421

Re: Verjaring

De nieuw gestemde wet heeft er ook voor gezorgd dat de stuiting werd afgeschaft en dat de verjaringstermijn voor moord werd opgetrokken van 20 naar 30 jaar. Van zodra dus de nieuwe wet in werking treedt zijn volgens mij de moorden gepleegd door de Bende van Nijvel verjaard. En éénmaal verjaard is verjaard.

422

Re: Verjaring

Ach ja en dan hebben we het nog niet gehad over het vervallen van de strafvordering bij overschrijding van de redelijke termijn ... De wet werd gestemd op Witte Donderdag, dat is de herdenking voor de christenen van het Laatste Avondmaal. Ik vrees dat het dit laatste zal worden of zijn.

423

Re: Verjaring

Een vleugje humor is altijd meegenomen. Het lot zal beslissen. Ik weet dat een advocaat dit absoluut niet wil lezen maar voor mij is Justitie inderdaad het rad van fortuin. Van fortuin gesproken. De slachtoffers zijn hun leven kwijt, de nabestaanden hebben bijna hun ganse leven gewacht op(?) en zijn daardoor ook een normaal leven kwijt en last but not least, zijn fortuinen kwijt aan hun advocaten.

Volgens mij belet die nieuwe wet hen zelfs de Belgische staat aan te klagen Is dat correct Youssou?

Enfin, ik denk vooral dat ze moegestreden zijn. Maar zoals je zegt, we zijn nog niet aan de meet. Hopelijk komt er nog een verrijsenis.

424

Re: Verjaring

fenix wrote:

Van fortuin gesproken. De slachtoffers zijn hun leven kwijt, de nabestaanden hebben bijna hun ganse leven gewacht op(?) en zijn daardoor ook een normaal leven kwijt en last but not least, zijn fortuinen kwijt aan hun advocaten.

"Doordat de slachtoffers van ‘cold cases’, zoals de Bende van Nijvel, geconfronteerd worden met een lopend gerechtelijk onderzoek, blijven de kosten voor hen natuurlijk oplopen. “Deze slachtoffers zullen recht krijgen op uitzonderlijke hulp van het zogenaamde ‘Slachtofferfonds’, omwille van de uitzonderlijke schade die zij lijden door het langdurig in het ongewisse blijven omtrent de identiteit en de motieven van de dader(s)”, zegt kamerlid en schepen Sarah Smeyers (N-VA).

Bron » Nieuws

425

Re: Verjaring

Zij hebben al een vergoeding gekregen maar laat ons eerlijk zijn, dat zijn belachelijke bedragen. Om jullie een indicatie te geven » www.schadeweb.be

426

Re: Verjaring

De Commissie kan maximaal 125.000 euro toekennen als uitzonderlijke hulp per opzettelijke gewelddaad. Voorwaarde is dat er meer dan tien jaar verstreken is sinds de feiten. Er geldt een overgangsperiode van drie jaar om slachtoffers van cold cases, waarin de Commissie meer dan tien jaar geleden een beslissing geveld heeft, toe te laten hun uitzonderlijke schade voor te leggen aan de Commissie.

Bron » Nieuws

Een toch niet te verwaarlozen bedrag dacht ik. Maar belangrijker is de vraag. Stond er hier iets tegenover?

427

Re: Verjaring

In 2018 schreef forumlid FreCR dit:

FreCR wrote:

Als er een dader gevonden zou worden (die nog leeft) van eender welk Bende-feit behalve Aalst, en deze kan ook duidelijk aantonen dat hij totaal niets met Aalst te maken had: dan gaat deze vrijuit omdat de zaken waarvoor hij schuldig zou zijn reeds verjaard zouden zijn als men deze van Aalst kan loskoppelen.

Bron » Forum

Wat FreCR schrijft, klopt. Ik licht het hieronder toe. Ik ben geen jurist, dus mensen met meer kennis mogen altijd aanvullen of corrigeren. Het zou onze minister van justitie sieren als hij hierover open zou communiceren.

