1

Topic: Eddy Vos

Er staan twee weken vakantie voor de deur, daarom geef ik jullie graag nog wat vakantielectuur. Een interview met speurder Eddy Vos uit juli 2007. Daarin vertelt hij tegenover Humo over het onderzoek, dat nog steeds nergens staat, hoe het komt dat het onderzoek nog steeds nergens staat, zijn eigen motivatie en zet hij een paar misverstanden recht (een analyse is geen profiling).

En soms heeft hij nog gelijk ook:

"Over de Bende bestaan er tal van 'zekerheden', dingen waarvan iedereen denkt en zegt: 'zo is het gelopen.' Maar als je die 'waarheden' dan van naderbij gaat bekijken, zie je plotseling dat ze helemaal niet zo waar zijn. Dat krijg je als mensen zich ermee bemoeien die het onderzoek niet kennen. Maar ja, wie kan een dossier van 2,5 miljoen pagina's eigenlijk nog kennen?"

"Bij bepaalde misdaden lijkt het te gaan om terrorisme, andere hebben de kenmerken van wraakacties, en soms was het zonder meer om het geld te doen."

Hier haalt hij een punt aan dat ook op het forum eens ter sprake is gekomen:

"Wij zijn geïnteresseerd in elke moord met een wapen waarvan het kaliber overeenkomt met de wapens die de Bende gebruikte. Bijzonder spijtig in dat verband: de wapens die de burgers moesten inleveren in het kader van de nieuwe wapenwet worden vernietigd zonder dat er eerst een proefschot mee wordt gelost. Vergezocht? Je weet maar nooit."

Onderzoek » Interviews

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Eddy Vos

Ben wrote:

"Wij zijn geïnteresseerd in elke moord met een wapen waarvan het kaliber overeenkomt met de wapens die de Bende gebruikte. Bijzonder spijtig in dat verband: de wapens die de burgers moesten inleveren in het kader van de nieuwe wapenwet worden vernietigd zonder dat er eerst een proefschot mee wordt gelost. Vergezocht? Je weet maar nooit."

Blijkbaar was deze regeling een gigantisch succes. Er werden bijna 130.000 wapens vernietigd. Kunnen er wapens van de Bende tussen zitten? De kans is klein, maar het kan zeker. Ik vraag me vooral af hoeveel 'hete wapens' er tussen zaten. Eddy Vos heeft hier dus zeker een punt, het is bijzonder spijtig dat er niet eerst een proefschot werd afgeschoten voordat het wapen werd vernietigd.

Nieuws » Bijna 130.000 wapens vernietigd in België

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Eddy Vos

Jan met de pet ging zijn zoldervondsten binnenleveren bij de politiecommisaris van zijn dorp/stad. Van rustieke jachtgeweren tot oorlogswapens. Na een dankUwel kon hij beschikken. Wat er later gebeurde weet niemand. Hoe werden de wapens opgehaald in het commisariaat? Door wie? Wie zou proefschoten gaan uitvoeren? Lauretje Onckelinx beweerde dat reeds honderdduizend wapens waren vernietigd. Wat een kermis!

Ooit gebruikte ik mijn legaal wapen, niet om te schieten maar om te slagen. Met een gewonde als gevolg. Resultaat: wapen in beslag genomen, wapen naar de testbank voor ingeval dat het ooit was gebruikt bij iets onwettig. Een door mij nieuw aangekocht wapen trouwens. Het is drie maanden weg geweest voor proeven te doen.

Kreeg ik een telefoontje dat mijn wapen beschikbaar was in het rijkswachtbureel van de naburige stad. Bij aankomst was alles OK en gaf men het wapen in mijn hand. Na de veiligheidscontroles uitgevoerd te hebben vroeg ik een stuk van de krant die daar lag. Iets later zat ik met een in krantenpapier gerold wapen op de bus tussen de brave mensen. Ondertussen was mijn wettelijke vergunning ingetrokken en begon opnieuw de lijdensweg van aanvragen te doen tot bij de provinciegouverneur toe. Gelukkig had ik er alleen maar mee geslagen en blijkbaar mag dat niet met een wapen.

Ik ben er haast zeker van dat geen enkel wapen gebruikt door de Bende van Nijvel ingeleverd is om te vernietigen. Bende van Nijvel waren geen kleuters.

Re: Eddy Vos

Heeft iemand het stukje over de Bende van Nijvel in Humo online staan? Is een paar weken geleden verschenen, heb het helaas gemist.

Re: Eddy Vos

  1. "Maar het spoor-Bouhouche blijft zeer, zeer interessant, en wordt nog altijd druk onderzocht."

  2. "(...) kan ik inderdaad een heel stevige hypothese formuleren."

Volgens mij gelooft ook Vos dat Bouhouche er iets mee te maken heeft.

Re: Eddy Vos

Ik denk dat we er sowieso moeten rekening mee houden dat dhr Vos niet alles kan zeggen wat hij weet over het onderzoek. Je ziet hem bij ieder interview zijn woorden wikken en wegen.

Re: Eddy Vos

Topspeurder Eddy Vos leidt niet langer onderzoek Bende van Nijvel

Commissaris Eddy Vos, die sinds vijftien jaar het dossier van de Bende van Nijvel opvolgt, is niet langer onderzoekschef van de cel Waals Brabant, die speurt naar de Bende. Zijn vertrek komt nauwelijks twee maanden na het gedwongen vertrek van onderzoeksrechter Jean-Paul Raynal, met wie Vos goed bevriend was.

