Re: Getuigenis frituuruitbater

Dapper van je dat je ermee naar buiten komt, Bely! Daar heb ik echt bewondering voor.

12

Re: Getuigenis frituuruitbater

bely wrote:

De andere twee kan ik niet linken aan de robotfoto s en er was geen blonde kerel bij, wel een kerel met bakkebaarden en tamelijk  groot van gestalte. Zeker geen Salesse.

Meer bakkebaarden, zie onderstaand. Gezien door een getuige bij de overval in Overijse: "In elk geval hebben getuigen, rond 20u10 de aanwezigheid vastgesteld van een Opel Commodore, oud model, met aan het stuur een dikke man van zo'n vijftig jaar. De man had bakkebaarden die aan zijn slapen grijsden."

13

Re: Getuigenis frituuruitbater

Je zegt dat het 5 personen waren die met een BMW 5-serie reden. Ik vraag mij af of het deze BMW was:

"(...) Verder onderzoek wijst uit dat de BMW 535i gestolen werd in Zaventem op 2 november '85, en voorzien werd van nummerplaten die identiek zijn aan die van een totaal onverdachte, gelijkaardige BMW."

Deze BMW werd gebruikt bij de overval op het Delhaize-warenhuis van Lokeren op 5 december 1985.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

14

Re: Getuigenis frituuruitbater

De BMW was knalrood.

Re: Getuigenis frituuruitbater

Nijmegenaar thanks! Tijdens de vlucht van Aalst "kunnen" ze hier voorbij gereden zijn. De zoon van de burgemeester is hen proberen te volgen tot aan de rode lichten richting Halle en daar zijn ze door het rode licht gereden (kruispunt Richelieu, Natuurstenen De Coster en een slagerij) Als ze rechtdoor zijn gereden (rechts ben je snel in Herfelingen en van daaruit ben je direct in Edingen of Bierghes of Tubize) kom je in Pepingen en aan dat bos.

Wat mij opvalt is dat ze deze buurt heel goed kennen (persoonlijk ken ik de omgeving van Pepingen, Halle (Lembeek), Tubize en nu Ninove heel goed). Hun kennis lijkt mij onmogelijk door verkenning maar eerder door er gewoond te hebben.

16

Re: Getuigenis frituuruitbater

Voor de fans van Humo en de Bende van Nijvel, Bely heeft deze week Humo gehaald » www.humo.be

(Met dank aan Annemie Bulté)

'Johnny De Staerke riep nog: "Jongens, gaan we hier betalen of niet?"'

Bijna achtenveertig uur na de bloedige aanslag in Aalst door de Bende van Nijvel kreeg een frituuruitbater in Vilvoorde de bende van Philippe 'Johnny' De Staerke - de latere hoofdverdachte in het Bende-onderzoek - en zijn broer Léon over de vloer.

Maandag 11 november 1985 is een mistige, sombere dag. In de goed draaiende Vilvoordse frituur van B.J. aan de rijksweg Brussel-Mechelen is al de hele dag abnormaal weinig volk geweest. Iedereen zit thuis op deze feestdag. Het land is ook in rouw na de overal, twee dagen eerder, in de Delhaize in Aalst. De beruchte Bende van Nijvel was er iets voor sluitingsuur met zware wapens binnengevallen en had daarbij acht mensen gedood.

Enkele quotes van frituuruitbater B.J.

"Het eerste wat Johnny deed toen hij binnenkwam, langs de zijdeur, was naar de schuifdeuren aan de voorkant van mijn frituur stappen om te testen hoe het slot werkte en of de deuren opengingen. Zodra hij de deuren open en dicht kreeg, leek hij wat meer op zijn gemak en werden er frieten besteld. Johnny voerde het hoge woord; de rest zei amper iets, behalve een oudere man die ik later herkende als Léon De Staerke, zijn oudere broer. Léon was gekleed in een leren jekker en hij droeg halfhoge cowboylaarzen die helemaal onder de modder zaten."

"Een halfuur later vertrokken ze. Johnny vroeg met zijn piepstem aan de mannen: 'Wel, jongens, was het goed? Heeft het gesmaakt? Gaan we hier betalen of niet?' Toen kreeg ik het wel even warm. Maar uiteindelijk hebben ze betaald en zijn ze vertrokken."

"Ik heb de link met de Bende van Nijvel en de overval in Aalst niet onmiddellijk gelegd omdat er altijd werd gesproken over drie gangsters, geen vijf. Maar een jaar later (op 6 maart 1986, red.) werd Johnny De Staerke aangehouden en verscheen zijn foto paginagroot in de krant. Ik herkende hem direct. Dat gezicht, die grote muil, die arrogantie: dat vergeet je niet. Ook Léon herkende ik op foto's in de krant. Ik was zeker van hen allebei: zij waren het. En ik dacht: verdorie, ik heb twee dagen na Aalst waarschijnlijk de Bende van Nijvel over de vloer gehad."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

17

Re: Getuigenis frituuruitbater

In Humo van 11 januari 2011 staat een interessante getuigenis van een frituureigenaar te Vilvoorde. Ik de essentie kort samen:

De man zegt dat er op 11 november 1985 rond 18.00 een rode BMW serie 5 vanuit richting Brussel voor de frituur stopte. De vijf inzittenden kwamen in de frituur eten. Het ging om volgende personen:

  • Johny De Staerke

  • Léon De Staerke

  • Robotfoto 4 ("daar ben ik veel minder zeker van, omdat ik hem nooit goed heb kunnen bekijken.") In elk geval "een atletische figuur, één meter tachtig met bruinachtig, gebekt haar en opvallende bakkebaarden. Hij was heel gespierd (...)."