De verjaringstermijn voor dergelijke feiten was initieel 30 jaar. Het Bende van Nijvel-dossier ging dus verjaren op 9 november 2015. De regering heeft destijds inderhaast de verjaringstermijn voor dergelijke feiten verlengd naar 40 jaar. De aanpassing van verjaringstermijnen werd echter pas kort vóór 9 november 2015 gestemd/aangenomen (ik dacht ergens in oktober 2015). Dergelijke aanpassing is niet retroactief geldig. Wat verjaard is, is verjaard. Op het moment van het verlengen van de verjaringstermijn voor dergelijke feiten was enkel Aalst nog niet verjaard.

De feiten vóór Aalst zijn allen verjaard behalve wanneer ze gekoppeld kunnen worden aan Aalst. De feiten vóór Aalst zijn dus verjaard maar het dossier "De Bende van Nijvel" is niet verjaard (doordat Aalst niet verjaard is). Daar schuilt het "addertje onder het gras". Als een "gegeven" losgekoppeld kan worden van Aalst, is het verjaard.

Als we bijvoorbeeld Overijse nemen. Op 27 september 2015 was de verjaringstermijn voor dergelijke feiten 30 jaar en geen 40 jaar (zoals nu). Dit betekent dat de moordpartij te Overijse op 27 september 2015 is verjaard. Stel (hypothetisch) dat Overijse door een bende werd uitgevoerd die niets te maken had met Aalst (dat deze bende bijvoorbeeld door de daders van Aalst "erin geluisd zijn" of dat bijvoorbeeld de wapenleverancier wel dezelfde was, maar de dadergroep niet dezelfde was), dan is Overijse verjaard voor de daders (maar niet voor de wapenleverancier).

Een ander voorbeeld is het DNA dat ze hebben van de sigarettenpeuken van de moord op Angelou: als hieruit een identificatie zou volgen en de dader gevonden zou worden, maar deze persoon kan niet aan Aalst gekoppeld worden, dan gaat de dader vrijuit. Als deze persoon wél aan Aalst gekoppeld kan worden, dan is de moord op Angelou niet verjaard.

Dus stel (hypothetisch) dat we morgen plots de volledige waarheid zouden kennen waaruit blijkt dat de uitvoerders van Overijse en Eigenbrakel en Aalst huurlingen waren in opdracht van éénzelfde opdrachtgever en dat er nog één van deze huurlingen zou leven en dat deze huurling deelnam aan Overijse/Eigenbrakel maar niet aan Aalst, dan kan deze huurling niet meer veroordeeld worden voor de Bende van Nijvel feiten. De opdrachtgever (die in deze hypothese dezelfde zou zijn voor Overijse en Eigenbrakel en Aalst) kan wél voor de feiten van de Bende van Nijvel veroordeeld worden (indien hij nog leeft), dus voor zowel Overijse/Eigenbrakel als voor Aalst.

Samengevat: Iemand (een dader, een medeplichtige, een opdrachtgever, ...) kan enkel nog veroordeeld worden in kader van het Bende van Nijvel-dossier indien hij/zij op één of andere manier betrokken was bij de overval in Aalst.

Als persoon X fungeerde als één van de uitvoerende moordenaars in Overijse, maar in Aalst slechts fungeerde als medeplichtige (zoals bijvoorbeeld als wapenleverancier), dan zou hij mogelijks nog veroordeeld kunnen worden voor de feiten van de Bende van Nijvel van Overijse en Aalst. Als persoon X fungeerde als één van de uitvoerende moordenaars van Overijse, maar op géén enkele manier betrokken was bij Aalst, dan is zijn daad verjaard.

Niet onbelangrijke opmerking: stel dat persoon Y een dader (= moordenaar) was in Overijse maar in Aalst slechts een "kleine medeplichtige" was, dan kan hij mogelijks wel voor de zwaarste straf in aanmerking komen (de straf als dader/moordenaar in Overijse). Als diezelfde dader van Overijse dus niets met Aalst te maken heeft, dan gaat hij vrijuit.

Stel dat een dader/betrokkene alsnog gevonden zou worden van een van de feiten van Overijse, Eigenbrakel, '83-feiten of '82-feiten... dan kunnen de slachtoffers/nabestaanden enkel maar hopen dat deze persoon ook betrokken was bij Aalst, anders zou het wel eens extra zuur kunnen zijn ...

