131

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Django68 wrote:

Ik heb ook mijn twijfels bij de getuigenis van Philippe Clerbois maar ik meende dat het tweede koppel niet durfde getuigen uit angst. Ik wist niet dat ze niets hadden gezien.

Aan de andere kant: het feit dat er kogelkoppen gevonden zijn en munstukken uit die tijdsperiode betekent toch ook wel iets. Wat zijn de kansen dat je dergelijke voorwerpen vindt als je op een willekeurige plek begint te graven? Vos is blijkbaar zeker van zijn zaak dus misschien zijn er meer elementen in het dossier dan die getuigenis.

Nog sterker: de man van het koppel dat vooraan zat heeft carrément verklaard dat Clerbois een fantast is. Ze hadden gewoon kunnen zeggen dat ze niet wensten te getuigen en geen verklaring afleggen. Dat hebben ze niet gedaan: ze hebben ontkend dat er iets gebeurd is. Clerbois werd na zijn eerste verklaring verhoord onder hypnose. Oorspronkelijk plan was om ook zijn toenmalige partner die naast hem zat te verhoren onder hypnose. Nadat men klaar was met hem was dat ineens niet meer nodig. Een beleefde manier om te zeggen 'Laat maar, we hebben genoeg gehoord en genoeg tijd verprutst'?

Er zijn nog meer inconsistenties.

Maar: er zijn die kogelkoppen, dat is een feit. Gevonden op 15 cm diepte. Probleem is dat er enorm veel geknald werd in dat bos dus zonder forensische link naar een wapentype waarvan het vaststaat dat de daders dat gebruikten is dat niet veel waard. Ik zou ook geneigd zijn te denken dat er een reden is dat Vos daar zo sterk in gelooft. Maar hij gelooft ook in een dader van 205 cm en sorry, dat is onzin.

132

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Xenophon wrote:

Als het een 9x17 mm (9 mm short) is met kenmerken van afvuren door een Ingram dan is het bingo.

Op een gegeven moment heeft Eddy Vos gezegd dat deze (de 2 kogelkopppen en de 2 hulzen) uit de Ingram zouden zijn gekomen. Deze zaten zelfs volgens Eddy Vos op de juiste diepte » Forum

Is het nu "Bingo"?

133

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Dat stond in een artikel in de Morgen:

Er zijn maar twee wapentypes waarmee de donderdag gevonden munitie in 1985 kon worden afgevuurd: een Scorpio-machinegeweer of een Ingram 9 mm court. Beide types waren in die tijd erg gewild in het gangstermilieu maar ook vrij zeldzaam. Twee Ingrams werden op 30 september 1982 door de Bende van Nijvel buit gemaakt bij de roof bij wapenhandelaar Daniel Dekaise in Waver. De ene Ingram ('9 mm para') werd gebruikt bij de overvallen in Overijse en Eigenbrakel en in Aalst. Bijbehorende munitie werd toen teruggevonden.

Met de andere Ingram ('9 mm court'), iets minder krachtig, is voor zover bekend nooit door de Bende geschoten. Vanuit Aalst kwamen er destijds wel getuigenissen over hoe één dader een machinegeweer op de rug droeg. Hij heeft er niet mee geschoten en op de nadien verspreide robotfoto's (zie illustratie) werd een ander type afgebeeld. Speurders gingen er echter jaren geleden al vanuit dat het hier de tweede bij Dekaise gestolen Ingram betrof.

"Geef toe, het is onwaarschijnlijk toevallig dat we precies op de door dat koppel aangewezen plek die hulzen en die kogelkoppen aantreffen", zegt Vos. "We zitten nog steeds in het stadium van de hypothesen, maar je zou kunnen veronderstellen dat de 'killer' in Aalst wel degelijk ernstig werd verwond. En dat wat de getuigen die deze plek aanwezen zagen, het inladen van het lijk was, net nadat de 'killer' was geëxecuteerd door zijn kornuiten."

De locatie van koppen en hulzen kan wijzen op een executie. Voor een genadeschot van op een meter of tien is de Ingram 9 mm. court een meer voor de hand liggend wapen dan de rest van het Bende-schiettuig. Labo-onderzoek moet volgens Vos vrij snel kunnen uitwijzen of de munitie is afgevuurd met een Scorpio dan wel een Ingram. "Is het dat laatste, dat lijkt dit een meer dan betekenisvol puzzelstuk te zijn."

Er bestaat minstens 1 PV waar de inbeslagname op staat van een Heckler & Koch MP5 samen met een UZI.

Er zijn niet enkel personen met bijzondere talenknobbels maar ook nog personen met een hoogst zeldzame mix van (illegale) wapens in hun bezit.

134

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Xenophon wrote:

Ik zal het neutraler formuleren want ik kan niet in de mens zijn hoofd kijken en hij is inmiddels overleden: ik heb zeer sterke aanwijzingen dat hij een onwaarheid heeft verteld.

Of hij de intentie had te liegen, dat weet ik niet. En mijn aanwijzingen zijn niet gebaseerd op interpretatie maar op een materiële onmogelijkheid, tenminste indien we er mogen van uitgaan dat het verhaal dat hij zelf vertelt op het Franstalig forum klopt met zijn verklaring bij de politie.

