Re: Patrick Haemers

Wel ja daar moest ik ook ineens aan denken toen de geldkoerier dit gisteren vertelde.

142

Re: Patrick Haemers

Merovinger wrote:

De Bende Haemers munitie die toen zelfs nog niet door het Belgische leger werd gebruikt en die volgens de ballistisch expert makkelijk door een tank had kunnen schieten.

Munitie om door een tank te schieten bestaat zelf tot op de dag van vandaag niet. Is eerder een soort gezegde "amai jong, daarmee kunt ge door een tank schieten". Verschillende wapens zijn gemaakt om met één hand te vuren. De blindage van een tank kan je niet vergelijken met deze van een geldtransport en zeker niet in die tijd. Ken de persoon die dit transport overleefde zeer goed en moet zeggen dat ze daar Haemers goed voor schut hebben gezet. Ze hebben er zelf ene voor geliquideerd.

Re: Patrick Haemers

Van wikipedia: In de eerste plaats wordt onder munitie verstaan patronen (een samenstel van projectiel (kogel), voortdrijvende lading (kruit) en ontsteking, bijeengehouden door middel van een huls) voor vuurwapens. Tot munitie kan tevens worden gerekend: bommen, granaten, mijnen, torpedo's, hoewel b.v. een granaat slechts een onderdeel (projectiel) van munitie is.

De bekende "holle lading" die gaat er door heen tongue echter idd heb je het dan wel over anti-tank wapens.

144

Re: Patrick Haemers

noorderling wrote:

De bekende "holle lading" die gaat er door heen tongue echter idd heb je het dan wel over anti-tank wapens.

Ja, maar die ga je niet met 1 hand afvuren. Had het dus over munitie voor geweren. Met een LAW, RPG, ERYX, JAVELIN, MILAN, ... schieten ze zo een pantserwagen aan flarden, en een tank is voor deze wapens ook niet veilig. In het programma spraken ze over geweerpatronen en deze gaan wel door een pantserwagen, maar niet door een tank.

Re: Patrick Haemers

De enige bestaande geweerpatroon die in staat is om door een zware pantsering te vuren op heden is een .50 geweer met AT patroon. Geronimo heeft gelijk, het is niet meer dan een uitdrukking.

Servo per Amikeco

Re: Patrick Haemers

geronimo wrote:

Ja, maar die ga je niet met 1 hand afvuren. Had het dus over munitie voor geweren. Met een LAW, RPG, ERYX, JAVELIN, MILAN, ... schieten ze zo een pantserwagen aan flarden, en een tank is voor deze wapens ook niet veilig.

Nou ik heb wel eens een LAW mogen afvuren. Je hebt je linkerhand hand nodig om te richten, maar je zou het met 1 hand kunnen bedienen. 3 vingers naar beneden en hoppa. Eerlijk gezegd was ik best wel bang, maar voltreffer op ouwe tank op ca 800 meter. Excuus we dwalen af.

147

Re: Patrick Haemers

Sorry Noorderling, ben het deze keer niet met je eens. De raket kan 1000 meter halen,maar de maximum doeltreffende range zal rond de 250 meter liggen. Boven de 200 meter is er maar 50 % kans op een treffer, en dan op 800 meter een voltreffer (?). Laddervizier ging maar tot 350 meter. Was verkenner bij de paco's, had steeds 2 LAW's bij mij, en heb er toch enkele afgevuurd. De HEAT raket kan ongeveer 20 cm stalen plaat doorboren. Er bestaat ook een trainingsvariant.

deadletterbox, ja, inderdaad de .50 armor piercing (API) gaat zonder problemen door pantser. Best bekend is het snipergeweer van barrett (M82). De patroon komt van het beruchte .50 browning machine gun (fifty-cal). Een pantserwagen heeft geen schijn van kans met zulk een wapen, wordt trouwens ook gebruikt om de motor van een wagen op lange afstand uit te schakelen. Moest ik nu in een abrams tank zitten mag je gerust meerdere BMG geweren op mij afvuren, zal juist mijn peltorke op mijn hoofd plaatsen, en op mijn gemak een boterhammeke eten. big_smile

Er zijn nog andere snipervarianten die een kaliber in huis hebben waar een pantserwagen niet tegen bestand is, maar ga ze hier niet allemaal opnoemen. Ge moet sommigen hier niet slimmer maken dan ze al zijn he. wink

148

Re: Patrick Haemers

» www.paracommando.com

Re: Patrick Haemers

geronimo wrote:

Munitie om door een tank te schieten bestaat zelf tot op de dag van vandaag niet. Is eerder een soort gezegde "amai jong, daarmee kunt ge door een tank schieten". Verschillende wapens zijn gemaakt om met één hand te vuren. De blindage van een tank kan je niet vergelijken met deze van een geldtransport en zeker niet in die tijd.

Wat ik hiermee eigenlijk wil zeggen is dat Haemers bij deze overval blijkbaar met ongebruikelijke/zeldzame munitie heeft geschoten. Van wie had hij deze munitie gekregen?

Re: Patrick Haemers

Buitenland?

Servo per Amikeco