Topic: Boek: De Bende van Nijvel en de CIA

In de loden jaren tachtig sloeg de Bende van Nijvel toe, waarbij er minstens 28 doden vielen. De CCC pleegden 25 aanslagen met vooral materiele schade. De Bende en de CCC maakten deel uit van de Strategie van de Spanning, een concept van de Amerikaanse generaal Westmoreland dat de steun genoot van de CIA. Het opzet was om de westerse democratieen te versterken.

De daders gingen schuil achter de facade van een ondergronds Gladio- of stay-behindnetwerk. Hun officiele opdracht was om tijdens de Koude Oorlog een mogelijke inval te weerstaan van het communistische Oostblok. Maar Gladio werd een instrument in handen van extreemrechts, dat een sterke staat nastreefde, en van een maffieuze organisatie die vooral actief was in de drugs- en wapenhandel.

De auteur schetst een portret van de deelnemers aan deze terreurgolf en leidt de lezer door een kluwen van geweld, corruptie, chantage en valse sporen tot alle elementen van deze immense puzzel in elkaar passen.

Auteur: Guy Bouten
Uitgever:  2011
Genre: Geschiedenis, Geschiedenis
Verkoopprijs:  € 19,95
Aantal pagina's:  344
Uitvoering:  paperback
ISBN-nummer:  9789461310774

https://standaardboekhandel.be/images/9789461310774.img?img=/images/024/8840943665182.jpg&w=246&h=362

» www.boek.be

Re: Boek: De Bende van Nijvel en de CIA

Benieuwd of hij deze keer echt met duidelijke bewijzen komt.

3 (edited by Firestorm 17-10-2011 11:20)

Re: Boek: De Bende van Nijvel en de CIA

Al kwam Bouten in het vorige boek niet met 'bewijzen', het bracht wel extra informatie en dynamiek aan het Bende verhaal. Dit onderwerp moet in het nieuws blijven en bepaalde mensen moeten hun mond open gaan doen, om het raadsel op te lossen!

Wanneer komt het boek precies uit?

4

Re: Boek: De Bende van Nijvel en de CIA

Firestorm wrote:

Wanneer komt het boek precies uit?

Volgens de uitgever oktober 2011 (nu dus) » www.vanhalewyck.be

De foto op de cover komt mij trouwens heel bekend voor.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

5

Re: Boek: De Bende van Nijvel en de CIA

Kan bij deze bevestigen dat het boek al te koop is bij de betere boekhandel.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

6 (edited by dim 17-10-2011 16:21)

Re: Boek: De Bende van Nijvel en de CIA

Reuze. Iemand al de kans gehad om het boek te doorbladeren?

7

Re: Boek: De Bende van Nijvel en de CIA

Ik ga straks proberen wat eerste indrukken hier te formuleren.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

8 (edited by Firestorm 17-10-2011 19:58)

Re: Boek: De Bende van Nijvel en de CIA

Ik wou het boek al bestellen via internet, maar in Nederland is deze nog niet te bestellen. Helaas. Ik moet dus nog even geduld hebben. Ben benieuwd naar de indrukken Ben!

Voor de rest heb ik nog een inkijkexemplaar gevonden via Bol.com » www.bol.com

Ik denk dat Bouten behoorlijk wat nieuwe feiten aan het licht brengt, want de eerste bladzijden zijn wat mij betreft veelbelovend!

9

Re: Boek: De Bende van Nijvel en de CIA

Inderdaad, ik zit nog maar aan pagina 25 maar ik moet zeggen: zéér interessant. Eén van de voordelen in verband met vorig boek: foto's en kopies van pv's.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Boek: De Bende van Nijvel en de CIA

Deze keer heeft Bouten zijn best gedaan om zijn boek te stofferen met foto's, PV's en brieven. Ik heb op de eerste 35 bladzijden al een aantal heel straffe uitspraken en rechtstreekse beschuldigingen van Bouten gelezen. Benieuwd of hij door deze mensen ook voor de rechtbank zal gedaagd worden. Vooral de getuigenis van de vrouw van Bougerol is héél opmerkelijk!

Het stof begint eindelijk op te waaien van dit dossier en de "lijken" beginnen uit de kast te vallen. Het is duidelijk dat er over dit boek véél zal gezegd en geschreven worden en dat het nog meer reacties zal losweken dan zijn vorige boeken bij mensen uit het milieu die de betrokken kennen of gekend hebben.

Ben, jammer dat Bouten niet naar je site heeft gerefereerd maar je mag er zeker van zijn dat de publicatie van zijn boek ervoor zal zorgen dat het bezoekersaantal van de website de komende weken serieus zal toenemen. smile

Maar sorry gasten ik moet jullie nu laten en verder lezen want ik ben benieuwd wat hij nog allemaal op papier heeft durven zetten.