Re: Elsene

EricF wrote:
Boemerang wrote:

Het is de Colt die interessant is...

Waarom is dat?

Ja, waarom is die Colt-revolver interessant?

142

Re: Elsene

Asjemenou wrote:
EricF wrote:

Waarom is dat?

Ja, waarom is die Colt-revolver interessant?

Bij Dekaise is er een Colt buitgemaakt:

http://killersbrabant.be/facts/1982/dekaise-nl.html

143

Re: Elsene

Omdat imazibraine sprak met Walter De Smet dat de Bende Van Nijvel weleens kon bestaan uit rijkswachters, staatsveiligheid in combinatie met Franse gangsters en Marokkaanse boeven was ik op zoek naar info hierover...

Elsene

blijkbaar heeft de gangster Francis Vanverberge ook nog in Elsene gewoond, in de Schoonzichtstraat, dit in de jaren 80!

in 1988 werd hij ergens in de Louizalaan opgepakt door

Reiniers!

waarom zou deze schurk niet bij de Bende Van Nijvel kunnen gehoord hebben?

144

Re: Elsene

J&B wrote:

blijkbaar heeft de gangster Francis Vanverberge ook nog in Elsene gewoond, in de Schoonzichtstraat, dit in de jaren 80!

in 1988 werd hij ergens in de Louizalaan opgepakt door

Reiniers!

waarom zou deze schurk niet bij de Bende Van Nijvel kunnen gehoord hebben?

De juiste vraag is 'waarom wel'?  Als je je afvraagt 'waarom niet' kan je een heel forum met alles wat crimineel is en oeverloos gezwets vullen. Helaas is dat ook wat de afgelopen weken lijkt te gebeuren...

Re: Elsene

Pfff Guy Bouten vroeg zich ook een momentje af of Jean-Paul Bernard Contat niet de reus was.

“Volgens Jean Paul Contat zelf zat hij ononderbroken in het Vreemdelingenlegioen, Jean Paul Contat zijn vrouw zei ervoor -eerder toevallig- dat hij tussen 1982 en 1986 in Frankrijk verbleef.  Dit is gek genoeg overlappend met de periode van de aanslagen van "De bende van Nijvel".

Dan schrappen we Francis Vanverberghe van ‘het lijstje’ en laten we Contat staan?

Vanverberghe lijkt me nog niet zo gek om toch op “het lijstje” te laten staan. Genoeg elementen die hem wel in de ranking op dat lijstje laten stijgen.

Er is op dit forum vaak genoeg gesproken over Marseille, Elsene, drugs, Reyniers, “the French connection” (waarvan Vanverberghe het hoofd was), wapentrafiek, gewapende overval op een geldtransport, smokkel van heroïne, … allemaal elementen die ik nog niet rechtstreeks gelezen heb bij Contat…of Bonkoffsky.

Daarom dus wel, just my opinion.

Re: Elsene

Ben wrote:

Waar kwam de Bende vandaan? Waarschijnlijk niet uit Nijvel, maar van alle andere plaatsen in België is Elsene één van de grootste kanshebbers. En wel hierom:

Op 10 mei 1982 steelt de Bende een Austin-Allegro in de Huysmanslaan in Elsene.

De VW Santana die de Bende een tijdje gebruikte, had een valse nummerplaat. De combinatie was gekopieerd van een auto van hetzelfde model van iemand die in de Huysmanslaan in Elsene woonde.

De Santana zou geparkeerd zijn geweest met Franse nummerplaten ter hoogte van Boondaalsesteenweg 525 te Elsene.

De daders die de taxichauffeur Constantin Angelou vermoorde zijn ingestapt aan het Flageyplein in Elsene.

Het Flageyplein in Elsene was blijkbaar een soort ontmoetingsplaats voor de Bende: (...) Albert Van Den Abiel werd verzocht 4.403 frank te betalen, omdat hij zogezegd op 28 december 1985 in Elsene zijn auto aan het Flageyplein had achtergelaten. Het was echter niet zijn auto maar een BMW met valse nummerplaten die dezelfde combinatie had als de nummerplaten van Van Den Abiel.

De VW Golf die Bende meenam na hun 'overval' in Ohain kreeg ook valse nummerplaten. Die combinatie behoorde toe aan iemand die in de rue du Mail in Elsene woonde.

In 1983 werkt mevrouw Geneviève Van Lindt De Jeugd in Elsene. De avond dat haar wagen werd gestolen, reed zij van haar werk in Elsene naar Lasne, waar ze woonde. Zijn de dieven haar van in Elsene gevolgd?

Nog een paar andere zaken uit Elsene:

Nadat Bouhouche samen met Robert 'Bob' Beijer in 1983 de rijkswacht verlaten had, stichtte het duo in april het detective-agentschap 'Agence Recherche Investigation' (ARI) aan de Vorstlaan in de Brusselse randgemeente ... Elsene.

De firma Nutribel, die genoemd wordt in het rapport van de BOB van Waver, had haar kantoren in de Herfststraat nummer 22.

In 1984 werd Christine Van Hees gezien toen ze aanbelde aan een huis in de Adolphe Buyllaan nummer 144 in Elsene.

Moesten er nog zaken zijn die ik vergeten ben, kan je ze hieronder aanvullen. Het is in ieder geval al een indrukwekkend lijstje. Ah ja, voor zij die Elsene niet weten liggen » Google Maps

Het kan ook een pleisterplaats voor hen zijn geweest, dus waar zij niet woonden maar wel vaak kwamen. De taxirit die zijn vanuit Elsene bestelden voerde hen naar Bergen, alwaar er die nacht geen auto gestolen werd, dus is het aannemelijker om te veronderstellen dat zij dáár een onderkomen hadden en niet in Elsene, anders waren ze wel in Elsene gebleven die nacht. Wat deze verblijfplaats in Bergen betreft denk ik aan de plek die hier beschreven wordt, in het topic over de moord op Angelou.

Columbo wrote:

Op zowat 4 km van de Rue Terre de Prince in Bergen waar de taxi teruggevonden werd, langs de Route de Wallonie te Ghlin is (was?) er een zigeunerkamp met een zeer slechte reputatie. In 2004 is men er binnengevallen met 300 man! 10 dagen ervoor was men er ook al binnengevallen met enkele agenten, en die werden het ziekenhuis in geklopt met baseballbats. Men zocht 2 lijken die intussen natuurlijk verdwenen waren. Men nam o.a. 20 auto's waarvan men de herkomst niet kon bewijzen in beslag, twee vuurwapens en munitie. Geen doetjes alvast.

Niet hun enige verblijfplaats wellicht, want het kan goed zijn dat zij uit verschillende kampen afkomstig waren, zoals ook die in de buurt van Beersel, een omgeving waar de BvN regelmatig delicten pleegde. 4 kilometer is niet zo ver om te lopen, want je kunt moeilijk om de hoek parkeren als er een lijk in de kofferbak ligt natuurlijk, maar je wilt ook niet te ver hoeven lopen  Bergen ligt dan weer op een steenworp afstand van Maubeuge, dus is het vrij aannemelijk dat zij hier een onderkomen hadden, want om wat levensmiddelen te stelen ga je ook niet al te ver rijden. Om dezelfde reden moeten zij m.i. ook in de buurt van Beersel een onderkomen hebben gehad, want om na sluitingstijd te schransen in een herberg (zoals ze meerdere malen hebben gedaan) ga je ook niet al ver rijden.

1 + 1 = 2

Re: Elsene

Omdat Elsene de hippere / rijkere kant van Brussel is?

Als je grote sier wil uithangen en geld wil laten rollen of wil investeren in immo zou ik ook voor Elsene, bovenkant Sint-Gillis / Vorst, Woluwe, Watermaal, Ukkel, Tervuren, Av. Louise,... kiezen.

Daar zit het geld, daar gaan de fils à papas studeren / feesten (enigen die zich toendertijd drugs konden veroorloven),

Veel groen en bos om dingen te begraven, een grote vijver in Elsene waar ze dit jaar nog maar eens '5 ton' verloren goederen hebben opgevist (dit was resultaat na nog maar 1 dag vissen).

Re: Elsene

club_le-happy-few wrote:

Omdat Elsene de hippere / rijkere kant van Brussel is?

Als je grote sier wil uithangen en geld wil laten rollen of wil investeren in immo zou ik ook voor Elsene, bovenkant Sint-Gillis / Vorst, Woluwe, Watermaal, Ukkel, Tervuren, Av. Louise,... kiezen.

