Re: Patrick Haemers

Gisteren in de reeks "De Bende Haemers" werd ook de mogelijke betrokkenheid van Haemers bij de overvallen van de Bende van Nijvel en meer bepaald in Eigenbrakel en Overijse besproken.

Vooreerst vertelde Eric Clavie hoe ze bij Haemers zijn terechtgekomen als mogelijke reus van de Bende van Nijvel. Op een bepaald ogenblik werden alle commissarissen uit het arrondissement Nijvel aangeschreven met de vraag om na te gaan of er in hun district criminelen of verdachten met een grote gestalte gekend waren en om de namen van deze criminelen/verdachten door te spelen aan de speurders. De commissaris van Lasne had laten weten dat er recent een nieuwe inwoner was komende uit Brussel, die groot en blond was en die een crimineel verleden had (veroordeling groepsverkrachting en overval Deerlijk), Patrick Haemers dus.

Van zodra Clavie over deze gegevens beschikte werd onmiddellijk aan de onderzoeksrechter toelating gevraagd voor een huiszoeking. De huiszoeking werd onmiddellijk om 5u 's ochtends uitgevoerd waarbij een riot gun werd aangetroffen. Na ballistisch onderzoek zou blijken dat deze riotgun niet werd gebruikt door de Bende van Nijvel. Denise Tyack vertelde dan nog dat ze het vreemd vond dat de speurders niet eens door hadden dat Haemers mogelijks wel andere overvallen had gepleegd met deze riotgun en dat ze geen link maakten met de overvallen op de postwagens en geldtransportwagens.

Over het alibi voor Overijse werd het volgende gezegd door een speurder. Haemers had verteld dat hij zich kon herinneren dat hij die avond op restaurant had doorgebracht in Lasne. De speurders hebben dit meteen gecheckt bij het restaurant. De uitbater van het restaurant had hierop geantwoord dat Haemers inderdaad een regelmatige klant was en dat hij mogelijks op die avond wel daar zou kunnen gegeten hebben. Tyack had nadien het BTW-bonnetje teruggevonden. De speurders twijfelen sterk aan dit alibi temeer dat de restaurantuitbater niet bepaald de gewoonte had om systematisch een BTW-bonnetje aan zijn klanten te geven. Het was gisteren duidelijk dat veel speurders waaronder Eric Clavie en Rudy De Jonghe het alibi niet geloven. Aalst is nog niet aan bod gekomen.

Tevens werd de overval van Verviers gedetailleerd beschreven o.a. aan de hand van oude TV-interviews van getuigen van de overvallen. Daarbij viel sterk op dat de getuigen het steeds hadden over de kalme en koelbloedige manier van handelen van de gangsters. Volgens hen waren de gangster uiterst kalm. Haemers kroop over het lijk in de postwagens om de zakken te stelen. De gangster keken helemaal niet om naar de slachtoffers en waren héél koelbloedig. Van paniek bij de gangsters door de te zware ontploffing was er dus geen sprake.

Re: Patrick Haemers

Boemerang wrote:

Wie de serie wel kan zien zou evt kunnen opletten hoe mank Patrick nou eigenlijk liep en of hij een opvallende pigmentvlek/moedervlek achter in zijn nek had.

Nog niets van opgemerkt.

123

Re: Patrick Haemers

Weet je wat mij stoort? De Bende van Nijvel had al een heleboel mensen koelbloedig vermoord, denk aan Overijse. In november, 2 maanden later, heeft Haemers in Verviers de geldtransport overvallen waardoor 2 mensen omkwamen door de explosie. Als bende Haemers bij de Bende van Nijvel zou zitten zou hij toch ook koelbloedig de geldtransport agenten ook koelbloedig vermoorden, is toch handiger dan een bom zetten? Eerst sleutels nemen, dan vermoorden en dan deur openen. Waarom dan een bom zetten? Ze deden echt meer moeite om de boel op te blazen ipv Bende van Nijvel-strategie uit te voeren.