Nieuws » Topspeurder Eddy Vos leidt niet langer onderzoek Bende van Nijvel

8

Re: Eddy Vos

Dat noemen ze nu een donderslag bij heldere hemel. Misschien wat voorbarig maar betekent dit het einde van het onderzoek?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

9 (edited by Hestur 14-04-2011 23:19)

Re: Eddy Vos

Ik denk het niet. Stefan De Clerck passeert eind deze maand bij de cel Jumet, de man die het onderzoek nieuw leven in blies. Als men echt het gevoel heeft dat er een blokkage van het onderzoek wordt gevoerd, zullen ze hun hart wel luchten. wink

Het grootste gevaar dat er nu is, lijkt te zijn dat er niemand overzicht meer zou houden en dat het verloop aan speurders hoog is. Dat kan dodelijk zijn als men nog ergens wil raken. Men mag nooit de handicap van een speurdersgroep zonder 'geheugen' (= oude speurders, die na de feiten ter plekke waren) vergeten.

Men mag overigens zeggen wat men wil, maar Vos begrijpt tenminste dat hij de media moet gebruiken en hoe hij z'n zaak - die verdomme al 25 jaar oud is! - levend moet houden. Voor hetzelfde geld werd er veel minder publiciteit gezocht en zou het dossier nu helemaal liggen wegrotten. Daar zijn voorbeelden genoeg van bij Belgische justitie.

10 (edited by Merovinger 15-04-2011 00:24)

Re: Eddy Vos

Wel, wel, wel, sinds de uitzending van de reconstructie van de overval in Aalst vorig jaar is de zaak ronde de bende van Nijvel niet meer uit het nieuws te slaan! Opgravingen hier, duikers daar, nieuwe robotfoto, en dan nu de laatste weken het verplichte vertrek van J.P. Raynal en vandaag van Eddy Vos.

Wat moet een mens daar nog van denken? Zijn ze nog met de zaak bezig of is het dossier samen met de killer definitief begraven? Het zal in elk geval bij Vos serieus hard aangekomen zijn. Vijftien jaar werken aan een dossier en dan zo opzij gezet worden. En hij kwam nog zo graag op tv. wink Daarbovenop kondigt Stefaan De Clerck braafjes en fier aan dat hij einde van de maand een bezoek gaat brengen aan de cel. Ik vraag mij wel af of daar nog wel iemand is die hem zal kunnen ontvangen.

Het vertrek van Raynal en Vos en de aangekondigde hervormingen kunnen de volgende dingen betekenen al naargelang of het dossier al dan niet mag opgelost worden:

A. De zaak moet/mag van hoger hand opgelost worden:

  1. Justitie is van mening dat oude speurders veel te lang op het dossier hebben gezeten en dus misschien aan een soort tunnelvisie lijden of dat ze telkens bepaalde zaken in het zelfde stramien of hypothese bekijken. Nieuwe mensen en een vereenvoudigde structuur van de onderzoekscel moeten ervoor zorgen dat ze een nieuw licht op de zaak werpen. Ik kan mij inbeelden dat wanneer een speurder zo lang een zaak onderzoekt, het moeilijk is om nieuwe ideeën te bedenken die de zaak zouden kunnen oplossen.

  2. Raynal en Vos weigerden om bepaalde hypotheses/feiten/getuigenissen te onderzoeken. Dit kan een plausibele reden zijn voor hun verplichte vertrek. Zeker als ik het volgende lees in het artikel van Humo: Hij was één van de weinige Bendespeurders die nog een overzicht over het dossier hadden. In de loop der jaren zag hij meer dan 150 speurders komen en gaan in de cel Waals-Brabant. Zijn koppige stijl oogstte zowel kritiek als bewondering. "Als hij in een spoor gelooft, is Eddy Vos de beste speurder die je je kan dromen. Maar gelooft hij er zelf niet in, dan laat hij het ook compleet links liggen," volgens een collega-speurder.

  3. Raynal en Vos zaten op een dood spoor.

  4. Raynal en Vos deden hun job niet goed en zaten alleen maar wat uren te kloppen.

B. De zaak mag van hoger hand NIET opgelost worden:

  1. Raynal en Vos hadden zich vastgebeten op het juiste spoor of op een gegeven dat hen naar de daders of opdrachtgevers ging leiden. Het wordt te heet onder de voeten van sommigen.

  2. Door de oude rotten die het dossier al lang kennen van de zaak te halen, kan het onderzoek serieus vertraagd worden waardoor de zaak niet opgelost geraakt tegen de verjaringstermijn.

Ik ben benieuwd welke nieuwsfeiten we de komende maanden nog zullen horen. Om met een positieve noot te eindigen: Vos heeft vorig jaar in een aantal interviews gezegd dat hij zo zijn eigen theorie over de bende en de bendefeiten heeft maar dat hij deze niet mag verkondigen aangezien hij het dossier onderzoekt. Hij had er aan toegevoegd dat, indien de zaak niet op tijd zou opgelost zijn, hij zijn theorie na de verjaring van de feiten eens zal uitleggen. Welnu hij zit niet meer op de zaak dus kan hij het nu vertellen.

Bij deze nodig ik Vos uit om hier op dit forum met ons mee te discussiëren. Maar vermoedelijk deed je dit al onder één of andere username. wink