121

Re: Bois de la Houssière

Dat is juist de grote fout dat velen maken. Ze hebben bewust een dwaalspoor aangelegd. Ze willen dat iedereen in de val trapt. Ik denk echt dat heel het Bois de la Houssieres een grote cinema is. We moeten juist het tegenovergestelde doen dan wat ze ons doen willen geloven. Wat ik wel denk is dat er Bende van Nijvel-kopstuk een bepaalde band met dat bos uit zijn jeugd heeft waarom anders uitgerekend dit bos en niet de grote parking aan het hellend vlak.

Re: Bois de la Houssière

Xenophon wrote:

spectator: Even meegaand in je stelling, hoe verklaar je dan dat sommige wapens van Aalst (de riotguns) ook gebruikt werden in Hoeilaart, Beersel, Temse, Overijse? Let wel, ik zeg niet dat de uitvoerders dezelfden waren, maar het kan niet anders of er waren gemeenschappelijke 'logistieke' betrokkenen.

Wat ik zou willen weten maar wat hij nooit zal lossen: hoe kwam Philippe De Staerke in Aalst terecht? Ik ga ervan uit dat hij geen uitvoerder was, alvast niet daar. Hij kan erheen gelokt zijn maar zou jij iemand als hem laten opdraven en hem tot hoofdverdachte maken zonder daarna de rest van je leven over je schouder te kijken?

Het bos van La Houssière is 44 km van Aalst. Niet naast de deur maar ook niet het einde van de wereld. Volgens mij was het wel effectief hun 'dumping ground'.

Stel dat er een spoor moest gelegd worden naar extreem rechts: dat had toch veel eenvoudiger en éénduidiger gekund? En waarom een spoor naar extreem rechts? Dan zit je weer met de Gladio/staatsveiligheid theorie. Maar net de staatsveiligheid had alle redenen om géén link naar WNP te laten naar boven komen want dat leidt linea recta naar Commissaris Boemel en zijn amateuristische pogingen om communisten te schaduwen.

Ik heb ook niet de antwoorden en er zijn veel zaken die ik niet begrijp, bv alleen al het feit dat er vanuit het milieu nooit echt concrete info over daders naar boven kwam is voor mij moeilijk vatbaar. Maar bon, kijk naar wat er bv. met Mendez en Vandeuren is gebeurd.

Ik kan maar één reden bedenken dat Philippe De Staerke die namiddag in Aalst was; hij moest er zijn of hij was geëindigd als Mendez en Vandeuren. Ik zie gewoon geen andere mogelijkheid waarom een slimme gangster daar doodleuk in de kijker komt lopen een aantal uren voor een bloedige Raid.

Philippe De Staerke had wel de reputatie te kunnen zwijgen. Waarom ga je er trouwens zo makkelijk vanuit dat hij bij de overval zelf niet betrokken was? Immers is hij herkend door een jeugdvriend.

Is het je opgevallen hoeveel gangsters uit die hoek niet normaal zenuwachtig lopen rond Aalst? Die hoek mag je breed meten; omgeving WNP, bende De Staerke, Bultot enz. Karafilis van die bende wordt opgepakt en wil zich prompt van het leven beroven. Dat doe je niet als gangster als je louter een tros bananen hebt gestolen. Salesse wil naar Frankrijk vluchten voor(!) de overval. De rest vlucht wel erna. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat ze met hun rug tegen de muur stonden en Aalst MOESTEN doen. Niet door de broodheren van Overijse maar door de Bende van Aalst die op één of andere manier te weten zijn gekomen hoe Overijse/Eigenbrakel in elkaar zat en hier de mogelijkheid zagen om enkele afrekeningen te doen in naam van 'de Bende van Nijvel'. Ze waren lang de eersten niet met dat idee.

Als je ervanuit gaat (mijn hypothese) dat de Bende van Aalst de Bende van Waals-Brabant heeft gekaapt, dan is het logisch dat ze ook konden beschikken over de wapens en toebehoren van deze bende. Om deze één keer te gebruiken en ze vervolgens te dumpen in Waals-Brabant, volgens plan.

Ik weet niet waarom je uitgaat van Staatsveiligheid; die zogenaamde Bende van Aalst -zelf hebben ze zich geïdentificeerd als Bende van Hofstade- had volgens mij itt Overijse-Eigenbrakel niets te maken met politiek, gladio, staatsveiligheid en al dat soort toestanden.

De vraag stellen tot hoe hoog in rang personen konden worden gechanteerd door de Aalsterse bende is voor mij dan ook de vraag stellen hoe hoog de opdrachtgevers van Overijse-Eigenbrakel zijn te situeren.

Ik wil er nog even aan toe voegen dat dit inderdaad mijn (weloverwogen) hypothese is, dit hoeft daarom niet de waarheid te zijn.

Re: Bois de la Houssière

Ben wrote:
Spectator Of Life wrote:

Heinrich Toumaniantz zijn auto wordt in Aalst geparkeerd

Het was niet de auto van Toumaniantz, het was een auto waarin documenten lagen waarop de naam van Toumaniantz stond » Forum

Klopt, het was eerder het punt dat ik wenste te maken rond tal van bedenkelijke aanwijzingen mbt club Bultot rond Aalst, maar juist is juist inderdaad.

124

Re: Bois de la Houssière

Dus Bultot zijn portefeuille wordt iets voordien gestolen door een prostituee uit de Jonathan en iets nadien wordt er een vuurtje gemaakt. Toevallig in het Bois de la Houssière en toevallig de inhoud uit de gestolen portefeuille van Bultot. En toevallig is de naam van Bultot niet verbrand en de personen die dat opgebrand vuurtje ontdekken doen de moeite om dat te melden en direct wordt de link gelegd.

Als je iets wil verbranden dat niemand mag zien of weten dan doe je thuis in een vat of in je stoof. Dit was de bedoeling van alle aandacht af te leiden naar Bois de la Houssière.

125

Re: Bois de la Houssière

Spectator Of Life wrote:

Ik kan maar één reden bedenken dat Philippe De Staerke die namiddag in Aalst was; hij moest er zijn of hij was geëindigd als Mendez en Vandeuren. Ik zie gewoon geen andere mogelijkheid waarom een slimme gangster daar doodleuk in de kijker komt lopen een aantal uren voor een bloedige Raid.

Philippe De Staerke had wel de reputatie te kunnen zwijgen. Waarom ga je er trouwens zo makkelijk vanuit dat hij bij de overval zelf niet betrokken was? Immers is hij herkend door een jeugdvriend.

Philippe De Staerke is sneeuwwitje niet hé. Ik denk dat je verdomd goeie papieren zou moeten hebben om die te bedreigen en daarna te kunnen blijven ademen. Zeker indien de opdracht was om een bloedbad aan te richten. Vergeet ook niet dat (zeker indertijd) Philippe omleggen indien hij niet meewerkte geen garantie was op veiligheid maar een goed recept om heel de clan op je dak te krijgen en daar zaten een paar serieus zware kalibers tussen.

Kijk naar wat de Bende van Baasrode deed: dat was goed voorbereid, hoge buit, minimaal geweld (alles in acht genomen). Die zou dan 8 mensen waaronder kinderen moeten neerschieten hebben? Zomaar, voor peanuts, omdat hij onder druk stond? Ik denk dat het een bepaald type is dat in staat is van vlakbij te schieten op een kind. Zelfs bij de diefstal in Temse hebben de betrokkenen niet geaarzeld om de huisbewaarder te doden en zijn weerloze vrouw lieten ze voor dood achter maar de 2 aanwezige kinderen hebben ze geen haar gekrenkt hoewel ze wisten dat ze er waren. Kinderen iets aandoen is voor zover ik weet ook iets dat in het milieu absoluut not done is en niet wordt geaccepteerd.

Philippe werd op 9 november om 21:00 gezien bij Papadopoulos in de Barastraat (of was het de Wayezstraat) in Anderlecht, waar hij een zware koffer in bewaring gaf. Papadopoulos heeft dat ook erkend. Iedereen denkt dat daar wapens inzaten, zelf verklaarde hij dat het o.a. buit van een vorig 'Baasrode' exploot was. Qua timing zou het - nipt - kunnen vanuit Aalst maar waarom met een valies die zo heet was dat ze bijna gloeide vanuit Aalst eerst naar Anderlecht karren om ze dan de dag nadien in Pepingen te gaan begraven? Kijk eens op de kaart. Dat was een paniekreactie, niet iets dat gepland was. Hij zal ook wel geweten hebben hoe laat het was toen hij vernam dat er een overval was geweest met 8 doden op de Delhaize waar hij een paar uur daarvoor was geweest. Stel dat hij niets wist van de overval maar nog met een hete koffer zat thuis, what to do?