  • "Een jong, smal ventje van een jaar of twintig. Een zuiders type -Algerijns of zo - met donkere ogen en een mooi Frans accent, dat hoorde ik toen hij bestelde. Hij zat daar heel treurig, en het leek alsof hij nog nooit in een frituur gegeten had. Johnny legde hem uit hoe de prijslijst in elkaar zat en bevaderde hem de hele tijd: 'cava?  Smaakt het?'"

  • "Een vijfde man, de chauffeur. De enige van de zes die niet onder de modder zat. "Ongeveer vijftig jaar oud, vierkant gezicht, korte nek, volle, lichte grijzende haardos.", "... geen Belg, eerder een Grieks of Spaans type." Dit was robotfoto 7 ("ik was er honderd procent zeker van").

De uitbater herinnerde zich dit later, omdat:

  • Er plots een gespannen sfeer heerste;

  • De mannen zich verdacht gedroegen en duidelijk niet op hun gemak waren. Ze gingen verspreid zitten in de frituur en hielden voortdurend buiten de weg in beide richtingen in de gaten. De chauffeur ging meermaals buiten kijken. Er werd nauwelijks gesproken. Johny probeerde het slot van de frituur uit. Een meisje werd lastig gevallen.

  • Vier van de vijf mannen, behalve de chauffeur, hadden een broek die onder de modder zat. Een link met het bois de houssières?

  • De mannen waren klaarblijkelijk uitgehongerd.

Men kan zich afvragen of de rode BMW klasse 5 dezelfde is als de BMW 535i die bij de Delhaize te Lokeren werd gebruikt. Die wagen werd (als men dit mag geloven) gestolen in Zaventem op 2 november en misschien intussen reeds omgebouwd tot overvalswagen. Ik ken de kleur van de BMW te Lokeren echter niet.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Getuigenis frituuruitbater

Ben wrote:

- Vier van de vijf mannen, behalve de chauffeur, hadden een broek die onder de modder zat. Een link met het bois de houssières?

Vilvoorde ligt niet op de weg van het Bois de la Houssières naar Sint-Pieters-Leeuw (woonplaats Léon De Staerke) of Anderlecht (appartement Baraplein). Vilvoorde ligt ook niet op de weg van Pepingen naar hun thuisplaats. Dus als ze effectief van één van deze bossen komen waarom stoppen ze dan in Vilvoorde met modder aan hun broek terwijl ze eigenlijk quasi voor hun deur moeten zijn gepasseerd en andere kleren hadden kunnen aantrekken?

In Vilvoorde ken ik maar één bos en dat is het park Driefonteinen (kant Grimbergen). Misschien hebben ze zitten graven onder het viaduct van Vilvoorde waar de wapens van het SIE werden verborgen? Dat lijkt mij een plausibelere verklaring dan het Bois de la Houssière of Pepingen.

In elk geval wil de modder niets zeggen. Het gebeurt dat ik zelf modder aan mijn schoenen of mijn broek heb wanneer ik frietjes ga eten en ik heb nooit in een bos zitten graven om wapens of whatever in de grond te stoppen. Doch is het goed om deze getuigenis in het achterhoofd te houden.

19

Re: Getuigenis frituuruitbater

Merovinger wrote:

Doch is het goed om deze getuigenis in het achterhoofd te houden.

Zeker en vast en bepaalde zaken eens grondig herbekijken zou ik zeggen aan de speurders. De nacht voor de overval in Aalst spreekt kuros ook van 6 personen (hier nu 5 maar in ieder geval zijn het er al meer als 3). Ook zeker één zuiders type was er aanwezig en één reus.

Dit bewijst nog niets, maar het is toch de moeite om het spoor te onderzoeken tot het bot. Verder kan ik er nog aan toevoegen dat ik al meerdere malen van een oud speurder te horen kreeg dat men het spoor De Staerke vroeger niet interessant genoeg vond, ondanks de vele aanwijzingen toch merkwaardig dat men het spoor altijd 'links' liet liggen. Maar het belangrijkste is nu na 25 jaar een materieel bewijs vinden, dat wordt wat anders.

20

Re: Getuigenis frituuruitbater

Ik snap de ophef eigenlijk niet zo. Kort samengevat heeft de familie de familie de Staerke, of beter gezegd mensen waarvan wij vermoeden dat het leden van die familie waren. Die mensen hebben op 35 kilometer van Aalst friet gegeten heeft. Vilvoorde ligt op 16 kilometer van zijn woonplaats. Het enige dat deze getuigenis aantoont is dat de familie de Staerke van friet houd.

Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.