1

Topic: Bende Montalto

De bende bestaat uit volgende personen:

  • Angelo Montalto

  • Salvatore Montalto

  • Marcel Debroye (36)

In totaal werden er 11 mensen in beschuldiging gesteld, waaronder drie door het parket van Nijvel.

Angelo en Salvatore Montalto woonden in Namen en zijn van Italiaanse origine. Macel Debroye woonde in Waret en werkte bij de BOB in Namen.

Feiten:

  • Een brandkofferkraak in een grootwarenhuis in Waver.

  • Een gewapende overval op het postkantoor van Fosses-la-Ville, in maart 1985. Daarbij werd 300.000 frank buitgemaakt.

Stond de in Ohain gestolen VW Golf voor de deur van deze familie Montalto?

De auto werd met zekerheid gezien bij een lid van de familie Montalto in Namen.

Bron: Vertrouwelijke nota BOB Waver | 14 Augustus 1985

Naamse BOB’er aangehouden

Een onderzoek dat door de rijkswacht van Waver werd ingesteld naar aanleiding van een brandkofferkraak in een plaatselijk grootwarenhuis, leidde tot de aanhouding van twee verdachten. Het betrof twee Italianen, Angelo en Salvatore Montalto, die in het Naamse verbleven. Verder onderzoek en ondervragingen leidden ten slotte tot de aanhouding van een rijkswachter die te Namen deel uitmaakt van de BOB, de 36-jarige M.D.B. Hij wordt er van verdacht het beroepsgeheim te hebben geschonden omdat hij beide aangehoudenen informatie doorspeelde die het onderzoek konden doen doodlopen. De BOB’er ontkent alle schuld.

Bron: Gazet van Antwerpen | 23 April 1985

Naamse BOB'er was ook overvaller

De Naamse rijkswachter waarvan de aanhouding gemeld werd in verband met het doorspelen van vertrouwelijke informatie uit het gerechtelijk dossier aan een paar Italiaanse inbrekers is een tweede maal in beschuldiging gesteld. Deze BOB'er zou zelf deelgenomen hebben aan een overval op een postkantoor te Fosses-la-Ville waar de overvallers gewapenderhand binnenvielen.

Bron: Gazet van Antwerpen | 24 April 1985

BOB’er blijft aangehouden

De raadkamer van Nijvel heeft de opheffing van beslag bevolen op het dossier dat in april jl. werd geopend en had geleid tot de aanhouding van een BOB’er uit Namen. Het dossier handelt over een aantal diefstallen onder verzwarende omstandigheden waarvan 11 mensen worden beschuldigd.

Drie mensen waren onder aanhoudingsmandaat geplaatst in Nijvel. Dinsdagavond heeft onderzoeksrechter Marotte van Namen slechts twee aanhoudingsmandaten verlengd. De derde ging vrijuit.

Salvatore Montalto (32) uit Namen en de BOB’er Marcel Debroye (36) uit Waret blijven aangehouden. Zij worden beschuldigd te hebben deelgenomen aan een overval in maart jl. op het postkantoor van Fosses-la-Ville bij Namen. Toen werd 300.000 frank buitgemaakt. Beide mannen ontkennen iets met de zaak te maken te hebben.

Bron: Gazet van Antwerpen | 17 Mei 1985

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Bende Montalto

Nog in 1985 wordt een familie Montalto het slachtoffer van een brandstichting. Ik heb geen idee of er een verband is met de "bende Montalto", maar het is een interessant detail:

Brandstichting te Vorst

Een onbekende stichtte maandag even voor middernacht opzettelijk brand in de slaapkamer van een appartement, Neerstallesteenweg 290 te Vorst. Volgens een deskundige goot de dader een hoeveelheid alcohol op het bed alvorens het in brand te steken. Op het ogenblik van de brand vertoefden de eigenaars, de familie Montalto, bij vrienden in de streek van Luik. Dankzij een buurvrouw die de brandweer tijdig verwittigde, bleef de schade beperkt tot de slaapkamer.

Bron: Gazet van Antwerpen | 3 Januari 1985

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Bende Montalto

Dit is een ongemeen interessante zaak.

4

Re: Bende Montalto

Toch iemand die het opmerkt. smile Een BOB'er die mee misdaden pleegt, waaronder een inbraak in een grootwarenhuis in Waver, en de VW Golf van Van Camp die voor de deur wordt gezien van de familie Montalto. Dit lijkt me een zeer interessante piste.

Jammer genoeg valt er in het archief van de Gazet van Antwerpen niets meer te vinden over die bende. Ook het archief van Le Soir geeft geen resultaten. Het kan natuurlijk dat de journalisten op een bepaald moment gebruik hebben gemaakt van initialen maar dan wordt het praktisch onmogelijk om iets te vinden.

Het is ook vreemd dat de rapporten van de BOB van Waver wel vermelden dat de VW Golf op die specifieke plaats gezien is, maar dan niet verder ingaan op deze piste. (Althans in de rapporten die ik heb.)

Misschien moet ik eens gaan lunchen in Namen. Met wat geluk weet een restaurantuitbater meer te vertellen. smile

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Bende Montalto

Ben wrote:

Het is ook vreemd dat de rapporten van de BOB van Waver wel vermelden dat de VW Golf op die specifieke plaats gezien is, maar dan niet verder ingaan op deze piste. (Althans in de rapporten die ik heb.)

Misschien werd het gegeven al onderzocht en is men tot de conclusie gekomen dat het gegeven niet relevant is.

6

Re: Bende Montalto

Met dat gegeven houd ik altijd rekening maar dan zou het leuk geweest zijn als de BOB'ers van Waver dat mee hadden opgenomen in hun rapporten. wink

Ik ben nog eens een keer door de rapporten gegaan en in het rapport van 18 maart 1985 staat een uitgebreid schema. Helemaal onderaan worden de Montalto's vermeld. Het is een lijn van Murat (*) naar een kader waarin hun namen staan (zijn dat de namen van de 'Bende Montalto'?).

(*) Ik ga ervan uit dat die Murat Kapllan Murat is.

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/schema10.png

Noot: de pijlen heb ik zelf toegevoegd.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Bende Montalto

Ziehier het volledige artikel in BC II » Forum

8

Re: Bende Montalto

kippesoep422 wrote:

Misschien werd het gegeven al onderzocht en is men tot de conclusie gekomen dat het gegeven niet relevant is.

En indien het onderzocht is geweest, is het ook interessant om te weten wie dat onderzoek in Namen heeft uitgevoerd vermits een lid van Naamse BOB betrokken was bij de misdrijven van die bende.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube