11

Re: Nijvel: 17 September

Ik denk dat je dat verhaal over die sextape vooral moet zien als een urban legend met tal van aanwijzingen die het verhaal geloofwaardiger maken. Bestaat die tape echt? Heeft Charlie De Pauw er echt 140 miljoen frank voor gegeven? Eén ding is wel zeker, als er echt belangrijke personen op staan dan zullen we de waarheid nooit weten en dan zou het een heel goede reden kunnen zijn waarom het Bende-verhaal nooit is opgelost.

Wat me ook opvalt aan tijdens de aanslag in Nijvel is dat de gangsters zo professioneel en kalm blijven. Op het moment dat ze beslissen om de politiewagen onder vuur te nemen handelen ze zeer militair. In plaats van in paniek te raken - er is een politiewagen voor hen en achter hen - blijven ze kalm en doen ze een quasi militaire actie.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

12

Re: Nijvel: 17 September

Ben wrote:

Wat me ook opvalt aan tijdens de aanslag in Nijvel is dat de gangsters zo professioneel en kalm blijven. Op het moment dat ze beslissen om de politiewagen onder vuur te nemen handelen ze zeer militair.

Inderdaad, als je ziet hoe kalm ze daar blijven nadat ze daar eerst 2 mensen gewoon dood knallen. Ze handelen zeer professioneel maar waar is het voor nodig, om te moorden. De buit heeft daar  een waarde van 22.000 frank. Waarschijnlijk was het gewoon de bedoeling om het alarm te doen afgaan en een confrontatie aan te gaan met de rijkswacht/politie.

En veronderstel dat het koppel Fourez-Dewit daar toch per toeval op de verkeerde plaats waren, hebben ze de 2 gewoon ook afgeknald omdat ze de gangsters gezien hadden. Want de buit hebben ze achtergelaten in de Mercedes. Om de buit was het niet te doen,daar zijn we allen zeker van in de meeste gevallen. De wapens, auto's en kogelvrijevesten als buit konden ze bezigen. Ook de manier waarop de Saab was opgedreven was vakwerk.

13

Re: Nijvel: 17 September

Het valt voor mij zeer moeilijk te begrijpen dat het koppel Fourez-Dewit toevallig aan de Coluryt zou zijn geweest. Het is mogelijk, maar het lijkt me onwaarschijnlijk. De vermoorde rijkswachter Marcel Morue had een eigen dossier over de Bende. Was de Bende op de hoogte van die feit en is dat de reden geweest waarom Morue werd vermoord? Waar is het dossier en wat stond erin? Volgens de weinige informatie zou Morue geloven in de betrokkenheid van extreem-rechts bij de moorden in en rond Waals-Brabant.

Renne wrote:

Waarschijnlijk was het gewoon de bedoeling om het alarm te doen afgaan en een confrontatie aan te gaan met de rijkswacht/politie.

Volledig mee akkoord. Als je overvallen pleegt voor het geld, dan doe je dat overdag of 's avonds. Als er geld in de kassa's zit. Niet in het midden van de nacht wanneer er geen frank te rapen valt. De enigste reden dat de daders na de dubbele moord de winkel zijn binnengegaan, is om het alarm te laten afgaan.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

14 (edited by Renne 31-01-2008 19:05)

Re: Nijvel: 17 September

Ben wrote:

De vermoorde rijkswachter Marcel Morue had een eigen dossier over de Bende. Was de Bende op de hoogte van die feit en is dat de reden geweest waarom Morue werd vermoord?


Dat zou goed kunnen,want wie iets wist of iets te veel wist moest toch vrezen voor zijn leven. En als het zo is moeten ze toch goed geïnformeerd geweest zijn, en dat waren ze daar zijn genoeg voorbeelden van. Dus misschien hebben ze daar 4 vliegen in 1 klap willen doden, als men het koppel Fourez-Dewit erbij neemt. En geeft de 2de agent heel veel geluk gehad. Want het was de bedoeling om ze alle 2 te doden veronderstel ik toch. Maar ook daar moeten ze goed geïnformeerd geweest zijn als je zegt dat rijkswachter Morue een bewust slachtoffer was.

