Re: Mercedessen

Die Mercedessen blijven toch wel een intrigerend fenomeen. Bijvoorbeeld die voor en na de raid in Jezus-Eik werden gespot met die eventuele Duitse platen er op, en ook die groene die Kenza noemt, gevonden in een gebarricadeerde garage van een oud Rijkswachter en rally-rijder. Is er eigenlijk ooit serieus onderzoek hiernaar gedaan? Zou er iets over in het dossier staan?

Natuurlijk is in geen van beide gevallen zeker dat het ook echt iets met de bende-feiten te maken heeft, maar het lijkt me op zijn minst de moeite waard om te onderzoeken. Er zijn gekkere dingen onderzocht in dit dossier. big_smile Met al die getuigenissen rond Aalst van één of meerdere Mercedessen, de zaak in Opwijk, etc. lijkt me dit best een belangrijk item.

Re: Mercedessen

patrick111 wrote:
Merovinger wrote:

Zie ook de getuigenis van een Rijkswachter die in Overijse twee Mercedessen zag met Duitse nummerplaten.

Er is geen directe link met bovenstaand feit, maar wel enkele opvallende toevalligheden (Mercedes met Duitse nummerplaat, Londerzeel en zigeunertypes met een strafblad en valse papieren).

Londerzeelse politie rijdt verdachte auto klem

Dinsdagvoormiddag werd door een patrouille van de Londerzeelse politie een verdachte Mercedes met Duitse nummerplaat opgemerkt ter hoogte van Klein Holland. Bij het zien van de politiewagen sloeg de bestuurder op de vlucht. De agenten konden via hun boordradio de politiekorpsen van de omliggende gemeenten informeren zodat al snel een speractie tot stand kwam.

Na een bewogen achtervolging over Puurs kon de vluchtende auto tenslotte in het centrum van Willebroek worden klemgereden door de plaatselijke politie en het korps van Londerzeel. De vier inzittenden, een man en drie vrouwen van het zigeunertype, werden voor onderzoek naar het politiecommissariaat overgebracht.

Daar kon worden uitgemaakt dat twee van de vrouwen in het bezit waren van valse identiteitsdocumenten en kon hun ware naam worden achterhaald. Toen bleek dat beiden voor verscheidene diefstallen met braak in aanmerking kwamen en reeds sedert 1977 voor diverse feiten werden opgespoord door de politiediensten. Beiden werden ter beschikking gesteld van het parket van de procureur des konings te Mechelen, waar het onderzoek door de gerechtelijke politie wordt verdergezet.

Bron: Gazet van Antwerpen | 13 oktober 1983

Ik weet dat de kans niet zo groot is maar sinds het lezen van dit bericht heb ik mezelf meermaals afgevraagd of hier niet het ondenkbare is gebeurd; de politie die de Bende (althans die van '85) daadwerkelijk heeft tegen gehouden.