1

Topic: Lokeren: 5 December 1985

De Delhaize van Lokeren, om 2u00 's nachts vindt er hier een overval plaatst. De daders gaan aan de haal met een stevige hoeveelheid sigaretten, voor een totale waarde van 164.142 fr. en enkele flessen wijn. Er wordt alarm geslagen en de politie van Lokeren komt ter plaatste. Een getuige verklaard dat hij een BMW zag wegrijden. In de wagen zag hij een schim met een bivakmuts vluchten, richting E17. Enkele uren later, omstreeks 5u05, vindt een verkeerseenheid van de rijkswacht in Merelbeke een BMW in de gracht. Twee personen nemen de vlucht. Vanuit een aangrenzende straat worden lichtsignalen gegeven. De rijkswachters begeven zich in de richting van de signalen en treffen er Edouard Ophalffens en zijn echtgenote Marie Bressan aan. De gestolen sigaretten uit de Delhaize van Lokeren worden in de koffer van BWM gevonden.

In eerste instantie ontkennen Ophalffens en Bressan ook maar iets te maken te hebben met de diefstal, maar vrij snel vallen ze door de mand. Het blijkt dat de twee inbrekers van de Delhaize in Lokeren een defect kregen aan de startmotor en de wagen in de gracht duwden. Zij telefoneerden naar Ophalffens en Bressan, om de buit over te laden. De rijkswachters schrikken zich een aap als ze de BMW van naderbij bekijken. Het blijkt dat de wagen compleet werd omgebouwd: dat er een speciaal contact werd aangebracht in het handschoenkastje, zonder sleutel, dat de achterbank eruit verwijderd is, dat er een opening is aangebracht tussen de passagierszetel en de koffer en dat de koffer van binnenuit geopend kan worden.

Daders » Bende De Staerke

Re: Lokeren: 5 December 1985

Een nogal opvallend verhaal dit, wat eigenlijk weinig bekendheid heeft. Er wordt nooit veel over gesproken, en men twijfelt vaak of dit wel echt met de Bende van Nijvel te maken heeft. Toch is het wel heel apart te noemen dat die auto zo professioneel was verbouwd, wat dan toch weer de indruk geeft dat er professionals aan de gang waren. Als een auto zo gemodificeerd is, lijkt een buit van wat sigaretten en wijn nogal aan de magere kant, dat kun je ook wel met een gewoon autootje doen.

Aan de andere kant konden ze weten dat om een uur of twee 's nachts de Delhaize verlaten was, dus geen kans op moorden op burgers en een woest vuurgevecht met de Politie of Rijkswacht lag ook niet echt voor de hand. Toch hadden ze veel werk verricht aan hun auto.

Het valt me ook op dat het nu in het Waasland is, niet in de buurt van Brussel of Aalst, maar weer een andere kant op, en dan bijna een maand na Aalst. Veel vragen dus: Bende van Nijvel? Copycats? Zlleen voor wat sigaretten? Zwaar verbouwde wagen? En maar weinig antwoorden. Misschien is deze zaak wel veel belangrijker dan we denken. Ik hoop dat echte Bende van Nijvel-kenners eens willen zeggen wat ze van deze kwestie vinden, ik weet er zelf niet zo goed raad mee, en er is nooit zo veel aandacht aan besteed.

Re: Lokeren: 5 December 1985

Misschien bende van Baasrode? Ligt er vlakbij.

Re: Lokeren: 5 December 1985

Dit gegeven heeft, als ik het goed heb, mee de aandacht van de speurders naar de De Staerkes getrokken. Ik persoonlijk - en velen met mij, vermoed ik - zie er nog altijd een aanwijzing in dat de De Staerkes rechtstreeks aan de Bende te linken vallen. Twee feiten zijn zeer intrigerend:

  • Het feit dat ze op een gewone weekdag, rond twee uur 's nachts sigaretten en wijn stelen. De link met Beersel (champagne, reebout, ...  tussen twee en vier 's nachts), de Colruyt in Nijvel (koffie, olie, ..., rond half twee 's nachts), de overval in Maubeuge (thee, wijn, champagne, rond half vier 's nachts) is niet te negeren. Vooral die met Maubeuge is moeilijk weerlegbaar, voor de twee andere overvallen, zeker Nijvel, wordt ook moord als motief naar voren geschoven.

  • De omgebouwde wagen, die doet denken aan wagens van de Bende.

Uit de tekst leid ik af dat Ophalffens en Bressan (is meer bekend over deze mannen?) niet de inbraak zelf pleegden. Het artikel zegt echter niet wie dat wel waren. Weet iemand hier meer over?