Ook over Fourez-Dewit denk ik dat het bewuste slachtoffers waren, via een kennis die ook mensen kent die het bende dossier kennen en van die tijd waren,zeggen dat het bijna allemaal executies waren, en hoe meer ik er over lees hoe meer ik het begin te geloven. Natuurlijk zijn er ook mensen vermoord om ze uit te schakelen als getuige.

Ben wrote:

De enigste reden dat de daders na de dubbele moord de winkel zijn binnengegaan, is om het alarm te laten afgaan


Want als je ziet hoe ze reageren na 4 moorden (uiteindelijk 3 want die ene rijkswachter overleefde het), dan ben je opgeleid om in zulke situaties te werk te gaan, van paniek was er geen sprake. Ze wisten wat ze deden en hadden een plan om de rijkswacht in een val te lokken. Dat is allemaal tactiek waar ze op voorhand mee bezig waren, ze wisten dat de rijkswacht ging komen maar ze waren ook voorzien dat ze achtervolgd gingen worden en reageerden heel koelbloedig in die situatie. De rijkswacht stond op het punt ze in te rekenen. En ook ze willen in een winkel inbreken met een valies vol wapens bij manier van spreken, ze waren goed voorzien, normale inbrekers gaan bij het minste vluchten. Zelfs als ze een getuige zien of er een alarm afgaat.

Conclusie: 3 gecamoufleerde moorden die op voorhand voorzien waren, eigenlijk moesten het 4 moorden zijn. Of meer want hadden er nog rijkswachters voor hun voeten gestaan ze moesten er ook aan geloven. Het zijn allemaal executies maar volgens de Bende hun scenario om de moorden te camoufleren is het een inbraak in een warenhuis, waar er toevallig 2 getuigen stoppen en waarbij de politie dan ter plaatste komt omdat er een inbraakalarm is. Maar ook hier zit er meer achter zoals op zoveel plaatsen.

15

Re: Nijvel: 17 September

Wat je bij deze overval ook niet mag vergeten is dat ze hun oorspronkelijke wagen (Saab) hebben moeten achterlaten en hun tweede wagen (de gestolen Mercedes) al aan de bar hebben verloren. En toch zijn ze ontkomen? Te voet zou het nooit gelukt zijn. Daaruit kan je enkel concluderen dat er in en rond Nijvel verschillende wagens klaar stonden in geval van nood, bv. het verliezen van hun wagen. En je moet er dan nog rekening mee houden dat er contact was tussen de verschilldende 'teams' door middel van walkie-talkies. Tel al deze elementen samen en je kan enkel concluderen dat het hier niet gaat om een toevallige moord op een warenhuisparking, maar om een goed geplande en goed uitgevoerde moord op drie personen. De actie had maar één doel, bepaalde mensen vermoorden.

Het plan was simpel. Het koppel Fourez-Dewit werd d.mv. een valse rijkswachtauto naar de parking van de Colruyt gelokt. Daar worden ze koelbloedig vermoord en steken de doders de kredietkaart van Mr. Fourez in het betaalautomaat zodat het lijkt dat ze daar waren om te tanken. Daarna trekken de gangsters naar de winkel, breken in en stelen een paar dozen. Dan begint de klok te lopen, over enkele minuten zal de rijkswachtpatrouille aan de winkel zijn. De gangsters stellen zich op en vanaf het moment dat de rijkswachtwagen de parking oprijdt wordt hij op professionele manier onder vuur genomen en wordt een rijkswachter koelbloedig vermoordt.

De missie is volledig geslaagd, maar één rijkswachter heeft het toevallig overleefd. Hij slaat alarm en de Bende moet razendsnel improviseren. De andere teams worden verwittigd dat ze klaar moeten staan. Aan de bar wordt een rijkswachtpatrouille onder vuur genomen en vluchtten ze weg via een kleine weg naar waar een andere wagen hen opwacht. Zo vluchten ze weg, naar Brussel.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Nijvel: 17 September

Jaques Fourez was dus o.a. vennoot in een keten van kleine voedingswinkels, de koffiebranche en de pralinenbranche. En uitgerekend wát pikten ze? Behalve wat geld 2 x 25 liter frituurolie, koffie en pralines. Misschien wilden ze daarmee iets duidelijk maken aan iemand? Het was waarschijnlijk de bedoeling dat deze waren werden teruggevonden in de vluchtwagens.

Vreemd is dat Elise Dewit zo toegetakeld werd. Fourez werd meteen afgeknald. Dewit werd achter een muur getrokken en eerst door haar wang en toen door haar oog geschoten. Daarna werd ze weer versleept en kreeg ze de genadeschoten. Volgens mij werd die vrouw gefolterd om er iets uit los te krijgen. Of om wraak te nemen. Vreemd ook dat ze zoveel moeite deden om haar over de omheining te gooien. Waar was dat voor nodig?

Zouden Fourez en Dewit naar deze parking gelokt zijn door iemand die wist dat Fourez een tankkaart had van deze pomp? (In die tijd stond bancontact nog in zijn kinderschoenen) En er dus een 'verklaring' is voor wat ze daar kwamen doen? Ik denk dat die daar 'als koppel' een afspraak hadden waar ze sowieso niet onderuit konden en/of waarbij men iets van grote waarde wou verhandelen.

Veronderstel dat Fourez die videocassette (ofzo) aan iemand wou verkopen, maar de koper had dat zo niet begrepen. Die schoot Fourez dood, doch vond 'de cassette' niet meteen. Ze wilden waarschijnlijk uit Dewit krijgen waar ze zich bevond.

Mogelijk is dat niet gelukt en hebben ze daarom de Mercedes meegenomen? Waarom moesten ze die Mercedes meenemen op hun vlucht? Uit angst voor de politie hebben ze hem waarschijnlijk achteraf niet laten staan. Misschien hadden ze intussen gevonden wat ze zochten? Was de Mercedes stuk toen ze hem achterlieten?

17

Re: Nijvel: 17 September

Je vat het goed samen, dat eerste wist ik niet dat Fourez een vennoot was voor kleine winkelketens, maar dat ze dat dan juist stelen is geen toeval denk ik,die moorden waren niet toevallig. Het koppel moest eraan,als je al die feiten op een rijtje zet is het toch geen toeval dat ze daar dan juist waren. En inderdaad waren nemen ze die Mercedes mee? Waarom met 2wagens vluchtten, ok hun tactiek was meesterlijk maar was het wel zo gepland.

18 (edited by Renne 02-03-2008 23:02)

Re: Nijvel: 17 September

En eigenlijk gaf Deprêtre een indruk dat hij bloedbaden verwachtte of werd hij verkeerd geïnterpreteerd. En waarom schopte hij kogelhulzen in het rond? Ik denk soms dat hij in de tang zat van de Bende en bewust het onderzoek saboteerde als het in een bepaalde richting te warm werd. Oké, je kan je eigen visie hebben (borains) maar je moet toch openstaan voor andere pistes,maar daar moest hij niet van weten.

Het zou best kunnen dat het koppel Fourez-Dewit in bezit was van een cassette die misschien diende als chantagemiddel en dat er een deal werd afgesloten aan het tankstation,maar dat het de bende gewoon te doen was de cassette te veroveren zonder te betalen en het koppel te vermoorden. Ze werden toch ook in verband gebracht met CEPIC en seksfeestjes.

