351

Re: Verhaal van Insider

Insider, weet jij iets over Jean-Claude Darville?

Re: Verhaal van Insider

Insider, heb jij Farcy gekend? Hoe belangrijk is hij dag vandaag nog in wereld van wapens en oorlogsvoertuigen? Hoe groot is zijn rol nog in de drugsbussiness? Ik kan maar moeilijk geloven dat zijn officiële bezigheden visser en kippenboer zijn. smile Zeker met een import-exportfirma op zijn naam in Moeskroen, terwijl hij officieel in een smokkelparadijs gevestigd is.

353

Re: Verhaal van Insider

Tru Dat wrote:

Insider, weet jij iets over Jean-Claude Darville?

Alleen van horen zeggen Tru Dat, zelf heb ik nooit met de man te maken gehad maar ik moet wel zeggen dat de familierelatie met Robert Darville een interessant uitgangspunt is.

club_le-happy-few wrote:

Insider, heb jij Farcy gekend? Hoe belangrijk is hij dag vandaag nog in wereld van wapens en oorlogsvoertuigen? Hoe groot is zijn rol nog in de drugsbussiness? Ik kan maar moeilijk geloven dat zijn officiële bezigheden visser en kippenboer zijn. smile Zeker met een import-exportfirma op zijn naam in Moeskroen, terwijl hij officieel in een smokkelparadijs gevestigd is.

Ook Farcy zat niet in de kringen waarin ik me bewoog, dat zegt niks, er speelde zoveel met verschillende groepen. Daarom is alles ook zo ondoorzichtig. Iedereen weet een klein stukje, alleen met samenwerking komen we ergens.

Charly wrote:

Insider, heb je nog contact met andere mensen die samen met jou in de "dienst" gezeten hebben en die niet vernoemd werden op dit forum? Hoe ver staat het met de uitgave van je boek? Misschien kunnen we je daar in helpen.

Charly, veel van de mensen waar ik mee gewerkt heb zijn reeds overleden. Voor mijn boek: 'Interdoc' De Spionagejaren 1972- 1985 heb ik nog 'diverse leden' van de oude garde geinterviewd. Niet iedereen wilde meewerken maar er is toch nog veel informatie uitgekomen.

Het schrijven van dat boek vergde vrij veel tijd omdat ik in eerste instantie geen toegang kreeg tot archieven en dossiers waar de bewijzen van gebeurtenissen en acties van 'De Dienst' in terug te vinden zijn. Die toegang kreeg ik later wel maar alle informatie archiveren en analyseren kost tijd omdat alles wat hierover geschreven wordt te verifiëren moet zijn.

De man die een grote rol speelde bij veel van de acties van 'De Dienst' was Carl Armfelt, waarover verschillende hoofdstukken geschreven zouden worden. Tijdens de research naar de achtergrond van Armfelt kwam zoveel informatie naar boven: eigen ervaring met de man tijdens opleiding en acties, onderzoek in de archieven, onderzoek bij medewerkers en contacten van Armfelt, maar ook met slachtoffers van zijn acties, ook zocht ik contact met familieleden van Armfelt. Dit alles resulteerde in een regelrechte biografie over het leven van een man die zijn stempel heeft gedrukt op het politieke leven van de jaren zeventig en tachtig in Nederland, België, maar ook in andere landen.

Drie jaar geleden reeds was het boek, met de titel 'Het Geheime Leven van de Graaf', dat voornamelijk over de acties ging waar ik samen met hem in betrokken was klaar,Juist op dat moment kreeg ik nieuwe informatie die mij een totaal andere kijk gaf op het leven van deze man, waaruit bleek dat hij zijn hele werkzame leven bezig was geweest met een missie, het bestrijden van het communisme en het rechtzetten van een politieke misser door de Amerikaanse overheid. Een misser die de rest van zijn werkzame leven beïnvloed heeft.

November 2017 zou het boek dan definitief gelanceerd worden maar dit werd verlaat door nieuwe informatie die mij dwong om een groot gedeelte van het boek te herschrijven vanuit een ander perspectief met nieuwe hoofdstukken waardoor de uitgave van het boek vooruitgeschoven werd. Dit voorjaar moet het dan zover zijn, eventueel met een andere uitgever of in eigen beheer. Mijn bedoeling is, indien accoord  met Ben, om stukken uit het boek ter discussie op deze site te zetten.

Hieronder: de hoofdstukindeling met een korte inhoud.

354

Re: Verhaal van Insider

“Het geheime leven van de Graaf”

Hoofdstuk 1. Carl Magnus Torsten Armfelt (Het begin)

De jeugd en afkomst van Armfelt. Zijn terugkeer naar Amerika, gevolgd door een dienstverband als bij de USAF met stationering op Hawaï. De emotionele steunverklaring en aanbod om als piloot te vliegen voor Finland na de aanval door de Russen in 1939. De aanloop naar de Tweede Wereldoorlog en Pearl Harbour.

Hoofdstuk 2. Vals beschuldigd na Pearl Harbour (De nachtmerrie begint)

Hoe Armfelt na wat ongelukkige uitspraken tijdens een diner, beschuldigd wordt van Nazisme en spionage voor Nazi-Duitsland. Hij wordt gedetineerd op Sand Island zonder verdere aanklacht of de mogelijkheid zich tegen de valse beschuldigingen te verweren. De aanklacht en detentie zal hem de rest van zijn leven achtervolgen. Hij     blijft veertig jaar op fanatieke wijze vechten voor rehabilitatie.

Hoofdstuk 3. Naar Europa in het voetspoor van William Colby (Het geheime leven vangt aan)

Armfelt vertrekt samen met Colby naar Europa met het doel daar stay-behind organisaties op te richten. Samen starten zij in Zweden met de stay-behindorganisatie Sveaborg. Colby keert terug naar Amerika en geeft Armfelt opdracht verder te gaan met het opbouwen van stay-behindorganisaties in de rest van Europa.

Hoofdstuk 4. De vrijheidsstrijd in Hongarije (Steun en wapens voor het Hongaarse verzet)

Armfelt begint een fanatieke anti-communist te worden mede door wat hij tijdens de Hongaarse vrijheidsstrijd meemaakt. Er zijn problemen met het binnenbrengen van de wapens maar erger is de verkrachting en moord op zijn partizanen vriendin.

Hoofdstuk 5. Introductie bij Interdoc (De conflicten en dubbelspel Louis Einthoven)

Armfelt komt in contact met Interdoc en introduceert daar Bertil Häggman en Bertil Wedin die dezelfde denkbeelden hebben voor Zweden. Louis Einthoven gaat met hen samenwerken maar bezweert hen hier niets over los te laten tegen Armfelt. Bertil Wedin vertelt het toch aan Armfelt die dan samen met Kees van den Heuvel een plan maakt om Einthoven eruit te werken en Interdoc helemaal over te nemen.

Hoofdstuk 6. De coup in Griekenland (Betrokkenheid en steun bij de kolonelscoup)

Hier begint de echte samenwerking tussen Kees van den Heuvel en Carl Armfelt. Beiden zijn direct betrokken bij de militaire coup door de kolonels. Armfelt zegt dat er een heel andere reden is voor de overname van het land en schrijft daar samen met Kees van den Heuvel meerdere rapporten over voor diverse officiële instanties. Later krijgen zij problemen met Andreas Papandreou en saboteren in 1969 zijn lezingen in Carnegie Mellon in samenwerking met de NPI van W.J. Gill.

Hoofdstuk 7. FBI-director J. Edgar Hoover bemoeit zich ermee (Hoover contact met de CIA)

In 1969 gaat FBI-directeur, de legendarische J. Edgar Hoover zich persoonlijk met de zaak Armfelt bemoeien en schrijft brieven en rapporten aan de CIA waarin de rol van Armfelt negatief uitgelegd wordt, Armfelt slaat terug met een ijzersterk verweer.

Hoofdstuk 8. Oprichting van “De Dienst' (Interdoc gaat verder als inlichtingendienst)

Kees van den Heuvel en Carl Armfelt zetten, in samenwerking met Operatiën en Inlichtingen, later bekend als de Nederlandse Gladio, een nieuwe inlichtingendienst op met de naam “De Dienst”, een inlichtingendienst met een cellenstructuur, dit alles voor de veiligheid. Net als de naam, die was bewust zo gekozen om verwarring te zaaien. “De Dienst? Oh ja, dat zal dan wel die dienst zijn”.

Hoofdstuk 9. WACL in Nederland en België (Armfelt slaat zijn vleugels uit)

Na de verhuizing van Armfelt vanuit het Zeeuwse Eede naar de Belgische kustplaats Knokke, weet Armfelt al snel in politieke en zakelijke kringen binnen te komen. Hij krijgt connecties tot op het hoogste niveau en maakt daar maar al te graag gebruik van. Armfelt wordt een factor waar niemand van enige betekenis in België nog omheen kan. Zijn invloed reikt via Prins Alexander tot in het koninklijk huis.

Hoofdstuk 10. Plannen voor een staatsgreep in België (De eerste tegenslag voor Armfelt)

Vergaande plannen voor een staatsgreep in België in 1973 gaan niet door omdat de beoogde nieuwe premier Paul vanden Boeynants het op laatste moment niet aandurft. Prins Albert, de latere koning van België en vriendje van Faez Al Ajjaz speelt een dubieuze rol in de voorgenomen staatsgreep.

Hoofdstuk 11. Tegenslag voor de KGB (Armfelt op het oorlogspad)

Na het mislukken van de plannen in België, is Armfelt langere tijd actief in Nederland. Armfelt gaat lesgeven in de spionagetechnieken die op dat moment gangbaar zijn bij de CIA. Ook begint hij nieuwe agenten voor 'De Dienst' op te leiden. Het blijft niet alleen bij theorielessen. Als praktijktraining worden alle van communistische banden verdachte personen en organisaties in kaart gebracht en geschaduwd. Ook worden er zowel desinformatie als infiltratieopdrachten gegeven.

Hoofdstuk 12. De bevrijding van Pieter Menten (Geen bevrijding, wel liquidaties)

De voorgenomen bevrijding van Pieter Menten loopt uit op een fiasco omdat de leider van de operatie Loek van der Gaag een verkeerde advocaat op de hoogte stelt van de bevrijdingsplannen. Deze advocaat belt de politie de actie moet afgeblazen worden. Van der Gaag wordt daarop door Boris, de 'Hitman' van De Dienst, samen met een toevallig aanwezige vriendin, een hoerenmadam, geliquideerd.

Hoofdstuk 13. Verwarring om de Lockheedaffaire (Verwarring ter bescherming van nr. 1)

De publicaties naar aanleiding van de Lockheedaffaire zijn een katalysator voor     diverse acties om de aandacht van die gebeurtenissen af te leiden. Armfelt spant een journalist voor zijn karretje om de Tweede Kamerleden, Han Lammers en Bram van der Lek in een kwaad daglicht te stellen. Bram van der Lek spant zelfs een proces aan tegen de publicaties in Elsevier, maar is hij echt wel zo onschuldig?

Hoofdstuk 14. Uitschakeling van de overgelopen CIA-agent Philip Agee (Hans van Mierlo)

Om Philip Agee uit te schakelen wordt een overval op Greetje Bedier le Prairie, de latere Gretta Duisenberg in scene gezet. Agee heeft verschillende documenten bij haar in bewaring gegeven. Op grond van deze vondst wordt Agee later uitgewezen. Helaas voor Hans van Mierlo is hij op het moment van de overval ook aanwezig en wordt betrapt terwijl hij naakt aan het stoeien is met Gretta. Zij worden beiden aan de verwarming vastgebonden. Hans van Mierlo moet zich naar aanleiding van deze affaire terugtrekken als leider van D66 en wordt daardoor chantabel voor Armfelt.

Hoofdstuk 15. De Belgische connectie (Destabilisering van België als Staat)

De samenzwering met Vanden Boeynants, De Bonvoisin, Al Ajjaz, Paul Latinus, Jean Bougerol en anderen, de opzet van diverse stay-behind organisaties zoals: de WNP, PIO, dit alles resulterend in de aanslagen van de Bende van Nijvel en de CCC met als resultaat: veel doden te betreuren en doodsangst onder de bevolking.

Hoofdstuk 16. Plannen voor een coup in Suriname (Een bloedrode Kerst)

Planning en uitvoering van verschillende coups gericht tegen het regime van dictator Desi Bouterse, die de oorzaak zijn van de decembermoorden waarbij 15 van de samenzweerders door Bouterse vermoord worden. Na de moorden wordt opnieuw een plan voor overname opgesteld maar dat plan wordt op het laatste moment tegengehouden door de Braziliaanse generaal Vittorini, die in opdracht van de Braziliaanse president een overeenkomst sluit met het regime van Bouterse.

Hoofdstuk 17. Whiskyzwendel, miljoenenlening en vals geld (Bekostiging van de missies)

Armfelt moet op alle mogelijke manieren aan geld zien te komen om alle acties, missies en/of operaties te bekostigen. Hiervoor weet hij diverse mensen voor het karretje te spannen die dat nadien moeten bekopen met gevangenisstraf, grote schulden en gebroken gezinnen. De persoon Armfelt, die precies weet hoe iets opgezet moet worden laat zich niet meer zien als alles fout gaat. Hun verhaal.

Hoofdstuk 18. De liquidaties (Wie niet meer leeft, kan niets vertellen)

In de loop van 1985 wordt duidelijk dat hij iets in werking heeft gezet dat niet meer gestopt kan worden. De Bende van Nijvel is niet meer onder zijn controle en moordt er zonder reden lustig op los. De CCC, die als misleiding is opgezet wordt een ongeleid projectiel met onbedoelde slachtoffers. Er wordt een speciaal plan uitgedacht waarbij liquidaties vermomd worden als ongeluk, hartaanval of hersenbloeding, waarbij zelfs oude getrouwe medewerkers niet gespaard worden, zeker niet als ze moeilijke vragen beginnen te stellen.

Hoofdstuk 19. Vlucht naar Canada maar niet het einde (De laatste acties)

Gelijk na de laatste raid van de Bende van Nijvel en het oprollen van de CCC in België vertrekt Armfelt met zijn gezin op stel en sprong naar Canada. Dat is nog steeds niet het einde van de anticommunistische acties. Tot zelfs in 1993, na de val van de Berlijnse muur zijn Armfelt en Van den Heuvel bezig met het bestrijden van het communistische gedachtegoed en weten zich binnen te dringen in de NTS, een organisatie met als doel de KGB te reorganiseren. Daar blijkt ook een door Boris Jeltsin benoemde corruptiebestrijder bij te zitten die zelf in een villa van vijf miljoen dollar woont met zes auto's voor de deur en zes bodyguards. Ze vinden het nu wel genoeg, De strijd is gestreden. Armfelt blijft zich nog geruime tijd afvragen of hij zijn doel heeft bereikt of dat hij eindigt met een niet voltooid leven.

355

Re: Verhaal van Insider

Tja nu kan het ineens wel ... Hoeveel wil je verdienen met dat boek?

356

Re: Verhaal van Insider

Dank voor dit overzicht Insider, ik kijk er naar uit. Wat betreft Hongarije, blijft ook het "comité Hongrie" interessant natuurlijk. De link met AESP/P2/... is niet veraf.

357

Re: Verhaal van Insider

Tru Dat wrote:

Tja nu kan het ineens wel ... Hoeveel wil je verdienen met dat boek?

Tru Dat, de reden om een boek te schrijven heeft meestal niets te maken met wat het op gaat leveren. Je wilt iets vertellen, in dit geval over het leven van een heel interessant persoon en zijn beweegredenen. Maar wat is je probleem, waar maak jij je zo druk om?

358

Re: Verhaal van Insider

Insider, om je gerust te stellen ... Ik maak me nergens druk om. Ik kijk geamuseerd rond en stel zaken vast die niet kloppen of juist wel.
Fijne dag verder (big smile).

359

Re: Verhaal van Insider

Zeg Insider, heb je via Bossi eens 4 vragen gesteld over je "bewakingsopdrachten" voor WNP. Heb nog steeds geen antwoorden gehad.
Quid?

360

Re: Verhaal van Insider

Naar schijnt weet gij Bouhouche zitten in Spanje? Wel, kom eens naar dit forum » bendevannijvela.forum2go.nl

En nodig mij eens uit; gaan tezamen is naar Spanje.