151

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Aanvullend: ik heb nergens ooit categoriek gelezen dat die kogelkoppen zeker afgevuurd werden door een bendewapen. En waar waren de hulzen? Probeer die 's nachts maar eens te vinden en te recupereren, in een bos. Dat kan gerust een paar meter uitgeworpen worden.

Het enige wat ik niet begrijp is de rotsvaste overtuiging van Eddy Vos. Maar naar ik begrijp wordt hij daar zeker niet door alle onderzoekers in gevolgd.

152

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Deze keer moet ik je gelijk geven Xeno. Elke keer dat ik die getuigenis las heb ik gedacht dit kan niet. De foto hier boven had voor mijn deur kunnen genomen zijn. Op dit moment staat onze wagen op ongeveer 10 meter van mijn deur (hij heeft een donkere kleur). Ik kan mijn auto niet zien staan. Ga ik nu buiten dan open ik mijn auto met de afstandsbediening zodat ik mijn auto zie staan door de knipperlichten die aan gaan. Als ik mijn grote zwarte hond nu het commando geef naast mijn auto te gaan wachten dan zie ik die niet liggen. Ik zie dus zelfs geen zwarte massa.

Ben gaan opzoeken dat de maan vandaag voor 92 procent zichtbaar is. Ik zie zelfs de maan niet dus het moet bewolkt zijn op dit moment.

We zouden dus moeten gaan opzoeken voor hoeveel procent die nacht de maan zichtbaar was en of het op dat moment bewolkt was of niet. Je zal dus nog eens naar het bos moeten gaan bij identieke omstandigheden als toen. Smiley. En eigenlijk zou je eerst een oldtimer moeten huren uit de jaren tachtig. Nogmaals smiley.

Vorige week was dat anders want dan lag er sneeuw. Volle maan kan ook een verschil maken. Mensen die niet in een bos wonen kunnen zich niet voorstellen hoe donker het kan zijn.

153

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Je onderschat  me, Fenix. wink

De maan was die nacht 10.17% zichtbaar.  Maar ze is maar om 03:00 opgekomen, op het moment van de feiten was er dus geen maan.

Het was bewolkt in Nijvel (de waarneming zou omstreeks 1 uur gebeurd zijn, dus de 10e » www.wolframalpha.com

154

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Xenophon wrote:

En waar waren de hulzen? Probeer die 's nachts maar eens te vinden en te recupereren, in een bos. Dat kan gerust een paar meter uitgeworpen worden.

Bij een revolver doet zich dit natuurlijk niet voor. En het onderzoek vond natuurlijk pas veel later plaats na de gebeurtenis.

155

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

In Aalst werd alvast geen revolver gebruikt voor zover geweten. Er werden hulzen gevonden in kaliber 12, kaliber 9x19. Kogelkoppen in 9x19 ook. Die hulzen en koppen kwamen uit de Ingram.

David VDS verklaarde dat hij met de FAUL beschoten werd, dat kan maar daar is geen ballistische evidentie voor (was kaliber 10 maar het was een tweeloop maar geen hulzen uitgeworpen werden en aan de hagel kan je het niet zien). Die dader droeg een Ingram over z'n schouder en er was ook nog de kolf van een wpaen zichtbaar in z'n broeksband.

Toegegeven, dat sluit niet categoriek uit dat er niet ook een revolver mee was.

156

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Reeds een paar dagen na de gebeurtenissen in het Bois de la Houssière heeft de vrouw de man die op de grond lag op tv gezien en herkend. Het is ook niet omdat de man op de grond lag, dat hij dood of gewond was.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

157

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Ben wrote:

Het is ook niet omdat de man op de grond lag, dat hij dood of gewond was.

Nee, ws gewoon een beetje rusten na zo'n exploot. Komaan hé zeg ...

158

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Er zijn inderdaad veel vragen die je kan stellen bij deze getuigenis, maar je moet er ook altijd mee rekening houden dat het menselijk geheugen geen videorecoder is. Herinneringen vervagen en veranderen met de tijd.
Er zijn langs de andere kant wel materiele bewijzen die het verhaal bevestigen zoals de kogelhulzen.

Maar als het klopt dat die zogezegde donkere massa een bendelid was die daar zijn genadeschot heeft gekregen, is dit een mogelijke hypothese over wat zich daar heeft afgespeeld:

De bende had op die plek afgesproken met een 4de persoon die hen daar met een andere auto die "clean" was (dus niet gestolen ofzo) hen zou komen ophalen nadat ze de Golf waarmee ze de overval hebben gepleegd in het bos brandend achtergelaten hadden. Zo konden ze met z'n vieren gezellig naar huis rijden zonder op te vallen.
Gezien wat er gebeurd was hebben ze besloten dit niet te doen, ze moesten nu nl. ook een lijk kwijt zien te geraken op een manier dat het niet zou gevonden worden, en de Golf hing waarschijnlijk ook vol met bloed en was dus ook een risico zo achter te laten, ook al zouden ze die uitbranden.
Ze hebben het lijk dus weer in de Golf geladen en zijn ermee naar een plaats gereden waar ze beide samen kwijt geraken op een manier dat die (hopelijk) nooit zouden gevonden worden, een diepe steengroeve bijvoorbeeld? Ze hebben dan ook na die 4de persoon is toegekomen met hem afgesproken hen daar op te halen eens ze van de Golf en het lijk af waren.
Ergens in de verloop van dit alles is, zijn de getuigen daar gepasseerd, de 2 bendeleden hebben zich vergist en dachten dat dit hun compaan was die op dat moment nog niet was toegekomen, vandaar de getuigenis.

Als het zo verlopen zou zijn is het dus niet ondenkbaar dat het dode bendelid gedumpt is samen met de Golf, ik vind dit trouwens een veel aanvaardbaardere uitleg dan dat ze die zouden begraven hebben daar in het bos, en als we ooit die Golf zouden vinden, bijvoorbeeld ergens op de bodem van een diepe put, dat het lijk (of wat ervan over blijft) zich nog steeds in die wagen bevindt.
De uitgebrande Golf die werd gevonden in het Bois de la Houssière, en waarvan we nu weten dat het niet de gebruikte Golf was, zou dus inderdaad een bewust dwaalspoor kunnen geweest zijn om de onderzoekers te beletten verder te zoeken naar de echte Golf die niet mocht gevonden worden. Vos heeft dit ook ooit als eens beweerd.

159

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

We weten niet wat er precies is voorgevallen. Misschien was Clerbois een fantast maar ik blijf erbij: de kans dat er toevallig net op de plaats die hij aanwees kogelkoppen in de grond en muntstukken van voor 1985 aangetroffen werden is volgens mij onbestaande. Tenzij Clerbois zelf op de plaats delict enkele schoten in de grond heeft gelost om zijn verhaal kracht bij te zetten maar dat lijkt me net iets te ver gezocht.
Het is gewoon het zoveelste mysterie uit het bendeverhaal waarvan we nooit de waarheid zullen weten.

160

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

@Rizzz: veel scenario's 'kunnen', het probleem is dat er maar één echt gebeurd is.  Maar je moet alles goed aftoetsen aan wat wel bekend is vooraleer iets te brengen.  Zonder je te willen aanvallen, neem gewoon volgende zaken (ik pik er gewoon enkele uit):

- het zijn 2 kogelkoppen die gevonden zijn, geen hulzen;
- waar zaten de daders tussen het moment dat ze wegreden in Aalst (19:40?) en het moment van de veronderstelde waarneming van Clerbois (01:30 ofzo)?  In jouw veronderstelling zaten ze met een zwaargewonde dader op hun dak, anders was er geen genadeschot nodig.  Waarom doodden ze hem niet op die andere locatie?  Waarom daar niet afspreken met een veronderstelde vierde?
- ik weet niet of je al op de plek in kwestie geweest bent maar -zelfs rekening houdend met minder verkeer indertijd en het late uur- dat is een uitzonderlijk slechte plek om voor zoiets te stoppen en af te spreken want aan de kruising van twee grote doorgangswegen.  Daar passeert toch nog wel wat verkeer.  Ze hadden evengoed en met veel minder risico kunnen afspreken op de plek waar een Golf uitgebrand gevonden werd.
- Waarom hem uitladen, doden en daarna terug inladen en wegrijden?  Een hoofdschot in de koffer werkt evengoed;
- Dumpen in een steengroeve:  hoe hebben ze hem verzwaard?  Niet zo simpel als het lijkt, na een paar dagen komt een lijk bovendrijven, het moet verbazend sterk verzwaard worden om onder te blijven;
- Je moet alles rond 'Aalst' eens goed nalezen: hoe meer je leest, hoe meer je beseft dat weinig zaken vaststaan.  Zelfs niet welke Golf gebruikt werd in Aalst en of dat dezelfde was die gevonden werd in la Houssière;

Mijn bedoeling is niet je af te breken, ik wil enkel aantonen dat het allemaal niet simpel is.

Wat ik persoonlijk als overtuigend bewijs zou vinden is indien vaststond dat de kogelkoppen afgevuurd werden door een Ingram en op een patroon met kaliber .380 ACP (9x17mm of 9 mm short) want die zijn zó zeldzaam dat het haast niet anders kan.  Helaas:  de kogelkop is quasi identiek aan die op een patroon in 9x19 mm, enkel het gewicht is typisch wat minder.  Ik heb quasi geen publieke info (noch andere, wat dat betreft) kunnen vinden over die gevonden kogelkoppen.

Wat ook interessant zou zijn om weten is op welke diepte die staken.  Ik kan me voorstellen dat een paar patronen die eerst door een hoofd gingen minder diep zullen raken dan wanneer die gewoon in de grond gevuurd waren.  Dat kan theoretisch getest worden.