Re: Getuigenis frituuruitbater

bely, kan je soms een nauwkeurige beschrijving geven van die heer? Alles wat je je kan herinneren? Kleur van ogen? Rimpels? Haar? Dik of dun? Bril? Merk van kleding? Lengte? Gedroeg hij zich statig, alsof hij gewoon was dat er naar hem werd geluisterd, zoals een leidinggevend figuur? Gaf hij door zijn houding enige indruk bij jou dat hij van de Politie kon zijn? Zijn er bepaalde details aan zijn uiterlijk of houding die jou in het bijzonder zijn bijgebleven? Heb je gezien met wat voor wagen hij reed?

Servo per Amikeco

Re: Getuigenis frituuruitbater

Bely heb je reeds een foto van Smets gezien (VSSE)? Zo niet, moet je die eens bekijken

Servo per Amikeco

133

Re: Getuigenis frituuruitbater

Toen ik mijn getuigenis doorbelde (namiddag) was ik alleen in de frituur. Mijn vrouw wist hierover niets, zij interesseert zich daar ook niet in. Zij was wat verbaasd toen Humo voor de deur stond. Toen ik in discussie ging met de speurders over het 2de telefoontje begonnen zij onder elkaar te praten en lieten zij 1 of 2 namen vallen die volgens hen de bandjes beluisterden of ...? Zij weten zeer goed dat er gesjoemeld werd!

Re: Getuigenis frituuruitbater

Zijn foto kan je hier vinden » Forum

Servo per Amikeco

135

Re: Getuigenis frituuruitbater

Deze Smets was het zeker niet! De man die ik zag leek sterk op Martin Lippens, destijds hulptrainer bij Anderlecht. Voor de grapjassen, het was niet Martin Lippens himself hé!

136

Re: Getuigenis frituuruitbater

Het was ook niet Beijer? Het is in ieder geval een belangrijke getuigenis. Ik ben blij dat je deze met ons wil delen.

Re: Getuigenis frituuruitbater

Even een overpeinzing:

Als uw getuigenis over het frituurbezoek welbewust als onbetrouwbaar moest worden geklasseerd, dan moet dat frituurbezoek op een of andere manier bijzonder belangrijk zijn geweest voor het onderzoek. Anders was het bezoek van die mysterieuze beller moeite voor niks.

Ik bedoel maar, op zich is er niks ongewoon aan een bende criminelen die een pak frieten gaan eten. Iedereen moet eten en het zal niet het eerste frituurbezoek van Philippe De Staerke zijn geweest. Het lijkt me voor het onderzoek dus alleen interessant wanneer de aanwezigheid van deze mannen in de frituur...

  1. direct is te linken aan een bepaald crimineel feit

  2. iets zegt over de samenstelling van de groep

Wat betreft 1., dat kan moeilijk de overval in Aalst zijn geweest. Die was twee dagen eerder. Als er 48 uur later een boevenbende honger heeft en in Vilvoorde een frituur binnenstapt, wil dat niet zeggen dat diezelfde boeven de hold-up in Aalst hebben gepleegd. Ook de modder aan hun laarzen is geen aanwijzing dat ze ook maar iets met Aalst of welke misdaad dan ook te maken had. Ik heb ook weleens modder aan mijn laarzen.

Is het dus 1. wat het frituurbezoek belangrijk maakte, moet er iets anders zijn.

Was er wellicht diezelfde dag een voorval in Vilvoorde of directe omgeving dat indirect aan de Bende van Nijvel is te linken? De officiële geschiedschrijving meldt hier niks over, maar wat zegt de "officieuze"? Is er die dag iets gebeurd op korte afstand van de frituur? Een overval? Een carjacking? Het zal moeilijk te achterhalen zijn, maar misschien is er iemand met een ijzersterk geheugen of een doos krantenknipsels.

Wat betreft 2., de samenstelling van de groep kan van belang zijn geweest als u zou weten wie de mannen waren.

