411

Re: Verjaring

Als men die hoerenboel dan toch met alle geweld wil in stand houden dat men dat dan doet op eigen kosten en niet op kosten van de gemeenschap.

412

Re: Verjaring

En moordenaars vrijuit laten gaan, gaat dat niet ten koste van de gemeenschap? Vertel eens?

413

Re: Verjaring

De moordenaars die een moord of roofmoord hebben gepleegd maar die het land niet ernstig hebben geschaad of de bevolking geen ernstige vrees hebben aangedaan of niet tot doel hadden de staatsstructuren te ontwrichten zouden na het verlopen van de verjaringstermijn wel mogen vrijuit gaan maar de moordenaars van de Bende van Nijvel uitmaken dan weer niet.

Waarom wordt de ene moordenaar bevoordeeldt tegenover een andere moordenaar? Een moord is toch een moord? Of niet soms?

Het nogal duidelijk dat de nieuwe wet werd uitgevonden opdat het dossier van de Bende van Nijvel niet in de openbaarheid zou komen. Hoogstwaarschijnlijk om bepaalde personen/instanties ter wille te zijn. Het zou mij dan ook niet verbazen mochten er door bepaalde partijen bepaalde zaken zijn overeengekomen.

414

Re: Verjaring

Omdat we niet weten of er een herhaling zal zijn of niet. Niet alle moordenaars schaden het land, maar ze schaden allemaal de bevolking.

415

Re: Verjaring

Het is best mogelijk dat moordenaars de bevolking schaden maar dat werd niet als referentiepunt opgenomen in de nieuwe (nog te stemmen wet) en doet dus niets terzake. Ik kan mij dan ook niet van de indruk ontdoen dat u met dubbele tong spreekt.

416

Re: Verjaring

Morgen D Day ... of ook niet. Kan mij nauwelijks voorstellen dat de wet gestemd zou worden zoals ze nu neergeschreven ligt. Geen kat die weet wat het beste zou zijn. 't is moeilijk kiezen tussen de pest en de cholera. Had nu toch echt gedacht dat men voor de stemming de slachtoffers zou consulteren. Niet dus. Niet goed bezig meneer de minister. Mijn voorspelling is dat deze hete patat zal doorgeschoven worden naar een volgende regering samen met onze torenhoge schulden. Alhoewel alle politieke partijen er waarschijnlijk belang bij hebben dat het potje gesloten blijft.

417

Re: Verjaring

Op de agenda van de plenaire vergadering van het federaal parlement d.d. 28-03-2024 werd onder meer het volgende opgenomen:

Wetsontwerpen en voorstellen

Wetsontwerp strafprocesrecht I, nrs 3514/1 tot 7.
aangelegenheid bedoeld in artikel 74 van de Grondwet - Rapporteur : de heer Philippe Goffin

Bron » www.dekamer.be

Dus nog eventjes geduld en alles is in kannen en kruiken.

Re: Verjaring

Il n’y aura plus prescription pour l’affaire des Tueurs du Brabant

Le délai devait expirer le 10 novembre 2025, mais le ministre de la Justice, Paul Van Tigchelt (Open VLD) a fait adopter un texte de loi permettant que le dossier soit déclaré imprescriptible.

» www.dhnet.be

419

Re: Verjaring

Zware moord- of roofmoordzaken kunnen niet meer verjaren

De meest ernstige moord- en roofmoordzaken kunnen niet meer verjaren. Daarvoor heeft de plenaire vergadering van de Kamer eerder vandaag goedkeuring gegeven.

Lees het hele artikel » Nieuws

420

Re: Verjaring

En nu zou ik eens graag van iemand van jullie het meest positieve en mogelijke scenario lezen. Stel dat er morgen iemand uitroept "Ik was het" Wat gaat er dan mogelijk gebeuren denken jullie? Gemakshalve zullen we er van uitgaan dat het banditisme was en dat zijn twee kompanen ondertussen overleden zijn.

(Ik moest gisteren denken aan Pontius Pilatus, de man uit de bijbel die zijn handen in onschuld waste. Van Tichelen, en bij uitbreiding de volledige regering ,is voor mij de moderne versie van die Pontius.)

De uitdrukking ‘hij wast zijn handen in onschuld’ is oorspronkelijk afkomstig uit de Bijbel en is in meerdere Bijbelboeken terug te vinden. De beroemdste passage uit de Bijbel waarin de uitdrukking terugkomt, is er een uit het Bijbelboek Mattheüs. In deze passage wast Pontius Pilatus, de Romeinse heerser van Judea die de opdracht gaf tot de kruisiging van Jezus Christus, zijn handen in onschuld ten overstaan van een opstandige menigte. Hij deed dit omdat hij de menigte ervan wilde overtuigen dat hem bij Christus’ kruisiging geen enkele blaam trof.

Het ‘handen in onschuld wassen’ was in die tijd dus een bestaand ritueel. Hoe dit oude, oorspronkelijk Joodse gebruik precies in zijn werk diende te gaan, wordt beschreven in Bijbelboek Deuteronomium. Daar wordt uitgelegd wat men moest doen wanneer er een moord had plaatsgevonden en niet duidelijk was wie daar schuldig aan was.

In dat geval dienden de oudste mannen uit de stad waar de moord had plaatsgevonden een koe te offeren en hun handen boven deze koe te wassen. Wanneer dit niet gebeurde, geloofde men dat de schuld van de onopgeloste moord in de stad bleef hangen. Door het uitvoeren van dit ritueel zorgde men er voor dat de bloedschuld niet meer boven de stad bleef hangen.