Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain
Of de daders hadden de beschikking over een comfortzone waar ze zich veilig voelden en waar wagens en wapens veilig konden gestockeerd worden.
You are not logged in. Please login or register.
Bende van Nijvel → Wagens → Volkswagen Golf GTI: Ohain
Of de daders hadden de beschikking over een comfortzone waar ze zich veilig voelden en waar wagens en wapens veilig konden gestockeerd worden.
Of de daders hadden de beschikking over een comfortzone waar ze zich veilig voelden en waar wagens en wapens veilig konden gestockeerd worden.
Ik begin van deze gedachte toch wat af te stappen. De Golf van Van Camp werd op korte tijd tot driemaal toe opgemerkt. De wagen werd na de diefstal dus niet zomaar ergens gestockeerd om er dan éénmaal mee een overval te plegen. Met de Santana rijden ze tot in Maubeuge. De Saab wordt in Sint-Denijs-Westrem opgemerkt en werd mogelijks ook gebruikt in Temse. Ze rijden met hun gestolen wagens half België rond. Dus hebben de daders ofwel geen schrik om gepakt te worden. Ofwel hebben ze deze wagens voor hun dagelijks gebruik nodig (bij gebrek aan geld voor de aankoop van een wagen en de betaling van de taxen en verzekering) en maken deze wagens, zoals CleverTrevor het stelt, inderdaad deel uit van hun buit. Het valt ook op dat ze bijna elke keer dat ze een wagen achterlaten, ze onmiddellijk een andere stelen.
Je kan nog tal van artikels in Waalse online pers terugvinden over kasteel van Hourpes en Forchies-la-mamrche.
De enige redelijke conclusie die ik kan bedenken lijkt me dat de bende de wagens in eerste instantie niet stal om ze als vluchtauto voor een overval te gebruiken, maar de wagens als buit op zich zag. De daders waren dus hoogstwaarschijnlijk liefhebbers van opgevoerde wagens die iets zochten om zich mee te amuseren.
+ Dat ze hun wagens niet stelen (voor zo ver geweten) door inbraak in de wagen (wat in die tijd voor een VW-Golf kenner nochtans niet zo heel moeilijk was).
De vluchtwagen, de zwarte Golf GTI, werd nadien verbrand aangetroffen in het bos van Hourpes te Lobbes. De nummerplaten van de wagen waren verwijderd en ook het chassisnummer was weggevijld. Voor VW-specialisten was het echter een koud kunstje om achter dit nummer te komen. En daar kwam voor de politie de grote verrassing met een verwijzing naar de moordbende van Zuid-Brabant. Donderdagnamiddag had een prokureur in een goede bui verklaard dat de zaak van deze bende – op één aanhouding na – bijna rond was (*) en plots was er die Golf.
Het chassisnummer van de verbrande Golf kwam immers overeen met het nummer van de Golf die na de moord op de eigenaar van het restaurant ‘Les Trois Canards’ te Ohain (2 oktober jl.) van diens dochter werd gestolen. Diezelfde Golf werd trouwens vijf dagen na de moord te Ohain gebruikt voor de bloedige overval op de Delhaize te Beersel.
Bron: Nieuwsblad | 3 december 1983
(...) De speurders beschikken slechts over een vage persoonsbeschrijving van de gangsters. Die werd hen verstrekt door personen die er ’s avonds bij het voetbalveld van Lobbes vanop afstand getuige van waren hoe ze zich in een bos ontdeden van de Golf door hem in brand te steken alvorens met een andere wagen te vluchten.
Op die manier wilden ze blijkbaar elk verband met de doders van Waals-Brabant uitwissen, maar dat gelukte hen niet. Immers, sommige wagens zoals de Golf zijn voorzien van een geheim identificatienummer, waarvan alleen de verantwoordelijke persoon bij de invoerdersfirma weet waar het zich bevindt. Het volstond voor een rijkswachtofficier die man op te bellen om zekerheid te krijgen dat de uitgebrande Golf wel degelijk die was van mej. Van Camp, die nadien ook gebruikt werd bij de hold-up te Beersel. De bevestiging bovenop kwam van mej. Van Camp zelf, die ter plaatse werd geroepen. De passagierszetel vooraan ontbrak (*). Die werd immers op de parking te Beersel achtergelaten tijdens de vlucht van de gangsters. Alleen bleken de dievendoders de aanvankelijke rode wagen in het zwart te hebben herschilderd. Ook daarvan waren de sporen nog merkbaar. (...)
