51

Re: Overijse: 27 September

luckyiron wrote:

Hier het artikel dat destijds verscheen in De Serrist, dat is een streekblad voor de Druivenstreek. Misschien kan hier wel iets interessants uitgehaald worden.

Hieruit kan zeker iets opgemaakt worden wat interessant is, en wel het volgende: Wanneer ik dit artikel zo lees, is er bij mij weinig twijfel meer of deze overval opgezet is met het doel Leo Finné te vermoorden.

In het artikel staat onder meer: "Bij het buitenkomen merkten de rovers op dat een persoon blijkbaar naar zijn auto rende. Het bleek achteraf de heer Léon Finné". Léon werd in zijn rug getroffen.

Uit het wegrennen van Léon Finné is duidelijk op te merken dat hij er zich van bewust was dat de gewapende personen voor hem kwamen. Logisch, aan de manier waarop zij zich opstelden, moet hij gezien hebben dat het een PMS team betrof. Hij beoefende deze techniek zelf ook regelmatig en moet zich er dan ook van bewust zijn geweest dat de overvallers  er waren om hem uit te schakelen. Dit waarschijnlijk naar aanleiding van het door Finné, uit de school klappen over een vermeende staatsgreep in België.

Dat de overval primair voor hem bedoeld was, blijkt nog meer uit het feit dat hij daar het enige slachtoffer was die op de PMS manier uitgeschakeld werd. Hij werd in de rug geraakt door de 'Pirate', dat is degene die het doelwit moet raken en wordt met acht schoten afgemaakt door de 'Mammoth', dat is degene die de aanval moet dekken en alle tegenstand moet opruimen. In dit geval was zijn opdracht er voor te zorgen dat Finné zeker nooit meer zou praten en wel door een vorm van overkill. De 'Sniper', zorgde voor het uitschakelen van de specifieke doelen, in dit geval het voorkomen dat mensen of voertuigen te dicht bij hen konden komen en voldoende konden opmerken om tegen hen te getuigen.

Wat ik me nog steeds afvraag is, of er iemand gezien heeft dat Finné wegrende en in de rug geschoten werd? Voor mij is het zeker mogelijk dat Finné is onderschept na zijn tocht naar Luxemburg, tijdens de onderschepping is neergeschoten en op de parkeerplaats is neergelegd. Het afmaken van Finné moest dan gezien worden om het zo te laten lijken dat het hier een toevallig slachtoffer betrof.

Toevalligheden bestaan, maar of dit een toevalligheid betreft? Volgens mij zeker niet.

52 (edited by Hestur 06-12-2010 23:12)

Re: Overijse: 27 September

Interessante insteek, maar bepaalde zaken blijven me dwarszitten:

  • Als ik in een overval terechtkwam waar geschoten werd om te doden, zou ik ook weglopen. Wie niet, eigenlijk? Op zich te weinig reden om te geloven dat Finné daarom doelwit was.

  • Waarom schieten de daders hem pas neer als ze naar buiten komen, zoals men in de tekst schrijft?

We weten gewoon te weinig. We moeten weten waar Finné stond toen de overval begon en hoe hij gelopen is. Ook of hij meteen door had wat er gaande was (want je kan de vraag ook omdraaien: waarom loopt Finné pas op het einde van de overval op de parking naar zijn auto? Waar zat hij de minuten en seconden voordien precies?). Idem voor de overvallers.

Valt er niets af te leiden uit die foto, waar Finné op de grond ligt?

Re: Overijse: 27 September

Maar het bezoek van die agenten bij hem thuis (en de afgeschoten hond) na de overval? Toch niet normaal? Nepagenten? Kan je nergens iets over vinden.

54

Re: Overijse: 27 September

Hestur, je gaat er aan voorbij dat Finne en de daders elkaar gekend moeten hebben. Ze beoefenden allen de PMS technieken. Ik heb ook aangegeven waarom ik denk dat hij een doelwit was. Het uit de school klappen. En nogmaals, is hij op dat moment pas neergeschoten?

Re: Overijse: 27 September

Het is totaal niet logisch om het vermoorden van Finne te gaan camoufleren als overval en meerdere moorden te plegen. Als een eskader Finne moest opruimen, waren er vele andere mogelijkheden geweest die minder argwaan op zouden roepen. Het is niet logisch om de kassa mee te nemen en zoveel risico te nemen, enkel en alleen voor een simpele moord. Dit wil er bij mij niet in. Te ver gezocht.

56

Re: Overijse: 27 September

Insider: er zijn redenen om aan te nemen dat de Bende-organisatoren bij de aanvallen in Nijvel en in Overijse/Eigenbrakel gebruik maakten van lokale racistische en extreem-rechtse jeugdbenden, waarschijnlijk naast meer professionele actiegroepen (PMS) die de boel controleerden. Deze benden zouden mogelijk gerekruteerd geweest zijn door Calmette via karateclubs doorheen Waals-Brabant. Je leest er meer over op (in het Frans) » tueriesdubrabant.winnerbb.com | tueriesdubrabant.winnerbb.com

En de berichten van Wolf, deach, ... op hetzelfde forum. Acht je dergelijke werkwijze waarschijnlijk?

57 (edited by dim 07-12-2010 11:17)

Re: Overijse: 27 September

Wat Finné betreft, de volgende motieven zouden zijn gerichte uitschakeling kunnen verklaren:

Financiële fraude

Finné was voormalig filiaalhouder van de Banque Copine > Crédit Commercial et Financier (CCF) > North Europe Insurance & Reinsurance > Vastapane, De Pauw, wapensmokkelaar Ronald Rossignol (Rossignol had geld geleend aan/van Jacques van Camp!) Mogelijk was er transport van zwart geld mee gemoeid (Luxemburgse nummerplaat, reizen naar Luxemburg (PV CBW 21.195) + rekening Finné in Zwitserland bij UBS. Bovendien: CCF > Gherardi Dandolo > P2

Staatsgreep

Finné had het met zijn vriend majoor Vernaillen over een staatsgreep (bevestigd door Vernaillen zelf op 22-4-1997). Finné zou samen met zijn vriendin Patrizia Bingoni een bevriende "nazi" (Beelen?) gaan bezoeken zijn in een groot domein te Alsemberg . Bingoni werkte in de "Club House" van Andrée "Colette" Laache in de Livornostraat 89. Deze laatste zou aan een informant gezegd hebben: "si vous saviez ce qui va se passer". Een relatie van Bingoni, Victor Portenart (Nouvel Europe Magazine !) zou aan Elise van de Brusselse GP verklaard hebben dat Finné zich bedreigd voelde.

Mendez

Volgens de bloemist Marchand zou Finné (als wapenliefhebber) Mendez goed hebben gekend .

Roze balletten

Enkele dagen voor zijn dood zou Finné in contact hebben gestaan met rijkswachter Golenvaux om een "roze" video te bekijken op het Parket van Brussel. Zie ook getuigenis van Patricia Finné na de vreemde aanrijding met de politieagent.

Al Ajjaz

Finné stond in relatie met Habiba Hamed Ben Stitut, maîtresse van Van Herzele (moordenaar Vlassenroot) en verbonden aan Faez Al Ajjaz (PV 33.006/87).

Allemaal toeval?

58 (edited by CleverTrevor 07-12-2010 11:39)

Re: Overijse: 27 September

Insider wrote:

In het artikel staat onder meer: "Bij het buitenkomen merkten de rovers op dat een persoon blijkbaar naar zijn auto rende. Het bleek achteraf de heer Léon Finné". Léon werd in zijn rug getroffen. Uit het wegrennen van Léon Finné is duidelijk op te merken dat hij er zich van bewust was dat de gewapende personen voor hem kwamen.


De moeder van David Van de Steen rende ook weg, in de richting van haar wagen, toen ze besefte wat voor vreselijk tafereel zich voor haar ogen afspeelde. Dit noemen we gewoon een angstreflex. Mensen in zulke situaties proberen wanhopig dekking te zoeken.

Insider wrote:

Dat de overval primair voor hem bedoeld was, blijkt nog meer uit het feit dat hij daar het enige slachtoffer was die op de PMS manier uitgeschakeld werd.


Om nog maar eens op de familie Van de Steen terug te komen, ik meen me te herinneren dat ook de moeder op deze manier werd gedood. Er is geen enkele aanwijzing dat de overval voor haar was bedoeld. Waarom zou dat bij Finné dan wel het geval zijn? Ik ga er overigens van uit dat mensen Finné hebben zien rennen op de parking van Delhaize en dat hij er niet is neergelegd. Het was niet midden in een donker bos. Het was daar druk.

Ik begrijp ook niet waarom men een gewaagde overval zou plegen om zo'n moord in scène te zetten. Het gaat voorbij aan alle logica. Als je iemand uit de weg wilt ruimen zijn er veel veiliger en vooral minder opzichtige methodes.

Over de staatsgreep waarover Finné ooit eens heeft gesproken gaan de wildste verhalen rond. Er is door meerdere diensten onderzoek naar verricht. Het enige wat tevoorschijn kwam was een krantenbericht uit 1973 (dat ook in het boek van Hugo Gijsels staat) en waarin over een plan tot staatsgreep werd gesproken. Alleen was dat wel zo'n tien jaar voordat Finné met Vernaillen erover sprak.

Vernaillen kende Finné goed. Hij vond het niet de moeite waard hem serieus te nemen toen die over een staatsgreep begon. Zie het verhoor van Vernaillen voor de Bendecommissie Bis.

Stellen dat volgens een bloemist Finné Mendez goed zou hebben gekend, gaat ook een beetje ver. Er is ooit een bloemist geweest die Finné ooit heeft zien babbelen met iemand die op Mendez leek. Zo staat het in het Bende van Nijvel-dossier. Maar was dat ook Mendez? Dat weet niemand. Ik heb foto's van Mendez gezien. Er zijn alleen al in Brussel honderden mensen die op een of andere wijze op hem lijken.

59

Re: Overijse: 27 September

noorderling wrote:

Het is totaal niet logisch om het vermoorden van Finne te gaan camoufleren als overval en meerdere moorden te plegen. Als een eskader Finne moest opruimen , waren er vele andere mogelijkheden geweest die minder argwaan op zouden roepen. Het is niet logisch om de kassa mee te nemen en zoveel risico te nemen, enkel en alleen voor een simpele moord. Dit wil er bij mij niet in. Te ver gezocht.

Hier sluit ik me bij aan. Stel het doelwit was Finne, om hem te liquideren zouden ze exacte informatie moeten hebben gehad wanneer hij op de parking van de Delhaize van Overijse zou arriveren. Dan wordt het echt ingewikkeld, eerst de Delhaize in Eigenbrakel overvallen (3 doden) dan met alle risico's van dien de tocht naar Overijse ondernemen en dan precies op het juiste moment de parking op rijden om Finne onder vuur te nemen. Sorry, dat kan ik niet geloven. Een trein, vliegtuig of bus op tijd laten rijden is al bijna onmogelijk laat staan bovenstaand tijdschema.

Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

60

Re: Overijse: 27 September

Een denkpiste maar: Draai de rollen eens om en stel dat Finné wist waar de bende ging toeslaan? En er met het smoesje als observatie naartoe werd gestuurd door zakenvrienden?