151

Re: Verjaring

Ook de verjaring van misdaden die met levenslang bestraft kunnen worden en in bende worden gepleegd wordt verlengd naar twintig jaar. Die maatregel lijkt vooral bedoeld om het onderzoek naar de bende van Nijvel te redden.

Daar is de verjaringstermijn al eens verdubbeld, een mogelijkheid die nu al in de wet is opgenomen. Maar dan nog dreigt het bendedossier helemaal te verjaren in november 2015. De verlenging moet de onderzoekers tien jaar extra de tijd geven.

Meer » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Verjaring

Maar wat als de N-VA deze avond haar fiat niet krijgt van haar achterban?

De grote Manitou ziet alles

153

Re: Verjaring

Dat is goed nieuws!

154

Re: Verjaring

Of het goed nieuws is, kunnen we pas over 10 jaar zeggen. Ik ben echter zeer sceptisch. Als je dit dossier na 30 jaar niet kan oplossen, dan gaan tien jaar extra daar weinig verandering in brengen. Nog meer getuigen, onderzoekers en verdachten die zullen sterven. Nog meer bewijsmateriaal dat zal verdwijnen en nog meer gaten in het geheugen van iedereen die het heeft meegemaakt. 

Volgens mij zou een verjaring, gevolgd door een waarheidscommissie en een wetenschappelijk onderzoek meer succes hebben.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

155

Re: Verjaring

Een tijdje geleden wist de CWB toch te vertellen dat het onderzoek in een stroomversnelling zat? We gaan nu zien of er wat van aan is. 
In 10 jaar kan de wetenschappelijke methode om het onderzoek te voeren ook nog evolueren, dankzij die methode weten we dat het onderzoek gemanipuleerd is en is er nog een dna profiel geïsoleerd. Wie weet welke resultaten er nog geboekt worden. Het is alvast een troostrijke gedachte dat nog levende daders die dachten dat ze binnenkort definitief buiten schot zouden blijven een donkere schaduw boven het hoofd blijft hangen. Laat ons hopen.

156

Re: Verjaring

Django68 wrote:

Een tijdje geleden wist de CWB toch te vertellen dat het onderzoek in een stroomversnelling zat? We gaan nu zien of er wat van aan is.

In 1997 zei onderzoeksrechter Lacroix ook dat het onderzoek in een stroomversnelling zat en dat het een kwestie van tijd was voordat de daders gearresteerd gingen worden, onder andere dankzij nieuwe wetenschappelijke technieken. Nu zijn we bijna 20 jaar verder en het onderzoek gaat nog steeds verder.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Verjaring

Een mens kan altijd op wonderen hopen, maar het bestaan van wonderen is wetenschappelijk niet aangetoond. Het optrekken van de verjaringstermijn betekent vooral dat de kans op spijtoptanten gevoelig verkleint. Natuurlijk, iemand met kennis van de Bende van Nijvel kan nog altijd berouw tonen, maar dan wordt men wel (hoogbejaard) de gevangenis in gesmeten. Dan maar liever zwijgend het graf in. Kortom, naast de elementen die Ben al noemt, is het optrekken van de verjaringstermijn ook in dit opzicht een slecht idee. Er zijn snoodaards die dit zullen zien als nog eens een manier om de zaak in de doofpot te stoppen, al geloof ik niet het zo bedoeld is.

Re: Verjaring

Dus als ik het goed begrijp is het optrekken van de verjaringstermijn in feite een toegedekte doofpotoperatie. Dan staat het rechtgeaarde burgermannetje er goed voor, zie ik.

De grote Manitou ziet alles

159

Re: Verjaring

Ben wrote:

Nog meer getuigen, onderzoekers en verdachten die zullen sterven. Nog meer bewijsmateriaal dat zal verdwijnen en nog meer gaten in het geheugen van iedereen die het heeft meegemaakt. 

Hilde Geens illustreert dit in haar boek Beetgenomen op volgende manier:

"(...) En Jonckheere? Hij ging akkoord met een gesprek, maar vroeg me met aandrang om of ik hem vooraf niet het verslag van zijn getuigenis voor de parlemenaitre onderzoekscommissie kon bezorgen. Toen ik dat hoorde, moest ik een crisis doorworstelen. Wat voor zin had het nog om mensen aan te spreken over dingen die twintig of dertig jaar geleden gebeurd waren, of nog langer? Als diezelfde mensen stukken vroegen om hun geheugen op te frissen?"

"De speurders in Charleroi waren niet te benijden. De oude verhoren in de dossiers zaten vol gaten, maar ze leken meer houvast te bieden dan wat getuigen zich zo veel later nog herinnerden. Ik schrapte een stel namen uit mijn interviewprogramma en andere namen schrapten zichzelf. De vroegere hoofdcommissaris van de Gerechtelijke Politie van Brussel, Frans Reyniers, overleed en daarna ook de vrouw van substituut Claude Leroy. Ze stonden allebei op mijn lijst. Vele mensen waren dood zonder dat het in de kranten had gestaan. Mijn lijst werd een lijstje."

Waarschijnlijk niet het meest populaire standpunt, maar misschien is een verjaring net wat dit dossier nodig heeft.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

160

Re: Verjaring

De verlenging komt er voor een stuk op aanvraag van De Valkeneer. Het zou opportuun zijn als de speurders eens hun kaarten op tafel leggen en zeggen wat zij nog verwachten van verder onderzoek. Enkele weken geleden werd er op het Franstalige forum gepost dat er grote onenigheid onder de speurders van de cel Waals Brabant bestaat. Als er daar wat van aan is vrees ik dat we het onderzoek wel volledig kunnen begraven.