Daar zit het geld, daar gaan de fils à papas studeren / feesten (enigen die zich toendertijd drugs konden veroorloven),

Veel groen en bos om dingen te begraven, een grote vijver in Elsene waar ze dit jaar nog maar eens '5 ton' verloren goederen hebben opgevist (dit was resultaat na nog maar 1 dag vissen).

Precies, ik denk dat ze daar vooral kwamen voor vertier maar er geen vaste verblijfplaats hadden. Ze lieten er hun geld rollen maar hadden daardoor geen geld meer om de taxi (naar huis) te betalen, hetgeen Angelou noodlottig is geworden. Het is immers niet echt uitzonderlijk dat een taxichauffeur om die reden vermoord wordt, het is al zo vaak gebeurd helaas.Door hem van zijn geld te beroven kregen ze ook weer wat cash op zak.

1 + 1 = 2

Re: Elsene

De meeste verdachten hebben een band met Elsene.

En Angelou zou ook gekend geweest zijn met de cafés aan het zuid, waar alles te koop was aan een prijsje.

En waar ook gekaart en gepokerd werd. In die tijd ook enkele cafés waar ge 'naar boven kon gaan'.

Kortom in de latere uurtjes toch iets ruiger, dan in de gemiddelde cafés met als doelpubliek ambtenaren. Het soort plaatsen waar degenen komen die het daglicht niet kunnen verdragen.

Er werden zeker ook veel schulden gemaakt. En monden voorbijgepraat.

U moet zich in die tijdsgeest inleven, want heel die buurt is inmiddels opgekuist.

Re: Elsene

Ja, en voor J&B is dat een reden om te veronderstellen dat alles verband houdt met elkaar en daarmee met de BvN, hetgeen uitmondt in oeverloos gezwets, zoals ook 'EricF' hierboven al constateerde.
Nu jij over dat kaarten begint herinner ik me dit bericht dat ik gisteren las:

Ben wrote:
Merovinger wrote:

Hector Riské, de buurman die de politie gebeld heeft na de raid op de fabriek Wittock-Van Landeghem in Temse, herkende eind 1983 op een foto in de krant het gezicht van Robert Becker als één van de moordenaars die hij gezien heeft.

Ook volgens Vittorio was Robert Becker één van de daders van de overval in Temse.

Bron: Onderzoek overval Colruyt Nijvel

Becker werd ook verdacht van de dubbele moord in Anderlues. Voor diedag bleek hij echter over een ijzersterk alibi te beschikken, want twee rijkswachters zagen hem op een kaartwedstrijd waaraan ze zelf deelnamen.

Een nichtje van Robert Becker - Anna - was kortstondiggetrouwd met Philippe De Staerke. Zijn bijnaam was Balou,wat in de zigeunertaal 'varken' betekent. Hij zou door diverse getuigen in Temse zijn opgemerkt in de Saab terwijl hij de fabriek in het oog hield. Maar ook dat spoor liep dood.

Guy Bouten ontmoette Becker tweemaal in zijn woonplaats Jemappes. Hijantwoordde heel spontaan op de vragen en ik [Guy Bouten] had nooit de indruk dat ik tegenover een moordenaar zat. Hoewel het nooit tot een proces kwam, kostte het Becker een fortuin om het honorarium van zijn dure Brusselse advocaat op te hoesten en zag hij zich verplicht zijn vrachtwagen en auto te verkopen. Op zijn rechterarm merkte ik een tattoo op met de naam Johnny.

De politie-informant Francis Van Binst zag Vincent Louvaert in Brussel in de gestolen Golf van Van Camp in het gezelschap van Becker. 

Bron: De Bende van Nijvel: Verraad, Manipulatie, Geheime Diensten| Guy Bouten

Dit alibi zou Robert Becker vrijpleiten van betrokkenheid bij de BvN, maar het kan ook zijn dat hij wist wat er te gebeuren stond en juist daarom het gezelschap van die rijkswachters heeft opgezocht die avond. Deze daad lijkt inderdaad immers maar één doel gehad te hebben en dat was om alibi's te verschaffen aan verschillende verdachten. Hij kan zijn uitgevoerd door enkele leden van de BvN zelf, of door vrienden die wisten waar zij hun wapens en auto's' verborgen, met de bedoeling om hen zo vrij te krijgen, wat ook is gelukt.

1 + 1 = 2