Dat de broers De Staerke in elkaars gezelschap verkeerden, zegt niks. Het zijn immers broers van wie bekend is dat ze ook partners in crime waren. Dat ze samen frieten gaan eten maakt ze niet extra verdacht. Dus, als het 1. niet is maar 2., dan moet er iets zijn geweest met die andere mannen en het feit dat zij samen met de De Staerkes werden gezien. Hun identiteit zou dan weleens zo cruciaal kunnen zijn geweest dat men uw getuigenis in de doofpot wilden stoppen. Het kan dus lonen om juist op die mannen te focussen.

Re: Getuigenis frituuruitbater

In aanvulling op het voorgaande: het kan ook een ogenschijnlijk onbelangrijk detail zijn geweest dat de mannen linkten aan een misdrijf. Verse roetvlekken bijvoorbeeld (van een brandhaard), een betaalmiddel dat linkte aan Aalst, iets aan de kleding dat iemand identiteit kan veranderen enzovoorts.

Het kan heel breed zijn. Maar er moet iets zijn dat deze mannen via dit specifieke frituurbezoek koppelde aan de Bende van Nijvel. Anders had het geen zin om de mysterieuze beller naar de frituur te sturen. En in mijn ogen is de toevalligheid van de data onvoldoende. In de rechtbank zou dat absoluut geen stand houden. Het zou anders zijn geweest als het een frituur in Ronquières of Braine had betroffen.

139

Re: Getuigenis frituuruitbater

CleverTrevor wrote:

Ik begrijp dat voorval 4 de reden is waarom u meent dat er met uw getuigenis is geknoeid. In werkelijkheid  heeft de politie dus twee niet overeenkomstige getuigenissen vanuit uw frituur ontvangen: een van u en een van de "net geklede heer".

Er is een probleem met de chronologie. U schrijft dat u in de herfst van 1996 de politie hebt gecontacteerd. Ik veronderstel dat dit uw eerste contact was. De speurders in Charleroi hebben het dan over een "tweede telefoontje op 28 februari 1996". Ik vermoed dat dit de "net geklede heer" was. Echter, als de datum klopt werd dit gesprek meer dan een half jaar voordat de herfst begon gevoerd.

Kunt u zich preciezer herinneren wanneer de net geklede heer bij u was? Ik neem uw getuigenis absoluut serieus. Maar ik vraag me af hoe de chronologie verklaard kan worden.

Er staat 1997.

Re: Getuigenis frituuruitbater

Sorry bely, maar dit wordt nu toch wel wat te kafkiaans en moeilijk om volgen voor mij hoor. Ik ga er voorlopig nog van uit dat uw getuigenis geloofwaardig is. Maar ik zit toch wel met een aantal pertinente vragen waardoor je getuigenis toch wel sterk wringt.

bely wrote:

In de herfst van 1996 is het mysterie Bende van Nijvel niet opgelost en verschijnen de gele affiches met robotfoto's van de daders.
Ik doe een anonieme telefonische getuigenis van in mijn frituur. Deze luidde als volgt: op 11/11/1985, 2 dagen na Aalst zag ik Leon en Philippe De Staerke in mijn frituur in Vilvoorde vergezeld van robotfoto 4 en robotfoto 7.
Ik heb nooit enige respons gekregen op deze eigenlijk op het eerste zicht weinig ter zake doende getuigenis, omdat deze werd gecorrumpeerd.


bely wrote:

Het toestel stond achter de toonbank en was voorzien van een teller om misbruik te voorkomen.


Als ik je goed begrijp heb je eind 1996 anoniem (dus je hebt je naam niet doorgegeven?) gebeld vanuit uw frituur om te zeggen wat en wie je gezien hebt op 11.11.1985. Naar welk nummer heb je gebeld? Het nummer op de gele affiches? De politie van Vilvoorde? Hoe is dat gesprek verlopen? Heeft u gewoon uw verhaal gedaan en dan onmiddellijk ingehaakt? Werden u door de politie aan de telefoon vragen gesteld? Ik neem aan dat ze op zijn minst uw naam moeten gevraagd hebben of niet?

