Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

Geronimo, zal ik zeker doen als ik ooit in de buurt kom, maar vanuit mijn woonplaats naar het bos is het wel een paar kilometertjes. smile

"Niets is wat het lijkt, want de waarheid veranderd nooit"

Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

Ge kunt daar kamperen ook he mistery, al kan ik u niet garanderen dat ge geen spoken gaat zien. lol

Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

geronimo wrote:

Ge kunt daar kamperen ook he mistery, al kan ik u niet garanderen dat ge geen spoken gaat zien. lol

Hahahahaha, das nen goeien. Heb al te veel van mijn leven in tentjes door gebracht, jajaja het militaire leven gaat niet altijd over rozen. Ben nu toch wel iets verwender, dus als je een goed hotel weet?

"Niets is wat het lijkt, want de waarheid veranderd nooit"

Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

Aan allen, wie verzameld er (militaire) stafkaarten, en dan met name uit de jaren 80 en als het kan van dit gebied.

"Niets is wat het lijkt, want de waarheid veranderd nooit"

95

Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

De Staerke & de witte mercedes 500 van Massagrande, doen me denken aan:

Aalst, rond 18u30 bemerkte iemand een witte of lichtgrijze Mercedes in het bos van Houssière gesignaleerd bij een donkere Golf GTI waarin gewapende mannen zaten. Op zo'n 150 meter van de plaats waar men de Bende om 00u30 in het bos zag, bij de Rue du Pire, bevindt zich een "spookhuis", waarvan buurtbewoners aan speurder Eddy Vos hebben medegedeeld dat het mogelijk interessant zou kunnen zijn. Het was aan de oprit van dit huis dat een getuige rond 18u30, voor de overval, een witte of lichtgrijze Mercedes gezien had bij een donkere Golf TI waarin gewapende mannen zaten. Het behoorde toe aan ene ijzerhandelaar (Marceleaux/Maxhel(e)au) en/of zijn goede kennis Michel Wojda. Wojda was 27 jaar in 1985, was gekend in Braine voor zwartwerk en gesjoemel met auto's. Hij zou volgens pseudoniem "Kael" op het internetforum Tueries du Brabant genoemd zijn als Bendelid en betrokken zijn geweest bij een schietpartij met de rijkswacht in een fabriek te Fauquez maar niet aangehouden zijn geweest.

Hij werd later dan toch gearresteerd, samen met Jonathan Sluys en Thierry Auspert, voor de moord in 2003 op Jacques Nenquin, een antiquair uit Braine-le-Comte. Wojda zou het huis, dat eigendom was van, de intussen aan kanker overleden, genaamde D., in brand gestoken hebben, na de toegang met een buldozer met aarde geblokkeerd te hebben om de hulpdiensten te belemmeren. Volgens pseudoniem "Eric" op het internetforum Tueries du Brabant zou de brand aanzien geweest zijn als een "ongeluk" en zouden de huisbewoners/-eigenaars de Bende hebben gekend en zelfs onderdak hebben verleend. De brand zou mogelijk gediend hebben om sporen uit te wissen. Getuige Maurice D. verklaarde in januari 1989 dat hij in september Michel Cocu met gewapende mannen voor een huis van "Marceleau" (Claude Maxhelau) in Ronquières gezien had (plaast nabij de wapenvondst). Volgens geruchten zou ook De Staerke bij maxhelau gesignaleerd geweest zijn.

96

Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

Op 21 december 2008, dus bijna twee jaar voor dit artikel, schrijft forumlid Renne het volgende:

"Uit goeie bron heb ik vernomen dat Bultot een commando van minstens 10 man onder zijn hoede had op terreinen in Sint Pieters Leeuw. De Staerke was daar ook aanwezig! Verder zou de bron er zeker van zijn dat De Staerke verantwoordelijk is voor de zakken wapens in het kanaal. De verbrande spullen in het bos gebeurde in de buurt waar een vriend van De Staerke woonde. Weet iemand wie de vriend is, Salesse? Het huis zou later ook in brand gestoken worden."

Renne wist later nog te zeggen dat die goeie bron iemand is die in die tijd behoorde tot de rijkswacht en nog gewerkt heeft voor de cel Jumet (of toch voor het onderzoek naar de Bende van Nijvel). Volgens mij is de kans groot dat het hier over hetzelfde huis gaat en het lijkt er op dat dit huis toch aan de Bende van Nijvel gelinkt kan worden.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

De vriend van De Staerke was Patrick Ghijssels, maar die woonde niet in het bos maar wel in Ronquières vlakbij de brug over het kanaal. Info wordt dus vermoedelijk door elkaar gebruikt.

98

Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

En in ronquière zou ook Maxheleau gewoond hebben, die dan weer in verband gebracht kan worden met Wojda, de man die genoemd wordt in verband met het huis en die ook via zijn familie te traceren is naar de straat waar Ghijsels woonde en waar De Staerke over de vloer kwam... niet uitgesloten dat die elkaar allemaal kenden. Ze leefden trouwens op een steenworp van de plaats waar nachtelijke paramilitaire wandelingen werden gehouden langs het kanaal en waarvan beweerd wordt dat Jean-Claude Darville er met zijn vrouw en kind zou hebben aan deelgenomen.

Volgens deze piste zou er dus sprake kunnen zijn van een groepering Bultot-Ghijsels-Maxheleau-Wojda-... (en volgens een getuige in de zaak Dutroux was er ook een link tussen Maxheleau en Cocu), met andere woorden lokaal tuig dat opgeleid werd voor god-weet-wat en via Bultot (en misschien JC Darville) opdrachten/contracten kreeg.

Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

dim wrote:

ze leefden trouwens op een steenworp van de plaats waar nachtelijke paramilitaire wandelingen werden gehouden langs het kanaal. en waarvan beweerd wordt dat Jean-Claude Darville er met zijn vrouw en kind zou hebben aan deelgenomen...

Van die trainingsoefeningen en de wandeling met vrouw en kind had ik al gehoord maar dat het Darville zou geweest zijn niet. Vanwaar je info dim?

100 (edited by dim 09-10-2012 13:19)

Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

PV Damsaint:

Relations les plus proches: Robert Darville, armurier Bruxelles et Tête d’Oeuf non identifié actuellement. Serait le principal organisateur des groupes action du B.W. Serait l’exécuteur du couple de bijoutier à Anderlue. Aurait été aperçu par des témoins lors d’une marche nocturne para-militaire à proximité du plan incliné de Ronquière en compagnie de plusieurs personnes dont une femme et un enfant de + 12 ans (qui serait sa femme et son fils). Cette piste n’a jamais été employée comme elle aurait dû l’être. Jean-Claude Darville reste (sauf preuve du contraire) le suspect n°1 du B.W.

Die zoon ziet er geen doetje uit trouwens » Facebook

waarvan ik trouwens even wil meegeven dat die zoon familie is van een Laurent D (dewelke tussen zijn 59 Facebook-vrienden een hoopje sudisten staan heeft, een extreem-rechtse groep uit Eigenbrakel die door Deprêtre aangegeven wordt als Bende van Nijvel).