91

Kwam dit domein ook niet ter sprake in de X - Dossiers ( X- 1 en X- 2 ) ?

@LEO Dat zou straf zijn Leo. Dit kasteel van Hourpes eveneens geciteerd in de X-dossiers ? Ik ga het verder opzoeken hoor... Dat is zeer interessant.

Als ik het YouTube-filmpje dat Merovinger heeft gepost in 2012 goed begrijp, gaat dat filmpje dus over de plaatsen waar de VW Golf GTI - gestolen bij Jacques Van Camp (Les Trois Canards) - met achteraan de grote sticker "I LOVE AUSTRALIA" dus gezien aan dat kasteel in Hourpes...

Ik heb hierboven een verkeerde straat geschreven ivm de overval door de BVN van de bijouterie van Jean Szymusik in Anderlues op 1 december 1983... Mijn excuses... Die bjjouterie bevindt zich NIET in de rue de l'Ecole 80 in Anderlues, maar WEL in de rue de la Station 80 in Anderlues...

Merovinger wrote:

Als je alle punten, waar de Golf van Van Camp gezien of gebruikt werd, met elkaar verbindt, blijkt dat de daders minstens 300 kilometer met deze wagen hebben gereden. En dan zijn de verplaatsingen van en naar hun schuilplaats daar zelfs nog niet inbegrepen. Ik kan mij echt moeilijk inbeelden dat traditionele gangsters het risico zouden nemen om gedurende twee maanden met een gestolen auto te rijden en met die wagen dan ook nog ondertussen heel Waals-Brabant doorkruisen. Dat is zo'n atypische modus operandi voor traditionele criminelen die eerder een wagen nét voor een overval stelen en na een overval hun wagen zo snel mogelijk dumpen en verder vluchten in een volgend voertuig.

De Bende daarentegen had net de gewoonte om de wagens lang te gebruiken (zie ook de VW Santana, de Saab, de Golf van 1985 die ze maandenlang gebruikt hebben). Anderzijds heeft de Bende wel voorzorgen genomen en onmiddellijk na de diefstal de Golf herspoten. Het was dus precies al van in het begin hun bedoeling om de Golf van Van Camp voor een lange tijd te gebruiken. Allemaal heel vreemd toch.

Het is iets wat me vanaf het begin heeft gefrappeerd. De enige redelijke conclusie die ik kan bedenken lijkt me dat de bende de wagens in eerste instantie niet stal om ze als vluchtauto voor een overval te gebruiken, maar de wagens als buit op zich zag. De daders waren dus hoogstwaarschijnlijk liefhebbers van opgevoerde wagens die iets zochten om zich mee te amuseren. En de wagens moesten pas weg wanneer er een dodelijke hold-up mee was gepleegd en ze door getuigen konden worden herkend. Als je de waarde van die wagens bij de totale opbrengst van de bendefeiten meerekent, kan je ook niet langer meer spreken van een buit die verwaarloosbaar klein is, zoals vaak wordt gezegd.

Als dit juist is, lijkt me dit opnieuw een aanwijzing dat we de daders veeleer in een marginaal milieu moeten zoeken, waarin autoslopers en autofreaks kind aan huis zijn. En ook dat het figuren waren die allesbehalve planmatig te werk gingen. Wat ze een flinke voorsprong gaf op de politiediensten, want speurders zoeken traditioneel naar patronen in gedrag, en die waren bij de bende moeilijk te ontwaren.

Het kan ook zo zijn dat de dieven van de wagens er overal mee durfden rondrijden omdat ze toch "bescherming" genoten.

96

Scaramouche wrote:

Het kan ook zo zijn dat de dieven van de wagens er overal mee durfden rondrijden omdat ze toch "bescherming" genoten.

Of de daders hadden de beschikking over een comfortzone waar ze zich veilig voelden en waar wagens en wapens veilig konden gestockeerd worden .

LEO wrote:

Of de daders hadden de beschikking over een comfortzone waar ze zich veilig voelden en waar wagens en wapens veilig konden gestockeerd worden .

Ik begin van deze gedachte toch wat af te stappen. De Golf van Van Camp werd op korte tijd tot driemaal toe opgemerkt. De wagen werd na de diefstal dus niet zomaar ergens gestockeerd om er dan éénmaal mee een overval te plegen. Met de Santana rijden ze tot in Maubeuge. De Saab wordt in Sint-Denijs-Westrem opgemerkt en werd mogelijks ook gebruikt in Temse. Ze rijden met hun gestolen wagens half België rond. Dus hebben de daders ofwel geen schrik om gepakt te worden. Ofwel hebben ze deze wagens voor hun dagelijks gebruik nodig (bij gebrek aan geld voor de aankoop van een wagen en de betaling van de taxen en verzekering) en maken deze wagens, zoals CleverTrevor het stelt, inderdaad deel uit van hun buit. Het valt ook op dat ze bijna elke keer dat ze een wagen achterlaten, ze onmiddellijk een andere stelen.

Je kan nog tal van artikels in Waalse online pers terugvinden over kasteel van Hourpes en Forchies-la-mamrche.

99

CleverTrevor wrote:

...De enige redelijke conclusie die ik kan bedenken lijkt me dat de bende de wagens in eerste instantie niet stal om ze als vluchtauto voor een overval te gebruiken, maar de wagens als buit op zich zag. De daders waren dus hoogstwaarschijnlijk liefhebbers van opgevoerde wagens die iets zochten om zich mee te amuseren....

+ dat ze hun wagens niet stelen (voor zo ver geweten) door inbraak in de wagen (wat in die tijd voor een VW-Golf kenner nochtans niet zo heel moeilijk was).

Non semper ea sunt quae videntur