231

Re: Christian Smets

Op 9 maart 1988 werd commissaris George Marnette verhoord door onderzoeksrechter (bij rechtbank van eerste aanleg) Jean-Claude Lacroix in Charleroi verhoord ivm het Bende dossier.

Marnette bevestigde dat hij, in (maart?) 1987, een dossier had geopend (dossier nr. 45.21.300/87) na een klacht van Dr. (psychiater) André Pinon tegen Christian Smets. Christian Smets zou doodsbedreigingen geuit hebben tegen Dr. Pinon.

Bron: professor Cyrille Fijnout, Nederlandse criminoloog & hoogleraar verbonden aan de Un. Tilburg & KU Leuven.
Dit staat in een rapport dat Fijnout schreef voor de Bende Commisie bis over de Roze Balletten (Pinon / Montaricourt / Fortuna...), gepubliceerd op 31 december 1996

Hoe het mogelijk is dat deze persoon tot zijn laatste dag met alles en iedereen heeft kunnen lachen gaat mijn pet te boven. Ik hoop dat Bouten 200% zeker was met zijn Mr. X; want deze past 250% in het profiel.

Terloops vraag ik me nu wel af als zoveel moorden zouden zijn gebeurd in naam van de Roze Baletten, hoe deze Dr. Pinon himself de jaren '80 heeft kunnen overleven. Niemand toch gevaarlijker mbt dossier Pinon dan ... Pinon?

233

tja, Smets was de minnaar van Mevr. Pinon. Misschien was het gewoon niet opportuun de vader van haar kinderen te vermoorden of laten vermoorden (bijvoorbeeld). Hiermee wil ik gewoon zeggen dat er persoonlijke redenen kunnen meespelen waar wij niets van afweten of niet aan denken.