Re: Verjaring

Mr + Spa + Nva + ...?

122

Re: Verjaring

the end wrote:

Sp.a-voorzitter Bruno Tobback wil dat moorden in zaken van grote georganiseerde misdaad niet langer kunnen verjaren.

Sta me toe kritisch te zijn over het feit dat het geheim van het onderzoek voor eeuwig en altijd van toepassing zal zijn op dit dossier. Hou ook in gedachte dat het op 25 mei verkiezingen zijn.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Verjaring

http://i58.servimg.com/u/f58/15/00/61/71/stand110.jpg
http://i58.servimg.com/u/f58/15/00/61/71/stand210.jpg
http://i58.servimg.com/u/f58/15/00/61/71/stand310.jpg
http://i58.servimg.com/u/f58/15/00/61/71/stand410.jpg

124

Re: Verjaring

Ben wrote:

Sta me toe kritisch te zijn over het feit dat het geheim van het onderzoek voor eeuwig en altijd van toepassing zal zijn op dit dossier. Hou ook in gedachte dat het op 25 mei verkiezingen zijn.

Hopelijk kunnen de huidige speurders nog iets doen bewegen en is de 'verjaringdiscussie' niet nodig. Wat daarna zou moeten gebeuren weet ik niet, het onderzoek stopzetten komt over als opgeven. Maar anderzijds nodeloos doordoen en steeds het geheim van het onderzoek inroepen om niet te veel prijs te geven is na 30 jaar ook absurd.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

125

Re: Verjaring

De procureur-generaal van Luik, Christian De Valkeneer, stelt vandaag in La Libre Belgique voor om de verjaringstermijn in het dossier van de Bende van Nijvel op te trekken van 30 naar 40 jaar. Nu wordt de verjaring bereikt in november 2015.

De Valkeneer merkt ook op dat "de evoluties in het onderzoek echt hoopgevend zijn".

Meer » Nieuws

Over dat laatst wil ik graag opmerken dat in januari 1997 onderzoeksrechter Lacroix ook zeer optimistisch was tegenover de Tweede Bendecommissie:

(...) Er valt meteen nieuws te rapen want Jean-Claude Lacroix van Charleroi, die ook op dat ogenblik de verantwoordelijke magistraat is voor het Bende-onderzoek, laat horen dat hij goede hoop heeft over vier à vijf maanden de daders te pakken te krijgen, levend of dood. Hij rekent daarvoor op nieuwe wetenschappelijke onderzoekstechnieken. Wel vraagt hij de commissie dat ze zich dan ook niet te veel zou moeien met zijn onderzoek.

Die "vier à vijf maanden" zijn ondertussen 17 jaar geworden ...

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

126

Re: Verjaring

Opgravingen in Hornu, iets met een VW en dan ineens stilte vanuit de pers. Geruchten dat er iets zit aan te komen (zie Bernarddeboussu (die de Borinage echt wel door en door kent), Patricia Finné die stelt dat er een dossier werd binnengediend bij justitie, etc.) Ineens weer schot in de "verjarings-politiek" op alle banken.

De hoopgevende uitspraken van Valkeneer. Men zit veel verder dan men laat uitschijnen. Over de toestand in Hornu is veel meer geweten dan in de krant stond (echt wel! en in dat licht waren de werken bij Wachtelaer niet eens zo vreemd). Vroeg de procureur om een (voorlopige) pers-stop om het onderzoek te beschermen? Rendez-vous binnen één à twee weken. Wait and see.

127

Re: Verjaring

Er is licht aan het einde van de tunnel. En laat ons eerlijk wezen: het gerecht kent iedereen die in staat is iemand te vermoorden bij naam een toenaam. En uit die dubieuze groep van moordenaars heeft de filter al geruime tijd gelden plaatsgehad.

128

Re: Verjaring

Ik kan nog niet met 100% zekerheid beweren dat het ditmaal dé juiste tunnel betreft, maar in die tunnel waar het onderzoek zich momenteel begeeft hebben ze alvast wel licht gezien, daar ben ik van overtuigd. Hopelijk het daglicht en geen artificiële lamp. Maar ik heb er vertrouwen in, voor het eerst sinds lange tijd.

Re: Verjaring

Ik heb ook het gevoel dat er al een tijdje iets in de lucht hangt, maar de vraag is wat? Zoals Ben al aangaf, is het niet de eerste keer dat er hoopgevende uitspraken de wereld worden ingestuurd. Ik zou graag eens een bewijs van progressie zien. Maar goed, als ze echt iets op het spoor zijn, kunnen ze inderdaad beter zwijgen en hard doorwerken.

130

Re: Verjaring

Ik ben er van overtuigd dat het op te lossen is in grote lijnen het dossier. Doch als men over een verlenging van 10 jaar spreekt vraag ik men af of men het wel wil oplossen. Het zijn binnenkort verkiezingen wie komt op justitie en binnenlandse zaken?

En wat nu op het franse forum bezig is, is echt wel interessant. Als het staatsapparaat het moeilijk heeft om het op te lossen, kunnen wij als burgers een handje helpen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.