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

428

Re: Verjaring

Ben natuurlijk ook geen jurist maar ik vrees dat jouw interpretatie juist is. Daarnaast zijn en nog verschillende voorwaarden in de nieuwe wet waaraan moet voldaan worden.

En wat met de redelijke termijn? Bij mijn weten houdt die rekening met de complexiteit van de zaak maar eveneens met het gedrag van de partijen.

Als blijkt dat het dossier lange tijd onaangeroerd bleef zonder dat er onderzoeksdaden werden bevolen door het openbaar ministerie dan komt de redelijke termijn in het gedrang. ( hoe lang is het dossier stil blijven liggen door de noodzakelijke vertaling?) Heeft het gerecht er alles aan gedaan om deze strafzaak zonder uitstel te berechten (ik zou denken van niet).

En nog iets, gezien de minister het vertikt heeft duidelijke communicatie over al dit te geven, hebben de advocaten van de slachtoffers hun voldoende gewaarschuwd voor de gevolgen van keuze A of B?

Afgaande op hetgeen op de verschillende fora, de kranten, facebook etc. ... verscheen had ik niet de indruk dat veel mensen duidelijk begrepen waarover het ging (in verband met de nieuwe wetgeving en de Bende feiten). En indien de minister zelf geen tijd had dan was er genoeg politiek personeel om het uit te leggen. Maar het enige waar die zo nodig over communiceerden was dat we absoluut niet mochten stemmen op het Vlaams Belang. Niet beseffend dat ze daar alleen het tegendeel mee bereiken. En ok, ik moet mij hier niet bezig houden met binnenlandse politiek, maar ik wil alleen aantonen dat "de politiek" met heel andere dingen bezig is dan met de Bende. En toch hebben ze die wet nog vlug vlug gestemd ... Een wet die in mijn ogen aaneen hangt met haken en ogen.

Allez Youssou, leg jij als jurist (en buitenlander) het ons eens uit aub.

429

Re: Verjaring

Men zou beter beginnen over het dossier Bende van Nijvel dat bol staat van procedurefouten. De rechtbank van Charleroi is gewoon onbevoegd om de overvallen van Aalst en Temse te behandelen. Is er ooit een regeling getroffen van rechtsgebied? Dit is al een procedure dat moet lopen via het Hof van Cassatie.

De overheveling van het dossier was een beslissing van het Parket Generaal in Gent. Een beslissing van inwendige orde uitgaande het Parket. Op wettelijke basis kon dat niet omdat het Hof van Cassatie niet is gevat met de regeling van het rechtsgebied. Ook de rechten van de verdachten als van de burgerlijke partijen zijn hierdoor geschaad. Door de onwettige beslissing de zaak over te hevelen van een Nederlandstalige naar een Franstalige procedure.

Zo is de tussenkomst van Procureur Generaal Demanet in datus van 24 januari 1996 ook onwettig. In die stand van de zaak behoorde het toe aan de onderzoeksrechter om bv het Comité P te vatten in de zaak als onderzoekers.

Om nooit tot de grond van de zaak te moeten komen zijn dit wel tellende procedurefouten die gretig gebruikt zullen worden door de advocaten van de opgetoverde beklaagden. Zo zijn ook de verschillende verlengen van de verjaringstermijnen onwettig in 'één zaak'.

430

Re: Verjaring

Onderzoek Bende van Nijvel kan nooit meer verjaren

Er is voortaan geen deadline meer voor het onderzoek naar de dodelijke overvallen van de Bende van Nijvel. Door een wetswijziging kan het nooit meer verjaren.

Op de valreep, vlak voor de verkiezingen, heeft het parlement vorige week nog een aantal belangrijke wetswijzigingen goedgekeurd op het gebied van misdaadbestrijding. De meest in het oog springende is dat bepaalde moordzaken voortaan niet meer kunnen verjaren. Die uitzondering bestond eerder al voor misdaden tegen de menselijkheid, genocide en seksuele misdrijven ten aanzien van minderjarigen. Maar voortaan geldt de regeling ook voor roofmoorden en moorden, op voorwaarde dat die zaken een grote impact hadden op de maatschappij. (...)

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube