111

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

kenza wrote:

Waarom zoeken ze een garagist die de Golf zou herspoten hebben? De auto kan toch met spuitbussen herspoten zijn?

Omdat het herspuiten van de wagen zeer professioneel zou zijn gedaan en er aldus ook wel gebruik zal gemaakt zijn van goed materiaal.

112

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

kenza wrote:

Waarom zoeken ze een garagist die de Golf zou herspoten hebben? De auto kan toch met spuitbussen herspoten zijn?

Als de speurders zeggen dat de Golf GTI "tamelijk professioneel" werd herspoten, is dat niet omdat ze dat denken maar omdat ze dat weten. De speurders hebben dat uiteraard zelf niet vastgesteld, die kennen van "het verven van auto's" wellicht even veel als ik. wink (niets). Zoals ik het reeds heb geschreven, ze hebben dat laten onderzoeken in de labo's van Dupont (o.a. hedendaags Axalta Coating Systems), en die zullen wel weten waarover ze spreken vermoed ik.

Wim wrote:

Omdat het herspuiten van de wagen zeer professioneel zou zijn gedaan en er aldus ook wel gebruik zal gemaakt zijn van goed materiaal.

Klopt, en zoals ik reeds eerder had vermeld, weten ze zelfs met welk materiaal en op welke manier en zelfs welk merk.

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

FreCR wrote:
coconut wrote:

Volgens Cobra hebben de speurders hun eigen dossier niet gelezen. Hij beschrijft waar de rode wagen een zwarte werd » www.bendevannijvel.online

In "het dossier" rond de Bende Van Nijvel zit een laboverslag van de analyse van de verf welke gebruikt werd om de Golf te herspuiten. De analyse en het verslag werd afgeleverd en uitgevoerd door Dupont in o.a. hun labo in Mechelen. Daarbij zijn gegevens zoals het gebruikte merk van de polyurethaanverf gekend. Zelfs ik weet welk specifiek merk van polyurethaanverf er uit die analyse kwam, dus dan weten de speurders die met dat deel van het onderzoek bezig zijn dat zeker ook wel. wink

FreCR wrote:
kenza wrote:

Waarom zoeken ze een garagist die de Golf zou herspoten hebben? De auto kan toch met spuitbussen herspoten zijn?

Als de speurders zeggen dat de Golf GTI "tamelijk professioneel" werd herspoten, is dat niet omdat ze dat denken maar omdat ze dat weten. De speurders hebben dat uiteraard zelf niet vastgesteld, die kennen van "het verven van auto's" wellicht even veel als ik. wink (niets). Zoals ik het reeds heb geschreven, ze hebben dat laten onderzoeken in de labo's van Dupont (o.a. hedendaags Axalta Coating Systems), en die zullen wel weten waarover ze spreken vermoed ik.

Wim wrote:

Omdat het herspuiten van de wagen zeer professioneel zou zijn gedaan en er aldus ook wel gebruik zal gemaakt zijn van goed materiaal.

Klopt, en zoals ik reeds eerder had vermeld, weten ze zelfs met welk materiaal en op welke manier en zelfs welk merk.

Blijkbaar was dus onderstaande piste om één of andere reden niet de juiste. Of net wel?

Uit de mond van een neef van Robert Becker hadden de onderzoekers ook vernomen dat Baloo de laatste tijd op zoek was naar nummerplaten en spatborden van een Volkswagen Golf. Ze hadden zelfs de getuigenis opgetekend van een garagehouder uit Ecaussines die verklaarde dat hij eind oktober 1983 bezoek gekregen had van twee mannen die “niet al te recht in hun schoenen leken te staan”. Ze reden met een rode Golf, een wagen die sterk leek op die welke begin die maand ontvreemd was aan de auberge ’Au Trois Canards’ in Ohain. De twee mannen waren op zoek naar een nog bruikbaar oude portier. De geïntrigeerde garagehouder uit Ecaussines had beide klanten aandachtig opgenomen en zelfs de nummerplaat van de Golf opgetekend. Ook hij twijfelde er niet aan dat het wel degelijk om Robert Becker en Francesco Nardella ging. Deze laatste was een 52-jarige Italiaanse garagehouder, al vermeld door Michel Cocu in zijn bekentenissen over de slachting in de Colruyt in Nijvel.

Francesco Nardella zou zich weldra op de kantoren van de gerechtelijke politie van Nijvel bevinden. Hij was daar uitgenodigd in verband met de gevonden verfverstuiver (zwarte verf, merk Sikkens, op basis van polyerethaan). Deze verstuiver werd geanalyseerd in de laboratoria Dupont de Nemours in België en in de Verenigde Staten. Deze analyses toonden aan dat de eigenschappen van deze verstuiver volledig overeenstemden met die van de verstuiver die gebruikt werd om de aan de ’Au Trois Canards’ gestolen rode Golf zwart te spuiten.

Verder onderzoek toonde aan dat de verfverstuiver geleverd werd door Max Urbain, bijgenaamd ’Max le Ferrailleur’. Max bevestigde dit in de lokalen van de gerechtelijke politie en voegde hieraan toe het in Nijvel neergekogelde echtpaar Fourez-Dewit te kennen... De wereld is klein.

Bron: De Bende (Dupont - Ponsaers) | 1988

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

De getuigenissen spreken elkaar toch wat tegen:

  • 2 oktober: De rode Golf wordt gestolen in Ohain.

  • 6 oktober: De auto wordt op basis van de nummerplaat van Van Camp opgemerkt in Namen (parking Renault). De auto is dan al zwart.

  • 7 oktober: De auto wordt in Namen (Rue de l’étoile) opnieuw opgemerkt door een getuige.

  • 7 oktober: De auto wordt in Beersel gebruikt, achterbank wordt achtergelaten op de parking.

  • 8 oktober: De auto wordt door getuige opgemerkt in Jambes (Avenue Materne).

  • Eind oktober: Nardella en Becker worden in Ecaussinnes door garagist opgemerkt met een rode Golf zoals die uit Ohain. Ook deze getuige noteert de nummerplaat (maar er wordt niet uitdrukkelijk vermeld welke nummerplaat het was).

Stel dat de laatste getuige ook de nummerplaat FGK-991 genoteerd heeft, dan is er toch iets raars aan de hand.

115

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

Merovinger wrote:

Blijkbaar was dus onderstaande piste om één of andere reden niet de juiste. Of net wel?

Uit de mond van een neef van Robert Becker hadden de onderzoekers ook vernomen dat Baloo de laatste tijd op zoek was naar nummerplaten en spatborden van een Volkswagen Golf. Ze hadden zelfs de getuigenis opgetekend van een garagehouder uit Ecaussines die verklaarde dat hij eind oktober 1983 bezoek gekregen had van twee mannen die “niet al te recht in hun schoenen leken te staan”. Ze reden met een rode Golf, een wagen die sterk leek op die welke begin die maand ontvreemd was aan de auberge ’Au Trois Canards’ in Ohain. De twee mannen waren op zoek naar een nog bruikbaar oude portier. De geïntrigeerde garagehouder uit Ecaussines had beide klanten aandachtig opgenomen en zelfs de nummerplaat van de Golf opgetekend. Ook hij twijfelde er niet aan dat het wel degelijk om Robert Becker en Francesco Nardella ging. Deze laatste was een 52-jarige Italiaanse garagehouder, al vermeld door Michel Cocu in zijn bekentenissen over de slachting in de Colruyt in Nijvel.

Francesco Nardella zou zich weldra op de kantoren van de gerechtelijke politie van Nijvel bevinden. Hij was daar uitgenodigd in verband met de gevonden verfverstuiver (zwarte verf, merk Sikkens, op basis van polyerethaan). Deze verstuiver werd geanalyseerd in de laboratoria Dupont de Nemours in België en in de Verenigde Staten. Deze analyses toonden aan dat de eigenschappen van deze verstuiver volledig overeenstemden met die van de verstuiver die gebruikt werd om de aan de ’Au Trois Canards’ gestolen rode Golf zwart te spuiten.

Verder onderzoek toonde aan dat de verfverstuiver geleverd werd door Max Urbain, bijgenaamd ’Max le Ferrailleur’. Max bevestigde dit in de lokalen van de gerechtelijke politie en voegde hieraan toe het in Nij vel neergekogelde echtpaar Fourez-Dewit te kennen... De wereld is klein.

Bron: De Bende (Dupont - Ponsaers) | 1988

Ik heb net ook dit segment gelezen in dat boek. Dat boek is geschreven in '86 en gepubliceerd in '88 meen ik te herinneren. Ideaal boek om te zien wat de onderzoekers van toen al wisten en wat hun focus was net na de feiten. Een goede samenvatting van de eerste onderzoeksactiviteiten

Zouden de speurders van nu echt niet weten wat toen al onderzocht is? Zou die actieve kennis echt verloren zijn na alle overdrachten en teamwissels? Wij lezen een paar boeken van 300 blz van Geens, Ponsaers en sommige misschien ook Bouten, en we zouden meer overzicht hebben dan CWB met hun 3 mln blz? Dat kan toch niet?

En dan vragen ze bij Farouk... Wie weet meer over deze transformatie van de rode GTI? Ik val van mijn stoel.

Ik hoop dat hun info die Ponsaers beschrijft idd een dood spoor was... En niet een vergetelheid of gebrek aan dossierkennis bij CWB.

116

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

Even melden dat de Golf voor 7 oktober al zwart geschilderd was, zie overval in Beersel. Zou die Max Urbain familie zijn van Fernand Urbain? Hoe kan hij Fourez-Dewit kennen?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

117

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

Nog eentje:
https://i.ibb.co/nPdSHhH/gtiohain-ne.jpg

Non semper ea sunt quae videntur

118

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

FreCR wrote:
coconut wrote:

Volgens Cobra hebben de speurders hun eigen dossier niet gelezen. Hij beschrijft waar de rode wagen een zwarte werd » www.bendevannijvel.online

In "het dossier" rond de Bende Van Nijvel zit een laboverslag van de analyse van de verf welke gebruikt werd om de Golf te herspuiten. De analyse en het verslag werd afgeleverd en uitgevoerd door Dupont in o.a. hun labo in Mechelen. Daarbij zijn gegevens zoals het gebruikte merk van de polyurethaanverf gekend. Zelfs ik weet welk specifiek merk van polyurethaanverf er uit die analyse kwam, dus dan weten de speurders die met dat deel van het onderzoek bezig zijn dat zeker ook wel. wink

Dat ze hun eigen dossier niet gelezen hebben moet dus met een korreltje zout genomen worden denk ik. Dat niet elke speurder het volledige dossier heeft gelezen, dat is logisch. Tegen dat je rond zou zijn mag je in pensioen bij wijze van spreken (en op die manier werkt een onderzoek in een dossier met zo'n omvang niet).

De CWB kent zeer goed de inhoud van het deskundig verslag in het dossier. De vraag is wie dit voertuig behandelde.

119

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

Er was niet enkel een expertise gedaan van de verf, ook van de verfverstuiver volgens Dupont & Ponsaers. Men had ook een verdachte.

Francesco Nardella zou zich weldra op de kantoren van de gerechtelijke politie van Nijvel bevinden. Hij was daar uitgenodigd in verband met de gevonden verfverstuiver (zwarte verf, merk Sikkens, op basis van polyerethaan). Deze verstuiver werd geanalyseerd in de laboratoria Dupont de Nemours in België en in de Verenigde Staten. Deze analyses toonden aan dat de eigenschappen van deze verstuiver volledig overeenstemden met die van de verstuiver die gebruikt werd om de aan de ’Au Trois Canards’ gestolen rode Golf zwart te spuiten.

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

Bossi wrote:

De CWB kent zeer goed de inhoud van het deskundig verslag in het dossier. De vraag is wie dit voertuig behandelde.

Wat bedoel je precies met het woord 'behandelde' in je zin 'De vraag is wie dit voertuig behandelde'? Bedoel je wie het onderzoek naar deze wagen gedaan heeft? Of bedoel je wie de auto herspoten heeft?