11

Re: Eddy Vos

Merovinger wrote:

Welnu hij zit niet meer op de zaak dus kan hij het nu vertellen.

Hij zit nog wel op het onderzoek, hij is echter 'gedegradeerd' tot gewoon speurder en is dus niet meer de leider of woordvoerder van het onderzoek.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Eddy Vos

Ben wrote:

Hij zit nog wel op het onderzoek, hij is echter 'gedegradeerd' tot gewoon speurder en is dus niet meer de leider of woordvoerder van het onderzoek.

Klopt.

13

Re: Eddy Vos

Uit De Standaard van vandaag: Eddy Vos houdt zich wel nog bezig met het onderzoek naar het spoor waarvan hij gelooft dat er het meest muziek in zit. De tien andere speurders werken op andere pistes.

Meer » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Eddy Vos

Het is nu duidelijk dat hij een ander spoor (Franse gangsters en dode killer?) volgt waarin de anderen minder in geloven.

Ben wrote:

Misschien wat voorbarig maar betekent dit het einde van het onderzoek?

Misschien juist niet.

15 (edited by Hestur 20-04-2011 22:21)

Re: Eddy Vos

"Bronnen binnen de federale politie spreken echter van een interne politiestrijd."

Mijn interpretatie: verdeeldheid doet het onderzoek eens te meer de das om.  Tijd voor actie, denk ik dan. Onderschat nooit de kracht van het individu om de loop der dingen te beïnvloeden. Kunnen we geen petitie starten waarbij we vragen dat deze beslissing wordt teruggedraaid? Het is duidelijk dat het effect van deze beslissing negatief zal zijn.

Re: Eddy Vos

Ik voorspel dat Vos binnen een jaar geheel weg is van het bende-onderzoek. Reden: onwerkbare situatie, verschil van inzicht.

17

Re: Eddy Vos

Rik Van Cauwelaert van het weekblad Knack heeft een stukje geschreven over het onderzoek naar de Bende van Nijvel. Daaruit haal ik onder andere dit stuk:

"Het onderzoek wordt voortaan geleid door de federale politie in Charleroi. De onderzoekscel Waals-Brabant, zo valt in Brusselse politiekringen te vernemen, is voortaan een graasweide voor lamme politiepaarden. Hiermee wordt, vier jaar voor de verjaring in 2015, het Bendeonderzoek opgegeven."

Meer » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

18 (edited by Hestur 21-04-2011 20:30)

Re: Eddy Vos

"In de loop van hun graafwerk groeide de overtuiging dat de Bende van Nijvel in werkelijkheid uit twee bendes bestaat: de zogenaamde Borains en de bende van De Staerke, die door een derde nog onbekende bende/organisatie werden aangestuurd. "

Een beetje verloren midden in dat artikel staat deze zin. Voor mij is het zowat de belangrijkste zin die omtrent het bende-onderzoek in de pers verschenen is de afgelopen 5 jaar. Dit is zonder twijfel de, tot nog toe vrij onduidelijk gebleven, essentie van de hypothese van Vos. Waarover hij in het belang van het onderzoek nooit iets wilde zeggen. Nu gebeurt dat plots wel. Slip of the tongue?  Of is het met opzet aan de pers gezegd, om krachtiger aan te geven dat men zeker niet op een dood spoor zit?  Rik Cauwelaert heeft met mensen binnen de cel gesproken, zoveel is duidelijk, en die hebben in deze crisissituatie plots meer gelost dan ze vroeger deden.

Vos is beslist geen idioot, ik kan me niet voorstellen dat hij zonder zeer gegronde redenen na tientallen jaren onderzoek in een bepaalde richting denkt. En spreek hem maar eens tegen: de praktisch zekere betrokkenheid van de De Staerkes, de vermoedens die al tegen de Borains bestonden en tenslotte de achtergrondrol van mannen als Bouhouche ("onbekende bende/organisatie"). Het komt allemaal terug in de theorie van Vos. Een idiote hypothese zou ik het zeker niet durven noemen. Dus: misschien moeten we eens gerichter met de hypothese van Vos in het achterhoofd alle ons bekende details herbekijken. Kwestie van tenminste voor onszelf de zaak eindelijk uit te klaren.

19 (edited by LEO 21-04-2011 21:00)

Re: Eddy Vos

Reeds jaren mijn mening. De Borains en de De Staerkes onder dwang georchestreerd door Bouhouche als loopjongens en bliksemafleiders.

Re: Eddy Vos

Waar het denk ik om gaat, is dat Vos na 15 jaar nog steeds niks concreets heeft. Dan komt er vanzelf een moment dat het stopt. En dat moment is helaas nu aangebroken. Zo gaan die dingen nu eenmaal. Wat ik hoop, is dat Vos aanblijft als extra hulp. Maar mijn gevoel zegt dat Vos het heel moeilijk zal krijgen als niet meer alle topinfo met hem gedeeld gaat worden en dat ie binnen enkele maanden zal opstappen. Hij zal tot inzicht komen dat hij nu beter de eer aan zichzelf kan houden. Wel netjes de dossiers overdragen natuurlijk.