101

Re: Aalst: Vlucht

Renne wrote:

Inderdaad hij had geen Aalsters accent, in Aalst moet men rekening houden met afrekeningen. Misschien had één van de daders een bepaalde band met iemand uit de deelgemeente Hofstade, of is het gericht naar een slachtoffer?

Waren er eigenlijk slachtoffers afkomstig uit Hofstade?

102

Re: Aalst: Vlucht

Dat is heel goed mogelijk. Ik zou wel eens willen weten welk Aalsters bendeslachtoffer er een link had met Hofstade.

103

Re: Aalst: Vlucht

Achtervolging van daders in Aalst. Weet iemand wat meer over de getuigenis van iemand die de daders van Aalst onmiddellijk na de overval op 9 november 1985 heeft achtervolgd? De man (of vrouw) zou de Golf van de daders tot aan het kruispunt Het Houten Hand hebben achtervolgd, en heeft dat in 1997 ook gemeld aan de cel Waals Brabant. Zou het mogelijk zijn om contact te leggen met die persoon?

104 (edited by Boemerang 23-02-2011 02:14)

Re: Aalst: Vlucht

Hoi Annemie, helaas heb ik nog nergens iets gelezen over deze persoon. Je zegt dat hij/zij ook bij CWB getuigenis heeft gedaan. Betekent dat dat de persoon zijn verhaal eerst ooit eens aan de pers heeft vertelt ? (Of aan betrokkenen?) Misschien dat Renè de Witte het verhaal kent? Ik vond wel een bericht over een tweede Golf GTI » Forum

Het lijkt mij dat het dan deze Golf is die voor zoveel verwarring zorgde over de kleur en deuren van de auto (en de bron van het verhaal over een 2e Golf-daderauto). We kunnen ons natuurlijk afvragen wat deze lieden van de Brusselse Gerechtspolitie hier deden op het moment van/na de overval.

Dus we hebben de Ford met agent Nevens en agent Meganck die achter de daders aangaan. Zij worden bij Houten Hand ingehaald door een "Rijkswachtwagen" en ervoor-tussen of achteraan de Golf van de GP (er is dus sprake van 3 auto's van 3 verschillende diensten). De getuige waar hier over gesproken wordt zou dus nog voor deze auto's uit hebben gereden. Lijkt me ergens een beetje sterk en anders wel heldhaftig/onverstandig maar niet onmogelijk. Het zou misschien ook kunnen zijn dat deze getuige achter die Golf van de GP aanging (?).

105

Re: Aalst: Vlucht

Renne wrote:

Als de getuigenissen van in het bos kloppen was er rond middernacht een dokter of toch iemand met medische kennis bij de gangsters, dus voor iemand die er kennis van heeft of er een mening over heeft, is mijn vraag het volgende: neem nu, ik krijg een kogel in mijn been of word geraakt door een kogel, kan ik dan 4uur overeind blijven? Want de overval in Aalst was om 19h30 en getuigen hebben 3 of 4 mensen gezien in het bos en hoorden één van die mensen zeggen, "ça va, docteur". Of heb je ook medische hulp nodig als je geraakt word met een kogelvije vest? Die kogel boord niet in je lichaam maar wel in de vest, je zal er toch iets van voelen neem ik aan.

Renne, tuurlijk zal je het goed voelen als een kogel je raakt, en geloof me, ik weet waar ik het over heb (Afghanistan). Maar dood ga je er niet aan. Maar is er niet een deel van het prototype vest gevonden met een gat er in? En wat als de vesten niet zo goed waren als men beweerde? Op je 2e vraag, is het mogelijk om na een treffer te over leven. Ja ligt er alleen maar aan waar je bent geraakt, en als de killer wat ongelukkig in de kofferbak heeft gelegen en de agent met de 3.75 een lucky shot heeft gehad en de killer geraakt heeft. In het onbeschermde gedeelte van zijn lichaam en er is geen vitaal deel getroffen, ja dan kun je ook die 4 uur overleven. Mogelijk waren de vesten toch nog niet zo goed dat de alles tegen hielden.

"Niets is wat het lijkt, want de waarheid veranderd nooit"

106

Re: Aalst: Vlucht

Boemerang wrote:

Dus we hebben de Ford met agent Nevens en agent Meganck die achter de daders aangaan. Zij worden bij Houten Hand ingehaald door een "Rijkswachtwagen" en ervoor-tussen of achteraan de Golf van de GP (er is dus sprake van 3 auto's van 3 verschillende diensten). De getuige waar hier over gesproken wordt zou dus nog voor deze auto's uit hebben gereden. Lijkt me ergens een beetje sterk en anders wel heldhaftig/onverstandig maar niet onmogelijk. Het zou misschien ook kunnen zijn dat deze getuige achter die Golf van de GP aanging (?).

Ja maar, wat als de getuigen nu eens die Golf van de GP zagen? Dit zou verklaren waarom opeens zogezegd "de reus geraakt is en neerligt en er maar 2 mannen duidelijk inzaten". En het zou ook verklaren waarom sommige getuigenissen na/bij het Houten Hand zeggen dat de koffer open dan wel dicht was. Het gaat namelijk gewoon om de andere Golf.

Re: Aalst: Vlucht

Tijdslijn vlucht na overval van Aalst (gegevens van de site en interviews Vos):

  • 19u49: De Volkswagen Golf verlaat de parking van het warenhuis en vlucht via de Geraardbergsestraat. Ze worden gevolgd door een Ford van de politie van Aalst. 700 meter verder ligt het kruispunt Houten Hand. Daar geeft de Ford de achtervolging op en worden ze ingehaald door een wagen van de rijkswacht.

  • 19u50: Een getuige ziet een Golf op de brug over de E40. De koffer staat open, de wagen rijdt zeer snel en heeft geen lichten aan. De afstand tussen de brug en de Delhaize is 1,8km. Beneden draait de Golf naar rechts, in het Industriepark Zuid en komt even later op de rotonde van Erembodegem waar ze links draaien en de N45 nemen.

  • 19u50: De rijkswacht van Ninove wordt verwittigd en plaats een blokkade aan De Doorn. De blokkade staat er om 19u53 of om 19u58.

  • 20u05: De baan tussen Ninove en Halle, de N28. Net voor Leerbeek zijn er twee bochten en beperkte zichtbaarheid. Een getuige ziet een Golf tegen hoge snelheid passeren, ongeveer 200 km/u. De wagen wordt gevolgd door een BMW.

  • 20u05: De Golf komt aan in Leerbeek en rijdt door een rood licht. De BMW staakt de achtervolging.

  • 20u05: Aan het Hogenbergkruispunt in Leerbeek ziet een getuige een VW Golf met gesloten kofferdeksel waarin twee personen zitten.

  • 21u00: De Staerke geeft bij zijn vriend Papadopoulos een blauwe koffer af. Papadopoulos vermoedt dat er wapens in zitten.

  • 00u30: Getuigen zien in het Bos van Houssière een Golf met twee mannen naast een levenloos lichaam.

Vanuit het kruispunt in Leerbeek tot aan de rue de la Chapelle au Foya is het nog ongeveer 30 minuten rijden (wanneer je je aan de verkeersregels houdt anders sneller). Indien de daders rechtstreeks naar daar gereden zijn zouden zij op het kruispunt van de rue de la Chapelle en rue de la Fontaine aangekomen zijn rond 20u30-20u40. Dat betekent dat ze op het ogenblik dat de getuige de feiten in het bos opmerkt, de daders daar al vier uren (!) aan het wachten geweest zijn op hun kompanen. Dit lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Maar wat als de daders niet rechtstreeks naar het bos zijn gereden, waar hebben ze dan tussen 20u05 en 00u30 verbleven? Langsgereden bij De Staerke? Onderweg nog ergens gestopt om de gewonde killer te verzorgen? Feit is wel dat ze om 00u30 in het bos er blijkbaar wel nog in dezelfde kledij rondliepen als tijdens de overval in Aalst. Dus toch niet gestopt in een safehouse?