19 (edited by Columbo 03-03-2008 22:30)

Re: Nijvel: 17 September

Misschien schopte Depretre wel tegen die hulzen omdat hij in het midden van de nacht uit zijn bed gezet werd en/of uit woede en onmacht? Het schijnt zo gene slimme te zijn. Doelbewust het onderzoek saboteren door wat hulzen te verschoppen? Ik denk het niet. Het onderzoek werd vooral gesaboteerd door niks te doen. De meest elementaire onderzoeksdaden lieten ze vaak na. Het zou kunnen dat die hulzen, of de helft ervan, daar nu nóg liggen.

20

Re: Nijvel: 17 September

Columbo wrote:

Doelbewust het onderzoek saboteren door wat hulzen te verschoppen? Ik denk het niet.

Tuurlijk, tegen hulzen schoppen is geen succesvolle sabotagedaad, maar als procureur moet je toch beter weten. Zelfs als je in het midden van de nacht wordt wakker gebeld, ga je nog niet tegen bewijsmateriaal sjotten. Dit is misschien wel het bewijs van het amateurisme van Deprêtre. Van een procureur van één van de rijkste gebieden van België mag je toch iets meer professionalisme verwachten. Ook al is één van je agenten vermoord en zijn er drie andere gewond, dan zoek je zo hard mogelijk en ga je niet de plaats van de misdaad vernietigen.

Renne wrote:

Het zou best kunnen dat het koppel Fourez-Dewit in bezit was van een cassette die misschien diende als chantagemiddel en dat er een deal werd afgesloten aan het tankstation

Een tankstation lijkt me nogal een domme locatie om zo'n deal af te sluiten, zeker als je leest dat er 140 miljoen frank betaalt zou worden voor die sextape (al is er geen zekerheid over het bestaan van die tape). Ook al is het 's nachts, het tankstation lag in de buurt van een autosnelweg en er kon op ieder moment een wagen komen tanken. Een louche bar in een achterbuurt in Brussel zou al een veel betere plaats zijn. Waren ze er dan toch toevallig en waren ze voor de Bende lastige getuigen?  

Columbo wrote:

Jaques Fourez was dus o.a.vennoot in een keten van kleine voedingswinkels, de koffiebranche en de pralinenbranche. En uitgerekend wát pikten ze? Behalve wat geld 2 x 25 liter frituurolie, koffie en pralines.

Wat kan je anders stelen in een warenhuis in het midden van de nacht? Geld? Nee, voedsel is het enigste met waarde dat je op dat moment kan bemachtigen.

Columbo wrote:

Vreemd is dat Elise Dewit zo toegetakeld werd. Fourez werd meteen afgeknald.

Fourez zat niet in de wagen en was een makkelijk doelwit. Dewit zag dat haar man werd neergeschoten en probeerde te vluchten. Die poging mislukte, maar misschien hebben ze nog even een ziekelijk kat-en-muis-spelletje gespeeld. Misschien hebben ze zich nog even geamuseerd met die vrouw.

Columbo wrote:

Vreemd ook dat ze zoveel moeite deden om haar over de omheining te gooien.

Beide lichamen waren vrij achteloos verbogen onder een paar winkelkarretjes. Ik denk dat ze eerste probeerde het lichaam van Dewit probeerde over de omheining te gooien, maar dat ze merkten dat het te moeilijk was. En dat ze daarom hebben besloten om beide maar ergens anders te verstoppen.

Renne wrote:

En inderdaad waren nemen ze die Mercedes mee? Waarom met 2wagens vluchtten, ok hun tactiek was meesterlijk maar was het wel zo gepland.

Misschien als extra buit? Voor sommige vragen zijn er soms heel gemakkelijk antwoorden. Of die antwoorden daarom juist zijn weet ik niet, maar misschien zoeken wij het soms te ver. Ik blijf ervan overtuigd dat het koppel Fourez-Dewit daar niet toevallig was, maar er zijn toch een paar vragen die je moet stellen en misschien moet je het niet te ver zoeken.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube