1

Topic: Kogelhuls

http://www.bendevannijvel.com/gfx/kogelhuls.jpg

Meerdere patronen van deze soort, vertonen op de buitenmantel, een inkeping van ofwel een zaag ofwel een schaar.

Gevraagd : Kent u iemand die de gewoonte heeft of had om patronen op deze manier door te zagen en in aanmerking komt alszijnde lid van de Bende van Nijvel.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2 (edited by Renne 01-02-2009 23:39)

Re: Kogelhuls

Ben wrote:

Meerdere patronen van deze soort, vertonen op de buitenmantel, een inkeping van ofwel een zaag ofwel een schaar.

Vraag voor de wapenkenners: is daar iets speciaal aan, omdat die inkepingen vertonen van een zaag of schaar? Betekent dit dat ze de patronen zelf maakten, en waarom deden ze dit dan? Om ze sterker te maken dan de originele of waarom zou men dit nog kunnen doen?

3

Re: Kogelhuls

Men doet dit om een "slug" of "brenneke" mee te maken. Is in Amerika een veelgebruikte techniek om een hagelpatroon "dodelijker" te maken. Het kan geen kwaad voor het wapen maar het resultaat is verschrikkelijk, men schiet er beren e.d. mee af. In de meeste staten is het een verboden techniek en staan er zware straffen op zoals gevangenisstraf, jachtvergunning direct kwijt, auto kwijt.

Werking is als volgt: Als men een normale hagelpatroon afvuurt gaat deze van voor open en vliegen de bollekes in een omhulsel eruit. Eenmaal dit omhulsel de loop verlaat spreiden de bolletjes zich. Nu door de patroon overlangs te snijden blijven alle bolletjes in het voorste gedeelte zitten van de plastik (deze vliegt mee weg bij het verschieten) hagelpatroon. Als deze nu de loop verlaat is er geen spreiding maar 1 prop dat eruit vliegt. Zoals bij een "brenneke" of "slug" dus met een verschrikkelijk resultaat als gevolg natuurlijk.

4 (edited by Raf 18-08-2009 09:56)

Re: Kogelhuls

http://i43.servimg.com/u/f43/09/03/15/13/pic810.jpg
Nog een bijkomende foto van de gevonden hagelpatronen.

5

Re: Kogelhuls

Een gewone patroon kal. 12 dus. De inkeping heb ik hierboven al beschreven. Mijns inzien is mensen die deze techniek kennen en beheersen ervaring hebben in het Amerikaanse en Israëlische milieu. Geen bewijzen maar is een Amerikaanse techniek (die groef) en amerikanen trainen de israelizers! Een feit.

Weet niet van welk merk de patronen zijn. Maar groen is van remington, Amerika. Just my 2cents en die patronen zijn in elke wapenhandel hier te koop in België moest het remington zijn (ja zeker bij dekaise).

Re: Kogelhuls

Kan ook Legia zijn, ik dacht dat die ook groen waren, Legia en Remington zijn inderdaad bijna overal te koop. Merknaam staat doorgaans over de huls geprint en bijna altijd achteraan in de koperen voet gegraveerd. Ik kan me herinneren dat ik die groene hulzen regelmatig in het veld gevonden heb tijdens mijn jeugd. Voor mijn eigen wapen kocht ik ook meestal Legia, dit is in België toch wel een populair merk voor allerhande types jacht munitie.

Verder wil ik er ook nog wel op wijzen, dat wat er ook op de patroon staat, dit niet wil zeggen dat dat er ook inzit. Er zijn veel sportschutters die zelf herladen, zeker diegene die echt op competitie-niveau schieten willen absoluut zeker zijn van de kwaliteit van hun munitie, die stellen zelf eerst een mix samen van wat er goed schiet voor hun wapen en dan gaan ze produceren. Het kan dus best zijn dat je een Remington huls vindt, maar dat dat gewoon de huls is, en dat de inhoud eigen fabricaat is.

Ik weet bv. van gasten die hulzen herladen voor hun riot gun, dat was anders bijna niet te betalen om een middagje te gaan schieten. Ik was met mijn .22 200 ballen kwijt, voor 100 kogels maar die Riot guns gingen aan 20 fr de kogel. Verder kan je aan de gekozen munitie ook niet echt de nationaliteit vaststellen, ik moest bv. wel high speed CCI gebruiken in mijn .22 andere munitie leverde gewoon niet genoeg druk om het wapen te laten repeteren. Ik heb ook nog met Remington high speed geschoten, en nog een ander merk, maar die waren niet altijd beschikbaar in de wapenwinkel. 