En dan nog iets. Ik vermoed dat ze in Aalst onder hun kledij toch wel kogelvrije vesten zullen gedragen hebben. Dus wanneer Nevens op de parking een dodelijk schot zou hebben afgevuurd naar de killer dan moet de killer de kogel bijna onherroepelijk in het hoofd, keel of nek gekregen hebben. Moet dan toch wel een héél lucky shot geweest zijn.

108

Re: Aalst: Vlucht

Ik zou nog even terug willen keren naar de getuige verklaring van die nacht. Men zou gezien hebben 2 mannen, een auto met daarvoor een massa welke wel eens een lichaam (al dan niet overleden) zou kunnen zijn.

Nu heb ik de volgende opmerking: die massa lag voor de auto, we weten dat als het de killer betreft, hij achter in de auto is gesprongen. Het is dus het makkelijkste om hem dan ook achter de auto te leggen, neem aan dat je hem niet gaat verslepen van achter naar voren. Of het moet zijn dat men in het schijnsel van de lampen naar zijn verwondingen heeft gekeken.

Echter hij is er te slecht aan toe en krijgt een genadeschot, daarna haal je dat lichaam toch weg voor je auto. Nu is het een belemmering vooral als je snel weg moet vluchten (immers is niet half België op dat moment op jacht naar je) je hebt hem ook kunnen verslepen van achter naar voor de auto, dus kun je hem ook een aantal meters verder in het donker uit het zicht van eventuele voorbijgangers in het bos neerleggen en dan verder wachten op hulp.

Mij lijkt het dus sterk dat die massa een overleden bendelid is, wat wel mogelijk is dat het een bendelid is die een snelle reparatie uitvoert aan de auto, vergeet niet dat men met enorm hoge snelheden heeft gereden en waarom zou er dan geen motorschade zijn ontstaan

Re: Aalst: Vlucht

limboman wrote:

Nu heb ik de volgende opmerking: die massa lag voor de auto, we weten dat als het de killer betreft, hij achter in de auto is gesprongen. Het is dus het makkelijkste om hem dan ook achter de auto te leggen, neem aan dat je hem niet gaat verslepen van achter naar voren.

Neen! De getuige is formeel (zie ook zijn recente interview en bijdragen op het franstalige forum): de massa lag achter de auto dus aan de kofferzijde. De beelden in de reconstructie van de laatste 30 uren zijn dus niet correct.

De correcte weergave van wat de getuige heeft gezien:

  • De driedeurs Golf stond vlakbij het kruispunt met open kofferdeksel.

  • De Golf stond rechts geparkeerd van de rue de la Chapelle au Foya met de snuit richting rue de la Chapelle au Foya.

  • Achter de Golf (aan de kofferzijde) lag op de grond het lichaam van een man (dus niet in het licht van de koplampen van de Golf).

  • Het portier van de bestuurder was open.

  • Achter het portier stond de Reus met gestrekte armen en verborg iets met zijn handen achter het portier.

  • De Oude stond lager gelegen en verder van de Golf af  in de rue de la Chapelle au Foya (deze straat gaat naar beneden vanaf het kruispunt met de rue de la Fontaine).

Samengevat de afstand tussen de daders t.o.v. het kruispunt en de getuige (van dichtbij naar veraf): man op de grond dan de Reus en dan de Oude. Komt dus helemaal niet overeen met beelden van de reportage (wat voor de reportage trouwens ook niet van belang was).

110

Re: Aalst: Vlucht

Dus voor de gemakkelijkheid: vanuit het oogpunt van de getuigen lag "de massa" voor de wagen maar de wagen stond met zijn koffer in de richting van de getuigen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube