351

Re: Verjaring

Dank je Scaramouche. Ik ben eigenlijk Ruf Nachtegaele vergeten te bedanken voor dit facebook bericht.

352

Re: Verjaring

fenix wrote:

Of zoals een slachtoffer zei vernomen te hebben van een gepensioneerde magistraat: het dossier zal nooit verjaren. Met commentaar van het slachtoffer ... niet om ons te dienen maar zodat de beerputten nooit zullen geopend moeten worden.

Men is dan ook bij de duivel te biechten geweest.

353

Re: Verjaring

Ik vind het een zeer merkwaardige manier om het probleem van de verjaring aan te pakken. Merk ook volgend stukje op in het advies van de Raad van State:

Zo dienen, aldus het Grondwettelijk Hof, de onderzoeksgerechten en de vonnisgerechten die vaststellen dat, als gevolg van het lange tijdsverloop, de bewijsvoering of het recht van verdediging van de beklaagde ernstig en onherstelbaar zijn aangetast, zodat een eerlijk strafproces niet meer mogelijk is, de onontvankelijkheid van de strafvordering vast te stellen. Zelfs indien het recht op een eerlijk proces niet ernstig en onherstelbaar is aangetast, dient de vonnisrechter die vaststelt dat de bewijsvoering à charge of à décharge als gevolg van het lange tijdsverloop onmogelijk is geworden, daaruit de gevolgen te trekken.

We hebben het over een dossier dat weldra 40 jaar oud zal zijn. Stel dat men toch door één of ander mirakel besluit om de zaak voor een Hof van Assisen te brengen. Ik kan me niet voorstellen welk bewijsmateriaal in staat zou zijn om het bezwaar hierboven te omzeilen, of het moet zijn dat een dader binnenwandelt bij de politie met RG1 en 2 en een geschreven bekentenis.

354

Re: Verjaring

Mee eens, maar welke beslissing men ook zou nemen ... men moet in discussie durven gaan met de slachtoffers en vooral luisteren naar wat zij willen. En of transparant zijn over het onderzoek.

Re: Verjaring

Wellicht, zoals mevrouw Van Huffelen (Temse) zei: "laat men het onderzoek maar afsluiten, op voorwaarde dat slachtoffers en nabestaanden uit de geldzorgen zijn."

356

Re: Verjaring

En wat mij betreft mag men zeer genereus zijn. Ik hoor alle partijen roepen dat de partijfinancieringen te hoog zijn en er te veel politiekers zijn. Het geld daarvoor is dus al gevonden. Jammer maar helaas blijft het bij om het hardst roepen.

357

Re: Verjaring

fenix wrote:

Mee eens, maar welke beslissing men ook zou nemen ... men moet in discussie durven gaan met de slachtoffers en vooral luisteren naar wat zij willen. En of transparant zijn over het onderzoek.

Als het dossier nooit kan verjaren wordt ook automatisch het geheim van het onderzoek voor eeuwig in stand gehouden. The devil in disguise.

Re: Verjaring

Magistraten zijn pragmatische mensen. Ze weten dat ze niet gestraft zullen worden als ze falen. Ze hebben echter te veel vertrouwen in politici.

359

Re: Verjaring

(...) Vermassen: “Bandieten krijgen geen cadeau meer”

“Ik was jarenlang zelf vragende partij, nu komt het eindelijk zover. Het is goed dat we niet langer de zwaarste bandieten cadeaus geven en er meer aan de slachtoffers wordt gedacht”, reageert toppleiter Jef Vermassen. (…)

“Waarom zouden wij de zwaarste bandieten cadeaus geven? Want de verjaring was een cadeau voor wie een misdrijf had gepleegd, want hij of zij werd niet meer vervolgd. Dankzij dit wetsvoorstel kan er op elk moment nog vervolging komen voor heel ernstige misdrijven en hoeven slachtoffers daar geen schrik meer voor te hebben. Je geeft de misdadiger niet langer een cadeau, dit wetsvoorstel eert de slachtoffers en is een geschenk voor hen. De hoop op een prijs verjaart dan niet. Die schrik bestond ook voor de zaak in de Bende van Nijvel, en die schrik valt nu weg.”

Bron » Nieuws

De hoop op een prijs verjaart dus niet. Als dat niet geweldig is.

360

Re: Verjaring

Ook met de huidige wetgeving had niemand een veroordeling opgelopen. Jef denkt blijkbaar in de plaats van ALLE slachtoffers. Wij hebben hun stem blijkbaar niet meer nodig.

"Dit wetsvoorstel eert de slachtoffers en is een geschenk voor hen."

De Jef heeft blijkbaar niet gelezen wat o.a. Linda hierover zei.