51 (edited by Nijmegenaar 07-12-2010 00:12)

Re: Patrick Haemers

dutchy12345 wrote:

ok bedankt. Maar het is wel zo dat er verslagen zijn (van iemand wat ten tijde van de overval een jongetje was) Haemers te hebben herkend nadat hij later zijn foto zag. De tijden waren toen anders, je kon niet even iets opzoeken op het internet.

Ik neem aan dat David Van De Steen destijds een reeks foto's uit het smoelenboek van de politie heeft moeten bekijken en ongetwijfeld heeft daar ook de foto van Patrick Haemers tussen gezeten. Waarom heeft hij hem toen niet herkend? Het doek voor het gezicht van de schutter viel een kort moment naar beneden en in dat korte moment deed David zijn waarneming. Bedenk daarbij dat het inmiddels donker was, het hard waaide, er flink geschoten werd en hij zojuist gezien heeft hoe zijn hele familie werd afgeknald.

Hijzelf is zwaar gewond en in shock. Je kan je de chaos en paniek denk ik wel voorstellen. Dat een jochie van 9 jaar oud in die situatie überhaupt iemand kan identificeren gaat er bij mijn moeilijk in laat staan vele jaren later. Toch kan je Haemers niet helemaal uitsluiten er werden tenslotte in zijn garagebox een partij wapens aangetroffen. Twee van die wapens (een FAL en een FN-FNC geweer) waren afkomstig uit de gestolen collectie van Mendez en daarmee is er wel een link met Bouhouche/bende van Nijvel. In dezelfde garagebox werd ook een tas met bivakmutsen, handschoenen en carnavalsmaskers aangetroffen. Deze vondst werd gedaan op 7 februari 1989.

52

Re: Patrick Haemers

Goede posting Nijmegenaar. Als ik het boek van David lees kan ik maar een conclusie trekken, hij heeft een paar seconden op een slecht verlichte parkeerplaats naar de daders gekeken daarna heeft hij voornamelijk de tegelvloer gezien en in een glimp de schutter die hem daarna in zijn heup schoot. Ik sluit Haemers ook niet uit maar de getuigenis van David is niet betrouwbaar genoeg om daar een hele hypothese aan op te hangen.

Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

53

Re: Patrick Haemers

Nijmegenaar wrote:

Ik neem aan dat David v/d Steen destijds een reeks foto's uit het smoelenboek van de politie heeft moeten bekijken en ongetwijfeld heeft daar ook de foto van Patrick Haemers tussen gezeten. Waarom heeft hij hem toen niet herkend?

U neemt verkeerd aan. Lees zijn boek er eens op na!

Re: Patrick Haemers

Is besteld en onderweg Filip. Ik ben benieuwd. Maar voor de rest doet het weinig af aan mijn verhaal. Het blijft in mijn ogen een bijna onmogelijke taak om onder zulke bizarre omstandigheden en na zoveel jaren iemand te identificeren. De dader was geschminkt het was donker en chaotisch maar toch herkend David een pukkel in zijn gezicht. Ik blijf sceptisch maar wie weet.

55

Re: Patrick Haemers

Pagina 161: Als David 16 is dus dik 6 jaar na de overval ziet hij in het blad Humo een foto van Haemers en denkt daarin de man te herkennen die hem bij de overval heeft neergeschoten. Allemaal twijfelachtig dus.

Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

56

Re: Patrick Haemers

Als je het boek leest is het opvallend hoe goed hij zich de details van zijn leven tot 9/11/1985 herinnert. Hij zegt zelf "het is alsof ik mijn geheugen opdracht gegeven heb alles op te slaan en voor altijd te bewaren". Persoonlijk lijkt me het feit dat hij Haemers herkent niet zo onwaarschijnlijk.

Re: Patrick Haemers

koos24 wrote:

Goede posting Nijmegenaar. Als ik het boek van David lees kan ik maar een conclusie trekken, hij heeft een paar seconden op een slecht verlichte parkeerplaats naar de daders gekeken daarna heeft hij voornamelijk de tegelvloer gezien en in een glimp de schutter die hem daarna in zijn heup schoot. Ik sluit Haemers ook niet uit maar de getuigenis van David is niet betrouwbaar genoeg om daar een hele hypothese aan op te hangen.

Lang geleden dat ik een reactie plaatste, maar bepaalde uitspraken verplichten me te reageren. Beste Koos24, waar haal jij het recht om dergelijke conclusie te trekken?

  1. David werd beschoten met een zwaar wapen, later tijdens de overval werd hij met de kolf van datzelfde wapen geslagen met breuken als gevolg. Het is zijn sterke wil om alles te zien die hem bijna het leven koste ofwel werd hij gespaard.

  2. David lag binnen en niet op een slecht verlichte parking, die trouwens wel goed verlicht is.

  3. David heeft in totaal andere omstandigheden de naam Patrick Haemers bekend gemaakt.

  4. Het was geen glimp als je de grijns, de ogen en andere details kunt geven.

  5. Ik zag in de pre-overval periode de man met de doordringende helder blauwe ogen ook in de buurt van de de Delhaize.

  6. Na 25 jaar en mede dankzij dit forum ga ik eerstdaags praten met de onderzoekers, op aangeven van David.

  7. Ik ben destijds naar de eerste procesdag van Patrick Haemers gaan kijken om er mij van te vergewissen dat zijn blik me zou raken, ik was na 2 minuten weg.

58

Re: Patrick Haemers

Mensen als Koos! Daarom wacht een mens zolang om een boek te schrijven en naar buiten te komen met wat je gezien hebt.

Re: Patrick Haemers

Murcielago2 wrote:

Beste Koos24, waar haal jij het recht om dergelijke conclusie te trekken?

Beste Murcielago2, waar haal jij het recht vandaan om andere mensen het recht te ontnemen om conclusies te trekken. Ik deel dezelfde conclusie als Koos24. Ik weet dat het voor sommige mensen "not done" is om sceptisch te kijken naar de getuigenis van iemand die het slachtoffer is geworden van een gruwelijk misdrijf. Maar wil je een realistisch beeld krijgen van de gebeurtenissen dan moet je ook kritisch durven te kijken naar elke getuigenis, ook als het nogal gevoelig ligt omdat het om iemand gaat die iets heeft meegemaakt wat je je ergste vijanden nog niet toewenst.

Hoeveel boeken zijn er niet geschreven over slachtoffers van gruwelijke misdrijven hun verkeerde getuigenissen en de psychologie daarachter. Mensen die er heilig van overtuigd zijn dat ze iets gezien hebben maar wat nooit echt gebeurt is. Een mooi voorbeeld uit mijn eigen omgeving is een zwaar ongeval waar mijn ouders in de jaren 70 bij betrokken waren. Mijn  moeder heeft tot op de dag van vandaag het beeld voor ogen dat ze met de auto tegen een gebouw zijn aangereden en beschrijft zelfs de kleur van de bakstenen muur. De realiteit is echter dat ze op een kruising in de flank geschept zijn door een andere auto. Traumatische ervaringen kunnen grote invloed hebben op het gebeuren in je bovenkamer.

Ik wil niet zover gaan om te beweren dat dit bij David ook het geval is want voor het zelfde geld heeft hij wel gelijk. Tijdens een rechtzaak hoef je echter niet met zo'n getuigenis aan te komen want advocaten maken daar gehakt van. Even over de feiten in Aalst, en verbeter me maar als ik het fout heb want ik heb het boek van David nog niet gelezen. Als ik het goed begrepen heb dan heeft David de pukkel en de blauwe ogen gezien. Ik lees echter (oa in het boek van Guy Bouten) dat de daders donkere brillen droegen. Als dit waar is hoe kan hij dan blauwe ogen zien? Ook waren de daders in het gezicht donker geschminkt toch lees ik dat David de pukkel herkende.

Re: Patrick Haemers

Kom kom, laten we nu even geen oorlogje beginnen, beste vrienden! Natuurlijk kunnen er vragen gesteld worden over de betrouwbaarheid van David's waarneming, maar zo onwaarschijnlijk is het toch ook allemaal weer niet. Ik acht het helemaal niet onmogelijk dat David de hele gebeurtenis nog zo gedetailleerd weet. Op zo'n verschrikkelijk geladen, emotioneel, traumatisch moment kan je brein veel meer dan anders, en ik kan me heel goed voorstellen dat David nog steeds haarscherp die grijns van zijn belager voor zich ziet.  

Van alle kanten wordt maar geprobeerd om de mening van David betreffende de identiteit van de schutter in twijfel te trekken, maar waarom eigenlijk? Waarom kan het Haemers niet gewoon zijn geweest? Er zaten behoorlijk wat jaren tussen de overval en de herkenning van Haemers door David n.a.v. een magazine-cover, maar dat hoeft toch niet nadelig te zijn? De beelden van de gangster zitten bij David gewoon levenslang in zijn mind geprent. Ik vind dat niet zo vreemd of ongeloofwaardig.

En waarom zou David het anders voorstellen dan het is geweest? Daar zou hij toch geen voordeel van hebben? Hij hoeft niet te proberen zijn verhaal interessanter of indrukwekkender te maken, want dat is het al, ongeacht of Haemers de reus van Aalst was of niet. En voor ons doet het er eigenlijk ook niet eens veel toe, of hij het nu wel of niet was. Uiteindelijk zijn de opdrachtgevers veel belangrijker, lijkt mij.

Laten we proberen voorzichtig te zijn met kritiek op de beleving van David Van de Steen, want dat verdient hij beslist niet.