31

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Wie bedoel je met de broers D.? Dapper van Philippe. David tegen Goliath.

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Dat weet ik niet die vraag kwam niet van mij maar van een Franstalig forumlid.

Ben wrote:

Ik stelde aan Philippe C. de vraag in hoeverre een getuige van een lopend onderzoek zomaar interviews mag geven. Het antwoord was toen dat hij enkel zaken vertelde die reeds bekend waren door bijvoorbeeld de reconstructie op VTM/RTL.

Maar nu gaat hij een stap verder, hij noemt namelijk een naam (en niet zomaar één). Ik ga hier nu niet zitten zagen over procedurefouten want dat heeft in dit dossier geen zin meer, maar wat is de reden waarom hij opeens namen noemt?

Ik zou niet weten waarom dat een procedurefout zou zijn. Als getuige mag je toch wel openbaar zeggen wat je gezien hebt, tenzij de speurders het je formeel verbieden natuurlijk maar dat was hier niet het geval. Trouwens David heeft toch ook openbaar gezegd wie hij gezien heeft.

33 (edited by Mistery 12-02-2012 20:02)

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Boemerang wrote:

Deze foto-bewerking is volgens Philippe C. representatief voor de Oude. De jas was volgens hem een militaire jas van het type "smoke" (voor de foto gebruikte ik een "SAS Parka smoke").

Het is geen "smoke"jas, maar een Britse Smog jas (karakteristiek door de 4 grote zakken). Zie hier het desert model:

http://www.jopieswebshop.nl/data/artikelen/2011491259.jpg

"Niets is wat het lijkt, want de waarheid veranderd nooit"

34 (edited by DeadLetterBox 14-02-2012 10:44)

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Mistery, Smoke is een benaming die in het Belgische leger wordt gebruikt om een type jas aan te duiden. Het gaat om het type dat in gevechtsituaties gedragen wordt en is eigenlijk een verbastering van het Engelse Smock.

In die tijd waren er twee mogelijkheden, ofwel een effen kakigroene jas, normaal voorzien van een Belgische driekleur op de mouw, of een jas met huidige DPM patroon, zoals destijds gedragen door de Para's en Commandos. Er is ook een Flecktarn versie die door de luchtmacht werd gebruikt, dat is eigenlijk overgenomen van het Duits leger. De groene Smoke was de meest voorkomende en ook gemakkelijk te verkrijgen.

Servo per Amikeco

35

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Uit het interview blijkt dat ze de ochtend erna teruggekeerd zijn naar de plek waar ze de Bende hebben gezien. Volgens de speurders is daar de 'killer' vermoord, dus mijn logische vraag: hebben zij bloed gezien op de plaats waar de "massa" lag?

Ik blijf het ook raar vinden dat ze nadat ze thuis kwamen niet onmiddellijk de politie hebben gebeld. Oké, het zag er allemaal verdacht uit, maar één van die mensen had duidelijk hulp nodig.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Indien ze de "killer" eerste hulp geboden hebben dan is de kans groot dat het kogelgat gedicht was. En als hij al even dood was, dan zal hij niet meer gebloed hebben.

Ik denk dat de kans klein is dat er zich een bloodspoor gevormd zou hebben op die plaats. Het bloeden zou waarschijnlijk al gestopt zijn tegen de tijd dat hij uit de wagen werd gehaald.

En als er toch wat bloed zou zijn gespild, dan zou het niet veel meer zijn. Na het intreden van de dood stopt het bloeden. En dan is er nog de ondergrond en weersomstandigheden. Bloed op een nat asfalt wegdek, is moelijk zichtbaar. Op een ondergrond van een bos-kreupelhout, ook moelijk te zien. En als het regende, was het al snel weer weggespoeld.

Servo per Amikeco

37

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

DeadLetterBox wrote:

En als er toch wat bloed zou zijn gespild, dan zou het niet veel meer zijn. Na het intreden van de dood stopt het bloeden. En dan is er nog de ondergrond en weersomstandigheden. Bloed op een nat asfalt wegdek, is moelijk zichtbaar. Op een ondergrond van een bos-kreupelhout, ook moelijk te zien. En als het regende, was het al snel weer weggespoeld.

