Re: Eigenbrakel: 27 September

Boemerang wrote:

Wie kan mij vertellen of die gast de gegijzelde jongen was en wattie daar allemaal zegt?)

Dag Boemerang, is inderdaad de gegijzelde jongen. Hij zegt dat hij opeens een wapen in de rug geduwd kreeg en dat hij zowel binnen als buiten de mensen heeft zien afmaken.

42 (edited by Boemerang 27-01-2011 21:35)

Re: Eigenbrakel: 27 September

Dank je Geronimo, het wordt tijd voor een google-stemvertaler (of voor Franse les). Volgorde Eigenbrakel zoals beschreven in het 1e Bende-commissieverslag:

Op 27 september 1985 omstreeks 20:15uur, houden drie individuen met hun wagen stil in de nabijheid van de parkeerplaats van het warenhuis. De drie overvallers gijzelen een kind en dringen het warenhuis binnen na de bestuurder van een bestelwagen op de parkeerplaats te hebben gedood en een klant te hebben neergeschoten die op het punt stond het warenhuis binnen te gaan.

In het warenhuis schieten de overvallers in de richting van de klanten die gedwongen worden om op de vloer te gaan liggen. Een klant die weigert gevolg te geven aan de bevelen wordt ter plaatse neergeschoten. Een van de overvallers verplicht daarop de kassierster de kassa's leeg te maken. Een tweede overvaller laat zich ondertussen de inhoud van de brandkast overhandigen terwijl hij enkele schoten afvuurt op een telefoontoestel. Daarna verlaten zij het warenhuis met de gijzelaar (het kind) en een kassierster. Op de parkeerplaats laten zij beiden vrij en slaan op de vlucht.

Verloop Eigenbrakel zoals beschreven in een rijkswacht-document van 3 oktober 1985 (afgedrukt in Ponsaers/Dupont):

De daders stoppen met hun wagen op ongeveer 50m van het magazijn.Drie van hen nemen een jongen als gijzelaar en gaan met hem naar het magazijn via de parking. Op hun weg vuren zij op een bestelwagen waarin zich twee personen bevinden. De bestuurder wordt gedood, terwijl de passagier zwaar gekwetst wordt. Zij vuren eveneens op een klant die op de parking aan de ingang staat (wordt gedood). In het magazijn zelf, vuren zij onmiddellijk op de personen die zich aan de kassa's bevinden. Zij verplichten iedereen op de grond te gaan liggen.

Een klant die niet onmiddellijk gevolg geeft wordt doodgeschoten. Een dader begeeft zich naar kassa 9 en beveelt de kassierster de kassa's te ledigen. De tweede dader gaat naar de burelen van de directie en doet de koffer openen. Hij schiet het aanwezige telefoontoestel stuk. De rol van de derde dader is niet vast omlijnd. Zij verlaten het warenhuis met als gijzelaars de jongen en de kassierster (deze heeft ondertussen alle kassa's geledigd). Op de parking worden deze twee personen vrijgelaten. Daarop nemen de daders de vlucht.

Deze twee beschrijvingen zijn officieel en met elkaar in overeenstemming. Zij beschrijven de volgorde der slachtoffers als volgt:

  1. Bestelwagen (Bozidar Djurowski)

  2. Klant buiten (Zou dan Roger Engelbienne zijn.)

  3. Klant binnen. (Zou dan Ghislain Platane zijn.)

Wat moet ik nu denken van de heren Pesnot&Volson, de makers van die prachtige fantasie-reconstructie van France 3? En wat moet ik denken van de heren Ponsaers en Dupont, die iets anders schrijven dan de documenten die ze zelf afdrukken?

43

Re: Eigenbrakel: 27 September

Boem, lees even de boodschappen van wolf op tueries en daarna deze van de dokter opnieuw. De commodore kwam van het rondpunt en stopte voor het restaurant van P., de GTI een stuk verder. Getuigen zeggen dat allen langs de trap zijn afgedaald, daar de dokter de auto van Djuroski heeft voorbijgestoken toen hij naar de winkel reed, kan Djuroski slechts kort na zijn aankomst ook aangekomen zijn.

Djuroski's echtgenote en dochter en de dokter waren in de winkel. De dokter bij de lege flessenstand (hij was deze vergeten en is kort naar de auto teruggekeerd). Daar alle TBW langs de trap naar beneden gegaan zijn moet de heer Djuroski en zoon eerst beschoten zijn. Als wat Wolf zegt klopt dat heeft dan P. Platane naar de Delhaize gestuurd. Platane werkte in zwart daar in het restaurant en zijn vrouw was ervan onder met een sudist!

Kort ervoor werd de vrouw van P. naar huis gestuurd. En P. stuurde Platane om een pot mayonaise of zoiets naar de Delhaize. De ouders van het kind waren in dit restaurant en het kind speelde buiten naast het restaurant met een bal. Platane werkte op de gemeente, net zoals C. (+ 4/3/1984). C. was ook in zwart portier bij de 421 waar op de parking de gasflessen na de diefstal zijn overgeladen.

Alles aldus W, maar toch klopt het verhaal want de maandag na Nijvel is er een vijftal keer een motor weg en weer gereden van uit de buurt waar de wapens vermoedelijk werden verborgen, werkplaats van C. (+) waarna op de middag de BMW van TiTi daar werd gestolen en dezelfde namiddag na een klopjacht werd teruggevonden bij het hondenkerkhof van Limal.

De lege flessenstand was waar in de Delhaize?

44 (edited by Boemerang 01-02-2011 02:30)

Re: Eigenbrakel: 27 September

K& wrote:

De lege flessenstand was waar in de Delhaize?

Ik kan niet met zekerheid zeggen waar het emballage-luik was maar het is wellicht te beredeneren. Op een aantal foto's van Ghislain zie je rechts, voor aan een winkelpad bierkratten staan. Normaal gesproken zijn verderop in zo'n gang de frisdranken en wijnen. De dokter noemt deze wijnafdeling. De dokter kijkt ook door de ramen en ziet een auto de parking op rijden, hij kijkt dus door het raam aan de Rue de la Graignette. Ergo, de dokter staat achterin - rechts (tegen de achtermuur). Mee eens? Of zit ik mis? De dokter zag ook niet de plek waar Ghislain werd beschoten. Hij hoorde aanvankelijk het lijden van Ghislain. Wedervraag, waar was het kantoortje?

En voor de "balans". roll
Haquin: "Veuve de Ghislain Platane, abattu au Delhaize de Braine-l'Alleud le 27 septembre 1985, Mme S., privée de ressources, a vécu avec ses enfants pendant trois mois sans chauffage ni électricité. Quand je me suis adressée au CPAS, l'assistante sociale s'est contentée de me dire que je n'avais droit qu'à une pension de veuve. Elle m'a fourni des tickets de bus pour que mes enfants puissent se rendre à l'école."

45 (edited by K& 01-02-2011 10:36)

Re: Eigenbrakel: 27 September

Heeft u de referentie van dit artikel? Het jaartal/datum kan deze zaak situeren in de tijd. Daar alle artikels over TBW in de beginperiode 1982-1983 geschreven zijn door van den Dries of zoiets. Zelden door Haquin. Haquin was vooral bezig met WNP/Latinus.

Re: Eigenbrakel: 27 September

Bron: Renè Haquin, Le soir, vrijdag 9 mei 1997. Commission bis: d'autres victimes. Tuerie d'Alost : Tom et Andy perdus dans l'horreur. Op tueries is ergens een link, kan ik niet terugvinden.

47

Re: Eigenbrakel: 27 September

Merci » archives.lesoir.be

48 (edited by Boemerang 11-02-2011 15:31)

Re: Eigenbrakel: 27 September

Verslag 2e bendecommissie (pag. 69):

"Een vrouw wiens echtgenoot vermoord werd, deelt het volgende mee: 'Ik zou hier willen vermelden dat mijn echtgenoot vermoord werd nadat hij een kind had gered dat het restaurant vlakbij de winkel buitenkwam. Toen mijn echtgenoot zag dat de moordenaars het kind mishandelden is hij uit de wagen gestapt om het te verdedigen en hebben ze hem neergeschoten.'"

De enige die ik hierin plaatsen kan is dhr. Roger Engelbienne te Eigenbrakel. (?)

49

Re: Eigenbrakel: 27 September

Ik dacht vroeger dat de dokter een slachtoffer binnen nog had proberen te redden maar zijn halsslagader was aan flarden. Ik dacht dat dit Engelbienne was en buiten Platane maar uw gegevens uit de bende commissie zullen wel eerder kloppen. Opgelet ook de bendecommissie bevat soms fouten (meestal vertaalfouten) maar zo erg zullen ze het wel niet gemaakt hebben. Ik zal dit eens opzoeken.

Re: Eigenbrakel: 27 September

Procureur des Konings Deprêtre in de Delhaize van Eigenbrakel, kijkend naar het lichaam van (hoogstwaarschijnlijk) Platane bij kassa 8.

https://lh6.googleusercontent.com/-kN21V9A_yHg/Td998TM1NxI/AAAAAAAABVM/pIen3ho9hN0/Eigenbrakel%252520Depretre%2525201.png

https://lh3.googleusercontent.com/-7IxUrmaMf-g/Td99524klXI/AAAAAAAABVA/9X2ez5GXtWE/Eigenbrakel%252520Depretre%2525203.png

Die blik. Intuïtie is geen wetenschap, maar ik zou toch durven zweren dat er iets psychisch niet helemaal goed zit bij die gast. Ik hoop maar dat ze hem daar ver van de sporen en hulzen hebben kunnen houden.