Re: Verjaring

Advocaat Patrick Jacobs over de verlenging van de verjaringstermijn » YouTube

232

Re: Verjaring

Merovinger wrote:

Advocaat Patrick Jacobs over de verlenging van de verjaringstermijn » YouTube

Hij sprak daar ook over op de uiteenzetting vorige week in Aalst, maar dan iets uitgebreider. Van wat ik er van begrepen heb was die onderzoeksdaad iets zeer technisch, maar vrij banaal. Hoewel het cruciaal is voor het niet verjaren. Hij uitte trouwens zijn twijfels of er wel degelijk een onderzoeksdaad was gesteld op de juiste datums, omdat indien dat niet zo was het geen enkele zin heeft (technisch gesproken dan) om de verjaringstermijn te verlengen.

Ik vond Patrick Jacobs trouwens vrij indrukwekkend op die uiteenzetting.

233

Re: Verjaring

Volgens info van Michel - beheerder van het Franstalig forum - zou de wet op 25 oktober gestemd worden. De wet moet zeker voor 29 oktober gestemd worden om de feiten van de Bende van Nijvel van een verjaring te behoeden. Hij schrijft hierover:

"Quatre jours c'est peu. Le moindre problème, les interruptions de séances, les discussions, amendements apportés par l'opposition qui voudra peut-être pour des raisons de basse politique faire trainer les choses et faire échouer le projet, c'est court, très court. Dangereux."

Het is echter onjuist om de fout hiervoor bij de oppositie te leggen. Het is een keuze geweest van Koen Geens om dit wetsvoorstel op te nemen in zijn containerwet. Het wetsvoorstel kon perfect apart besproken en gestemd worden. Zie bv. het opiniestuk van Ivo Flachet op de vorige pagina » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Verjaring

Er zijn ook slachtoffers en nabestaanden voor wie het verderzetten van het onderzoek en het verlengen van de verjaringstermijn niet meer hoeft. Het zou onder meer gaan om slachtoffers van de feiten in Halle, Temse en Aalst.

Slachtoffers Bende van Nijvel: "Het onderzoek mag stoppen"

Met nog 25 dagen voor de finale verjaring vragen nabestaanden van de slachtoffers van de Bende van Nijvel dat het onderzoek wordt stopgezet. Ook een op de valreep door justitieminister Koen Geens (CD&V) beloofde verlenging van de verjaringstermijn van dertig naar veertig jaar hoeft voor hen niet. (...)

"Dit heeft geen enkele zin meer. De zaak is verjaard en snel snel de wet op de verjaring aanpassen, zal er niets meer aan verhelpen." In Charleroi speuren negen politiemensen nog elke dag voltijds naar de Bende van Nijvel, die tussen 1983 en 1985 minstens 28 mensen vermoordde. Callebaut noemt dat geldverspilling: "Het is over. Afgelopen."

Bron » Nieuws

Re: Verjaring

Een aantal nabestaanden in het dossier van de Bende van Nijvel wil dat het onderzoek, na 30 jaar, wordt afgesloten. Dat zegt hun advocaat Peter Callebaut. Voor zijn cliënten hoeft ook de verjaringstermijn niet verlengd te worden. Een ander Bende-slachtoffer, David Van de Steen, vindt wel dat de feiten absoluut strafbaar moeten blijven.

Voor een aantal familieleden hoeft de verlenging niet meer. Zij willen dat het onderzoek wordt stopgezet, zo zegt hun advocaat Peter Callebaut, die vier nabestaanden van drie verschillende families vertegenwoordigt. "Elke keer als er iets naar buiten komt over een nieuw spoor, is dat een vlammetje dat opflakkert. Maar tot op heden is er helemaal niets bereikt. Dat is echt vermoeiend voor die mensen", zegt hij. "De meesten hebben dat trauma min of meer verwerkt. Maar telkenmale worden ze daaraan herinnerd", aldus Callebaut. "Die families hebben al genoeg geleden. De feiten zijn erg, maar dat iedere keer openrijten, is dat ook. Wij vragen gewoon dat men ermee stopt. Erken dat men gefaald heeft en dat het niet gelukt is om de daders te vinden. Het is genoeg geweest."

Een ander Bende-slachtoffer, David Van de Steen, is een andere mening toegedaan. Van de Steen heeft begrip voor de slachtoffers die genoeg hebben van het onderzoek, maar hij vindt wel dat de daders berecht moeten kunnen worden als ze toch nog gevonden worden. "Voor mij moeten ze niet meer voort zoeken, maar laat het strafbaar blijven. Het onderzoek is één grote face geweest. En ze staan nog nergens. Dat is allemaal juist, maar voor mij moet het strafbaar blijven wat ze gedaan hebben. Ook na 50 jaar."

Meer info » deredactie.be

236

Re: Verjaring

Straf standpunt waar ik mij in kan vinden (zoals de meesten wel weten). Advocaat Callebaut is zeer duidelijk:

Volgens Callebaut is het dossier van de Bende van Nijvel allang verjaard. "De strafwet werkt met dubbele termijnen", legt hij uit. "Vroeger was het tien jaar, en dat kon dan worden verdubbeld tot twintig. Maar dan moest het parket na exact tien jaar tijdig een 'daad van stuiting' stellen. Idem voor een termijn van vijftien en twintig jaar, zoals de wet-Geens nu voorziet."

Een 'stuiting' is niet meer dan een brief die aan het dossier moet worden toegevoegd, maar doordat het Bende-onderzoek in 1990 werd overgeheveld van Dendermonde naar Charleroi moesten honderdduizenden dossierstukken worden vertaald. Daar was geen personeel voor en zo viel het dossier in de jaren 1994 en 1995 in Charleroi ten prooi aan stof en schimmel. "Neem maar van mij aan dat er niet tijdig is gestuit", zegt Callebaut. "De zaak is dus allang verjaard. De oproep van de families is helder: jongens, stop met dit gezever."

Meer » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

237

Re: Verjaring

Maar ik zou er toch niet op hopen dat bij verjaring iemand gaat praten. Waarom zouden ze ook... Wroeging? Ha! Kijk maar naar de zaak Van Hees: een overweldigende en schandalige stilte. Concreet zal het betekenen dat de speurders er dan helemaal mee ophouden en dat enkel zonderlingen zoals wij nog verder rondjes gaan draaien met steeds dezelfde infobronnen.

238

Re: Verjaring

Ik verwacht ook niet dat er iemand gaat praten na de verjaring. De meeste zijn waarschijnlijk al dood of dement en degene die nog kunnen spreken, zullen dat niet doen. Als het dossier verjaart kunnen andere zich op het dossier storten (wetenschappers, archeologen, geschiedkundigen, ...). Op die manier komen we dan misschien ooit de waarheid nog te weten. Zie bv. naar het succesvolle onderzoek van CEGESOMA naar de moord op Julien Lahaut.

Justitie heeft tenslotte bewezen dat ze het dossier niet kunnen/mogen oplossen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

239

Re: Verjaring

100 percent meen eens Ben. Laat een comissie van wetenschappers en historici los op het dossier.

240

Re: Verjaring

Alsof historici of andere wetenschappers dan wel succesvol gaan zijn... Het is niet dat ze tot nog toe veel hebben gepresteerd in dit dossier. En de zeldzame keren dat dit wel gebeurde (bv. door A. Masset) is er geen haan die ernaar kraait. In het beste geval komen ze met de bevestiging dat er in het WNP-verhaal rare dingen gebeurd zijn. En dan?

Ik blijf resoluut tegen de verjaring. Niet dat mijn mening veel uitmaakt natuurlijk.