Bron: Het Laatste Nieuws | 3 december 1983
(*) De journalist maakte hier een fout. Het was de achterbank van de auto die ontbrak en niet de passagiersstoel vooraan.
Hieronder een luchtfoto van het voetbalveld en de vermoedelijke locatie van de uitgebrande Golf (rode ster):
Situatie in 1971:
Situatie in 1994-2000:
Speurders zoeken getuigenissen over auto Bende van Nijvel
De nieuwe speurdersploeg die de Bende van Nijvel tracht te ontmaskeren, roept de hulp in van getuigen om het onderzoek vooruit te helpen. Vooral tips over een auto zijn welkom.
Vanavond geven de speurders in het opsporingsprogramma Faroek op VTM niet alleen een stand van zaken mee over hun recente speurwerk naar de Bende van Nijvel, ze zullen er ook open vragen stellen in verband met meerdere onderwerpen uit het dossier. Eén onderwerp dat de speurders daarbij interesseert is onder meer de eerste VW Golf GTI die de Bende gebruikt heeft.
Lees hier het hele artikel » Nieuws
Volgens Cobra hebben de speurders hun eigen dossier niet gelezen. Hij beschrijft waar de rode wagen een zwarte werd » www.bendevannijvel.online
Volgens Cobra hebben de speurders hun eigen dossier niet gelezen. Hij beschrijft waar de rode wagen een zwarte werd » www.bendevannijvel.online
In "het dossier" rond de Bende Van Nijvel zit een laboverslag van de analyse van de verf welke gebruikt werd om de Golf te herspuiten. De analyse en het verslag werd afgeleverd en uitgevoerd door Dupont in o.a. hun labo in Mechelen. Daarbij zijn gegevens zoals het gebruikte merk van de polyurethaanverf gekend. Zelfs ik weet welk specifiek merk van polyurethaanverf er uit die analyse kwam, dus dan weten de speurders die met dat deel van het onderzoek bezig zijn dat zeker ook wel.
Dat ze hun eigen dossier niet gelezen hebben moet dus met een korreltje zout genomen worden denk ik. Dat niet elke speurder het volledige dossier heeft gelezen, dat is logisch. Tegen dat je rond zou zijn mag je in pensioen bij wijze van spreken (en op die manier werkt een onderzoek in een dossier met zo'n omvang niet).
De auto in kwestie behoorde toe aan de dochter van Jacques Van Camp, de uitbater van restaurant Aux Trois Canards in het Waals-Brabantse Ohain. Op 2 oktober 1983 vielen twee overvallers de zaak binnen. Van Camp werd doodgeschoten. De daders gingen er met de rode Golf van zijn dochter vandoor. De wagen werd vijf dagen later gebruikt voor de overval op een Delhaize in Beersel, waarbij de gerant werd vermoord. De auto was toen echter in het zwart herschilderd. Terwijl hij kort daarvoor nog in een openbare parking in Namen was gezien in zijn originele staat. Wie weet mogelijk meer over die metamorfose?
Als dit klopt dan is dat is dus een nieuw gegeven: het feit dat de auto van Van Camp in Namen - op 6 oktober 1983 dus - (maar ook op 7 en 8 oktober 1983 na Beersel?) nog rood was (+ ook de gouden velgen?) en nog niet herschilderd was. In Anderlues en in het bois de la Hourpe was hij zwart.
De GTI werd nooit meer in rode kleur opgemerkt. Ook niet in Namen.
Bende van Nijvel → Wagens → Volkswagen Golf GTI: Ohain
Powered by PunBB, supported by Informer Technologies, Inc.