181 (edited by the end 11-01-2013 01:53)

Re: Overijse: 27 September

Merovinger wrote:

Finné was naar zijn autotelefoon gelopen om de politie te verwittigen nadat de jongen op de fiets door de Bende was afgeknald.

Ik ga er vanuit dat dit een veronderstelling is op basis van getuigenissen. Is dan de witte Ford de auto? nu de witte Ford staat nogal raar, maar ook het tijdsschema dan zijn de daders en Finné bijna op het zelfde moment aangekomen.

Merovinger wrote:

Finné kwam niet rechtstreeks vanuit Luxemburg naar Overijse maar wel vanuit de luchthaven van Zaventem waar hij een afspraak had!

Daar hebben ze toch ook kranten?

Merovinger wrote:

Het is pas in juni 2005 dat Patricia Finné te weten is gekomen dat, binnen de twee uren na de overval in Overijse, een huiszoekingsbevel voor de woning van Finné afgeleverd is geweest. Tot op heden weet ze echter nog altijd niet wie dit bevel heeft opgesteld.

Dat is dus op vrijdagavond om iets voor 23u, de dag erna gaan ze wapens weghalen en ergens op de site staat dat er toen al 2 maal ingebroken was bij Finné? Staat er daar iets van in het boek?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

182 (edited by Boemerang 11-01-2013 14:16)

Re: Overijse: 27 September

the end wrote:

Ik ga er vanuit dat dit een veronderstelling is op basis van getuigenissen. Is dan de witte Ford de auto? nu de witte Ford staat nogal raar, maar ook het tijdsschema dan zijn de daders en Finné bijna op het zelfde moment aangekomen.

Wat Patricia Finné vergeet erbij te vermelden is dat dit een theorie is, er waren geen getuigen die de moord op Finné hebben zien gebeuren. Zij vergeet ook te vermelden dat er 4 eerstelijns getuigen zijn die expliciet verklaren dat zij Finné en/of zijn wagen daar niet hebben zien staan. Deze mensen waren wel getuigen van de moord op het jongetje dat, volgens de theorie van Patricia Finné, een seconde (of twee) voor haar vader werd beschoten.

Daarna liepen de daders op deze eerstelijnsgetuigen af en namen Luc Bennekens mee als hun gijzelaar en (uiteindelijk laatste slachtoffer van die avond). Toen de daders met Luc de winkel binnengingen vluchten deze getuigen naar de Carwash waar zij zich achter het gebouw schuilhielden. Toen zij na het vertrek van de daders terugliepen naar de Delhaize, zagen zij voor het eerst Leon Finné liggen en zijn auto daar staan.

Toen onderzoeksrechter Lacroix (in '87 of '88?) een wedersamenstelling van de feiten deed (mij onbekend in hoeverre dit grondig was) kon hij niet om deze verklaringen heen en kwam hierdoor tot de theorie dat Finné niet slachtoffer-nr.2 was maar slachtoffer-nr.4. Hij vertelde dit ook voor de Bende-Commissie.

Ik weet niet waarom Patricia Finné dit alles niet vermeld. Misschien is het "wishfull thinking"? Zelf zie ik ook wel een paar gronden (plaats van de hulzen) voor Finné als nr.2 en het zou ook het meest logisch zijn maar er zijn ook sterke redenen dat Finné, althans zijn auto, het terrein opkwam midden tijdens de overval. Je zou denken "wie rijdt er nu een parkeerterrein op terwijl er mensen gillend van het terrein vluchten" maar er was nog iemand die zomaar de parking opreed en werd beschoten. Jean-Paul M. kwam er vanaf met een hagelbol die zijn schouder schampte. Verder blijft het uitermate vreemd waar Finné zijn auto neerzette. Precies in een vak waar een caddy stond waardoor hij met zijn achterwielen buiten het parkeervak bleef staan, terwijl de parkeervakken links en rechts naast de Ford leeg waren.

Opvallend is ook dat op andere foto's de caddy opeens is weggehaald, maar er zijn ook beelden waar je personeel de rijen karretjes ziet opruimen (waarschijnlijk werden zij bij het sluiten binnen in de winkel geplaatst) en misschien hebben zij ook dit karretje weggehaald. Wat toch vreemd zou zijn omdat dit karretje in feite deel uitmaakte van een Plaats-Delict. Het kan natuurlijk ook zomaar zijn dat een snuggere agent dacht "effe dat lastige karretje aan de kant, dan kan ik beter zien of er nog een huls onder de wagen ligt".

183

Re: Overijse: 27 September

Ik blijf dat ook vreemd vinden, maar stel anderzijds dat Finné reeds dood werd "aangebracht" tijdens de overval, samen met zijn wagen, zouden de daders die wagen dan parkeren net naast die caddy? Waarom niet minder opvallend in het vak ernaast om geen vragen op te roepen? Wat geldt voor Finné geldt toch ook voor de daders, denk ik dan?

184 (edited by the end 11-01-2013 17:33)

Re: Overijse: 27 September

Wat ik gisteren al aan het bedenken was is: als Finné naar zijn auto loopt om te bellen loopt hij ongewapend richting de daders? Als ik Finné was geweest was ik naar binnen gelopen of weg van de daders er zijn telefoons genoeg dan die in de vuurlinie, het is zeer onlogisch om zoiets te doen.

Plus een van de gangsters blijft buiten op wacht staan (een afspraak). Het is ook zoals Dim schrijft Finné ergens anders vermoorden en hem dan dumpen, ik heb toch ook mijn twijfels. Misschien is er nog een derde mogelijkheid? Want er moet een verklaring zijn voor de auto, 4 getuigen die melden dat auto er niet stond. Denk eens aan Nijvel, het is wat vergezocht maar we missen een essentieel stukje van de puzzel. En ik ga ervan uit dat de getuigen de waarheid spreken vanuit hun ervaring en beleving van de feiten.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Overijse: 27 September

Men zou nooit een lichaam dumpen. Vergeet die theorie jongens, dat is tijdverlies. Het risico dat dergelijke stunt wordt vastgesteld door getuigen of beeldmateriaal of andere aanwijzingen is té groot om te nemen. Het zou direct de hele operatie in het gedrang brengen. Stel dat men kan aantonen dat hij daar gedumpt werd, dan zou dat de hele Bende van Nijvel in een ander perspectief plaatsen en alle twijfel wegnemen dat het om een politiek gericht moordcommando gaat. Ballistisch onderzoek en sporenonderzoek zou dit uitwijzen.

Als men Finné wou vermoorden en het op een overval doen lijken, dan zou men dat doen waar Finné op dat moment was en hem beroven, ofwel in extremis de betreffende winkel overvallen waar hij zich bevind op dat moment. Die theorie is veel aannemelijker en meestal moet je gewoon logisch denken. Bende van Nijvel, of het nu gangsters of moordeskader was, het waren mensen en ze wouden niet worden opgepakt of ontmaskerd, ze namen dus voorzorgen en sloten overbodig risico uit waar mogelijk.

Servo per Amikeco

186 (edited by the end 11-01-2013 18:15)

Re: Overijse: 27 September

Dus Luc Bennekens en misschien de 2 dode klanten aan de ingang ware de enige getuigen? Nu Luc Bennekens is dacht ik door 2 wapens of gangsters neer geschoten? Dit was de 3de overval met een gijzelaar en nu word hij door 2 wapens neer geschoten was hij getuige van iets? Is dit de reden?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

187 (edited by the end 11-01-2013 18:29)

Re: Overijse: 27 September

DeadLetterBox, ik ben het in grote lijnen met je eens, doch er is blijkbaar een gat van misschien een paar seconden in het schema. Het zal is misschien in die tijd zijn dat de auto op de parking komt gereden. Nu ik heb heb daar een paar vragen bij, zat Finné alleen in de auto? Waarom hebben de daders niet op de rijdende auto geschoten ze doen dit bijna altijd. Is de auto op de parking gereden terwijl dat de gangsters het groepje tegen de muur plaatsten of terwijl dat de gangster al op wacht stond buiten aan de ingang? Er zijn blijkbaar getuigen die melden dat 1 gangster buiten blijft staan. Nu Finné was een man die van veel op de hoogte was.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

188

Re: Overijse: 27 September

Hoe daar heb ik het raden naar, maar gezien het uitzonderlijke profiel van Finné blijf ik het erg moeilijk vinden om te spreken over banaal toeval (zeker omdat in het lijstje van de Bende van Nijvel-doden ook onder meer het koppel Fourez-Dewit voorkomt en er een reukje is aan vele andere ("zelf") moorden uit die periode, personen die steeds naar dezelfde kring refereren).

189

Re: Overijse: 27 September

De krantenwinkel in Overijse lag in een dode hoek van de warenhuisparking. Enkele rustige parkeerplaatsen buiten de soms drukke Delhaize-parking. De krantenwinkel maakte er deel vanuit. Ook steeds parkingplaats daar hij buiten de Delhaize parking lag en pakweg 30 of 35 meter voorbij de winkelparking. Een redelijk onverlichte plaats. Ik plaatse er steeds mijn wagen tijdens de bewaking omdat het een anonieme plaats was waar je al eens aan je thermos koffie kon drinken en effe zitten zonder schampere opmerkingen van de winkelende mensen.

Als Finné zelf naar de krantenwinkel gereden is om zijn wagen te parkeren moet(en) zijn moordenaar(s) zich naar hem toe begeven hebben daar die parking zich VOORBIJ de plaats van hun interesse bevond, nl. de winkelingang en de voorliggende winkelparking. Uit oogpunt van de overvaller(s) was deze aparte parking een val, een risico, daar de bebouwde omgeving een niet zo grote toegang tot de parking gaf die makkelijk kon afgesloten worden, zelfs door een dwarsgeplaatste combi van de ordediensten.

Ik besluit hieruit dat de overvaller(s), ongeacht de risico's die ze liepen, bewust op Finné zijn afgestapt.
Met andere woorden: Ze richten een ravage aan IN de winkel en OP de winkelparking en gaan op een achteraf parking iemand vermoorden die voor hen geen gevaar inhoud en op een voor hen gevaarlijke plaats.

190

Re: Overijse: 27 September

DeadLetterBox wrote:

Men zou nooit een lichaam dumpen. Vergeet die theorie jongens, dat is tijdverlies. Het risico dat dergelijke stunt wordt vastgesteld door getuigen of beeldmateriaal of andere aanwijzingen is té groot om te nemen. Het zou direct de hele operatie in het gedrang brengen. Stel dat men kan aantonen dat hij daar gedumpt werd, dan zou dat de hele Bende van Nijvel in een ander perspectief plaatsen en alle twijfel wegnemen dat het om een politiek gericht moordcommando gaat. Ballistisch onderzoek en sporenonderzoek zou dit uitwijzen.

Als men Finné wou vermoorden en het op een overval doen lijken, dan zou men dat doen waar Finné op dat moment was en hem beroven, ofwel in extremis de betreffende winkel overvallen waar hij zich bevind op dat moment. Die theorie is veel aannemelijker en meestal moet je gewoon logisch denken. Bende van Nijvel, of het nu gangsters of moordeskader was, het waren mensen en ze wouden niet worden opgepakt of ontmaskerd, ze namen dus voorzorgen en sloten overbodig risico uit waar mogelijk.

Volledig mee akkoord. Er is al genoeg theorie complotten.