Anderzijds zeg je dat je telefoon een soort openbaar toestel was vermits iedereen met munten met die telefoon kon bellen. Je zegt dat je nooit respons hebt gekregen. Tja, als je geen naam hebt gegeven is dat ook logisch. Ik begrijp hier dan ook uit dat er niemand van de politie in 1996 naar je frituur is gekomen noch dat de politie je teruggebeld heeft op dat toestel om je vragen te stellen over wie dat telefoontje zou kunnen gepleegd hebben. Ik leid uit wat je zegt dus ook af dat er in 1996 geen proces-verbaal werd opgemaakt van je getuigenis. Klopt dat?

Na het verschijnen van je getuigenis in Humo word je door Annemie Bulté (via Eddy Vos) op de hoogte gebracht van het feit dat er op 28/02/1997 een tweede getuigenis werd afgelegd vanuit je frituur. Dus ook na dat tweede telefoontje kreeg je geen politie over de vloer? Je herinnert je nu het voorval met die net geklede heer. Je concludeert hieruit dat dit een manier was om je getuigenis te ondermijnen. Het is pas na het verschijnen van het artikel in Humo dat je door de politie wordt ondervraagd en dat er voor de eerste maal een PV opgemaakt wordt.

Van je telefoontje uit 1996 werd er geen PV opgemaakt. Dus stel dat een corrupte speurder je getuigenis 'lastig' zou gevonden hebben, dan kan ik mij voorstellen dat die speurder toch wel andere middelen zal gehad hebben om je getuigenis in de vuilbak te kieperen. Je zegt dat dat gesprek op band werd opgenomen. Maar is dat wel zo? Kan er iemand bevestigen of telefonische getuigenissen systemathisch worden opgenomen? En als je getuigenis effectief opgenomen werd, was het dan voor die speurder niet makkelijker geweest om je getuigenis van de band te wissen dan heel die toestand met die net geklede heer? Ofwel werd het telefoonnummer waarop je gebeld hebt afgetapt (door de staatsveiligheid?). Als die persoon die het nummer aftapte (extern aan het speurderteam) betrokken is bij de Bende van Nijvel en je getuigenis 'lastig' vond dan kond de band niet wissen maar wel een mannetje uitsturen. Maar waarom zolang na je telefoontje? Die nette heer kwam pas op 28/02/1997 terwijl jijzelf al in de herfst van 1996 gebeld hebt.

Het is dus cruciaal om te weten naar welk nummer je gebeld hebt.

Verder zeg je nu dat je in 1996 telefonisch aan de speurders verklaard hebt dat je Léon en Phillipe De Staerke gezien hebt vergezeld van robotfoto 4 en 7 gezien. Maar in je onderstaande posts heb je het ook nog over robotfoto 10. Is dat niet een beetje teveel van het goede?

bely wrote:

dim, robotfoto nr. 10 die ik zag was zeker groter dan 1m80. Eerder een goeie 1m90 ,brede schouders . Type" Action Man".


bely wrote:

Aanleiding waarom ik op het forum reageer i.v.b met robotfoto nr. 10 (op het forum killer genoemd);

De onduidelijkheid op het forum of de killer na Aalst al dan niet geliquideerd werd. Als er na de overval in Aalst iemand het leven liet was het alleszins niet robotfoto nr 10. Trouwens toen ik mijn getuigenis aflegde aan de speurders van Charleroi merkte ik duidelijk dat zij weten wie nr 10 is! Bij die graafwerken op zoek naar ??? heb ik steeds grote vraagtekens geplaatst. Deze persoon (nr.10) wordt op het forum uitvoerig besproken. Doch wil ik mij niet op glad ijs begeven en stop hier mijn bijdrage.