451

Re: Verjaring

» jordanray.be

In de praktijk strekt de wettelijke geheimhoudingsplicht zich uit over de onderzoeksrechter, de procureur, de politie, de experten in het onderzoek.

Een wijdverspreid en hardnekkig misverstand is dat de geheimhoudingsplicht in het strafonderzoek ook zou gelden ten aanzien van de betrokken partijen zelf. Alsof de verdachte of het slachtoffer zich in volstrekt stilzwijgen zouden moeten hullen zodra een gerechtelijk onderzoek zich ontplooit. Zover reikt de geheimhoudingsplicht in het strafonderzoek evenwel niet..

De verdachte en het slachtoffer zijn géén personen die beroepshalve hun medewerking verlenen aan het onderzoek. Dit geldt evenzeer voor hun advocaten die, hoewel gebonden door hun beroepsgeheim, niet de ambtelijke plicht hebben een strafonderzoek geheim te houden.

Strafonderzoeken handelen ook over zaken die het publiek kunnen beroeren. Het publiek heeft recht op informatie. Tegenover het geheim van het onderzoek en de individuele rechten van de betrokken verdachten of slachtoffers, staat het recht op informatie van de burger.

Het gerechtelijk werk is onlosmakelijk verbonden met het maatschappelijk leven.

Strafonderzoeken handelen ook over zaken die het publiek kunnen beroeren. Het publiek heeft recht op informatie. Tegenover het geheim van het onderzoek en de individuele rechten van de betrokken verdachten of slachtoffers, staat het recht op informatie van de burger.

452

Re: Verjaring

Ben wrote:

Nogmaals, ik kan bevestigen dat er in december nog belangrijke onderzoeksdaden zijn gebeurd. En nee, dat heb ik niet uit de pers. Waarover ik het heb, is (nog) niet in de pers verschenen.

De zoveelste gouden tip om de indruk te wekken dat men "er mee bezig is" om zodoende de nieuwe wet op de verjaring te rechtvaardigen. Het opportunisme van de overheid is nu zelfs doorgedrongen tot op het forum. De schaamte voorbij.

453

Re: Verjaring

Als het onderzoek op sterven na dood zou zijn (kan me moeilijk inbeelden dat in de huidige stand van zaken nog veel onderzoeksdaden zullen plaatsvinden), wanneer mogen we dan een officiële communicatie verwachten? Iemand enig idee?

454

Re: Verjaring

Neen, totaal niet. Ook de slachtoffers niet, de advocaten niet. Kortom niemand. Sinds wanneer is Van Tichelt nu minister? 22 oktober 2023? Men had horen waaien dat hij de slachtoffers zou ontmoeten maar na een half jaar gebeurde dat nog steeds niet. Dat zegt genoeg zeker? Voor mij staat dat gelijk aan geen respect tonen voor de slachtoffers. Zoals eerder gezegd zitten ze al in verkiezingsmodus.

455

Re: Verjaring

P-51 wrote:

Als het onderzoek op sterven na dood zou zijn (kan me moeilijk inbeelden dat in de huidige stand van zaken nog veel onderzoeksdaden zullen plaatsvinden), wanneer mogen we dan een officiële communicatie verwachten ? Iemand enig idee ?

Dit had vorig jaar al kunnen gebeuren. In navolging van de sterke afslanking dat zich binnen de Cel plaatsvond. Dit had zijn redenen zoals ik al reeds heb vermeld. En ik twijfel niet aan info uitgaande een Eerste Commissaris van de Federale Gerechtelijke Politie. Een man die steeds bereid was om nabestaanden en getuigen te ontvangen.

fenix wrote:

Neen , totaal niet. Ook de slachtoffers niet, de advocaten niet. Kortom niemand. Sinds wanneer is Van Tichelt nu minister? 22 oktober 2023 ? Men had horen waaien dat hij de slachtoffers zou ontmoeten maar na een half jaar gebeurde dat nog steeds niet. Dat zegt genoeg zeker? Voor mij staat dat gelijk aan geen respect tonen voor de slachtoffers. Zoals eerder gezegd zitten ze al in verkiezingsmodus.

Als er nog een politieker te vinden is dat zich zou veroorloven nog tussen te komen in het Bende van Nijvel-dossier lijkt dit voor mij populistisch.

Maggiore wrote:

De zoveelste gouden tip om de indruk te wekken dat men "er mee bezig is" om zodoende de nieuwe wet op de verjaring te rechtvaardigen. Het opportunisme van de overheid is nu zelfs doorgedrongen tot op het forum. De schaamte voorbij.

To the point. Zeer benieuwd wat die belangrijke onderzoeksdaden zouden kunnen zijn. Behoudens nog wat vingerafdrukken, DNA onderzoeken. Er is ook al heel wat rechtspraak verschenen over de rechten van verdediging wat de overschrijding van de "redelijke termijn" betreft. Stof dat Hans Rieder niet met een keppeltje zou verschijnen maar met Sinterklaas mijter.

456

Re: Verjaring

In het onderzoek Operatie Kelk noemt de Hoge Raad Justitie het feit dat dit onderzoek 14 jaar duurde een "disfunctie" waardoor de slachtoffers een tweede maal slachtoffer werden. Hoe zou deze raad een onderzoek noemen dat 40 jaar duurt zodat de slachtoffers en niet de daders levenslang kregen? Hoe zal het parlement met deze conclusie omgaan is nu de vraag.

Het antwoord luidt dat een kleine week te kort is om een eindrapport te maken en dat er bij gevolg een nieuwe commissie zal moeten opgericht worden door een nieuwe regering. Misschien kan Canvas een docu maken over de slachtoffers van de Bende en zo een derde Bendecommissie uitlokken?

457

Re: Verjaring

Maggiore wrote:

De zoveelste gouden tip om de indruk te wekken dat men "er mee bezig is" om zodoende de nieuwe wet op de verjaring te rechtvaardigen. Het opportunisme van de overheid is nu zelfs doorgedrongen tot op het forum. De schaamte voorbij.

Ah, dus jij weet wat er in december van vorig jaar gebeurd is? Laat me daar oprecht aan twijfelen. Dus is het misschien beter om geen commentaar te geven in plaats van commentaar te geven die totaal fout en volledig verzonnen is.

Waarom ik er niet dieper op inga, is omdat dit onderzoek - voor zover ik weet - op dit moment nog steeds loopt en het niet de bedoeling is om de betrokken personen te alarmeren.

Bossi wrote:

Zeer benieuwd wat die belangrijke onderzoeksdaden zouden kunnen zijn. Behoudens nog wat vingerafdrukken, DNA onderzoeken.

Misschien is het een doorbraak, misschien ook niet. Dat zal de toekomst moeten uitwijzen. Anders over een jaar of 50 eens naar het Rijksarchief gaan.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

458

Re: Verjaring

Ben wrote:

Misschien is het een doorbraak, misschien ook niet

Dixit Ben de moderator. Ik zie dat U een veiligheidsmarge heeft ingebouwd. Dat lijkt mij een verstandige zet uwentwege maar misschien had U daarmee zo lang niet moeten wachten.

459

Re: Verjaring

Ben wrote:

Waarom ik er niet dieper op inga, is omdat dit onderzoek - voor zover ik weet - op dit moment nog steeds loopt en het niet de bedoeling is om de betrokken personen te alarmeren.

Tuurlijk is het onderzoek nog steeds lopend, doch op zeer laag niveau. Als je in zulk dossier de onderzoeksrechter aantreft op andere recentelijke plaats delicten in haar ambtsgebied dan hoeft men daar geen vragen bij te stellen.

Ben wrote:

Anders over een jaar of 50 eens naar het Rijksarchief gaan.

Voor jou is dat misschien nog mogelijk maar ik haal dat zeker niet meer.

460

Re: Verjaring

Bossi wrote:
Ben wrote:

Anders over een jaar of 50 eens naar het Rijksarchief gaan.

Voor jou is dat misschien nog mogelijk maar ik haal dat zeker niet meer.

Dat is voor niemand mogelijk die die periode bewust heeft meegemaakt, dus daar heeft ook niemand iets aan.