41 (edited by Boemerang 15-01-2011 22:58)

Re: Delhaize Aalst

Merci Speed8, het is inderdaad een Peugeot 305, met de kenmerkende rode streep op de bumper. Nu die lichtblauwe auto nog. Die is lastiger. Misschien toch een Talbot Solara? Lijkt niet helemaal erop. Die achterlampen (en de hele auto) doen me aan VW Derby denken maar die heeft niet zo'n drie-hoekig achter-zijraampje.

Later toegevoegd: Verrekkie, het zijn alletwee Peugeots 305-en. Ook die lichtblauwe! lol

Re: Delhaize Aalst

De donkerkleurige wagen naast de muur betreft een Renault 9. Dit model werd gemaakt vanaf 1981 tot pakweg 1987. De andere personenauto betreft inderdaad een Peugeot 305, gemaakt tussen 1978 en 1989.

Re: Delhaize Aalst

Okè dan heren, definitief:

  • Een donkerblauwe Renault 9 met kenteken DJS-806, naar verluid toebehorend aan Dirk Nijs.

  • Een lichtblauwe Peugeot 305, onbekend waarom de onderzoekers deze auto nader bekijken.

  • Een zilverkleurige Opel Kadet van een gewonde persoon.

Deze 3 auto's stonden niet op deze plaats toen de schietpartij plaats had.

  • De witte Volvo station van de fam. Van de Steen.

  • Een oranje Toyota Corolla (?) links naast de Volvo.

  • Een bruine/donker rode auto links naast de Toyota.

  • Een zwarte auto met kapot achterraam rechts naast de Volvo.

  • Een Talbot van Jan Palsterman, niet op foto.

44 (edited by vdb 21-01-2011 04:36)

Re: Delhaize Aalst

Ik weet niet of het al vermeld is geweest maar op plaats 1, op die hoek, was als ik het mij goed herinner de Mac Gil destijds gevestigd. dat is het cafe waar onder andere Bouhouche zou zijn opgemerkt samen met nog iemand, ik geloof dat ik dat vroeger gelezen heb in het boek  ''de bende en co''. Ze waren het warenhuis aan het in de gaten houden alsof ze wisten dat er iets zou gaan gebeuren.

Het petekind van mevrouw Mulders is een vriend van mij. Hij heeft het verhaal vroeger wel eens verteld, ik geloof dat die deuren steeds open en toe gingen, maar niet volledig, omdat zijn meter net op die plaats lag en dat ze haar daarom hebben doodgeschoten, ze viel neer en de deur ging open.

Ik zal eens proberen vragen of het nu schuifdeuren of klapdeuren waren maar is nogal een vervelend onderwerp. Ik denk echter ook wel dat het klapdeuren waren. zo meen ik het me toch te herinneren, maar ik was toen zelf nog een kind. waar de tom en co is was vroeger iets anders, een failliete brico of zoiets denk ik. was volledig anders, jammer dat mijn geheugen zo wazig is daarover.

45 (edited by Boemerang 22-01-2011 00:17)

Re: Delhaize Aalst

Dank je vdb, ik meen trouwens op foto's van andere Delhaize's uit die tijd inderdaad van die automatische openklap-deuren te zien. Het zal inderdaad voor zowel A als T geen gemakkelijk onderwerp zijn. Dat van dat Bric-center is ook een goeie, vanuit hier keek getuige Patrick naar het tafereel op de parking. Alleen ben ik nog nooit van mijn leven ook maar in de buurt van Aalst geweest dus ik weet nog niet waar het Bric-center was. Tom&co heeft een adres aan de Geraardbergsestraat, dat ligt aan de andere kant van die rotonde. (???) Het nieuwe gedeelte van de parking (zuid-west-parking) was dat alles bebouwd toen? Als je geheugen je in de steek laat moeten we hier op het forum misschien ook maar eens een hypnotiseur aanschaffen big_smile.

Voor wat de heer Palsterman betreft. Hij reed in een grijze Talbot Samba. Het kenteken is onbekend maar hey, zelfs de speurders wisten zijn kenteken niet, absurd. Enkele quotes over het dossier uit een interview met een dochter:

"Maar er ontbreken ook tal van pagina's en het invoeren van de gegevens is niet altijd zorgvuldig gebeurd. Als ik gewoon zoek naar het kenteken van mijn vaders auto, dan kom ik wel 30 keer een andere nummerplaat tegen. In de auto van mijn vader reed twee weken later al iemand anders rond."

