Topic: Theorie van patrickhaemers

Steevast tracht de pers en gerecht ons wijs te maken dat de Bende van Nijvel die tussen 1982-85 28 doden maakte professioneel handelde. Niets was minder waar, het waren suïcidale nietsnutten uit het harddrugmilieu die met zelf gestolen amateuristische wapens zoals riotguns, brownings en godbetert een eendenroer het vuurgevecht en een gewisse dood zochten. Dat het zover niet kwam is te wijten aan de politiediensten die niet zelden het hazenpad kozen als ze meenden een auto te ontwaren die van de bende kon zijn. Slechts 2 personen, niet toevallig zware junks wisten informatie over de bende.

  1. Philippe, alias Johnny, De Staerke. Betrokkene, ook wel eens "le baron des frites" genoemd ging enkele uren voor de overval op de Delhaize in Aalst, november 1985 waarbij 8 doden vielen een opvallend verkenningsritje maken naar dat warenhuis. Erg professioneel is dit allemaal niet. De Staerke stamde uit een marginale zigeunerclan en werd later voor een reeks amateuristische overvallen tot 20 jaar veroordeeld.

  2. Vincent louvaert. Deze junk die in 1984 stierf aan een overdosis beweerde aan een tipgever van de politie, Van Binst volgende informatie die inderdaad bleek te kloppen. Op 17 september 1983 werd het echtpaar Fourez-Dewit vermoord te Nijvel. Volgens Louvaert omdat ze schulden hadden bij Jacques Van Camp. Wat er ook van zij, het Echtpaar Fourez-dewit was heel regelmatig te gast in het restaurant Aux trois Canards te Ohain, eigendom van Van Camp. Louvaert beweerde eveneens dat Van Camp de tip gegeven had voor het stelen van de kogelvrije vesten bij Wittock-Van Landeghem te Temse. Sonja Van Camp, de nicht van Jacques zat in de beheerraad van die firma. Tenslotte beweerde Louvaert dat Van Camp op 17/09/83 vermoord was aan zijn restaurant omdat hij te loslippig was geworden. Volgens hem bestond de bende van Nijvel uit hemzelf, Van Camp, Becker (een marginale zigeuner), Willy De schepper (een marginale carrosier) en Esteveniaert (een tweederangsovervaller). Hoe je het ook draait of keert, junk Louvaert was de enige die detaillistische informatie wist te vertellen over de bende.

Re: Theorie van patrickhaemers

Daar ben ik het niet mee eens. De eerste overvallen annex moordpartijen waren misschien nog amateuristisch te noemen, maar vooral de tweede golf kan je moeilijk onder die noemer plaatsen. Hoe verklaar je anders bv. de toegepaste militaire technieken, de uitgekiende logistiek, het aanleggen van valse sporen? Dit kan toch niet het werk geweest zijn van een bende marginalen? De verklaringen van een aan grootheidswaanzin lijdende ordinaire junk als Louvaert zou ik trouwens met een deftige korrel zout nemen.

3

Re: Theorie van patrickhaemers

De 2de golf is zeker professioneel: de tactieken, voorbereidingen, ... Hoe dan ook, ze zijn overeind gebleven ondanks dat ze vijand nummer één waren voor iedereen, ook al hadden ze hun hulpjes bij de hoge pieten. Ze moesten er toch nog altijd voor zorgen dat ze niet gepakt werden en niet alleen tijdens de overval ook er voor en erna.

Eigenlijk onmogelijk dat ze nooit zijn gevat en dat er nooit iemand de echte waarheid is komen zeggen. Misschien gebeurd dat na de verjaring. Ik weet het niet, de omerta is in die 25 jaar nooit doorbroken. Misschien wel gebeurd maar de verklaringen laten versnipperen of zo. Ik zeg maar wat, als er hulp was van bovenaf kan er veel maar het wil niet zeggen dat het allemaal van zelf gaat.

Re: Theorie van patrickhaemers

Biggus Dickus wrote:

Daar ben ik het niet mee eens. De eerste overvallen annex moordpartijen waren misschien nog amateuristisch te noemen, maar vooral de tweede golf kan je moeilijk onder die noemer plaatsen. Hoe verklaar je anders bv. de toegepaste militaire technieken, de uitgekiende logistiek, het aanleggen van valse sporen?

Ook criminelen kunnen dingen aanleren. Kijk naar de bende van Haemers, zover ik heb kunnen ontdekken doodgewone  jongens die in de loop der jaren een haast militaire  precisie ontwikkelden bij de overvallen op geldtransporten.

Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

5 (edited by LEO 23-12-2010 11:54)

Re: Theorie van patrickhaemers

Niks van militaire precisie. Onder invloed van drugs wachten op het juiste moment om een overval uit te voeren. De plaats delict is vlug gekozen. Als overvaller heb je alleen maar te observeren en de juiste plaats uit te kiezen. Thats All.

Zelf heb ik er 10 jaar waardetransport opzitten in de jaren '80 en '90. Ik weet waarover ik spreek en schrijf. Dagdagelijks de baan op onder een krap tijdschema, op enkele minuten verschil dagelijks op dezelfde plaats toekomen en vertrekken. Het zaakje van waardetransport moet opbrengen, zowel voor de transportfirma als voor de betreffende bank. Voor fouten in je rittenschema moet je verantwoording afleggen. Dit resulteert in routine: Om 13:32 in bank zoveel, om 13 : 51 in een bank verder. Er zijn bankenof makelaars waar de kluis opengaat met een tijdmeter bv.: in bank X gaat de kluis automatisch open van 14:00 tot 14:10. Pas op als je er niet bent.

Dit resulteert in een race tegen de tijd met het gevolg dat je tijdens intercity ritten probeert van je tijd in te halen. In te halen ten kostte van de veiligheid want je aandacht zit op je uurwerk en niet in je zijspiegels. Je hebt geen aandacht meer voor het omgevende verkeer. En dan worden je banden stuk geschoten vanuit een voorbijrijdend voertuig, Krijg je een reeks kogelinslagen op de zij- en voorruit en wordt je geconfronteerd met een door drugs beïnvloede bende overvallers die schieten om te doden.

Ik heb de waardetransportwagen gezien van Ronny Croes na de overval in Groot-Bijgaarden. Men had de achterdeuren er laten uitspringen met een volgens Haemers te zware lading. Dit kostte Ronny Croes het leven. Haemers maakte er zich vanaf dat hij er niet verantwoordelijk voor was dat zijn kompaan de lading te zwaar had gemaakt. Dat er nog tientallen kogelinslagen geteld werden in de laadruimte speelde blijkbaar geen rol.

Militaire precisie. Nee, moordend gedrag uit zelfbescherming. De lafaards. Moest me even van het hart, sorry.

6

Re: Theorie van patrickhaemers

't Is goed LEO. Mijn medeleven met de familie en uw (ex?)-collega's in die zware tijden.

Re: Theorie van patrickhaemers

Ja LEO, ge hebt gelijk. Moesten deze lafaards uitkomen tegen een getraind commando met zelfde wapens zouden hun hinderlagen niet zo doeltreffend zijn geweest. Opgeruimd staat netjes.