Ik denk echt wel dat ze geen mensen per definitie wilden vermoorden, ze wilden geld, niet koelbloedig vermoorden. Maar ze hebben risico van het vak ten volle benut waardoor er spijtig genoeg 2 personen omkwamen. Ik kan helemaal mis zijn hoor, maar dit viel me wel op. En Lacroix zei toch ook op Vier dat de Bende van Nijvel geen gangsters waren, eerder killermachines.

124 (edited by DeadLetterBox 27-09-2012 10:23)

Re: Patrick Haemers

Ze hebben explosieven gebruikt om de deur te openen, achter die deur zat een bewaker, die als het ware opgesloten zat bij het geld. Dit was een vaste procedure, waarvan de bende Haemers zeer goed op de hoogte was. Het plaatsen van een explosieve lading op een deur van een stalen kamer zoals die van een geldtransport betekent altijd een zekere dood voor de bewaker die erin zit. Zelfs met een kleine lading springstof zal de drukgolf in staat zijn schade aan te richten aan menselijk weefsel.

Ze konden dus ook onmogelijk eerst de bewakers neerknallen en dan de deur opblazen, één van hen zat namelijk achter de deur. Natuurlijk zegt Lacroix dat, je zal hem nooit horen zeggen dat de Bende van Nijvel en Haemers gelijkenissen vertoonden. Hij is dan ook persoonlijk betrokken en heeft een job in het onderwijs nota bene. Ik zeg wel niet dat Haemers ook bij de Bende van Nijvel hoorde.

Daarbij moet je de documentaire met een grote korrel zout nemen. Haemers zijn rol wordt als het ware geminimaliseerd en vele mensen die men aan het woord laten doen hun best om een vertekend beeld te geven. Als je weten hoe het ziet moet je zuiver naar de feiten kijken.

Servo per Amikeco

125

Re: Patrick Haemers

OK, ik volg je helemaal, maar als jij bij de Bende van Nijvel bent en je bent gewend om gewoon mensen af te knallen omdat ze A zeggen, bij wijze van spreken. Waarom zou je dan na Overijse ook niet gewoon mensen afknallen, dan bom maken en die plaatsen.

Die bom was zwaar genoeg om 2 personen te vermoorden, maar zou je dan als Bende van Nijvel-lid niet meer genoegen hebben om mensen recht in hun ogen te kijken en af te knallen als een koe of een stier die je daarna gaat opeten? Snap je? Ik wil alleen maar zeggen dat bende Haemers precies toch probeert op een efficiënte manier de overval te plegen zonder gewonden te maken, wat dus niet gelukt is omwille van de bom die te zwaar was.

Maar persoonlijk, als ik bende Haemers die ook Bende van Nijvel zou zijn, zou ik geldtransport klemrijden, hun dreigen de sleutel te geven, hun af te knallen, daarna deur vanachter opendoen, die agent ook nog is afknallen, geld meenemen en vertrekken, ... De korte pijn. Wat doen zij, maken een bom die zeker zwaar genoeg is, maar ik zie daar geen directe executie in dat de Bende van Nijvel wel deed.

Luister ik verdedig bende haemers niet hé, het zijn/waren gangsters. Maar ik zie niet direct Bende van Nijvel tactieken in dezelfde periode samengaan met bende Haemers tactieken.

126

Re: Patrick Haemers

Spafles, ik spreek nu over de jaren '80, hoe het er nu aan toe gaat weet ik niet. Indien de bemanning van een geldtransport IN het voertuig blijft is dit ontoegankelijk voor overvallers die bewapend zijn met handvuurwapens (uitg. een bazooka natuurlijk). Op de carosserie of de ruiten knallen met oorlogswapens haalt niets uit. Kost alleen maar kostbare tijd voor de overvallers. Begrijp dat er bij de minste onregelmatigheid alarm wordt gegeven in code.

De geldtransportwagen wordt binnen afgesloten door de voerder bij vertrek in een beveiligde ruimte van de bank. Zelfs de begeleider, die uitstapt om de waarden te leveren bij de cliënt, heeft die sleutels niet. De laadruimte kan zelfs niet geopend worden langs buiten, er is geen sleutelgat. cool Als ze beiden in het voertuig blijven kan er ook niemand gegijzeld worden als dwangmiddel.

Er blijft dus maar één oplossing om snel in de laadruimte te komen: Blaas de deuren eruit!

127

Re: Patrick Haemers

De Bende Haemers pleegde overvallen om zichzelf te verrijken, dat betekent snel handelen en degene die voor het geld staat uitschakelen. De bende van Nijvel pleegde naar mijn idee overvallen om liquidaties te verbloemen. Mocht Haemers hierbij betrokken zijn dan was zijn inbreng ook van andere orde. Bij zijn eigen bende was hij leider bedenker en uitvoerder, bij de bende was hij waarschijnlijk niets meer dan een uitvoerder. Dit kan de verschillen verklaren tussen werkwijzes van beide bendes

128

Re: Patrick Haemers

limboman wrote:

Bij zijn eigen bende was hij leider bedenker en uitvoerder, bij de bende was hij waarschijnlijk niets meer dan een uitvoerder.

Leider zeker niet, bedenker mogelijk, uitvoerder, zelfs dat kon hij niet zonder extreem geweld te gebruiken. Heeft in Leerbeek de koerier toch in het hoofd geschoten. Ook Tyack minimaliseert alles, alsof het een heilige betreft. Ik denk dat de media Haemers heeft gemaakt tot wat hij nu is, een moderne Robin Hood, die geen mensen wilde doden, geen mensen wilde bedreigen, geen mensen wilde opblazen, geen geld wou stelen, geen drugs wou snuiven. Haemers had in mijn ogen geen lef genoeg zonder zijn drugs.

Dit doet mij denken aan de vele soldaten in Vietnam die drugs nodig hadden om te kunnen vechten. Zulke soldaten zijn onbetrouwbaar, en een gevaar voor de anderen. Wat ik wel dien te zeggen dat vader Haemers mij steeds meer doet denken aan één van de robotfoto's van de reus, maar dat zal in ander topic nog wel besproken worden.

129

Re: Patrick Haemers

Je kan een overval op een waardetransport moeilijk gaan vergelijken met een overval op een warenhuis. Bij een waardetransport heb je gewoon veel minder mensen die voor je voeten lopen. Op de parking van een supermarkt en in de winkel zelf heb je veel meer mogelijke slachtoffers die er kunnen vallen omdat er veel meer mensen het pad kruisen van de overvallers. Wees maar zeker dat iedereen die Haemers in de weg liep zou neergeknald zijn. Die man lag echt niet wakker van een dode meer of minder en waarschijnlijk was hij dan ook nog iedere keer onder invloed van drugs tijdens de overvallen.

Re: Patrick Haemers

Dat is ook mijn idee erover. Daarbij zijn de bewakers van geldtransport gewapend en het winkelend publiek niet. Dat maakt winkelend publiek een veel makkelijker doelwit. Vergeet ook niet dat waardetransport de beste inkomst was voor de bende Haemers. Als ze bij elke overval alle bewakers doden, dan zou dat slechte tactiek zijn, geen enkele bewaker zou nog zomaar zijn handen opsteken, ze zouden gewoon onmiddellijk het vuur openen en de politiebewaking zou veel strenger zijn.

Het punt dat Haemers en de Bende van Nijvel in modus operandi gemeen hebben is dat ze koelbloedig hun taken uitvoerden. Vandaar dat men graag de vergelijking maakte. De gemiddelde brave burger wil namelijk liever niet bedenken dat er wel is meer dan 1 bende bestaat die op gruwelijk koelbloedige wijze te werk kan gaan. De waarheid is dat er meer mensen zijn dan men denkt die tot zo iets ook in staat zijn.

Servo per Amikeco