101 (edited by Eric Donkaew 06-09-2012 10:01)

Re: Patrick Haemers

In Nederland hebben we Willem Holleeder, o.a. ontvoerder van biermagnaat Freddy Heineken en diens chauffeur en daarnaast mogelijk (vermoedelijk) verantwoordelijk voor een aantal liquidaties. Inmiddels is hij op vrije voeten en is hij een 'bekende Nederlander', ook qua gezicht. Als hij ongemaskerd een overval zou plegen, zou hij direct herkend worden.

Mijn vraag is: had Patrick Haemers ten tijde van de overvallen ook al deze 'status'? Ik vermoed van niet, maar ik vraag het hier toch maar even.

Re: Patrick Haemers

Ben wrote:

Tyack: "Patrick is nooit op ernstige wijze herkend (Jawel, zie hierboven.). Dat ze hem hebben ondervraagd, en vervolgens weer vrijgelaten, is het beste bewijs. Hij had een sluitend alibi: op de avond van de overval in Eigenbrakel en Overijse zaten wij op restaurant. Gelukkig had ik het btw-bonnetje nog."

Had Haemers trouwens een alibi voor de feiten in Aalst? Want daarvoor wordt door Tyack met geen woord over gerept, terwijl Haemers daar door verschillende getuigen werd gezien.

Het was mij ook meteen opgevallen bij het lezen van het interview dat Tyack enkel spreekt over Overijse en Eigenbrakel maar niet over Aalst noch over Beersel. Bovendien zou het BTW-bonneke vervalst zijn. En vergeten we de verklaring van Basjrami niet. Ik ben benieuwd hoe hij nu gaat antwoorden voor de camera.

De raids op de Delhaize-supermarkten van september 1985 gingen er voor de Bende in één avond en één moeite door. Eerst was het Delhaize-filiaal in Eigenbrakel aan de beurt, twintig minuten later dat van Overijse. De opbrengst van dat avondje hard aanpakken was belachelijk weinig geld en drie doden in Eigenbrakel en vijf in Overijse. Opnieuw was Haemers een verdachte. Hij is overigens in de loop van de jaren ook door getuigen in Overijse herkend. Daarom kreeg Haemers in oktober 1985 die huiszoeking op zijn dak. Even kwam hij in de problemen, maar zijn vrouw produceerde razendsnel een alibi voor haar man: een betaalbewijs voor het restaurant Le Pagalo, waarze zogezegd waren gaan eten op de avond van Eigenbrakel en Overijse. Een magistraat die in het onderzoek naar Patrick Haemers heeft gezeten, heeft echter grote twijfels over dat alibi.

"Er klopt niets van. Het is getrukeerd. Ze zijn de avond voor Eigenbrakel en Overijse in het restaurant geweest, en ze hebben gewoon de datum van de volgende dag op het betaalbewijs gezet.' De Albanees Basri Basjrami, naast Haemers zelf en Philippe Lacroix de belangrijkste speler in de overvallen op geldtransporten van de bende-Haemers na 1985, zei na zijn arrestatie in 1989 letterlijk tegen de toenmalige Brusselse onderzoeksrechter Jean-Piere Collin, die het dossier-Haemers beheerde: "Wij waren in Overijse aanwezig, maar wij hebben dat kind niet neergeschoten." In Overijse heeft de Bende effectief een jongetje van veertien van zijn fiets geschoten. Het kind was op slag dood. Maar onderzoeksrechter Collin is niet ingegaan op de Bende-connecties van de groep-Haemers. Uiteindelijk heeft hij zelfs helemaal niets met de verklaringen van Basjrami gedaan.

Ik wist wel niet dat er zich ook getuigen gemeld hebben die Haemers in Overijse gezien hebben.

Ben: vanwaar heb je de info dat Ruth diegene was die het alibi van Haemers voor Aalst heeft nagetrokken?

Verder zegt Tyack in het interview dat Patrick Haemers vermoedelijk een 50-tal (!) overvallen gepleegd heeft. Bluft ze hier en wil ze zich interessant maken? Welke zijn dan de overvallen die (nog) niet gelinkt werden aan Haemers want ik kom op 17 overvallen + ontvoering VDB. Moeten we daar dan toch alle (sommige) Bende van Nijvel-overvallen bijtellen?!

103

Re: Patrick Haemers

Merovinger wrote:

Ben: vanwaar heb je de info dat Ruth diegene was die het alibi van Haemers voor Aalst heeft nagetrokken?

Komt uit het boek van David, het hele verhaal kan je hier lezen » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Patrick Haemers

Klopt! Had dit toen ook gelezen maar vergeten. Gelukkig kunnen wij altijd dienst doen op je sterke databaseprogramma.

105

Re: Patrick Haemers

Tyack zei ook dat Haemers er een zaak van maakte geen mensen te vermoorden. Soms is het natuurlijk mis gegaan. In Eigenbrakel-Overijse-Aalst werd er echter nodeloos gemoord. Hoe valt dit te rijmen?

Re: Patrick Haemers

Charly wrote:

Tyack zei ook dat Haemers er een zaak van maakte geen mensen te vermoorden. Soms is het natuurlijk mis gegaan. In Eigenbrakel-Overijse-Aalst werd er echter nodeloos gemoord. Hoe valt dit te rijmen?

Tyack heeft toch nooit beweerd dat Haemers überhaupt betrokken was bij deze drie Bende van Nijvel-overvallen?

107

Re: Patrick Haemers

Eric, dat zeg ik ook niet. Ik stel me hier de vraag in welke mate het mogelijk zou kunnen zijn dat Haemers enerzijds de reus in Aalst is (wat sommige getuigen beweren) en anderzijds een mentaliteit zou hebben om niet te doden (wat Tyack beweert). Of wel is het het ene en niet het andere, ofwel spelen er nog  andere zaken een rol.

108

Re: Patrick Haemers

Charly, ik denk dat je de uitspraken van Tyack met een grote korrel zout mag nemen. Daarnaast ben ik echt benieuwd naar het alibi van Haemers voor 9 november. Is hij daarover ooit ondervraagd? Heeft er iemand anders van de onderzoekers na Ruth nog onderzoek gedaan naar het alibi?

Misschien schrijft Tyack er wel iets over in haar boek.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Patrick Haemers

Volgens het rapport van substituut Godbille zou Patrick Haemers bevriend zijn geweest met o.a.

Nog volgens Godbille zou Basjrami (Tosca) deel hebben uitgemaakt van de bende De Staerke en in contact zijn geweest met Guy Jadot, Edmond Durzyck, André Neissen. Iemand meer info over deze vriendschap met Lammers?

110 (edited by Merovinger 12-09-2012 16:40)

Re: Patrick Haemers

Haemers zou vooral opgevoed geweest zijn door Simone Menin, de vrouw van de Brusselse drugskoning Michel Dewit.