Re: Lokeren: 5 December 1985

Hestur wrote:

Uit de tekst leid ik af dat Ophalffens en Bressan (is meer bekend over deze mannen?) niet de inbraak zelf pleegden. Het artikel zegt echter niet wie dat wel waren. Weet iemand hier meer over?

Ik dacht dat het buiten kijf stond dat het Van Esbroeck en een kompaan waren?

Re: Lokeren: 5 December 1985

De officiële versie van het gerecht Dendermonde wijst inderdaad Van Esbroeck en Salesse aan als schuldigen van deze inbraak, en via hen werd de link gelegd met de bende De Staerke. Maar dat is juist wat ik zo opvallend vind aan deze zaak, het is amper een maand geleden dat er bij de Delhaize van Aalst een complete moordpartij plaats vind en onze vrienden Salesse en Popolino gaan met een vergelijkbaar voertuig inbreken bij een Delhaize in het Waasland en met Brenneke-munitie in de wagen, net als de Bende gebruikte.

Dat is toch raar? Ze konden toch verwachten dat alle politie en rijkswachteenheden de Delhaizes extra goed in de gaten hielden. Maar nee, voor een flink pak sigaretten nemen ze het risico, en worden dan natuurlijk net gesnapt, al was het dan niet rechtstreeks. Ze hadden een stel van die stomme sigaretten ook gewoon ergens in het Brusselse kunnen scoren met voor mijn part een gestolen Lada.

Men zegt altijd dat Salesse zo panikeerde na Aalst, nou dat was dan snel over, want drie weken later is ie alweer bij een Delhaize criminele zaken aan het ondernemen. Natuurlijk, er zijn verder geen doden bij gevallen, Godzijdank, maar ik blijf het allemaal erg raar vinden. Zoals ik al zei, deze zaak is misschien wel veel belangrijker dan we zo op het eerste gezicht denken. Eigenlijk is het een bijna rechtstreekse lijn Delhaize-bende De Staerke, dat valt toch niet te ontkennen.

Verder blijf ik iedereen uitnodigen om zijn of haar visie te geven op deze relatief onbekende Delhaize-raid. Ik weet er zelf gewoon veel te weinig van, maar er zijn hier zeker mensen die hun oordeel kunnen geven over deze kwestie.

Re: Lokeren: 5 December 1985

Martin Holland wrote:

Ik weet er zelf gewoon veel te weinig van, maar er zijn hier zeker mensen die hun oordeel kunnen geven over deze kwestie.

Van Esbroeck zelf doet uitgebreid kond van deze inbraak in zijn 'memoires'.

8 (edited by Henk 29-12-2010 19:38)

Re: Lokeren: 5 December 1985

Als ik het me goed herinner wordt van Esbroeck ook als serieuze mogelijkheid gezien als de Reus van de bende.

Re: Lokeren: 5 December 1985

Dat is ook niet helemaal onbillijk, ik heb ooit eens iemand horen zeggen dat hij er zelf van overtuigd was dat de overval in Beersel, waar men zelfs twee reuzen signaleerde, werd uitgevoerd door 'Popolino' en 'Stereo' en dan nog een kleinere man, die men dan maar 'de killer' noemt. Natuurlijk zal van Esbroeck niet zeggen dat hij deel uitmaakte van de Bende van Nijvel, en misschien is het ook niet zo, maar zowel Stereo Papodoloulos, als Patrick Haemers, als hijzelf zijn serieuze kanshebbers. En natuurlijk was 'de reus' ook niet elke keer dezelfde persoon, en waarschijnlijk 'de killer' ook niet.

10

Re: Lokeren: 5 December 1985

Martin Holland wrote:

Maar dat is juist wat ik zo opvallend vind aan deze zaak, het is amper een maand geleden dat er bij de Delhaize van Aalst een complete moordpartij plaats vind en onze vrienden Salesse en Popolino gaan met een vergelijkbaar voertuig inbreken bij een Delhaize in het Waasland en met Brenneke munitie in de wagen, net als de Bende gebruikte.

Klopt. Hondsbrutaal en (te) overmoedig voor een beperkte buit. Nog zo'n parallel met de Bende van Nijvel. Ik denk dat bij de politie en Delhaize-directie vooral angst heerste dat er nog eens overdag een overval/moordpartij zou plaatsvinden. Dat doet de vraag rijzen of de Delhaizes ook 's nachts beter bewaakt werden na Aalst. Weet iemand hier meer over? 24/24 een warenhuis bewaken kost veel en brengt enkel extra levens in gevaar. Want wat gaat één bewaker 's nachts doen tegen een gewapende bende? Kan je beter je middelen inzetten op betere bewaking tijdens de openingsuren.

Leo, weet jij hier meer over? Werd er ook bewaking 's nachts voorzien rond de warenhuizen? Werden er eventueel betere alarmsystemen voorzien?