Re: Getuigenis frituuruitbater

fipilip wrote:
CleverTrevor wrote:

Ik begrijp dat voorval 4 de reden is waarom u meent dat er met uw getuigenis is geknoeid. In werkelijkheid  heeft de politie dus twee niet overeenkomstige getuigenissen vanuit uw frituur ontvangen: een van u en een van de "net geklede heer".

Er is een probleem met de chronologie. U schrijft dat u in de herfst van 1996 de politie hebt gecontacteerd. Ik veronderstel dat dit uw eerste contact was. De speurders in Charleroi hebben het dan over een "tweede telefoontje op 28 februari 1996". Ik vermoed dat dit de "net geklede heer" was. Echter, als de datum klopt werd dit gesprek meer dan een half jaar voordat de herfst begon gevoerd.

Kunt u zich preciezer herinneren wanneer de net geklede heer bij u was? Ik neem uw getuigenis absoluut serieus. Maar ik vraag me af hoe de chronologie verklaard kan worden.

Er staat 1997.

De oorspronkelijke post van Bely is naderhand aangepast (door Ben?). Aanvankelijk stond er 28/02/1996.

Re: Getuigenis frituuruitbater

Ik ben het in grote lijnen eens met wat Merovinger schrijft. Vandaar dat ik ook aangeef dat het frituurbezoek wel héél erg bezwarend moet zijn geweest als er nadien geknoeid is met het getuigenis. En ik kan me zo moeilijk voorstellen waarom een relatief alledaags frituurbezoek twee dagen na Aalst zoveel gewicht in de schaal kan leggen dat er dossiers voor vervalst moeten worden. Het lijkt Kafka. Maar als het verhaal van Bely klopt, dan is er wellicht een verklaring. Vandaar de vragen die ik eerder stelde.

143

Re: Getuigenis frituuruitbater

Robotfoto 4 en 10 is van dezelfde persoon, de Killer. Zoek het allemaal niet te ver. bely was er geen voorstander van om het verhaal van de tweede getuigenis vanuit zijn frituur naar buiten te brengen. Omdat hij goed weet dat dit ongeloofwaardig overkomt. Dat pleit voor zijn betrouwbaarheid. Ik heb hem altijd aangemoedigd om zoveel mogelijk op het forum mee te delen. Ik vind het dan ook goed dat hij toch getuigt over dat tweede telefoontje. Omdat het zo gebeurd is. Ook al is dat compleet ongeloofwaardig.

Zelf heb ik altijd gedacht dat het tweede telefoontje van de grappenmaker vanuit zijn frituur te wijten is aan toeval. Per toeval telefoneert een grappenmaker vanuit zijn frituur. Toeval bestaat. Jacques Culot's wagen wordt gestolen door de Bende van Nijvel, de man was een voetbalmakker van Jef Jurion wiens Auberge werd overvallen door de Bende. De vader van Jacques Van Camp zat in het bestuur van RSCA op het moment dat beide voornoemde spelers deel uitmaakten van de voetbalploeg. Het dossier zit vol van zulke toevalligheden.

Toeval kan dus, wat niet uitsluit dat er misschien meer aan de hand is. Feit is dat Bely's getuigenis door Vos niet ernstig werd genomen omdat er dus dat tweede belachelijke telefoontje was, over een achtervolging van Delhaize Aalst tot Houten Hand.

144

Re: Getuigenis frituuruitbater

Bely, heb je nog foto's van je frituur?

145

Re: Getuigenis frituuruitbater

Ik heb de De Staerke's altijd bekeken als de hulpjes, loopjongens, chauffeurs die in opdracht van iemand waaraan ze schatplichtig waren (Bouhouche?) karweitjes opknapten in context met de Bende van Nijvel. Ik bekijk ze niet als uitvoerders, niet als planners, maar als randfiguren in het Bende van Nijvel-drama.

Wat ze dan ook mogen uitgevreten hebben op de dag van hun etentje bij bely, het gezellig samenzijn met de
vermoedelijke daders nr. 7 en nr. 10 kan bewijzen dat ze daderkennis hebben. En dat is iets dat de speurders nooit hebben kunnen bewijzen, de Manouchen zwijgen.

En omdat iedereen er zonder kleerscheuren zou uitkomen, doe je bely's verklaring af als onbetrouwbaar. Case closed. Naar de pers toe doe je een verklaring dat je overstelpt wordt door anonieme bellers die een loopje nemen met de werkelijkheid en waar veel tijd inkruipt om het allemaal te controleren. roll

Re: Getuigenis frituuruitbater

Ik zou graag meer weten over de Vilvoordenaar die bely kan linken aan de Top Ten. Die was blijkbaar ook in de frituur op het ogenblik dat de net gekleede heer het tweede telefoontje pleegde. En hij had al eens laten uitschijnen dat hij op de hoogte was van bely's telefonische bekentenis. Hoe liet hij dat precies uitschijnen?

147

Re: Getuigenis frituuruitbater

Wat mij opvalt, is het extreem grote risico dat genomen werd. Probeer u een voorstelling te maken van het ongelooflijke lef van de feiten die hier beschreven worden. Je stapt ergens binnen, begint te telefoneren en geeft je daarbij uit voor iemand die letterlijk vlak naast je staat (anderhalve meter) en die het gesprek gedeeltelijk meevolgt. Daarbij verzin je een bizar verhaal.

Voor alle duidelijkheid: ik wil het verhaal van bely niet zomaar verwerpen, daar ik de situatie niet voldoende ken. Wel vind ik bovenstaande ietwat onwaarschijnlijk. Het is echter mogelijk dat het lawaaierig in de frituur was en de man zich van Bely afkeerde en niet al te luid sprak. Zelfs dan nog zou ik verwachten dat men dergelijk waagstuk enkel zou ondernemen, door te voorzien in een afleidingsmanoeuvre om bely bezig te houden terwijl het gesprek plaatsvond.

148

Re: Getuigenis frituuruitbater

Hestur wrote:

Wat mij opvalt, is het extreem grote risico dat genomen werd. Probeer u een voorstelling te maken van het ongelooflijke lef van de feiten die hier beschreven worden. Je stapt ergens binnen, begint te telefoneren en geeft je daarbij uit voor iemand die letterlijk vlak naast je staat (anderhalve meter) en die het gesprek gedeeltelijk meevolgt. Daarbij verzin je een bizar verhaal.


Dat 'zich uitgeven voor iemand die letterlijk vlak naast je staat' is een te vrije interpretatie van wat Bely geschreven heeft. Bely schreef dat hij iemand een paar woorden horen zeggen heeft, waaronder 'Delhaize'. Bely had op dat moment geen exact idee van wat die man allemaal zei. Dus zo'n 'extreem groot risico' werd er niet genomen. Trouwens, een ongewapende frituuruitbater intimideren, daarvoor heeft een lid van de Bende van Nijvel maar een fractie van het lef nodig dat gebruikt werd in Aalst.

Er moet rekening worden gehouden met een toevallig aanwezige grappenmaker. Wel raar dat die dan 200 frank uitgeeft voor een telefoontje. De andere mogelijkheid betekent dat een speurder Bely's getuigenis gelekt heeft en dat die speurder banden heeft met de Bende van Nijvel. Zoals elke keer weer werd ook dit totaal niet onderzocht.

149

Re: Getuigenis frituuruitbater

Ik heb geen enkele reden om te twijfelen aan het verhaal van Bely en hij lijkt me zeker oprecht. Dit is niet het verhaal van een fantast. Bovendien vind ik het niet eens zó ongeloofwaardig. Er zijn al vreemdere dingen gebeurd in dit dossier. Met andere woorden, dit lijkt me (tenzij het tegendeel bewezen wordt) een prioritair element om mee te nemen -waar relevant-  in het verdere onderzoek op dit forum.

150

Re: Getuigenis frituuruitbater

fipilip, ik wil op dit punt zeer duidelijk zijn: ik stel de getuigenis niet echt in vraag - ik vind deze behoorlijk interessant. Ik heb de bemerkingen van bely ook met veel aandacht gelezen, en vind dat hij open over zijn verhaal communiceert. Alle lof daarvoor. Ik geef grif toe dat ik met mijn woorden 'zich uitgeven voor bely' mogelijk een te vrije interpretatie gegeven heb. Ongetwijfeld stel ik de zaken ook te gemakkelijk voor. Mijn excuses in dat opzicht.

Echter, mijn punt is dat u in mijn ogen mogelijks het volgende onderschat: "Het [telefoontoestel] stond anderhalve meter van de ftiteuse waardoor ik ongewild vaag kon meeluisteren." Hieruit leid ik af dat er een inherent en duidelijk risico bestond, dat bely veel kon horen van wat die man aan de telefoon vertelde. Dat bely uiteindelijk slechts enkele woorden hoorde zeggen, draaide dus gelukkig uit voor de daders, maar het had heel anders kunnen lopen!

Om het nog concreter te maken: ga eens in de keuken op anderhalve meter van uw man of vrouw staan als hij/zij daar aan het koken is. En bel met je telefoon een getuigenis over een misdrijf door naar de politie. Acht u de kans 100% dat u er van af komt zonder vragen van uw vrouw?

Vandaar de vraag: waarom zo'n groot risico nemen (en waarom geen andere pistes bewandelen)?