Re: Verjaring

En mochten de "hogere doelen" nu eens in het gevaar komen. Zouden er dan ook bekentenissen worden afgelegd nadat de zaak verjaard is?

De grote Manitou ziet alles

Re: Verjaring

dim wrote:

Tja, maar als het dossier verjaart, denk je dan echt dat iemand zal spreken? Waarom zouden ze. Wroeging? Dergelijke smeerlappen, no way. En wie gaat dan nog het onderzoek doen? Een paar stoffige historici die zich zullen baseren op oud materiaal en wat cirkeltjes rijden?

Stoffige historici kunnen voor heel verfrissende inzichten zorgen. De geschiedenisafdeling van de bibliotheek staat er vol mee. En de huidige speurders baseren zich ook op oud materiaal (WNP is al dertig jaar zo dood als een pier) en doen ook weinig anders dan in cirkeltjes rijden, dus in dat opzicht is er geen verschil.

Verder heeft kl1172 een punt als hij zegt dat ijdelheid de tong los kan maken. Laat de Jean-Marie Tincks van deze wereld maar komen. Misschien dat er ooit een tussenzit die wel geloofwaardig kan maken dat hij bendelid was. Het is beter een antwoord te krijgen op alle vragen zónder veroordeling, dan eeuwig zoeken totdat alle verdachten dood zijn en er om die reden geen veroordeling kan komen.

Het is bij gebrek aan technisch bewijs toch al niet meer mogelijk om ook maar iemand te koppelen aan de Bende van Nijvel. Zelfs het DNA dat er is, bewijst alleen maar dat er iemand ooit in de taxi van Angelou heeft gezeten.

Re: Verjaring

Zakken Ronquières - Vermeersch - Achten - ??? is voor mij geen cikeltje.

De grote Manitou ziet alles

Re: Verjaring

CleverTrevor wrote:

Ben, ik las uw pleidooi op » www.dewereldmorgen.be

Zeer goed verhaal. Heeft mijn volle steun.

België moet niet dezelfde fout maken als Zweden waar de verjaring van de moord op Olof Palme is opgeheven, met als gevolg dat iedereen die iets met het dossier te maken heeft (van speurders tot getuigen) gemuilkorfd is voor het leven. Zo vind je geen moordenaar.

Ook ik ben dezelfde mening toegedaan als Ben en CleverTrevor: beter de waarheid kennen zonder veroordeling dan helemaal niets te weten. Maar daar denken/handelen sommigen - met de PG op de eerste lijn - net andersom over nl. dat het beter is dat de waarheid helemaal niet gekend is.

185

Re: Verjaring

Merovinger wrote:

beter de waarheid kennen zonder veroordeling dan helemaal niets te weten.

Juist. Maar mijn overtuiging is dat we met de verjaring de waarheid ook niet gaan kennen. Ik zou niet weten hoe. Niemand gaat aan het praten slaan. Het waren dan misschien "des tueurs fous" maar zo gek zijn ze nu ook weer niet. De enige hoop is - volgens mij en voor wat het waard is - dat de onderzoekers met een nieuwe onderzoeksdaad het juiste dominosteentje kunnen laten vallen. Zo lang dat niet gebeurd zitten de historici (of wij op dit forum, for that matter) muurvast.

Re: Verjaring

De grootste fout die je kan maken, is denken dat er na de verjaring plots heel wat gaat komen bovendrijven. Bultot en Beijer en andere beruchte namen uit het dossier die nog in leven zijn, gaan echt niet naar België terugkeren om een paar verborgen plaatsen met cruciaal bewijsmateriaal aan te duiden.

Re: Verjaring

dim wrote:

De enige hoop is - volgens mij en voor wat het waard is - dat de onderzoekers met een nieuwe onderzoeksdaad het juiste dominosteentje kunnen laten vallen. Zo lang dat niet gebeurd zitten de historici (of wij op dit forum, for that matter) muurvast.

Zo is dat, en dé dominostenen op dit ogenblik zijn Vermeersch/Achten. Gevallen zijn ze nog niet maar wel aan het wankelen gebracht. Mocht Vermeersch zeggen waarom hij heeft gelogen tijdens de 2de parlementaire onderzoekscommissie, dan zou dat het onderzoek stevig vooruit helpen.

De grote Manitou ziet alles

188

Re: Verjaring

Voor alle duidelijkheid: ik wil niets liever dan dat er een proces-Bende van Nijvel komt maar op een bepaald moment moet je een afweging durven maken. Na meer dan dertig jaar onderzoek is het nog steeds niet gelukt om de daders te vinden en te berechten. We hebben in het verleden al heel vaak gehoord dat "we dicht bij een doorbraak zitten". Iedere keer zien we dat het niet lukt of dat er bepaalde obstakels zijn ("duistere krachten"?) die ervoor zorgen dat het niet lukt.

Dus stel ik mij de vraag: heeft tien jaar extra nog zin? Is er geen alternatief mogelijk? En op dit moment is dat alternatief nog aanwezig. Speurders, magistraten of politici die het toen hebben meegemaakt, zijn nog in leven en kunnen er nog over spreken, wat nu niet kan of mag. Over nog eens tien jaar zullen er weer een aantal hoofdrolspelers overleden zijn, mensen die vandaag nog iets nuttig kunnen vertellen. Denk ook aan de uitspraak van De Valkeneer die hier al gepasseerd is: 

"Tegen die datum [2025] kunnen we veronderstellen dat het merendeel van de daders overleden is of zeer oud zal zijn. Men zou zo dus kunnen aantonen dat er alles aan gedaan is om hen te ontmaskeren. Nu is dat nog niet het geval."

Let wel: ik verwacht niet dat de daders na de verjaring opeens de waarheid zullen vertellen of hun geheime wapenkast tonen.

Nu is er nog een kans om de waarheid te vinden, over tien jaar is die kans er niet meer. Of gaan ze dan de speurders nog eens tien jaar geven? En daarna nog eens?

Nog een kleine voetnoot:

Ik ben in principe ook niet tegen een verlenging van de verjaringstermijn voor criminele zaken. Dankzij wetenschappelijke vooruitgang zijn nieuwe onderzoeksdaden mogelijk. Maar ik wel graag een debat over het feit of dit ook van toepassing moet zijn voor het Bende van Nijvel-dossier (kan het niet nog een jaar wachten?), want dit dossier is de reden om de termijn aan te passen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Verjaring

Nooit eerder heeft men de kans gehad om sujets als Vermeersch/Achten te ontmaskeren en nu vinden bepaalde forumleden het beter om de zaak te laten verjaren. Daar stel ik mij vragen bij. Onderzoeksrechter Martine Michel heeft als enige "de strategie van de spanning" met bijhorende "stay-behind netwerken", durven aan te snijden én met resultaat. Ik zou niet graag in de schoenen van bovenvermelde sujets staan. De Delta-cel hoeft niet staan te roepen en te tieren en zeker voormalig onderzoeksrechter/Procureur/voorzitter Comité P met name Dhr. Troch niet. Heeft men daar bij de Delta-cel misschien nog niet opgemerkt dat Martine Michel ook in eigen rangen de grote kuis houdt (zie Vos). Neen, het wordt een beetje te warm onder de voeten, dat is het probleem.

De grote Manitou ziet alles

190

Re: Verjaring

Ik plaats deze opinie niet omdat er zogezegd resultaten zijn (waar ik mij ook wel vragen bij begin te stellen) maar omdat er in de kamer een wetsvoorstel is ingediend om de verjaringstermijn op te trekken.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube