351

Re: Overijse: 27 September

bertlagaisse wrote:

Wat mij ook intrigeert is het boodschappen wagentje. Eerst dacht ik dat het boodschappen wagentje daar terecht was gekomen doordat mensen in paniek vluchten en dat karretje aan de kant hebben geduwd van het trottoir. Maar de afstand tussen de stoeprand en de wagen is redelijk groot. Dus dat karretje kan daar idd al gestaan hebben.

In de jaren tachtig stonden er regelmatig winkelkarren op de parking. Karretjes hadden toen nog niet het muntsysteem en waren niet vergrendelt. Mensen lieten die karren vaak rondslingeren Tot omstreeks 1985 konden klanten zonder formaliteiten een wagentje gebruiken.

352

Re: Overijse: 27 September

Even over Finné. Mensen die mijn posts lezen weten ondertussen dat ik geloof in 2 bendes, waarvan de tweede bende (1985) meer een racketeering-functie had, zie » Forum

Het kan natuurlijk toeval zijn dat die man er was. Dat kan. Maar ... het doet me zo denken aan de FAUL als signaal om de tweede golf aan de eerste golf te koppelen.

Elke journalist, speurder, van amateur tot pro, zelfs den domste, zou hier toch de link uit afleiden naar de politieke strekking en voorgeschiedenis van Dhr. Finné. Er ontbreekt enkel bij manier van spreken een geel post-it-tje op zijn voorhoofd met de woorden "extreem rechts en CEPIC."

Bovendien toch een geweldige middelvinger die omhoog werd gestoken door de daders 1985 naar de veronderstelde VIP's van alles wat extreem-rechts was en hun aanverwante takken in de eind jaren '70 en de eerste golf. Den boekhouder/financier/financiële man die gepakt wordt. Heeft zo een symbolische waarde. Met een hoop van die kerels die natuurlijk ook denken of weten dat Finné geliquideerd is en met de poepers zitten over wat hij misschien nog allemaal verteld heeft voor zijn dood.

De tweede golf in 1985 doet toch zo zijn best om alles te linken aan de voorgeschiedenis 1982 en 1983 (geholpen door de media smile). Terwijl elke echte crimineel of dader toch instinctmatig alle sporen of hinten wil vermijden.   

Maar het kan toeval zijn.

353

Re: Overijse: 27 September

http://www.slate.fr/sites/default/files/styles/1060x523/public/tueurs_brabant_wallon.jpg

https://plus.lesoir.be/sites/default/files/dpistyles_v2/ena_16_9_extra_big/2017/10/22/node_120642/9193408/public/2017/10/22/B9713581795Z.1_20171022195307_000+GNRA16CI3.1-0.jpg?itok=q8OX17Zy

Wat is voor en wat is na? Trouwens, de krantenwinkel is duidelijk gesloten dus daarvoor was hij er niet. Waar is het karretje? Zeker op foto 2.

354

Re: Overijse: 27 September

Finné: toeval of niet?

Finné was filiaaldirecteur bij Bank Copine, van het filiaal op de Louisalaan in Brussel. Gezien de locatie van dat kantoor, zullen er wel tamelijk wat hooggeplaatsten daar met hun geld langsgekomen zijn. Toch zullen de zaken waarover hij op de hoogte was vanuit zijn functie, niet exclusief door hem alleen geweten zijn. "Als we hem vermoorden, weet niemand meer dat wij..." lijkt me dus niet van toepassing. Hij was daar trouwens al meer dan 3 jaar niet meer werkzaam toen hij werd vermoord.

Daarmee kan men zich de vraag stellen of het al dan niet voor sommigen effectief "noodzakelijk" was dat hij uit de weg werd geruimd. België is klein en in de regio Overijse wonen er opmerkelijk veel meer mensen die een of ander belangrijke functie hebben. Als je 10 willekeurige mensen in Delhaize in Overijse zou aanduiden (ook hedendaags), dan is de kans tamelijk reëel dat er iemand tussen zal zitten welke je als "misschien wist hij/zij te veel" ofzo zou van kunnen zeggen (bijvoorbeeld een hoog ambtenaar of iemand van op een kabinet of EU-ambtenaar of kaderfunctie binnen een bank, enz enz enz). In Overijse wonen er bijvoorbeeld ook tamelijk wat niet-Belgen met een of ander hoge functie binnen een of ander multinational of bij een instelling van de EU.

Als Finné het enige doel was van de overval-actie en de overval diende om hem een "toevallig slachtoffer" te laten lijken, kan je u ook afvragen wat de "meerwaarde" zou kunnen zijn voor de overvallers om voorafgaand aan Delhaize Overijse, eerst Delhaize Eigenbrakel te overvallen. Daarmee zouden ze het enkel maar zichzelf een pak moeilijker maken denk ik.

Verder zouden de daders/opdrachtgever(s) behoorlijk mislukt zijn in hun opzet als alles diende om de moord op Finné te verbergen onder het mom van "toevallig slachtoffer". Over Finné is er 10x meer geschreven en onderzocht dan dat er gedaan werd over moorden die effectief overduidelijk dienden om hen het zwijgen op te leggen of als afrekening.

Finné, toeval of niet?: Beide is mogelijk, beide kan je niet uitsluiten.

Non semper ea sunt quae videntur

355

Re: Overijse: 27 September

Er waren geen getuigen van de moord op Finné, vandaar dat deze moord reden blijft voor felle speculatie. Onderzoeksrechter Lacroix dacht dat hij als vierde slachtoffer viel. Patricia Finné dacht dat hij als tweede slachtoffer viel, na het doodschieten van de jonge fietser Stephane Notté. Dit wordt echter tegengesproken door drie van de CVP plakkers; zij hebben Finné en/of zijn wagen daar niet gezien voor zij daar toe kwamen.

Een plausibel scenario is het volgende:

  1. Finné komt pas toe vlak voor of na de heer Jean Paul Macau, die immers zich ook net parkeerde nabij de ingang van de Delhaize, op een ogenblik dat op de parking alles rustig leek.

  2. Vlak nadat hij het contact afzet ziet hij de daders buitenkomen waarop hij onmiddellijk onder vuur wordt genomen.

  3. Finné is (iets voordien) naar de “kleine parking” gereden, hij ziet de fiets van Stephane Notté en rijdt er langs. (Mogelijk volgens één van de foto's.) Dit kan de reden zijn dat hij parkeert op de parkeerplaats waar nog een winkelkarretje staat en dat zijn voorwielen lichtjes naar links gedraaid staan.

  4. Mogelijk heeft Finné niet onmiddellijk aan een overval gedacht en heeft zich daarom eerst geparkeerd. Het is zelfs niet uit te sluiten dat hij ook de zwaargewonde Stephaan aan de ingang heeft zien liggen, maar instinctief dacht aan een ongeval (met vluchtmisdrijf) dan aan een overval. Hij wist niet van de overval in Eigenbrakel, en er was de onderbreking van meer dan een jaar geweest in de Bende overvallen.

  5. Hij stapt dan uit zijn voertuig, en gaat ofwel naar de gewonde jongen, of gaat kijken naar de fiets.

  6. De daders komen dan buiten en vuren op de wagen van de heer Macau.

  7. Finné rent terug naar zijn wagen.

  8. Eén of meerdere daders komen dan “het hoekje om” op de kleine parking en zien plots Finné die bijna aan zijn wagen is, reeds met de sleutels in zijn hand. Er wordt een schot afgevuurd dat hem in de rug treft, en Finné valt naast zijn wagen. Hij ligt op zijn linkerzij met de rechtervoet over het linkerbeen.

  9. Een dader gaat naar hem toe, duwt of draait hem zodat hij op de rug komt te liggen en vuurt een tweede schot hagel waarvan 9 projectielen hem in de lies treffen. Dit zijn waarschijnlijk Cal 12/9 projectielen. De reden dat een tweede schot werd afgevuurd is mogelijk omdat de schutter totaal werd verrast door het zien van Finné toen hij “om het hoekje” kwam en plots Finné zag. Ik kan me voorstellen dat de dader een serieuze adrenaline stoot kreeg ! Men kan zich ook afvragen waarom het tweede schot in de lies was, en niet in het hoofd, wat zeker dodelijk zou zijn geweest. Dit schot kan dan eveneens wel eens het gevolg geweest zijn van de stress van de verrassing.

  10. Dan gaan de dader(s) met gijzelaar verder in de richting van Restaurant “Windekens”. Die heeft dan waarschijnlijk als enige gezien wie Finné vermoordde.

Niets bewijst dat dit scenario zich zo heeft afgespeeld, maar het is wel consistent met de beelden, de kogelhulzen, de getuigenissen van de CVP plakkers, het verhaal van de heer Macau en de hypothese van onderzoeksrechter Lacroix.

De hypothese van mevrouw Patricia Finné, als zou haar echtgenoot het tweede slachtoffer geweest zou mogelijk zijn als men alleen naar de positie van de gevonden jachthulzen kijkt. Het is dan theoretisch mogelijk dat een schutter vuurt op Stephane Notté, pivoteert naar rechts, en een tweede schot vuurt op Finné. Of omgekeerd. Of nog, dat één schutter vuurt op Finné en een andere op Notté.

Gezien echter minstens twee van de drie CVP plakkers, directe ooggetuigen dit categoriek ontkennen, moeten we zulk een scenario toch ook als twijfelachtig beschouwen. Heel dit gebeuren zou zich immers afgespeeld hebben, grofweg geschat, op een 7-tal meter achter de plakkers. Tijdens hun vlucht naar de carwash zouden zij zowel wagen als lijk duidelijk moeten gezien hebben.

De hypothese als zou Finné ergens anders vermoord zijn en opzettelijk op de "kleine parking" achter gelaten:

  • De plaatsing moet dan gebeurd zijn NADAT Stephaan Notté werd neergeschoten, Luc Bennekens werd meegenomen als gijzelaar en de overige CVP plakkers al weggevlucht waren naar de carwash, en de daders het warenhuis binnen gegaan waren (zodat langs daar niemand buiten kwam), en vooraleer de eerste klanten terug buiten konden vluchten. Het gaat hier dus over een erg krap "window of opportunity".

  • Het eerder grote corpulente lijk kan moeilijk door één man worden gedragen en zorgvuldig geënsceneerd neergelegd worden net op die plek, het zou dus eerder uit een auto moeten gehaald worden. Die wagen kon dan pas toekomen NA de vlucht van de plakkers en als de daders al in het warenhuis zijn. Finné's wagen parkeren en het lijk neerleggen op een gemakkelijker bereikbare plaats dan de “kleine parking” zou veel makkelijker geweest zijn.

  • Er zouden twee jachtpatroonhulzen moeten neergelegd worden, op een manier die consistent zou zijn ; één vlak naast het lijk en één iets verder, in de omgeving van de fiets van Stephaan Notté.

  • Voorgaande handelingen duiden op een stevig karwei dat toch wel wat tijd vraagt en waarbij men een enorm risico loopt.

  • De dader(s) zouden de wagen van Finné inderdaad hebben kunnen gebruiken, de witte Ford Sierra, om het lijk ter plaatse te krijgen, maar dan zouden er sporen teruggevonden zijn in de wagen. Dit lijkt echter niet het geval geweest te zijn, gezien de uitspraak van Onderzoeksrechter Lacroix voor de bendecommissie.

Dit kan natuurlijk weer niet uitgesloten worden, maar er zijn geen getuigen van ook maar iets wat hierop leek, noch aan de Delhaize, noch van een moord op een ander plaats. Het veronderstelt minstens één of zelfs twee man extra, waar nergens een aanduiding van is, zou een enorm risico betekenen gezien de krappe tijdsduur, verondersteld sporen in de wagen, waar geen aanduiding van is...

356

Re: Overijse: 27 September

Billy& wrote:

De hypothese van mevrouw Patricia Finné, als zou haar echtgenoot het tweede slachtoffer geweest zou

Detail (wat voor de hypothese niet veel verschil is, maar toch even vermelden): Patricia Finné is de dochter van Léon.

Non semper ea sunt quae videntur

357

Re: Overijse: 27 September

FreCR, ja dat klopt, was een lapus, bedankt. Ter verduidelijking, haar boek heb ik helaas niet en dus ook niet kunnen lezen. Misschien staan daar nog elementen in?

358

Re: Overijse: 27 September

Vermeulen wrote:

Even over Finné. Mensen die mijn posts lezen weten ondertussen dat ik geloof in 2 bendes, waarvan de tweede bende (1985) meer een racketeering-functie had, zie » Forum

Het kan natuurlijk toeval zijn dat die man er was. Dat kan. Maar ... het doet me zo denken aan de FAUL als signaal om de tweede golf aan de eerste golf te koppelen.