De schiettechniek is dan weer iets anders, of de methode om die hulzen half over te snijden. Om daar op te komen moet je ofwel goed geïnformeerd zijn, ofwel experimenteel met wapens bezig zijn. Niet aan iedereen besteed dus. Alhoewel er lopen speciale figuren rond in schietclubs en ik bedoel dan niet rare mannen die mensen zomaar overhoop schieten. Er zijn gasten die hun wapens echt modificeren voor scherpschieten, (wedstrijden / jacht) of voor hun eigen comfort. Muzzle breaks etc, niet evident want dergelijke wapens kosten heel wat geld en daar begin je niet zomaar aan te prullen natuurlijk.

7

Re: Kogelhuls

Inderdaad, wat herr Flick zegt klopt helemaal. De meeste sportschutters herladen hun munitie zelf, heb het ook al dikwijls gedaan. Ten eerste de kwaliteit en trefzekerheid gaan er enorm op vooruit! Ten 2de de kostprijs gaat er idd ook enorm achteruit! Maar meestal wordt dit gedaan met wapens die kogels schieten en geen "cartouchen"! Men kan dan bv. een remington huls hebben gevuld met "vita" poeder en een speer kop om maar een voorbeeld te geven!

Wat wel klopt is dat sommigen cartouchen zelf herladen om in een schietclub te gaan schieten! Daar schiet men met "brennekes" naar een kaart en deze munitie is idd zeer duur. Daarom dat sommigen zelf "brennekes" maken maar dit zijn er niet veel die dat doen! Lees als: "kunnen" of er voor uitgerust zijn. De meeste kopen ze ook gewoon ook al zijn ze duur maar met een .22 kan je er op een namiddag gemakkelijk 200 schieten en meer ook maar ik heb er nog niet veel gezien die dit met brennekes in een club doen op papier! Het is geen kleiduif, hé.

Dus de weinigen die zelf de brennekes maken moeten volgens mij gezocht worden bij degene die in hoogste rangen competitie schieten in deze reeks! Maar hier ben ik er 99 percent zeker van dat het niet het geval is want ze hebben van een cartouche met hagel het effect van een brenneke willen geven door de inkeping!

Dan hadden ze beter direct de vele duurdere brennekes gekocht of er zelf gemaakt! Ik denk dus dat dit een gewone standaard patroon met hagel is en daarom hebben ze de hierboven beschreven techniek gebruikt. deze techniek gebruiken bij een patroon dat reeds een brenneke is is gewoon dom eigenlijk.

Re: Kogelhuls

Dit is toch te gek voor woorden eigenlijk. Waarom zouden ze maar 10 fr voor een cartouche willen uitgeven i.p.v. direct 20 fr voor een echte slug? Plus het "snijden" van cartouches is onzeker. Als ze te diep zijn uitgesneden ontploft het in de loop.

Slugs zelf maken is niet zo moeilijk. Je moet gewoon zelf een set hebben met primers, nieuwe proppen en buskruit. Lijkt me dus allemaal zeer knullig als ze dat zouden doen, en om welke reden? 10 fr besparen? (Voor de Nederlanders: een halve fl.)

Re: Kogelhuls

Bedoel je dat de daders op elke frank keken? Liever goedkoop & slecht dan iets duurder en beter? Kan veelbetekenend zijn voor de achtergrond van de daders.

10 (edited by Boemerang 22-04-2011 21:58)

Re: Kogelhuls

Beste Geronimo, we weten nu exact welke Legia-patronen de Bende van Nijvel gebruikte, dus op naar die groene hulzen (ook andere wapenkenners hun mening hoor ik graag, maar die zijn een beetje stilletjes de laatste tijd). Ik heb eens naar verschillende .12 patronen zitten kijken en mij valt het volgende op:

  • Slugs hebben een geribbelde huls.

  • Slugs hebben een bolle kop of hollow point maar hun bovenkant laat een stukje van de kogel zien.

  • Hagelpatronen hebben een gladde huls.

  • Hagelpatronen hebben een dichtgepropte bovenkant.

Daaraan herkent men met het blote oog of het een hagel-of slugpatroon betreft. Ben ik correct? Op de foto hieronder zien we dus een (gladde) hagelpatroon, in tegenstelling tot de vorige 2 foto's in dit topic die geribbelde slugs tonen.

https://lh6.googleusercontent.com/_w9CR5VmH5fc/TWrGS5a8mWI/AAAAAAAAA3w/9n6rxNIwh2Q/Ronq%207.png

Conclusie: de bende gebruikte zowel Remmington slugs als ook Remmington buckshot. Zit ik goed?

Dan rijst weer de volgende vraag: Ik begrijp dat men inkepingen maakt in hagelpatronen om ze als "namaak-slug" af te vuren. Wat is dan in hemelsnaam nog de reden om de slugpatronen ook in te snijden? (Zoals te zien is op de eerdere foto's.) Benieuwd hoe het zit. roll