101

Re: CCC

De CCC plaatste 40 jaar geleden hun eerste bom in Evere

De eerste bom van de Cellules Communistes Combattantes (CCC) ontplofte 40 jaar geleden, op 2 oktober 1984, in Evere. Die dag richtte de clandestiene extreemlinkse organisatie zich op Litton, een Amerikaans bedrijf in militaire elektronica. Daarna volgden meer aanslagen, waarbij bedrijven die met de NAVO samenwerkten werden geviseerd, met uitsluitend materiële schade als gevolg.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

102

Wat vinden jullie van deze hypothese:

Na de aanslag op het VBO op 1 mei 1985 waar onbedoeld twee doden vielen keerde de publieke opinie zich tegen het CCC (Wikipedia). Om dit ongewenste effect te bestrijden (ze wilden absoluut geweldloos zijn en deze doden het liefst doen vergeten) werd gekozen voor veel zwaardere misdrijven, gepleegd door leden van de CCC als ‘bandieten’. Dit zijn de aanslagen uit de tweede golf van de bende van Nijvel.

Dit zou de abrupte start en het abrupte einde van de tweede golf verklaren. Natuurlijk moet er dan nog een link gevonden worden met de eerste golf dus het is niet compleet maar wel een begin van een alternatieve verklaring.

Ik ben benieuwd.

103

M.i. zeer onwaarschijnlijk. De CCC deden wat ze konden om burgerslachtoffers te vermijden, de twee dode brandweermannen dat was een onwaarschijnlijke samenloop van omstandigheden. Ze pleegden ook enkel bomaanslagen, er was nooit (behalve in één geval) een 'persoonlijke' tussenkomst. Geen enkele geografische link met terreinen of 'comfort zones' van de bende.

CCC-leden waren ook overtuigde communisten, zelfs tot op de dag vandaag voor degenen die nog in leven zijn. Al hun aanslagen werden expliciet opgeëist en zoals alle goeie communisten voelden ze de behoefte om telkens een langdradige uitleg te publiceren om het 'waarom' uit te leggen.

Hun modus operandi is quasi diametraal tegengesteld aan wat de Bende deed en hoe ze het deden. Twee 'ongevalsdoden' wegwerken door bij 3 andere feiten in totaal nog eens 16 mensen te doden, ik weet niet.

Daarenboven nog een ander praktisch bezwaar: ze werden allen onder de microscoop gelegd betreffende bendefeiten en de conclusie was dat ze er niets mee te maken konden hebben.

Het abrupte einde van 'de Bende': vermoord, gevlucht, gearresteerd en veroordeeld tot lange straffen voor andere feiten.

104

Xeno, ik heb onlangs opgemerkt dat je kennis over extreem rechts niet slecht was. Dit blijkt absoluut niet het geval wat extreem links of de CCC betreft. Smiley.

Ik denk dat je dringend het hoofdstuk Pierre Carette nog eens moet herlezen. Jeremiah opende hier een topic met als titel "Een reportage die voor mij de knoop doorhakt". Ik vind het zeer boeiend om te lezen hoe verschillende mensen op totaal verschillende wijze uiteindelijk het licht zien. Hebben jullie ondertussen de film "Tu tueras, point" gezien? Pierre Carette was trouwens aanwezig bij de voorstelling van die film. Die film was een idee van Jean Claude Marlair. En iedereen hier weet ondertussen dat ik heel graag uitpak met het feit dat ik die man heb mogen leren kennen. Er waren heel veel contacten tussen Marlair en Carette, dus via Marlair heb ik veel meer inzicht gekregen in de persoonlijkheid van diezelfde Carette.

Een groot deel wist ik al, het was voor mij voldoende om naar zijn familiale geschiedenis te kijken en Willy Acke te lezen. En waar kom je dan terecht? Juist, bij de veiligheidsdiensten en het leger. Maar ook via de wapens kom je terecht waar je moet zijn Xeno.

En wat je hypothese of mogelijke verklaring betreft Breda, ik vrees dat die niet klopt of kan kloppen.

