Re: Nederlandse Connectie

Lüske, Pijpker. Benadruk daar wel even dat er geen links naar België zijn gevonden. Er wonen hier toch iets van 17 miljoen mensen. Het kunnen andere zijn, deze lui lijken mij niet waarschijnlijk. Nog niet meer info uit het online artikel van De Morgen? Beschrijving uiterlijk of zo?

Re: Nederlandse Connectie

Ja, Bertus L = Bertus Luske. Sorry.

33

Re: Nederlandse Connectie

Wie heeft er nog fotos van he vliegveld van Aalst, daar net een beetje verder dan Immerseeldreef? Interessant voor drugstrafieken?

34 (edited by Boemerang 17-10-2010 20:33)

Re: Nederlandse Connectie

K&, dit vliegveldje lag schijnbaar aan de Hof Somergem straat, niet bij de golfclub. Wel grenzend aan de Immerzeel en de Hyacynthen:

http://neon.pictura-hosting.nl/als/als_mrx_bld/thumbs/250x250/upload/1008/1086_1976.jpg

Re: Nederlandse Connectie

Ik kom zelf uit Nederland, "verschoning" wordt niet vaak gebruikt wel interessant mijn vriendin is neerlandicus zal haar eens vragen waar ze dat woord eventueel nog wel gebruiken.

36

Re: Nederlandse Connectie

Ik heb het artikel op de site gelezen maar uit de tekst is mij niet duidelijk waarom dit spoor naar Nederland zou leiden. Kan iemand hier meer over vertellen?

37

Re: Nederlandse Connectie

Ik ben daar eenmaal geweest, meer dan 30 jaar geleden. Ik denk dat het ook een zweefclub was met een sterke helling in de gras-piste. Ik zie geen andere redenen voor de maandenlange aanwezigheid in Aalst. Wie heeft een ander idee? De beschrijving van David over de vuile kleren van de grote blonde klopt niet met de luxueuze levenstijl van deze nederlanders. Deze nieuwe opening is geen vereenvoudiging van de gehele zaak in Aalst.

38

Re: Nederlandse Connectie

Ik vind het als geheel toch maar mager, tenzij Douglas over meer info beschikt dan hij in zijn artikel vrijgeeft. Twee poenscheppende hollanders die toen in de buurt van de Aalsterse Delhaize woonden. Tja, ik wil niet uitsluiten dat er Nederlanders aan de Bende verbonden waren (het drugsmilieu via Marcel Castris en consoorten bv.), maar het kan toch niet de hoofdcomponent geweest zijn.

De acties waren in België, op specifieke plaatsen waar Nederlanders de terreinkennis missen, de daders spraken meestal Frans (naast wat eigenaardige tongvallen die eventueel Manouche of Grieks zouden kunnen geweest zijn, maar Fries lijkt me toch te ver gezocht), de slachtoffers zijn te zoeken in Brabantse al dan niet CEPIC-gerelateerde milieu's, ...

Wat Lüske betreft (als dit al de man in kwestie is):

Afpersers M. Luske door het hof veroordeeld

Het gerechtshof Amsterdam heeft vandaag, 22 juni 2010,  M.K.  en  A.M. veroordeeld voor afpersing  en witwassen van vastgoedhandelaar M. Luske. Het hof acht bewezen dat zij M. Luske 1,1 miljoen euro hebben afgeperst door hem in de waan te brengen dat hij kans liep te worden geliquideerd, net als zijn vader Bert Luske in 2003. De verdachten hebben de € 1,1 miljoen witgewassen en waren in het bezit van dure auto’s. Er was nauwelijks een inkomen te bespeuren, maar zij leidden toch een luxe leven. Het hof acht de kans op herhaling groot en heeft daarom aan beiden een gevangenisstraf opgelegd van 3 jaar waarvan 1 jaar voorwaardelijk. Daarnaast moeten zij het afgeperste bedrag aan M. Luske terugbetalen.

Bron: Gerechtshof Amsterdam, 22 juni 2010

39

Re: Nederlandse Connectie

Onderstaande vond ik op internet :

Het vliegveld van Aalst heeft bijgedragen tot de moderne geschiedenis van Aalst. 'En dat mag niet worden vergeten', zegt Gaston De Mol die over het onderwerp 'Een eeuw luchtvaart boven het land van Aalst' heeft geschreven.

Wie jonger is dan dertig associeert Aalst niet meteen met een vliegveld. En toch. In 1986 kreeg ik op vliegveld De Kluizen mijn eerste luchtdoop. Ik zat in het tweede middelbaar en de school had zoiets gearrangeerd. Voor 500 frank ging je een halfuur de lucht in en vloog de piloot boven je huis.

'Je hebt geluk gehad', zegt Gaston De Mol die jarenlang penningmeester was van de Aëroclub van Aalst. 'Een jaar later ging het vliegveld dicht en dat na veertig jaar met tal van vliegmeetings die niet misstonden tussen de grote meetings. Een geheimzinnige brand legde alle dromen in de as.'

De VZW blijkt nog te bestaan, contactpersoon is woonachtig in Knokke Heist. Er was ook een cafe "vliegplein" aan de rand van de startbaan.

40 (edited by JOS 18-10-2010 11:35)

Re: Nederlandse Connectie

De leden van Aalst of toch een groot deel ervan verhuisen nadien naar de zweefvliegclub van Overboelare (Geraardsbergen). De huidige hoofdinstructeur van Overboelare zou vroeger ook lid geweest zijn in Aalst (bron niet zeker).