11 (edited by Boemerang 10-10-2010 02:12)

Re: Theorie van Boemerang

Aanvullingen lijstje Stay behind netwerken:

  • STC/MOB.

  • SDRA nummers 1 tot en met 11 (nog meer?).

  • Een eigen netwerk van SHAPE met een verder onbekende naam.

  • CATENA

  • Dienst O

  • Ligue Eltrois

  • Paix et Liberte

  • MILPOL

  • SQUAD EXPLORATION

Het lijkt mij 99% dat de WNP en meer haar koepelorganisatie BURAFEX ook zo'n soort netwerk was. Die documenten van de US State Department in het hoofd houdend komen we zo al op een behoorlijk aantal STB-netwerken uit. En dan schat ik zo dat er nog een hoop netwerken zijn die nog wat viezer/geheimer en dus nog wat verder weg gestopt zijn.

Ik loop tegen steeds meer GLADIO-oefeningen aan (al dan niet met een naam erbij). Mijn idee is dat oefeningen weleens werden gebruikt/misbruikt voor praktische doeleinden. Deze tactiek is in andere gevallen daadwerkelijk toegepast.

Re: Theorie van Boemerang

Hulp van de kenners gezocht. Hoe zit dat nou met die figuren van de SDRA, zijn nu enkel 6, 8 en 11 geheime afdelingen? Wat doen die andere acht SDRA-afdelingen dan? Open huis houden? Weet iemand iets meer over "Cercles d'Amitie"? Een clubje oud Para's  aangevoerd door kolonel Militis.

Re: Theorie van Boemerang

Boemerang wrote:

Dit durf ik te bestrijden. Lembeek (feit 2) verzorgt de mobiliteit voor feit3 & 4.

Mobiliteit voor een Gladio-eskader? Beetje omslachtig, en zelfs zonder goede training.

Boemerang wrote:

Maubeuge (feit 3) past in het GLADIO perspectief want men breekt opzichtig in met veel lawaai op 100 meter (!) van het politiebureau en als die niet komt lijkt het dat men zelf maar even belt. Het geweld is "over the top". Buit is symbolisch. Politie staat in zijn hemd. Gevolg... Een nieuwe uitrusting voor het gehele (?) Franse politieapparaat.

Dit argument is al onderuit gehaald, want de Franse pistolen waren gewoon aan hun 20-jaarlijkse vervanging toe. En verder de politie opwachten en neerknallen, wat is daar nou zou Gladio aan? Is toch geen kunst. Hoe luidde dan de Gladio-opdracht? Schiet een paar agenten neer. Daar waren er wel betere manieren.

Boemerang wrote:

In Waver (feit 4) zijn de nodige verwikkelingen tussen Dekaise (dempers) en internationale wapenbedrijven (lees geheime diensten).

Dempers zijn maar dempers. Ging Dekaise soms miljoenen euro's afpakken van grote bedrijven. Dat van die dempers is een hele kleine kwestie. Dekaise 1982 was vooral een hele brutale wapenroof, door een bende met ontwikkelende plannen.

Boemerang wrote:

In Beersel (feit 5)vermoord men een man met extreem-rechtse banden. Hij wordt gemarteld (verhoord) en zijn koffertje met "interessante"documenten verdwijnt. Zo'n 2 weken ('83) later vermoord men zijn oud collega Angelou, die ook al banden heeft met extreem-rechts.

Er is geen enkele aanwijzing dat deze man belangrijke documenten in zijn koffer had. Als dat wel zo was geweest, dan hadden ze niet zitten eten en drinken zoals die maand al meerdere keren bij de herberg was gebeurd. Een echt Gladio-eskader weet wat ze zoeken, gaan op hun doel af, rennen naar boven, zoeken het document, vermoorden de man (met demper) en zijn weer weg. Daar zal geen koelkast open gaan.

Boemerang wrote:

De feiten in '83 zijn er teveel om stuk voor stuk te bespreken hier (maar liefst 12 feiten tegen 5 in '82 en 4 in de herfst van'85,  incl. autodiefstallen).

Ik wacht op de lange stukken. Stel dat de bende bestaat uit mannen die echt vaak blut zijn, dan verklaart dat een hoop, en zijn de overvallen voor hen best lucratief. Angelou zijn geld. Vanden Eynde zijn portemonnee. Altijd lijkt geld een rol te spelen. Het gebruikte geweld in 1983 komt mij heel willekeurig over. Ik kan daar maar geen Gladio-opdracht in zien.