Die materiële onmogelijkheid (het is niet mogelijk dat hij heeft gezien wat hij beweert te hebben gezien) is een klein hobbyprojectje van me en ik hoop het binnen dit en enkele maanden formeel te kunnen aantonen.

De graafwerken in het Bois de la Houssière eindigen vandaag en hebben volgens de CWB minstens aangetoond dat de getuigen niks hebben verzonnen.

Maar wat zij zagen, was wellicht niet de voorbereiding van het begraven van het lijk, maar het moment na de executie. Mogelijk werd het lijk in een auto geladen en daarna elders verstopt.

135

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Maar een Heckler & Koch MP5 of een UZI is toch geen Ingram.

136

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Helaas niet, inderdaad.

137

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

  1. Wat is dan de meerwaarde van uw verhaal?

  2. Is het dan nu Bingo of niet? » Forum

138

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Er zijn door de jaren heen wel meer opgravingen op diverse locaties geweest die nadien vals alarm bleken te zijn.

139

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Rombouts wrote:
  1. Is het dan nu Bingo of niet? » Forum

Goeie vraag. Kijk, ik kan enkel zeggen wat ik meen te weten maar ik heb het dossier niet:

  1. Einde overval rond 19:45. Beweerd tijdstip van observatie door Clerbois: rond 00:20. Waar zijn ze gedurende die tijd gebleven? Zich ergens enkele uren verschuilen met een gewonde, die daarna levend inladen, naar een donker bos rijden, daar een genadeschot geven en vervolgens een spade zoeken en beginnen graven? OK, tot daar.

  2. De chauffeur en diens echtgenote beweren dat er niets speciaals was die avond. Ze beweren niets te hebben gezien. De chauffeur wordt kwaad wanneer de politie aandringt en gebruikt het woord 'fantast' als het over Clerbois gaat. Niets willen verklaren, dat kan ik snappen. Liegen is iets anders. Vergeet niet dat Clerbois stelt dat hij de chauffeur aangespoord heeft door te rijden. Die moet dus gewoon iets gezien hebben of zich minstens iets herinneren. En niemand van die 4 belt de dag erop naar de politie?

  3. Het verhaal van Clerbois 'evolueert' nogal en wordt naarmate de tijd verstrijkt steeds gedetailleerder, tot op een punt dat de man bijna bovenmenselijke observatieskills moet hebben gehad.

  4. Volgens wat ik weet werden de kogelkoppen NIET exact gevonden op de door Clerbois aangeduide plek maar een stukje verder, aan de andere kant van de weg.

  5. Er werden meerdere hulzen gevonden. Maar er zaten ook hulzen bij die met zekerheid NIET kunnen worden gelinkt. Een huls met kaliber 9x17 zou met zekerheid goed onderzocht geweest zijn en itt met de kogelkop kan aan de huls wél bepaald worden of ze met een Stechkin of Ingram werd afgevuurd (zie hieronder);

  6. Ik weet zelf niet of de ballistische signatuur van een Stechkin loop dezelfde is als die van een Ingram (krantenartikel), beide wapens werden in diverse kalibers waaronder 9x17 gemaakt. Maar feit is dat indien (en enkel indien) men een kogelkop had gevonden die uit een Ingram kwam én die compatibel was met het kaliber 9x17 op die plek, dat m.i. een 'bingo' zou zijn want combinatie van zeldzaam wapen en zeldzaam kaliber. Zeker als er ook een huls 9x17 was gevonden. Dat zou ook impliceren dat het verhaal van Clerbois correct zou zijn.

  7. In het artikel uit 'De Morgen' staan ook wat journalistieke vrijheden. Een genadeschot vanop 10 meter met een Ingram? Allow me to doubt. Als ik me goed herinnerde had de CWB gezegd dat de vaststellingen 'niet incompatibel' waren met de getuigenis van Clerbois. Da's niet hetzelfde als zeggen dat die getuigenis klopt.

Hier een stukje uit een artikel verschenen in 'La Libre' na de opgravingen in 2004:

Le 28 septembre, la découverte de pièces de monnaie et d'une montre brisée avait fait penser qu'un corps avait été manipulé sur place. Ensuite, deux balles et deux douilles d'un calibre correspondant à une arme rare dérobée le 30 septembre 1982 par les tueurs à l'armurerie Dekaise (Wavre) retenaient l'attention. Enfin, une veste pouvant ressembler à ce que portaient les «tueurs fous» a également été mise au jour. Mais tous ces liens sont incertains. Pour l'instant. Des expertises balistiques et génétiques ont été commandées. Si elles déterminaient des ressemblances entre les nouvelles pièces à conviction et les anciennes, tout changerait.

Maar welk kaliber? "Arme rare" =Ingram?

140

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

In dat geval kan de getuigenis van Clerbois naar de papiermand, bij die van de frituuruitbater. Die mannen hebben er ook toe bijgedragen dat het onderzoek in de soep is gelopen door de speurders kostbare tijd te laten verspillen.