461

Re: Verjaring

Inderdaad Ctrix, laat zo een erfenis aan je kleinkinderen na. En voor sommigen zal dat waarschijnlijk en zeer jammer de enige erfenis zijn. Ik denk dan aan een slachtoffer dat ernstig gehandicapt uit de overval kwam.

462

Re: Verjaring

Ik heb nog in geen 10000 km ver de kennis van wat sommige forumleden hebben. Maar wat ik wel vaststel ...
de laatste 3 warenhuis overvallen waren geen heimelijke sluipmoorden maar een brutale slachting met heel veel slachtoffers en getuigen daar van. Mij krijg je het niet uitgelegd dat er na 40 jaar in een West Europese staat en democratie nog geen enkele doorbraak is in zo een dossier.

463

Re: Verjaring

Spitfire wrote:

.../...Mij krijg je het niet uitgelegd dat er na 40 jaar in een West Europese staat en democratie nog geen enkele doorbraak is in zo een dossier.

We hoeven wel rekening te houden dat de politiediensten in die periode niet de middelen had die men nu ter beschikking heeft. Camera's bestonden toen nog niet. DNA onderzoeken waren ook nihil. Telefoontaps kwamen ook niet ter spraak. GSM toestellen waren ook niet in gebruik dat men in het opsporingsonderzoek kon aanwenden. Plaats delicten werden ook niet afgeschermd zoals we nu kennen. Getuigen en toeschouwers liepen kris kras door elkaar waarbij belangrijke stille getuigen op het plaats delict werden verplaatst of waarbij men ze vernietigden. De technische dienst van het parket bestond toen uit één persoon van dienst dat ter plaatse kwam voor foto's en technische vaststellingen waarbij wetsarts en wapendeskundigen werden opgevorderd. De wetgeving rond informaten en spijtoptanten bestonden toen ook nog niet.

Nu zijn de eerste vaststellers op een plaats delict verplicht om de plaats toestand volledig af te schermen en te bevriezen ter vrijwaring van de sporen. Nu komt er een volledig laboteam ter plaatse voor de vaststellingen alvorens de plaats wordt betreden door Substituut van dienst, onderzoeksrechter, wetsartsen, wapendeskundigen of nog andere opgevorderde deskundigen.

Als we nu de feiten bekijken van de aanslagen in Zaventem en Maalbeek bijvoorbeeld, hebben de nieuwe onderzoekstechnieken en mogelijkheden er toch aanleiding toe gegeven dat de daders vrij vlug werden aangehouden. Dat er op gebied van DNA onderzoek nog veel vatbaar is voor verbetering ter identificering van een dader hoeft echter geen betoog. Dit belangrijk onderwerp dient op internationaal niveau nog zeker opgelost te worden.

Weet dat men belangrijke dossiers van een zeer gekende dader wou koppelen aan het dossier van de Bende van Nijvel in 2018. Onvoorstelbaar dat men helaas is gestuit dat van deze bekende dader geen enkel dossier nog was terug te vinden ondanks zijn vele voorgaanden en veroordelingen.

Ben wrote:

Nogmaals, ik kan bevestigen dat er in december nog belangrijke onderzoeksdaden zijn gebeurd. En nee, dat heb ik niet uit de pers. Waarover ik het heb, is (nog) niet in de pers verschenen.

Dit terzijde. Als ik me niet vergis was u 10 jaar geleden toch voorstander om het Bende van Nijvel-dossier te laten verjaren?

464

Re: Verjaring

Bossi wrote:

Weet dat men belangrijke dossiers van een zeer gekende dader wou koppelen aan het dossier van de BVN in 2018. Onvoorstelbaar dat men helaas is gestuit dat van deze bekende dader geen enkel dossier nog was terug te vinden ondanks zijn vele voorgaanden en veroordelingen.

En hoe zou dat komen? Alle sporen die naar een oplossing zouden kunnen leiden zijn zorgvuldig gewist

465

Re: Verjaring

Bossi wrote:

Dit terzijde. Als ik me niet vergis was u 10 jaar geleden toch voorstander om het BVN dossier te laten verjaren?

Klopt » www.apache.be

Bossi wrote:

Weet dat men belangrijke dossiers van een zeer gekende dader wou koppelen aan het dossier van de Bende van Nijvel in 2018. Onvoorstelbaar dat men helaas is gestuit dat van deze bekende dader geen enkel dossier nog was terug te vinden ondanks zijn vele voorgaanden en veroordelingen.

Blijkbaar beschikt U over de nodige bewijzen. Waarom noemt U die "zeer gekende dader" dan niet bij naam. Of beter nog, waarom gaat U er niet mee naar de pers? U wordt op slag wereldberoemd en last but not least 10 miljoen oude Belgische franken (€ 250.000) rijker » Forum

466

Re: Verjaring

Dus als ik het juist heb zal het over een jaar of 50 mogelijk zijn om het dossier in te kijken. Als alle protagonisten en slachtoffers die er iets mee te maken hebben reeds lang overleden zullen zijn. Het verhaal van de bende ligt nu al even ver van ons als de tweede wereldoorlog in 1985. Het grote publiek ligt er niet meer wakker van.

467

Re: Verjaring

Bossi wrote:

Dit terzijde. Als ik me niet vergis was u 10 jaar geleden toch voorstander om het Bende van Nijvel dossier te laten verjaren?

Ja, dat klopt. Ik schrijf toch ook nergens dat ik van gedacht veranderd ben?

Django68 wrote:

Dus als ik het juist heb zal het over een jaar of 50 mogelijk zijn om het dossier in te kijken.

Geen idee. Dat was bij wijze van spreken. wink Maar ga er niet van uit dat je zo'n dossier zomaar kan gaan bekijken in het rijksarchief. Je moet eens proberen een dossier van een collaborateur op te vragen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

468

Re: Verjaring

Het lijkt wel alsof men op het forum nog niet door heeft dat het dossier 29/90 als onverjaarbaar wordt beschouwd en dus nooit ofte nimmer openbaar zal worden gemaakt. Het is over en out. En nu gaan we weer in slaapmodus.

469

Re: Verjaring

Maggiore wrote:

Blijkbaar beschikt U over de nodige bewijzen. Waarom noemt U die "zeer gekende dader" dan niet bij naam.

Dat komt nog wel.

Maggiore wrote:

Of beter nog, waarom gaat U er niet mee naar de pers?

Ten eerste omdat ik al geen vertrouwen heb in de geschreven pers en ten tweede dat de pers hierbij niet gaat kunnen helpen.

470

Re: Verjaring

Bossi wrote:

Dat komt nog wel.

U kan de naan van de "zeer gekende dader" ook op het forum bekend maken en dit samen met bewijsmateriaal waarover U beschikt. wink