Spectator Of Life wrote:

Is het je opgevallen hoeveel gangsters uit die hoek niet normaal zenuwachtig lopen rond Aalst? Die hoek mag je breed meten; omgeving WNP, bende De Staerke, Bultot enz. Karafilis van die bende wordt opgepakt en wil zich prompt van het leven beroven. Dat doe je niet als gangster als je louter een tros bananen hebt gestolen. Salesse wil naar Frankrijk vluchten voor(!!!) de overval. De rest vlucht wel erna. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat ze met hun rug tegen de muur stonden en Aalst MOESTEN doen. Niet door de broodheren van Overijse maar door de Bende van Aalst die op één of andere manier te weten zijn gekomen hoe Overijse/Eigenbrakel in elkaar zat en hier de mogelijkheid zagen om enkele afrekeningen te doen in naam van 'de Bende van Nijvel'. Ze waren lang de eersten niet met dat idee.

Ik denk dat in die tijd ALLE gangsters nerveus liepen. Je mag niet vergeten dat alles op z'n kop stond en de druk op het milieu om over de brug te komen onvoorstelbaar moet geweest zijn. De politie wist/weet echt wel in grote lijnen wie in het 'reguliere' milieu met wat bezig is, alleen leggen ze om allerhande redenen niet altijd op alle slakken zout. Hoe het toen ging weet ik niet maar ik heb een goed idee over hoe het nu gaat en ik kan me inbeelden dat er toen armen omgewrongen werden tot ze braken, misschien niet steeds in de figuurlijke zin. De boodschap aan magistratuur en politie vanuit de politiek was toen overduidelijk 'doe wat jullie moeten doen maar het moet stoppen en wel nu'. De 'regulars' werden toen gewoon drooggelegd. Alleen, bizar genoeg kwam er nooit echt concrete info over 'de bende', daar heb ik geen uitleg voor en het is zeer vreemd.

Spectator Of Life wrote:

Als je ervanuit gaat (mijn hypothese) dat de Bende van Aalst de Bende van Waals-Brabant heeft gekaapt, dan is het logisch dat ze ook konden beschikken over de wapens en toebehoren van deze bende. Om deze één keer te gebruiken en ze vervolgens te dumpen in Waals-Brabant, volgens plan.

Ik weet niet waarom je uitgaat van Staatsveiligheid; die zogenaamde Bende van Aalst -zelf hebben ze zich geïdentificeerd als Bende van Hofstade- had volgens mij itt Overijse-Eigenbrakel niets te maken met politiek, gladio, staatsveiligheid en al dat soort toestanden.

De vraag stellen tot hoe hoog in rang personen konden worden gechanteerd door de Aalsterse bende is voor mij dan ook de vraag stellen hoe hoog de opdrachtgevers van Overijse-Eigenbrakel zijn te situeren.

Ik wil er nog even aan toe voegen dat dit inderdaad mijn (weloverwogen) hypothese is, dit hoeft daarom niet de waarheid te zijn.

Ik weet het ook niet hoor. Maar ik stel me dan de vraag: wie zou genoeg power en durf gehad hebben om 'de bende van Waals Brabant' zoals je het stelt te 'kapen'? Hoe? En vooral: waarom, wat is het motief? Ik heb al iets gelezen over de stelling dat het in Aalst om gerichte moorden ging en de overval enkel camouflage was maar ik heb het erg moeilijk om die hypothese te aanvaarden zonder een berg bewijs. Welke targets waren zoveel moeite waard? Waarom op die manier?

Re: Bois de la Houssière

Xenophon wrote:

Philippe De Staerke was sneeuwwitje niet, maar Bultot en Mendez evenmin; de eerste vreesde voor zijn leven rond Aalst en de tweede werd even later het leven ontnomen. De Bende van Aalst was dan ook iets gevaarlijker dan de boze wolf.

Dat er bij Aalst kinderen te betreuren zijn is een feit, de manier waarop blijft evenwel een vraag. De hypothese waarbij men enkel Gilbert wilde treffen maar de gangster 'panikeerde' na het naar zich toe lopen van het meisje waarna de hel losbarst incl. het doden van directe getuigen, kan wat mij betreft niet zomaar aan de kant worden geschoven. Indien men vooraf plande om kinderen neer te schieten, dan spreken we inderdaad van een apart type gangster, op dat punt ben ik het met je eens. We weten dit niet, we kunnen ons onmogelijk verplaatsen in de psyche van de gangster.

127

Re: Bois de la Houssière

kenza wrote:

En toevallig is de naam van Bultot niet verbrand

Waar in de tekst van dat papier staat de naam van Bultot? Want ik heb die notities nooit gezien dus ik weet niet welke tekst er op staat. Ik heb ook nog nooit ergens gelezen dat de naam van Bultot in die tekst staat.

kenza wrote:

en de personen die dat opgebrand vuurtje ontdekken doen de moeite om dat te melden en direct wordt de link gelegd.

Ik herhaal mezelf: de mensen die deze brandhaard hebben gevonden, hebben de politie verwittigd omdat er cheques van de Delhaize van Overijse tussen lagen. Vermits in Overijse een paar weken daarvoor 5 mensen werden vermoord, zou ik ook de politie bellen als ik dat zou vinden.

kenza wrote:

Als je iets wil verbranden dat niemand mag zien of weten dan doe je thuis in een vat of in je stoof.

Niet alles is rationeel te verklaren. Soms doen mensen anderen dingen dan dat je - rationeel - zou verwachten. Ja, ze hadden dit thuis in de stoof kunnen verbranden, ja ze hadden dit in een vuilbak kunnen gooien, ja, ze hadden … zoveel andere dingen kunnen doen. Maar nee, dat hebben ze niet gedaan. Ze hebben besloten om het te verbranden in het bos, waar ze vermoedelijk vaak kwamen, maar door omstandigheden heeft de brand niet alles vernietigd. Zo simpel kan het soms zijn.

kenza wrote:

Ze hebben bewust een dwaalspoor aangelegd.

Als het Bois de la Houssière een dwaalspoor is waar alles bewust werd neergelegd, dan is het geen dwaalspoor. Dan is het één van de meest belangrijke sporen in het dossier.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

128

Re: Bois de la Houssière

Ben wrote:

Als het Bois de la Houssière een dwaalspoor is waar alles bewust werd neergelegd, dan is het geen dwaalspoor. Dan is het één van de meest belangrijke sporen in het dossier.

Dat denk ik dus ook. Je kan er m.i. niet redelijkerwijs omheen dat het een belangrijke vindplaats is en bijgevolg significant.

Spectator: Als Aalst een gerichte aanslag was op een aantal personen dan impliceert dat dat die allemaal tegelijkertijd in die Delhaize aanwezig waren. Zijn er objectieve, verifieerbare elementen die daarop wijzen? Logistiek lijkt dat me een bijzonder moeilijke opgave. Probeer maar eens 5 personen tegelijkertijd op een vergadering te krijgen. En die weten dat ze op uur 'x' ergens verwacht worden, niemand zegt hen 'zorg vooral dat je vanavond om 1930 in de Delhaize bent'. En vooral: waarom? Welk motief is sterk genoeg om dit alles te doen, liever dan een 'gewone' moord? Een bende gevaarlijke misdadigers 'overnemen', hun wagens en wapens overnemen, Philippe De Staerke op verkenning krijgen, dwaalsporen leggen, iedereen daar exact op tijd aanwezig krijgen, ze lokaliseren in het warenhuis en doden...de familie VDS was op weg naar de parking, 30 seconden zouden het verschil gemaakt hebben... De rijkswacht was net vertrokken....

Dat wil dus zeggen: ongelooflijk veel geluk hebben en een op militaire leest geschoeid observatieteam samen met een 'kill team' ter plekke hebben voor de coördinatie. Ik denk dat zelfs een staatsactor daar niet aan zou begonnen zijn. 1 weg naar succes, 10000 die eindigen in een catastrofe.

129

Re: Bois de la Houssière

kenza wrote:

Ze hebben bewust een dwaalspoor aangelegd.

Ook een dwaalspoor is een spoor!

Re: Bois de la Houssière

Nergens beweer ik dat er 5 gerichte aanslagen zijn gepleegd die avond. Ik heb inderdaad het woord afrekeningen gebruikt en was me tijdens het schrijven al bewust van het delicaat zijn van deze term. Een afrekening hoeft daarom geen betrekking te hebben op de rechtstreekse slachtoffers, maar kan even goed gebruikt worden tegen individuen of bedrijven die financiële eisen van de daders niet hebben ingewilligd.

Opnieuw heb je het over staatsactoren en het grote waarom; als het antwoord daarop nu eens simpel gewoon voor de fun is? En omdat in 'dat milieu' een moord meer of minder zeer normaal is wanneer men zijn zin niet krijgt. Omdat ze de New Kids in Town waren en met hen niet te spotten valt. Omdat ze 'per toeval' informatie hebben verkregen over de 'Bende van Nijvel' en de mogelijkheid er was om dit te doen. Laat 1985, al dan niet toevallig, een scharnierjaar zijn voor de opkomst van dit milieu in onze contreien.