Elke journalist, speurder, van amateur tot pro, zelfs den domste, zou hier toch de link uit afleiden naar de politieke strekking en voorgeschiedenis van Dhr. Finné. Er ontbreekt enkel bij manier van spreken een geel post-it-tje op zijn voorhoofd met de woorden "extreem rechts en CEPIC."

Bovendien toch een geweldige middelvinger die omhoog werd gestoken door de daders 1985 naar de veronderstelde VIP's van alles wat extreem-rechts was en hun aanverwante takken in de eind jaren '70 en de eerste golf. Den boekhouder/financier/financiële man die gepakt wordt. Heeft zo een symbolische waarde. Met een hoop van die kerels die natuurlijk ook denken of weten dat Finné geliquideerd is en met de poepers zitten over wat hij misschien nog allemaal verteld heeft voor zijn dood.

De tweede golf in 1985 doet toch zo zijn best om alles te linken aan de voorgeschiedenis 1982 en 1983 (geholpen door de media smile). Terwijl elke echte crimineel of dader toch instinctmatig alle sporen of hinten wil vermijden.   

Maar het kan toeval zijn.

Ik was tot voor kort ook overtuigd dat Finne daar met opzet vermoord is of gedropt is. Dat vereist wel dat Eigenbrakel en Overijse door 2 aparte teams gebeurt zijn. Je kan niet Eigenbrakel even doen voor je in Overijse een moord moet ensceneren als slachtoffer bij een raid. Ook het feit dat de jonge fietser en Finne daar samen lagen, suggereert dat de jonge fietser misschien iets te veel gezien had. En waarom is de fietser dan doodgeschoten en de CVP plakkers niet?

In Hilde Geens haar boek staat bij de overval in Eigenbrakel dat de buit quasi nihil was wegens een babykoffer die vast zat in de kluis. Daardoor werd de overvaller woest en schoot hij nog iemand dood meen ik mij te herinneren. Hij wou dus echt wel geld als buit. Dat ze erna dan maar naar Overijse gegaan zijn om daar nog es te proberen, lijkt wel logisch dan. 2 raids op 1 avond leek mij nogal risicovol eerst... Maar dan kan Overijse geen doelbewuste cover zijn voor de moord op Finne.

Wat is de kans dat een gegoed burger op vrijdagavond gaat winkelen in de Delhaize vlakbij zijn woonst? Wat is de kans dat hij dat net doet tijdens die raid. En wat is de kans dat hij bij de 5 slachtoffers is op die plaats (op 100 aanwezigen?).

Ik blijf met gemengde gedachten erover twijfelen ...

359

Re: Overijse: 27 September

Ik denk dat Finné een toevallig slachtoffer was. Maar you never know. Het kan altijd "minder toevallig" geweest zijn ook. In dat geval hadden de daders wel enorm veel risico genomen door veel (onnodige) zaken te doen die het op een mislukken had kunnen laten uitdraaien.

Stel dat ze wat onvoorziene omstandigheden hadden in hun vlucht van Eigenbrakel naar Overijse (vb. politie) of dat toen ze toekwamen aan Overijse er bij toeval een politie-patrouille op de parking rondjes reed.

Ook rekening houdende met het feit dat die Delhaize aan een baan ligt met veel passage. Dan moet er maar 1 voorbijganger dit zien gebeuren van op een afstandje, en de "cover" is al mislukt.

Een normale reactie van mensen is vluchten als er schoten vallen in hun dichte omgeving. Maar net zoals schoten, vluchtende mensen veroorzaakt... veroorzaakt dat ook (raar maar waar) een hoop kijklustige mensen.

Het lijkt me dus een onnodig en veel te groot risico voor mislukking, om Finné als doel op zo'n manier te vermoorden. Er zijn in België wel al wat belangrijkere mensen doodgeschoten zonder enige "cover-operatie", omdat ze hoogst waarschijnlijk "teveel" wisten. Denk maar aan bijvoorbeeld: André Cools, Karel van Noppen, Peter de Vleeschauwer, Gerald Bull, en zelfs wellicht ook Mendez.

Als er echt een cover nodig was voor Finné te vermoorden, kon het 10x makkelijker met minder kans op mislukking.

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Overijse: 27 September

Ik vind dit heel goed verwoord! Daarom ben ook ik diezelfde gedachte toegedaan en inderdaad waarom zoveel risico's nemen met heel veel kans op "obstakels" etc.?