14 (edited by Boemerang 30-09-2010 15:31)

Re: Theorie van Boemerang

noorderling wrote:

Mobiliteit voor een Gladio-eskader? Beetje omslachtig.

Beetje vreemd als ze een wagen hadden gekocht of met een legervoertuig rond hadden gereden. Alle materialen (ook wapens) moeten natuurlijk uit de officiële boeken blijven. Stay Behind is ultra geheim en gebruikt altijd "zwart" materiaal.

noorderling wrote:

Dit argument is al onderuit gehaald, want de Franse pistolen waren gewoon aan hun 20-jaarlijkse vervanging toe.

Helemaal niet (zoals je in mijn reactie daarop kon uitmaken). Als gevolg van de praktijken van de Bende van Nijvel in riep men al snel om nieuwe en zwaardere (dus duurdere) bewapening. Schijnbaar in Maubeuge, zeker later in België. Dat er een vernieuwing van de wapens stond te gebeuren in Frankrijk maakt de zaak zeker niet minder, integendeel.

We weten nog steeds niet wie de wapendeal heeft gekregen (heb jij ook gezocht?) maar zelfs een staats-wapenfabriek en de aanhangende diensten zullen een paar extra-miljoentjes aan omzet op kosten van Jean met de Pet niet mis willen lopen. Een beetje autoritaire hoge politiepief wil ook vast graag dat z'n jongens met het zwaarste spul rond lopen. Shin Itzu, Machiavelli, Real-politik, je weet er vast alles van (?). Eén offeren om tien te redden?

noorderling wrote:

Ging Dekaise soms miljoenen euro's afpakken van grote bedrijven.

Ja, in de zin dat een wapenbedrijf miljoenen euro's ging afpakken van een ander wapenbedrijf. Dan zijn er behalve dempers ook nog meerdere prototypes gestolen.

noorderling wrote:

Daar zal geen koelkast open gaan.

De verklaringen over het koffertje komen van zijn zoon en er zijn nog wat verwikkelingen met geheimagent Smets en wat dubieuze inbraken in de woning van de zoon. VDE is gefolterd, zoiets doet men meestal als men iets te weten wil komen. Misschien zat er een in de koelkast te neuzen terwijl de ander boven bezig was met "verhoren". Als kers op de slagroom is er het psychologische aspect waar geen mens, getraind of niet, aan ontkomt. Mensen die ergens binnendringen en er enige tijd verblijven hebben vaak de neiging om te gaan eten en te ontlasten. Dit hebben inbrekers, commando's en zelfs jij en ik (nee, ik verzin het niet). De voorafgaande inbraken zijn een mysterie. Niemand weet wie dat waren en helaas dus ook niet of het dezelfde waren. Als er al vingerafdrukken zijn gevonden zijn ze nu vast foetsie.

Het is overigens een misverstand dat een Gladio-groep altijd een "nette" groep soldaten is. Vaak waren het geeneens (ex) militairen. De Rus zou die immers zo hebben gevonden. Wel werden de trainingen verzorgt door o.a. Paracommando's en de 10th SFG. Naast de wat nettere afdelingen die voor communicatie/Psy-ops/transport e.d. zorgden, waren er ook nog de nodige randfiguren en rechtsextremisten-van-de-ergste-soort bij betrokken (en zoals je wilt, een psychopaat voor de vuile klusjes).

noorderling wrote:

Altijd lijkt geld een rol te spelen.

Drinkgeld. Bij gelegenheid vergeten ze nota bene haast hun geld.

noorderling wrote:

Het gebruikte geweld in 1983 komt mij heel willekeurig over.

Het is al laat dus dat wordt voor een andere dag, ook eerst nog ff wat over '83 nalezen om de "zaak" te versterken. Overigens "debatteer" ik daar dan liever op de aangewezen plekken over, al deze zaken hebben immers hun eigen "thread" en het is niet de bedoeling om hier het forum overnieuw te doen.

Eigenlijk wou ik hier zoveel mogelijk vanuit GLADIO naar de bende toe kijken i.p.v. vanuit de bende naar GLADIO. Dit omdat over GLADIO nog veel kennis ontbreekt en ik hoop dan ook over hun doen en laten meer aan de weet te komen, bende of niet. Alles wat jij ondertussen bij elkaar hebt gegoogeld over GLADIO zie ik hier dan ook graag verschijnen. wink

Re: Theorie van Boemerang

Als je de verhalen en interview leest van de zoon van Vanden Eynde, zie je veel zaken die elkaar tegenspreken, of zelfs de officiële dossiers tegen spreken. De zoon heeft de vader gevonden. Was in een shock toestand, en voelde zich achteraf ook nog schuldig.

Oftewel zijn opgeteld de verklaringen van hem mogelijk niet zeer betrouwbaar, en al zeker niet consistent. In zijn interview zegt hij dingen die nooit uit het onderzoek zijn gebleken. Tja wat moet je daarmee ?

Ik zal later nog meer schrijven. Helaas heb ik nog steeds geen echt goed Gladio-argument gelezen dat in de bende past. Je research vind ik wel goed !

16

Re: Theorie van Boemerang

De ganse opzet van Gladio (België) was van om in geval van agressie en aanval door het Oostblok (lees de Sovjet-Unie) over een klaarstaande verzetsbeweging te kunnen beschikken. Een verzetsbeweging die de opmars van de "Rode troepen" zou hinderen.

Hierbij werden mensen (burgers) gecontacteerd die cruciale functies uitoefenden. Spoorwegambtenaren, havenkapiteins, bruggeningenieurs, luchtvaartdeskundigen, ... Dus mensen die met hun specifieke kennis op korte termijn schade konden toebrengen aan de oprukkende "Rode Legers". Deze mensen waren gebriefd over wat hun te doen stond in geval van. Ze zouden ondersteunt worden door gewapende verzetslieden. Verzetslieden die konden beschikken over geheime opslagplaatsen van wapens. Vorm je geen groot idee over deze geheime opslagplaatsen. Enkele begraven sten-guns en handvuurwapens, meer was het niet.

Sommige van deze naamloze mensen werden geactiveerd tijdens de ReForGer-oefeningen van de VS. Reforger was de codenaam : REturn FORces to GERmany. En de bruggen op de autostrades en spoorwegen richting Duitsland werden niet opgeblazen maar bewaakt (wat ook gefilmd werd door?). Het Belgische Gladio-netwerk was geen wild in het rond schietende bende ongeregeld. Het was een gedisciplineerde organisatie die werd opgeroepen via code berichten in geval van. Toen Gladio werd opgedoekt kwam men tot de vaststelling dat er enkele zaken verdwenen waren, een pistool, een kompas, een stafkaart. Operatie Oesling was een test voor de paraatheid van de troepen in geval van agressie.

Volgens mij geen Bende van Nijvel toestanden.

17 (edited by Boemerang 01-10-2010 00:10)

Re: Theorie van Boemerang

LEO wrote:

De ganse opzet van Gladio ( België ) was van om in geval van agressie en aanval door het oostblok over en klaarstaande verzetsbeweging te kunnen beschikken.

Daarnaast had Gladio ook nog hele andere doelstellingen. Schijnbaar ook landsverdediging bij invasie (REFORGER), maar in ieder geval Anti-subversie en psychologische oorlogsvoering in vredestijd.

Uit het Commissie I verslag: De Anti-subversie behelst alle acties, militair dan wel politiek, die door de Amerikaanse strijdkrachten alleen of i.s.m. de wettige regering worden uitgevoerd om subversieve acties te voorkomen of te neutraliseren.

Deze zin geanalyseerd, hebben de Amerikanen dus de wettige regering niet nodig om de situatie in België binnen de marges van het brede begrip "subversie" te beïnvloeden. Onder het brede begrip "acties" vallen dan zo`n beetje al het soort acties dat de Amerikanen hebben laten zien in landen waarvan zij het nodig achten de situatie te manipuleren. Het is immers hun standaard die zij gebruiken en het is aan hun de keus om met de Belgische regering samen te werken of niet.

Wie iets weet van de Foreign Policy van de VS weet ook dat de Amerikanen maar een belang hebben... dat van hunzelf. België is voor hun niets meer dan een strategisch belang. Een centraal Europese ligging, de haven van Antwerpen en een NATO-HQ.
Vanwege de aard van hun belangen zullen de VS altijd een rechtse regering wenselijk achten. Een Sociaal-democratische of een Sociaal-christelijke regering die twijfelt over het plaatsen van nucleaire wapens in notabene het land dat de NATO huisvest is voor hun, ook gelet op bewezen praktijk in andere landen, genoeg reden om aan de slag te gaan".

De psychologische oorlogsvoering behelst de activiteiten voorbereid en gestuurd om de opinies, emoties, houding en gedragingen van de vijand, van de inlandse bevolking en de neutrale buitenlandse groepen of vrienden te beïnvloeden, opdat zij hun steun zouden verlenen aan de Amerikaanse doelstellingen.

De bovenstaande clandestiene methoden werden dus gebezigd door officiële Gladio-groepen. Ik heb de vele (!!) on-officiële StayBehinds nog even helemaal buiten beschouwing gelaten! Eigenaardig genoeg schonk ook de Commissie I nauwelijks aandacht aan deze groepen.

De dodenlijsten met daarop de namen van mensen die naar het idee van Gladio geliquideerd moesten worden blijven ook onbesproken.
Een Nederlands kopstuk heeft deze lijsten bevestigd en aangezien Gladio in NATO verband was georganiseerd en NL en BEL bovendien ook nog samenwerkten kan men aannemen dat wat voor het ene Gladio-land geldt ook voor het andere geldt. Deze lijsten zijn ook logische "oorlogsstrategie".

LEO wrote:

Spoorwegambtenaren, havenkapiteins, bruggeningenieurs, luchtvaartdeskundigen

Absoluut, maar ook vervalsers, fraudeurs, magistraten, artsen, chauffeurs, omroepdirecteur (NL) en dan natuurlijk nog Hit-squads, Neo-Nazi's, mensen van streng religieuze natuur en verder alles wat anti-links was en van nut kon zijn voor Gladio. Bedenk nogmaals dat onder de verzamelnaam Gladio de officiële en on-officiële StayBehinds vallen. De Commissie I behandelde vrijwel alleen de SDRA en STC/MOB. Niet geheel verrassend voor een geheime dienst, vertelde de diensten zo weinig mogelijk (zelfs achter gesloten deuren).

De commissie besluit dan ook veel vragen met: "de waarheid hebben we niet kunnen achterhalen". Leuk voorbeeldje van een Catch22 situatie is deze: Magistraten vragen de SDRA om een namenlijst van Gladio-agenten om deze te kunnen vergelijken met een lijst Bende van Nijvel-verdachten. Om redenen van geheimhouding geeft de SDRA deze niet (ook niet aan vertrouwenspersonen).

Als de SDRA vervolgens de magistraten voorstelt om zelf de lijst van de Bende van Nijvel-verdachten met die van Gladio-agenten te vergelijken, weigeren op hun beurt de Magistraten omdat deze lijst Bende van Nijvel-verdachten niet aan personen die niet tot de gerechtelijke wereld behoren mag worden getoond. Ja!  Zo komen we natuurlijk nergens hè!

LEO wrote:

Enkele begraven sten-guns en handvuurwapens, meer was het niet.

Volgens de SDRA zijn er sinds de jaren '60 geen wapenopslagplaatsen meer in België. Meerdere (oud)SDRA agenten hebben in de pers verklaart dat dit een leugen is. In heel Europa bestaat de inhoud van opslagplaatsen uit o.a. mitrailleurs, bazooka's en duizenden kilo's springstoffen. Waarom zou dit in België anders zijn?

LEO wrote:

was geen wild in het rond schietendende bende ongeregeld // was een gediciplineerde organisatie.

Vertel dat maar niet aan soldaat Fresches, slachtoffer van het Vielsalm incident. Daders » Getuigenis Jean-Claude Marlair
Hier ook meer over wat OESLING 84 waar een Gladio-team het voor Rus spelen wel heel erg letterlijk opvatte. Overigens maakt de Commissie I alleen maar melding van Vielsalm, verder niets. Zij stellen in hun slotconclusie dat het parlement maar moet beslissen of dit (en andere incidenten) een staartje moet krijgen. En wat denk je ?...Nooit meer wat van gehoord natuurlijk. De andere incidenten waarvan bekend is of waar de Commissie van vermoedt dat Gladio er bij betrokken was.

  • De moord op Julien Lahaut.

  • Staatsgreep 1973 (betrokkenheid).

  • De zaak Binet.

  • Overval/wapenroof kazerne Vielsalm.

