theorie van Hestur

Ben schreef:

Dan heeft die discussie niet lang geduurd want onmiddellijk na het vertrek in Eigenbrakel gaat het in de richting van Overijse.

Ongetwijfeld stonden ze stijf van de adrenaline en moordzucht, maar om ad hoc te besluiten om dan nog maar een supermarkt te pakken?

noorderling: dit lijkt me inderdaad te fictief. Misschien niet onmogelijk maar vermoed dat het "gewoon" op het lijstje stond. Lijkt wel of ze een dubbele lijst hadden, 1 voor het geld (hoewel geen hoofdzaak) en een slachtoffer lijst. Schiet zoveel mogelijk mensen neer en jaag de samenleving schrik aan.