341

Re: Overijse: 27 September

Getuigen van de overval in Overijse klagen dat ze niet gehoord werden door de speurders. Als men merkt hoe de speurders moesten werken. Hilde Geens:

De incompetentie zat vooral bij de magistraten. Er zijn speurders die zich zowat te pletter hebben gewerkt. Vaak hadden ze gewoon de middelen niet om hun werk goed te doen. Eén voorbeeldje. Na de Bende-overval in Overijse, nog voor de raid in Aalst, werd een team van veertien speurders op het onderzoek gezet. Zij kregen één autootje ter beschikking. Hoe kun je dan snel en grondig onderzoek voeren of getuigen, informanten en tipgevers ondervragen?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

342

Re: Overijse: 27 September

De minieme toewijzing van onderzoeksmiddelen en zeker het gebrek eraan klasseer ik dus onder de noemer "manipulatie". En hierbij wijs ik met nadruk naar de toenmalige Minister van Justitie en de hem steunende politieke kaste! Je kan geen vissen vangen zonder vislijn!

343

Re: Overijse: 27 September

De zigeuners van Hofstade werden op de radio begroet door de Bende van Nijvel. Omdat het zij waren die de vorige aanslag pleegden? Iets in de aard van "Bedankt voor vorige keer, nu nemen wij over". In elk geval komen deze 2 gangsters van die zigeunerclan volgens mij zeer dicht bij de robotfoto's. Kijk vooral naar het haar van de Oude en naar het haar en de ingevallen kaken van de Reus. En dat is niet Bonkoffsky.

http://users.telenet.be/renevlayen/Overijse.jpg

Re: Overijse: 27 September

Het zou allesinds kloppen met de beschrijving die Kuros gaf, mannen met donkere, zwarte randen rond hun ogen. Wat het geval was bij verschillende personen uit De Staerke-clan. In hoeverre ze betrokken zijn weet ik niet, maar ik ben zeker dat Bonkoffsky ook wel een rol speelde in de Bende. Het was waarschijnlijk ook hun opzet om die onduidelijkheid en valse sporen te creëren.

Er zitten heel wat 'overlappingen' in de Bendes toendertijd. Bende Farcy lijkt me een overkoepelende Bende te zijn met leden van Bende Haemers, De Staerke, Havelange, Godfroid (?), Borains (?). Bendeleider kreeg bescherming van de 'corrupte zijde' van de rijkswacht en belanghebbenden uit drugswereld, alsook allerlei witwassers. De voorbereiding en chantages, het werk van ARI dat weer dicht staat bij deze zelfde corrupte rijkswachters, criminelen en louche fraudeurs.

En van daaruit ook link met wapenwereld, antiek, diamant (via zijn schoonouders), prostitutie (straatprostitutie rond Beurs, het Noordkwartier, bordelen in België, Nederland, Frankrijk inclusief homobars (ook altijd leuk voor chantage want in die tijd liep men daar vaak niet mee te koop)...!

345

Re: Overijse: 27 September

Reneke, bedoel je: Léon De Staerke en Balou?

346

Re: Overijse: 27 September

Dat zijn foto's van Léon en Papadopoulos.

347

Re: Overijse: 27 September

Op de site van "Les Tuéries" is overigens nog een (goede) foto van Papadopoulos beschikbaar. Om welke van de twee "Papa's" het gaat, is me niet helemaal duidelijk.

348

Re: Overijse: 27 September

Boemerang wrote:

Dit is de beste close-up foto van Finné die ik erbij heb zitten.

Dat zijn wel 2 zeer interessante foto's. De positie van het lijk is ook verdacht, zoals volgens Pom al opgemerkt. Het lijkt er neergelegd met de benen gekruist en de armen op de borstkas. Daarna is de linkerarm van zijn borstkas gevallen in de richting van de auto.

De "mooie" rechte lijn van het lijk van kop tot teen is niet het resultaat van iemand die omgedraaid is, na neergevallen te zijn door een schot. De positie van de armen en benen is ook niet het gevolg van "spontaan neergevallen". Er moet veel meer onregelmatigheid en chaos in de lijn van het lichaam zitten en de positie van de ledematen. (Google even "dead body shot")

Wat mij ook intrigeert is het boodschappen wagentje. Eerst dacht ik dat het boodschappen wagentje daar terecht was gekomen doordat mensen in paniek vluchten en dat karretje aan de kant hebben geduwd van het trottoir. Maar de afstand tussen de stoeprand en de wagen is redelijk groot. Dus dat karretje kan daar idd al gestaan hebben.

De arm van het lijk ook net voor het voorwiel te liggen. Lag het lijk er eerst en wou men met de wagen niet over hand rijden? Dan zou immers blijken dat het lijk er eerst lag ...

349

Re: Overijse: 27 September

bertlagaisse wrote:

De positie van het lijk is ook verdacht

Plaats delict afschermen was toen der tijd niet de sterkste kant van de ordediensten. Wat is er allemaal gebeurd tussen de overval en het maken van de foto. Er kan bijvoorbeeld (ik zeg maar iets) iemand gecontroleerd hebben of hij nog leefde, en daarbij het lichaam hebben bewogen (vooraleer de foto genomen werd).

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Overijse: 27 September

Dit is zeker niet uitgesloten! We moeten inderdaad weten/beseffen dat de ordediensten, en ja ook Rijkswacht en GP, op dat vlak nog wel eens grof te werk kunnen gaan in die tijd! Ik doel op de place delict afschermen en vooral vrijwaren! In de film en de politieseries van nu is dat allemaal vanzelfsprekend en wordt dat erg grondig gedaan maar toen, en vooral in werkelijkheid, ik zou niet willen opsommen wat er allemaal is verloren gegaan, vergeten, ... doorheen de jaren hoor want dan zal je een lange tijd bezig zijn (ik doel op alle criminaliteit). Ook de behandeling van bewijsstukken idem dito!

Zie ook het rondschoppen van de officier waarbij kogelhulzen rondvlogen! Dit is allicht niet bewust gebeurd maar is eerder een spontane reactie uit boosheid en onmacht en schok ... zonder nadenken (en erg stom/lomp) maar kenmerkend voor wat wij hierboven hebben aangehaald.

Bijkomend: we hebben toch de Faroek-uitzending gezien en het hok met bewijsmateriaal van de Bende van Nijvel? Dat zegt genoeg toch? Ik viel bijna van mijn stoel als ik dit zag.

En ja, zeker kan dat lijk al verlegd zijn door een of andere hulpverlener/politieman/Rijkswachter! Wil ik maar zeggen dat het best kan zijn zoals oa FreCR aanhaalt.