Topic: Munitie Aalst

Zijn er maar 2 soorten munitie gebruikt in Aalst? Cal.12 en 7.65?

2 (edited by Reckie's Son 09-08-2010 12:03)

Re: Munitie Aalst

Mincky wrote:

Zijn er maar 2 soorten munitie gebruikt in Aalst? Cal.12 en 7.65?

Zo zou je uit deze lijst toch moeten aannemen inderdaad. Maar of deze lijst accuraat is daarover heb ik toch enkele twijfels, ik geef aan waarom:

Ik zat de lijst nog eens in zijn geheel te overlopen, omdat ik (zoals velen) overtuigd ben dat de wapens die tijdens de overval op Dekaise werden gestolen, een groot deel van het Bende-arsenaal moest vormen.

Het was pas bij het overzien van de lijst dat me enkele zaken opvielen die niet correct/compleet zijn: De munitielijst lijkt wel compleet, je vind er verschillende patronen van de kalibers: .22LR, 7.65mm(.32ACP), 9mm Para, .45 ACP,  .38 Special, .357 Magnum, en de befaamde, door de Bende meest gebruikte kaliber 12 jachtpatronen.

Als ik dan vervolgens de lijst met gebruikte wapens zie, vind ik enkele van deze kalibers niet meer terug, en sommigen ervan ontbreken ook op de locatielijst. Met een beetje goede wil zou je kunnen aannemen dat het Smith&Wesson semi-auto pistool (waarvan in de lijst geen kaliber staat vermeld), er eentje was in het kaliber 9mm Para, dan nog vind je er geen wapen in terug van het kaliber 7.65mm (.32ACP), erg accuraat of compleet kan je de lijst dan niet noemen, in de locatielijst is er ook nergens sprake van 9mm Para kaliber, terwijl ze toch bij de gebruikte munitie staan aangegeven, het kaliber 7.65mm krijgt dan weer twee kolommen in de locatietabel...

Twee zaken zou ik daaruit kunnen concluderen, of de lijst is niet compleet/niet accuraat, of de gevonden munitie werd niet afgevuurd en enkel als eigendom vd bende beschouwt na hun vondst, maar de laatste is een optie die ik betwijfel.

3

Re: Munitie Aalst

Tijdens de herdenking aanslag Aalst heb ik met iemand gesproken die 15 jaar was in 1985. Een paar dagen na de overval besloot hij een kijkje te gaan nemen op de parking. Naast de bloedvlekken vond hij tot zijn eigen verbazing nog resten van munitie door de bende gebruikt (resten van hagelpatronen). Het bewuste glas van de deur was bijeengeveegd op een hoopje. De munitieresten en een stuk glas waar je nog duidelijk kan zien dat het door hagel doorboord is heeft hij meegenomen.

Ik heb hiervan enkele foto's gekregen, en vandaag doorgemaild aan Ben. Bij deze stel ik me ook de vraag hoe goed de parking destijds afgezocht geweest is. Een jongen van 15 deed blijkbaar beter werk.

Ben, graag de foto's bij deze van Aalst plaatsen aub.

4

Re: Munitie Aalst

Dank Raf en alle wensen!

5

Re: Munitie Aalst

Hier de foto's waarvan sprake:

http://farm6.static.flickr.com/5002/5319295851_bb2bb7110a_m.jpg

http://farm6.static.flickr.com/5210/5319297725_7b8722c21c_m.jpg

http://farm6.static.flickr.com/5288/5319901076_6dfd6e6473_m.jpg

http://farm6.static.flickr.com/5002/5319899540_5a6a2cf57e_m.jpg

Even een woordje uitleg:

Foto bovenaan: Achterkant prop die tussen de eendenhagel en het kruit zit bij een kaliber 12 patroon, achtergelaten door de Bende van Nijvel op de parking van de Delhaize van Aalst.

Foto er onder: Idem maar hier de voorkant bekeken, we zien nog een paar afdrukken in de prop van de eendenhagel die toen door de loop van de riot gejaagd is.

Foto's onderaan: het 1 cm dikke glas van de inkomdeur van de Delhaize in Aalst, op de voorste rand zien we de doorboring van de eendenhagel waardoor de deur in diggelen was.