105

fenix wrote:

En wat je hypothese of mogelijke verklaring betreft Breda, ik vrees dat die niet klopt of kan kloppen.

Waarom niet Fenix? NB: het kunnen ook de Franse vrienden zijn van Action Directe of een communistisch regime dat de revolutie in het water zag vallen. Ze hoeven het niet per se zelf te hebben gedaan.

106

Ik snap waar je die mogelijke hypothese vandaan haalt. Ikzelf heb ook meerder keren naar de woorden van Jean Gol verwezen: "De CCC en de Bende zijn twee takken van één boom". Het is inderdaad juist dat de CCC zeer waarschijnlijk hulp kreeg van het buitenlandse Action Directe en uit West Duitse RAF-kringen. En ik durf zelfs insinueren dat sommige "linksen" zeer waarschijnlijk gecamoufleerde en/of geinfiltreerde rechtsen waren. Maar wat de "bandieten" betreft waarnaar je verwijst hebben we geen enkele aanwijzing dat er linken naar links zijn. Integendeel zelfs.

107

Maar dat is nu juist mijn punt! Aanslagen gepleegd door links, maar met verwijzingen naar rechts als afleiding van de doden bij de bomaanslag. Ik ben hier inderdaad op gekomen doordat ik alle artikelen in de Nederlandse kranten over Jean Gol ben gaan lezen. De uitzonderlijke daden van de bende in de tweede golf lijken een oorzaak moeten hebben en toen zag ik de bomaanslag in 1985 en vervolgens de arrestatie van CCC.

Het kan vergezocht zijn en ik geloof ook nog steeds in afpersing als een motief, maar na de vele jaren sinds de aanslagen kan het ook verstandig zijn een andere denkrichting te kiezen, vandaar dat ik het gedeeld heb.

Xenophon wrote:

M.i. zeer onwaarschijnlijk. De CCC deden wat ze konden om burgerslachtoffers te vermijden, de twee dode brandweermannen dat was een onwaarschijnlijke samenloop van omstandigheden. Ze pleegden ook enkel bomaanslagen, er was nooit (behalve in één geval) een 'persoonlijke' tussenkomst. Geen enkele geografische link met terreinen of 'comfort zones' van de bende.

CCC-leden waren ook overtuigde communisten, zelfs tot op de dag vandaag voor degenen die nog in leven zijn. Al hun aanslagen werden expliciet opgeëist en zoals alle goeie communisten voelden ze de behoefte om telkens een langdradige uitleg te publiceren om het 'waarom' uit te leggen.

Hun modus operandi is quasi diametraal tegengesteld aan wat de Bende deed en hoe ze het deden. Twee 'ongevalsdoden' wegwerken door bij 3 andere feiten in totaal nog eens 16 mensen te doden, ik weet niet.

Daarenboven nog een ander praktisch bezwaar: ze werden allen onder de microscoop gelegd betreffende bendefeiten en de conclusie was dat ze er niets mee te maken konden hebben.

Het abrupte einde van 'de Bende': vermoord, gevlucht, gearresteerd en veroordeeld tot lange straffen voor andere feiten.

Je punt over het onder de microscoop leggen van het CCC snijdt zeker hout Xenophon.

Wat je verder schrijft is juist mijn punt: de CCC kiest voor de aanslagen juist niet om het communistische standpunt uit te dragen en de aanslagen op te eisen maar om de aandacht af te leiden van onbedoelde doden die het communistische ideaal in de weg staan: onterechte doden uit de arbeidersklasse.

Het is misschien vergezocht maar totdat de daden van de bende zijn opgelost kan het geen kwaad een nieuwe theorie goed te doordenken vind ik.

108

Xenophon wrote:

M.i. zeer onwaarschijnlijk. De CCC deden wat ze konden om burgerslachtoffers te vermijden, de twee dode brandweermannen dat was een onwaarschijnlijke samenloop van omstandigheden.

Ik ben hier niet mee akkoord. Er zijn andere voorbeelden te vinden waar er zwaar geweld werd gebruikt om "het doel" te bereiken. Voor dat doel was eender wat voor hen "gelegitimeerd", dat ze "waarschuwden" voor een aanslag d.m.v. bijvoorbeeld pamfletten, maakte deel uit van het doel dat ze wilden bereiken en heeft niet noodzakelijk iets te maken met het feit dat ze slachtoffers wilden voorkomen. Die pamfletten waren niet meer of niet minder dan PR-stunten en marketing.

(...) Voor het eerst heeft de CCC geschoten om te doden. Een salvo van liefst 24 kogels, wellicht uit een machinegeweer, werd maandagochtend omstreeks 2u25 afgevuurd te Etterbeek in de richting van een agent van het beveiligingsbedrijf Securitas. Toevallig reed de man met de auto van zijn bedrijf voorbij een bomauto van de CCC aan de hoofdzetel van de Bank Brussel Lambert, langsheen de Pater Cuypersstraat. De terroristen openden onmiddellijk het vuur. Slechts dankzij uiterste koelbloedigheid kon de veiligheidsman zich redden. Hij werd gelukkig slechts licht gewond.

Bron: Het Laatste Nieuws | 5 November 1985

Dat is niet schieten om af te schrikken maar om te doden. Diezelfde terroristen hebben waarschijnlijk daarna bijna een rijkswachter omver gereden:

(...) Omstreeks 4u55 maandagochtend is een auto van het type Volkswagen Derby in volle vaart door een rijkswachtversperring gereden te Waterloo. De versperring was daar aangebracht, onmiddellijk na de aanslag tegen de BBL-hoofdzetel te Etterbeek, als gevolg van het algemeen alarmplan. Een onderofficier van de rijkswacht kon amper opzij springen om het dolle voertuig te ontwijken. Zijn collega's openden het vuur op de auto, die echter doorreed richting Charleroi.

Bron: Het Laatste Nieuws | 5 November 1985

Xenophon wrote:

Ze pleegden ook enkel bomaanslagen, er was nooit (behalve in één geval) een 'persoonlijke' tussenkomst. Geen enkele geografische link met terreinen of 'comfort zones' van de bende.

De CCC zou overvallen gepleegd hebben op banken en postkantoren om hun organisatie te financieren. Aangezien er niet geweten is welke bank- of post-overvallen de CCC gepleegd hebben, weten we ook niet of er bij deze overvallen onschuldige burgers gewond of zelfs gedood zijn geweest.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

109

Ben wrote:

De CCC zou overvallen gepleegd hebben op banken en postkantoren om hun organisatie te financieren. Aangezien er niet geweten is welke bank- of post-overvallen de CCC gepleegd hebben, weten we ook niet of er bij deze overvallen onschuldige burgers gewond of zelfs gedood zijn geweest.

We weten bijgevolg ook niet of er überhaupt overvallen waren, lijkt me een zwak argument. Ik ga geen communistische bommenleggers verdedigen maar mij lijkt het een type van geweld dat totaal onvergelijkbaar was met wat bij de bendefeiten gebruikt werd. Behalve de twee brandweermannen zijn er geen gekende dodelijke slachtoffers, ook niet in de voorbeelden die je aanhaalde.

Maar iedereen gelooft wat hij wil uiteraard.

Xenophon wrote:

Hun modus operandi is quasi diametraal tegengesteld aan wat de Bende deed en hoe ze het deden.

Ja, maar volgens deze zienswijze staat ook de Bende van Baasrode buiten verdenking. Je gaat niet de ene dag een postkantoor overvallen zonder een gewonde te maken om daags nadien een hele parking neer te schieten (tenzij in het eerste geval zelfstandig en in het tweede geval in opdracht van, maar dan nog). Die redenering volgend kunnen alle klassieke bandietenbendes worden geschrapt want niemand opereerde zo brutaal als de Bende van Nijvel najaar '83/85.

Betreffende de discussie van impact/brutaliteit tussen terreur van de Bende en CCC zou ik stellen dat het geweld van deze laatste te vergelijken is met de warenhuisovervallen in het voorjaar van 1983 door de Bende van Nijvel. Er was sprake van een zekere schrik en er kon een dode vallen; evenwel zonder het aanrichten van bloedbaden zoals we deze dan later zouden zien.