  • Wapendiefstal March en Famenne.

  • Een computer gestolen uit de auto van een Britse militair.

  • Het stelen van geheime NATO telexen (WNP).

  • Diefstal vliegtuiggranaten (1984) Florennes. Later probeert een CIA'er deze aan Nederlandse vredesactivisten cadeau te geven in de hoop dat ze iets gaan opblazen. Deze vredesvogels hebben het spel echter door en lappen hem erbij.

Tot slot wat citaatjes uit o.a. het Commissieverslag:

  • Minister Coeme sluit niet uit dat er een verband bestaat met onopgeloste dossiers rondom banditisme en terreur (mij zegt zo'n uitspraak wel wat in een wereld waar men normaal over alles zwijgt of het ontkent).

  • Parlementslid Hugo van Dienderen: "De StayBehinds deden hèèl wat meer dan voorbereiden op de Russen".

  • CIA directeur Colby laat geen twijfel bestaan dat Amerikaanse inlichtingendiensten aan de basis staan van de StayBehinds.

  • Voormalig CIA'er Brenneke: "We hebben de P2 loge gebruikt zodat het terrorisme uitbrak in Italië en (!) andere landen".

  • D. Ganser:. "Ik werk vanaf het begin van mijn carriere structureel aan research rondom GLADIO en niets doet mij nog versteld staan".

  • Commissie I: "Niemand mocht zicht hebben op de activiteiten in zijn geheel". (ingekort)

En: Een aantal personen betrokken bij activiteiten van Criminele aard hebben in jaren 80 gebruik kunnen maken van bijzonder efficiënte ontsnappingsacties. Verschillende getuigen die bij Staatsveiligheid behoren hebben hierover hun verbazing uitgesproken. Er is echter geen parallel getrokken met, noch enige diepgaande studie gemaakt over eventuele banden met officiële infiltratie-kanalen. (Oftewel niet onderzocht.)

En: Het valt echter te betreuren dat door de weigering op sommige vragen van de Magistraten te antwoorden, ondanks alle waarborgen, het niet mogelijk is het bestaan van een dergelijk laakbare band uit te sluiten.

En een leuke laatste:

  1. In België, zoals elders, zijn militanten van particuliere groepen en misschien zelfs van officiële instanties in staat om het even welk misdrijf uit overtuiging te plegen wanneer zij zich gesteund weten door een "bevriende autoriteit".

  2. Deze daden, althans sommige ervan, kunnen worden geïnterpreteerd als protest tegen het laxisme van België in zake veiligheid.

  • Arabische immigratie (zaak Jean-Marie Paul).

  • Subversief geachte pers (Brand weekblad Pour).

  • Onvoldoende middelen strijd tegen drugs (zaak Francois, BND/BCI).

  • Onbekwaamheid politiediensten om op heterdaad betrapte misdadigers in te rekenen (Bende van Nijvel).

  • Gebrek aan veiligheid binnen militaire installaties (NATO-telex, Vielsalm, Florennes)

  • Tot slot wordt onderstreept dat de moordpartijen van Eigenbrakel en Overijse plaatsvonden 16 dagen voor de parlementsverkiezingen op 13 Okt. waarop de moordpartij in Aalst volgde.

Het is vooral niet uitgesloten dat sommige militanten de methodes hebben nagevolgd van de clandestiene diplomatie om operaties te plannen en uit te voeren waarvan zij dachten dat zij aan de wensen van "bevriende autoriteiten"tegemoet zouden komen.

Dit is allemaal topje van de ijsberg. Reken maar dat er nog wat lijken in de kast zitten. Moraal van het verhaal, Gladio niet onderschatten en zeker niet uitsluiten.

Re: Theorie van Boemerang

Misschien net iets te lang, kan je het ook samenvatten in een paar regels?

19 (edited by Boemerang 30-09-2010 23:20)

Re: Theorie van Boemerang

noorderling wrote:

Misschien net iets te lang

Luister eens. Is YouTube niks voor jou? (max 200 leestekens) hmm

Re: Theorie van Boemerang

Ik ga je stuk zeker lezen zodra ik effe de tijd er voor heb. Je houdt idd van flinke lappen tekst. Het was niet onbeleefd bedoeld. Alleen jammer dat er zoveel woorden nodig zijn. Moet je echt effe voor gaan zitten.