Re: Munitie Aalst

Raf, mijn felicitaties dat je dit voor elkaar gekregen hebt, alsook voor de getuige die dit zolang bewaard heeft. Op deze website staat over de wapens van de Bende te Aalst het volgende:

"De patronen afkomstig uit de riotguns blijken geladen te zijn met een bijzonder soort projectielen: 9 tot 12 loden bollen met een gezamenlijk gewicht van 32 gram. Dit is munitie die in België zelden gebruikt wordt. In het recente verleden werd er wel mee geoefend door de Groep Dyane. Tenslotte blijken de kogelhulzen die her en der werden gevonden voordien al gebruikt en opnieuw gevuld te zijn, een praktijk die door nogal wat leden van schuttersclubs wordt toegepast."

Voor de duidelijkheid een paar vragen om je foto's beter te kunnen kaderen, ik heb geen eigen wapen. wink

  • Er is in de tekst sprake van patronen voor een riotgun, waarin telkens 9-12 loden bollen staken. Zijn die bolletjes de eendenhagel waarover jij spreekt? En zijn de foto's dan van de riot-gunprop die daar achter stak?

  • Men gebruikte deze loden-bolletjes-munitie blijkbaar slechts zelden in België. Waarom? Enig idee waarom het in dit specifieke geval dan wel gedaan werd? Welke effecten heeft het?

  • Waarom worden de kogelhulzen opnieuw opgevuld? Enkel omdat het goedkoper is?

7

Re: Munitie Aalst

Hestur, ik zou nog bij de foto's willen toevoegen dat ik er zeker van ben dat de getoonde stukken echt zijn. Heb verschillende uren met de persoon in kwestie gesproken en hem vandaag de vraag gesteld eens een schets te maken van de parking en inkom Delhaize in 1985.

Ik ben ook allesbehalve een wapenkenner en zou bij deze graag willen weten van de mensen die het wel zijn wat juist de functie van die prop is, en wat zij er eventueel uit kunnen afleiden. Afbeeldingen zijn iets kleiner weergegeven op het forum als op mijn PC.

Ik kan op het glas duidelijk een halve ronding herkennen van het loden bolletje. Indien gewenst kan men mij vragen de foto's door te mailen. Hestur, de loden bolletjes is inderdaad de eendenhagel.

8 (edited by Raf 03-01-2011 16:51)

Re: Munitie Aalst

Hieronder zie je een doorschijnende uitvoering van een hagelpatroon. Hetgeen op de parking teruggevonden werd is volgens mij de prop die je tussen het kruid en de bolletjes ziet zitten. Nu is dit blijkbaar in kunststof uitgevoerd, vroeger metaal.

Wapenkenners: verbeter me als ik verkeerd ben!

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d5/Cal12_N%C2%B08.jpg

9 (edited by geronimo 03-01-2011 17:58)

Re: Munitie Aalst

Dag Raf, allereerst voor u en iedereen op het forum een gelukkig nieuwjaar, moge 2011 het jaar van de rechtvaardigheid worden.

De fameuze prop (wad) dient gewoon om de lege plaats tussen de hagel of het brenneke op te vullen. Het houd de hagel en het kruit op zijn plaats zodat de hele huls mooi gevuld is. Heeft ook te maken met het gas dat vrijkomt in de huls nadat het is afgevuurd. Indien deze prop niet zou geplaatst worden zou het schade aan het wapen kunnen aanbrengen. Op de volgende foto kan je de loden ballen en de prop goed zien zitten.

http://lh4.ggpht.com/_U3ZRR_t9GFU/TSHsGg0lu_E/AAAAAAAAAOs/xRnh2VBTWp8/s144-c/FotosAlbumBVN.jpg

10 (edited by Hestur 04-01-2011 00:05)

Re: Munitie Aalst

Geronimo, alvast bedankt voor deze uitleg. Ik heb (zoals vaker wink) nog een aantal andere zaken die ik me afvraag.

  • Begrijp ik goed dat de wad/prop samen met de hagel de loop uit vliegt naar het doel?

  • Kan men aan de hand van de gevonden hulzen en wadden alleen achterhalen uit welk wapen ze kwamen? Dit om de vraag te beantwoorden of alle daders evenveel schoten, of dat één dader het merendeel van de schoten voor zijn rekening nam.

  • Hoeveel dergelijke patronen passen er in een riot gun? Hoeveel tijd kost het om nadien te herladen? Is het logisch dat ze zo'n verschrikkelijk tempo konden aanhouden?

  • Wat is het risico dat de geweerloop oververhit raakte?