Bron » De lange schaduw van de Bende van Nijvel

46 (edited by vdb 22-01-2011 01:54)

Re: Delhaize Aalst

We woonden niet zo ver van het park en osbroek dus ik liep daar veel rond met m'n vrienden, ik was een jaar of 8 ten tijde van de overval denk ik. Ik weet niet meer wat daar juist links was als je uit het pad van de osbroek kwam, maar ik denk wel dar het verlaten was en dat je je daar kon wegsteken enzo. Het zou ook een hangar ipv een brico kunnen geweest zijn, maar een van de foto's hier, met die kogelinslagen deden mij denken aan een brico of iets dergelijks.

En tom en co is daar he, op de parking van delhaize, niet in de geraardsbergsestraat, tenzij ze verhuisd zijn sinds de laatste keer dat ik er geweest ben. Al die appartementen zowel ten noorden van delhaize als rechts van de ingang van de parking stonden er ook nog niet, maar zal wel iets anders gestaan hebben. O ja, als je uit de osbroek naar de delhaize ging stond er dacht ik zo een soort van versperring om wagens tegen te houden.

47

Re: Delhaize Aalst

Boemerang wrote:

"Maar er ontbreken ook tal van pagina's en het invoeren van de gegevens is niet altijd zorgvuldig gebeurd."

We gaan hier dank zij het werk van Boemerang en andere leden straks beter weten wat er juist gebeurd  is op de parking. Beter dan de wedersamenstelling van de CBW die dus zelf niet weet wat daar is gebeurd want slecht opgeschreven. Het rare is dat er pagina's zijn verdwenen en als je dat vergelijkt met  wat grootvader Abiel heeft vastgesteld: Hij zei dat de beschrijving in pv's niet klopten met wat hij zelf had gezien en meegemaakt aan de delhaize. En toch heeft hij moeten horen op elke vergadering dat hij het verkeerd voorhad. Tot anderen nu vast stellen dat 20 jaar later pagina's gewoon verdwenen zijn.

Leugens verdampen?

Re: Delhaize Aalst

Alles mooi en aardig K&, maar we gissen en tastten in het duister. Ik heb ook de berichten van Minimouse op Tueries gelezen. Dossierkennis is essentieel! We komen op deze wijze wel wat verder maar zo langzaam en met het risico van grote fouten. Op naar Charleroi! Misschien kan Minimouse ons de weg wijzen.

Toevallig dat ik er vrijdag nog aan dacht... Vandaag doe ik wat ik vrijdag dacht, ik citeer zijn woorden. Voor mij geen Proust, Hegel, Confusius of ..eh..Bakoenin maar een citaat van een eenvoudig man, op zoek naar het waarom. Hij heeft het nooit mogen weten ...

Albert Van den Abiel: "Er klopt niets van!".

49

Re: Delhaize Aalst

Boemerang wrote:

Albert Van den Abiel: "Er klopt niets van!".

Een mooie gedachte voor Albert en zijn familie, heden overleden na jaren vechten voor de waarheid.

Re: Delhaize Aalst

K&, ja tot mijn spijt en ook verdriet, Albert heeft gevochten, maar de waarheid is onmenselijk wreed en hij kende ze. Hij vreesde ook nog dagelijks. Wat de parking betreft is de schets van Boemerang goed, alleen in 1985 was de ingang en het sas met een ander deursysteem toch nog iets anders. De deuren, die ieder afzonderlijk, per in- of uitgang, afzonderlijk openden. Interessant misschien om weten; de detectie voor de opening van deze deuren gebeurde d.m.v. drukmatten op de grond.

Bij het verlaten van het warenhuis in het sas, had je niet onmiddellijk zicht op de parking. Het L-vormig uitgangspad met 2 vakken, daar lag na de laatste deur Mevr. Mulders, op weg naar buiten maar nog niet op de parking lagen GVDS, RVDS en TVDA. De parking was destijds inderdaad niet zo makkelijk bereikbaar. De kogelinslagen aan de deur van de brico zijn voor mij ook steeds een raadsel geweest, deze deur zag je bij de ingang van de parking op de rechterzijde. Dus dan ben je nog niet op de parking zelf.

Het is ook vanop deze plaats dat de killer richting politie schoot. Zowel bij de vlucht met de golf of bij de verplaatsing van de killer te voet, hadden ze deur in feite in de rug. Kwamen deze kogelinslagen van de politie? Of  waren dat de inslagen van bij de executie van de vluchtende Jan Palsterman. De overval van Aalst is Aalsters laat ons zeggen. Het enige dat ik nog kan bevestigen is dat dat ik voor de speurders een schets gemaakt heb van de parking en aan de Parklaan, want daar gebeurde meer dan gedacht.