1

Topic: Munitiedozen kaliber 12

http://www.bendevannijvel.com/gfx/snippers.jpg

Inlichtingen gevraagd omtrent de afgescheurde lippen van het bovenste deel van munitiedozen cal.12 (Remington, enz…), aangetroffen in het bos van Houssière. Eén er van betreft een zwart gemaakt stuk karton voorzien van het opschrift 027.

Gevraagd : Heeft u iemand gekend welke de gewoonte heeft om de lippen van munitiedozen op deze manier af te scheuren?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Munitiedozen kaliber 12

Deze munitie zat in vierkante platte doosjes. De doosjes waren in het midden geperforeerd, zodat je ze makkelijk in 2 kon breken (2 x 5 patronen). Deze munitie is nog steeds verboden in België. Het afscheuren van de lippen was eigenlijk niet nodig, tenzij je het met een bepaalde bedoeling doet. Dus is dit een oproep voor de jagers.

Re: Munitiedozen kaliber 12

Heb hierover nog wat uitleg, maar kan dit beter uitleggen aan de telefoon. Als ik een tel of GSM-nummer krijg van iemand bel ik hem ASAP op.

Re: Munitiedozen kaliber 12

Misschien iets gevonden over het waarom van die afscheurlipjes. Citaat van volgende website » www.twolefthands.nl

De .715 diameter kogel doet het uitstekend in de .75 loop. Pedersoli levert ook nog een grotere gietmal, maar daar ziet Hildo toch vanaf. Dit gaat prima. De losse bal rolt zo naar binnen en naar buiten, dus moet er wel een patch omheen om hem passend te maken in de loop. Hildo had er patches en kruitproppen bij gekregen, maar... eerst maar even niet. Gewoon een vierkantje 80grams A4 papier afscheuren en de kogel erin wikkelen. De kogel past dan prima, en na het eerste schot merkt Hildo al dat door het kruitresidu aan de binnenzijde van de loop de kogel met papier patch echt lekker strak past, zonder dat het lastig wordt om de kogel naar binnen te krijgen.

5

Re: Munitiedozen kaliber 12

Geronimo, mail even naar Ben. Hij zal je mijn email geven en zo kunnen we GSM-nummer doorgeven.

Re: Munitiedozen kaliber 12

Dag Raf, heb een mailtje naar ben gestuurd. Als je van Aalst bent laat dan iets weten want ik moet er vanavond en vrijdag nog langs.

7 (edited by Boemerang 07-01-2011 02:09)

Re: Munitiedozen kaliber 12

Dit is een foto van een LEGIA-huls die volgens mij is gevonden in Eigenbrakel. Volgens het filmpje waar deze foto vandaan komt is het Overijse maar daar waren blauwe cirkels om de lichamen en de hulzen geverfd en hier waren het witte. Zodoende denk ik Eigenbrakel. In Overijse lijken wel ook witte hulzen te liggen bij de fiets van Stephane. Op de reconstructie van Aalst laten ze dezelfde witte LEGIA-hulzen zien die uit een riotgun vallen.

Om de huls beter te zien heb ik de (felle) witte verfcirkels even zwart gemaakt.

http://lh3.ggpht.com/_w9CR5VmH5fc/TSOVOF37G3I/AAAAAAAAAfw/fu1zTZwqAPc/Overijse%2019%20A.png

Ik neem aan dat een witte LEGIA huls uit een wit LEGIA-doosje komt (?). Het vakje met kaliber aanduiding staat ook op de lip van het witte LEGIA-doosje op de foto bovenaan de pagina.   Een verschil is de precieze plaatsing van het getal 12 in dit vakje. Weet een van de heren van ons wapen-expertise team misschien of het hier een bepaald type LEGIA-munitie betreft? Je hebt LEGIA rood uit rode doosjes en groen uit groene doosjes etc. Heeft die witte kleur iets te betekenen, bijvoorbeeld aantal hagelballen of iets dergelijks?

8

Re: Munitiedozen kaliber 12

Dit gevonden op YouTube: resultaat van schieten met brenneke kal 12 op autodeuren » www.youtube.com

En hier nog wat meer vb van brennekes kal 12 verschoten met riot gun. Het geeft misschien een beeld van wat nu juist deze wapens en munitie zijn » www.youtube.com

Re: Munitiedozen kaliber 12

geronimo wrote:

Het afscheuren van de lippen was eigenlijk niet nodig,tenzij je het met een bepaalde bedoeling doet.

Ik denk dat de bedoeling "versnipperen van bewijsmateriaal" was. Alle lippen die je ziet zijn  diverse malen doorgesneden. Met plakband hebben de speurders ze weer aan elkaar geplakt. De rest van de doosjes is zoek maar waarschijnlijk hebben de daders ze (zoals dus normaal is) doormidden gebroken. Wat me trouwens opviel was dat de lippen van die witte doosjes verschillende getallen in de vakjes hebben staan. Andere diameter en gewicht per hagelballetje neem ik aan.

Mooie foto's trouwens, Dit is precies de huls die ze ook in de Aalst reconstructie laten zien. Als je een mooie totaalfoto van het doosje hebt dan zie ik die graag (die ene was wat klein,deze is wat groot). Overigens heeft de bende ook wel eens WINCHESTER Western kaliber 12 (negen of twaalf ballen per huls van 9 mm per stuk) gebruikt voor hun Riotguns, bijvoorbeeld bij de moord op Freddy Vermaelen. Herken je die gele en/of die groene lippen toevallig als Remmington of Winchester doosjes ?

Die 2e filmlink van Jos was ook een mooie, die kon ik nog niet en ik had een hoop van die filmpjes zitten kijken. Het handelt in die filmpjes wel om slugs (= brenneke) in de groene hulzen, Bij deze witte hulzen handelt het om hagelpatronen.

Re: Munitiedozen kaliber 12

Boemerang, bekijk volgende foto's eens, heb deze persoonlijk in verzameling. Daar je met deze munitie niet meer mag jagen kan ik er verder niets meer mee doen. Ben geen jager, maar heb wel een vergunning voor het kaliber.

http://lh6.ggpht.com/_U3ZRR_t9GFU/TSn2tu_iBjI/AAAAAAAAAQE/wy-L5Vbqml4/s720/DSC_0003.JPG

http://lh3.ggpht.com/_U3ZRR_t9GFU/TSn2tzRigdI/AAAAAAAAAQI/gCEyLFZBNE8/s720/DSC_0004.JPG

Ben, meer informatie heb ik over deze Legia niet, maar als het jullie interesseert kan ik ze jullie altijd is laten bekijken. Zou ze wel graag bij mijn verzameling laten, dus ik geef ze niet weg.