Voor zover ik weet heeft het die nacht niet geregend, dus het kan zeker niet weggespoeld zijn.

De speurders hebben op die plaats in 2004 twee kogelkoppen en hulzen gevonden. Moesten die 's nachts afgevuurd zijn, zouden ze die de ochtend erna ook niet hebben zien liggen?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

38

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Het is een interessante vraag: wat was er volgende ochtend te zien op die plek? (Hoe nauwkeurig hebben ze gekeken?) Misschien moeten we ze gewoon eens stellen aan de getuige.

Waarom ze geen contact opnamen met de politie: ook dat kan je hen best zelf vragen, al is het waarschijnlijk dat ze gewoon angst hadden.

39

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Uit het interview kan ik afleiden dat ze niet dachten dat het de Bende van Nijvel was maar een valstrik. Zijn vrouw dacht echter dat het om een ongeval ging. In elk geval zijn beide redenen voldoende om op zijn minst de hulpdiensten te verwittigen. Maar misschien moet ik mijn vraag rechtstreeks aan hem stellen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

40 (edited by Merovinger 07-06-2012 23:29)

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Ben wrote:

Uit het interview blijkt dat ze de ochtend erna teruggekeerd zijn naar de plek waar ze de Bende hebben gezien. Volgens de speurders is daar de 'killer' vermoord, dus mijn logische vraag: hebben zij bloed gezien op de plaats waar de "massa" lag?

Ik blijf het ook raar vinden dat ze nadat ze thuis kwamen niet onmiddellijk de politie hebben gebeld. Oké, het zag er allemaal verdacht uit, maar één van die mensen had duidelijk hulp nodig.

Tijdens zijn ondervraging onder hypnose heeft Philippe C. wel degelijk minstens gesproken over bloed in de wagen. De getuige wist zelf niet dat hij dit aan de speurders had verteld. Het is bij het naar buiten gaan na de ondervraging dat een bekende speurder tegen Philippe C. de opmerking gemaakt heeft "je herinnert je waarschijnlijk niet alles wat je verteld hebt tijdens je ondervraging?". Phlippe C. antwoordde hier op dat hij niet zeker wist wat hij allemaal onder hypnose verteld heeft omdat de hypnosesessie op een gat van 1,5 u in zijn leven leek (hij was ook verbaasd dat de sessie 1,5u had geduurd). Op dat moment heeft de speurder hem gezegd dat hij over bloedplekken in de auto en over specifieke kenmerken heeft verteld van de kledij van de personen die hij gezien heeft » bericht van 4 september 2011 - 16:37

De ondervraging werd volledig gefilmd en opgenomen. De getuige heeft het recht om de video te bekijken maar heeft dit voorlopig niet gedaan.

Ik heb de getuige ontmoet en hij heeft mij dit allemaal bevestigd en nog andere info verteld.

Over het al dan niet verwittigen van de ordediensten hebben de getuigen onderling serieuze discussies gehad (vergeet niet dat in totaal vier getuigen de scene hebben gezien en dat het andere koppel, zelfs na uitdrukkelijke vraag van de CWB, weigert om te getuigen uit schrik voor represailles). Enkele dagen na de feiten heeft Philippe aan een bevriende rijkswachter (Eerste Chef) verteld wat hij gezien heeft. Drie à vier jaar later heeft hij zijn verhaal nog eens gedaan aan een belangrijke persoon van de Gerechtelijke Politie. Deze GP'er heeft toen de tafel verlaten (om naar het vermoeden van de getuige de procureur te briefen over zijn getuigenis). Aan beide heren heeft hij ook verteld dat de man achter het portier de grote blonde was. Het is dus niet zo dat Philippe pas in 2003 voor de eerste maal zijn verhaal aan de ordediensten heeft gedaan.