Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

Ik heb hierboven een verkeerde straat geschreven ivm de overval door de Bende van Nijvel van de bijouterie van Jean Szymusik in Anderlues op 1 december 1983... Mijn excuses. Die bjjouterie bevindt zich niet in de rue de l'Ecole 80 in Anderlues, maar wel in de rue de la Station 80 in Anderlues.

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

Merovinger wrote:

Als je alle punten, waar de Golf van Van Camp gezien of gebruikt werd, met elkaar verbindt, blijkt dat de daders minstens 300 kilometer met deze wagen hebben gereden. En dan zijn de verplaatsingen van en naar hun schuilplaats daar zelfs nog niet inbegrepen. Ik kan mij echt moeilijk inbeelden dat traditionele gangsters het risico zouden nemen om gedurende twee maanden met een gestolen auto te rijden en met die wagen dan ook nog ondertussen heel Waals-Brabant doorkruisen. Dat is zo'n atypische modus operandi voor traditionele criminelen die eerder een wagen nét voor een overval stelen en na een overval hun wagen zo snel mogelijk dumpen en verder vluchten in een volgend voertuig.

De Bende daarentegen had net de gewoonte om de wagens lang te gebruiken (zie ook de VW Santana, de Saab, de Golf van 1985 die ze maandenlang gebruikt hebben). Anderzijds heeft de Bende wel voorzorgen genomen en onmiddellijk na de diefstal de Golf herspoten. Het was dus precies al van in het begin hun bedoeling om de Golf van Van Camp voor een lange tijd te gebruiken. Allemaal heel vreemd toch.

Het is iets wat me vanaf het begin heeft gefrappeerd. De enige redelijke conclusie die ik kan bedenken lijkt me dat de bende de wagens in eerste instantie niet stal om ze als vluchtauto voor een overval te gebruiken, maar de wagens als buit op zich zag. De daders waren dus hoogstwaarschijnlijk liefhebbers van opgevoerde wagens die iets zochten om zich mee te amuseren. En de wagens moesten pas weg wanneer er een dodelijke hold-up mee was gepleegd en ze door getuigen konden worden herkend. Als je de waarde van die wagens bij de totale opbrengst van de bendefeiten meerekent, kan je ook niet langer meer spreken van een buit die verwaarloosbaar klein is, zoals vaak wordt gezegd.

Als dit juist is, lijkt me dit opnieuw een aanwijzing dat we de daders veeleer in een marginaal milieu moeten zoeken, waarin autoslopers en autofreaks kind aan huis zijn. En ook dat het figuren waren die allesbehalve planmatig te werk gingen. Wat ze een flinke voorsprong gaf op de politiediensten, want speurders zoeken traditioneel naar patronen in gedrag, en die waren bij de bende moeilijk te ontwaren.

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

Het kan ook zo zijn dat de dieven van de wagens er overal mee durfden rondrijden omdat ze toch "bescherming" genoten.

94

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

Of de daders hadden de beschikking over een comfortzone waar ze zich veilig voelden en waar wagens en wapens veilig konden gestockeerd worden.

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

LEO wrote:

Of de daders hadden de beschikking over een comfortzone waar ze zich veilig voelden en waar wagens en wapens veilig konden gestockeerd worden.

Ik begin van deze gedachte toch wat af te stappen. De Golf van Van Camp werd op korte tijd tot driemaal toe opgemerkt. De wagen werd na de diefstal dus niet zomaar ergens gestockeerd om er dan éénmaal mee een overval te plegen. Met de Santana rijden ze tot in Maubeuge. De Saab wordt in Sint-Denijs-Westrem opgemerkt en werd mogelijks ook gebruikt in Temse. Ze rijden met hun gestolen wagens half België rond. Dus hebben de daders ofwel geen schrik om gepakt te worden. Ofwel hebben ze deze wagens voor hun dagelijks gebruik nodig (bij gebrek aan geld voor de aankoop van een wagen en de betaling van de taxen en verzekering) en maken deze wagens, zoals CleverTrevor het stelt, inderdaad deel uit van hun buit. Het valt ook op dat ze bijna elke keer dat ze een wagen achterlaten, ze onmiddellijk een andere stelen.

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

Je kan nog tal van artikels in Waalse online pers terugvinden over kasteel van Hourpes en Forchies-la-mamrche.

97

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

CleverTrevor wrote:

De enige redelijke conclusie die ik kan bedenken lijkt me dat de bende de wagens in eerste instantie niet stal om ze als vluchtauto voor een overval te gebruiken, maar de wagens als buit op zich zag. De daders waren dus hoogstwaarschijnlijk liefhebbers van opgevoerde wagens die iets zochten om zich mee te amuseren.

+ Dat ze hun wagens niet stelen (voor zo ver geweten) door inbraak in de wagen (wat in die tijd voor een VW-Golf kenner nochtans niet zo heel moeilijk was).

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

De vluchtwagen, de zwarte Golf GTI, werd nadien verbrand aangetroffen in het bos van Hourpes te Lobbes. De nummerplaten van de wagen waren verwijderd en ook het chassisnummer was weggevijld. Voor VW-specialisten was het echter een koud kunstje om achter dit nummer te komen. En daar kwam voor de politie de grote verrassing met een verwijzing naar de moordbende van Zuid-Brabant. Donderdagnamiddag had een prokureur in een goede bui verklaard dat de zaak van deze bende – op één aanhouding na – bijna rond was (*) en plots was er die Golf.

Het chassisnummer van de verbrande Golf kwam immers overeen met het nummer van de Golf die na de moord op de eigenaar van het restaurant ‘Les Trois Canards’ te Ohain (2 oktober jl.) van diens dochter werd gestolen. Diezelfde Golf werd trouwens vijf dagen na de moord te Ohain gebruikt voor de bloedige overval op de Delhaize te Beersel.

Bron: Nieuwsblad | 3 december 1983

(...) De speurders beschikken slechts over een vage persoonsbeschrijving van de gangsters. Die werd hen verstrekt door personen die er ’s avonds bij het voetbalveld van Lobbes vanop afstand getuige van waren hoe ze zich in een bos ontdeden van de Golf door hem in brand te steken alvorens met een andere wagen te vluchten.

Op die manier wilden ze blijkbaar elk verband met de doders van Waals-Brabant uitwissen, maar dat gelukte hen niet. Immers, sommige wagens zoals de Golf zijn voorzien van een geheim identificatienummer, waarvan alleen de verantwoordelijke persoon bij de invoerdersfirma weet waar het zich bevindt. Het volstond voor een rijkswachtofficier die man op te bellen om zekerheid te krijgen dat de uitgebrande Golf wel degelijk die was van mej. Van Camp, die nadien ook gebruikt werd bij de hold-up te Beersel. De bevestiging bovenop kwam van mej. Van Camp zelf, die ter plaatse werd geroepen. De passagierszetel vooraan ontbrak (*). Die werd immers op de parking te Beersel achtergelaten tijdens de vlucht van de gangsters. Alleen bleken de dievendoders de aanvankelijke rode wagen in het zwart te hebben herschilderd. Ook daarvan waren de sporen nog merkbaar. (...)

Bron: Het Laatste Nieuws | 3 december 1983

(*) De journalist maakte hier een fout. Het was de achterbank van de auto die ontbrak en niet de passagiersstoel vooraan.

Hieronder een luchtfoto van het voetbalveld en de vermoedelijke locatie van de uitgebrande Golf (rode ster):

Situatie in 1971:
https://nsm09.casimages.com/img/2018/10/17//18101702011414738715947748.jpg

Situatie in 1994-2000:
https://nsm09.casimages.com/img/2018/10/17//18101702011314738715947747.jpg

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

Speurders zoeken getuigenissen over auto Bende van Nijvel

De nieuwe speurdersploeg die de Bende van Nijvel tracht te ontmaskeren, roept de hulp in van getuigen om het onderzoek vooruit te helpen. Vooral tips over een auto zijn welkom.

Vanavond geven de speurders in het opsporingsprogramma Faroek op VTM niet alleen een stand van zaken mee over hun recente speurwerk naar de Bende van Nijvel, ze zullen er ook open vragen stellen in verband met meerdere onderwerpen uit het dossier. Eén onderwerp dat de speurders daarbij interesseert is onder meer de eerste VW Golf GTI die de Bende gebruikt heeft.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

100

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

Volgens Cobra hebben de speurders hun eigen dossier niet gelezen. Hij beschrijft waar de rode wagen een zwarte werd » www.bendevannijvel.online